Kokkausketju, reseptit

Nyt on päässy maistelemaan "vähän" tuota piirakkaa. Täytyy sanoa että on kyllä vimpan päälle hyvää! Se sieni+sipuli+kerma soossi käy kyllä tohon kun nenä päähän.

^
^
^
Hyvännäköisiä sneilejä. Voisikohan noita pihamaalla toisinaan kirmaavia etanoita muuten pannutella?

Italialaisia etanoita Suomessa

Kotimaassa kasvatetut etanat eivät riitä tyydyttämään asiakkaiden etanahimoa - Janson laskee, että Timbaalissa syödään vuosittain 100 000 etanaa, jotka kasvatetaan Cherascon kaupungin lähellä sijaitsevassa suuressa tarhassa. Italia ja Ranska ovat tunnettuja etanantuottajamaita, mutta Itä-Euroopan maat ovat myös innostuneet tarhauksesta. Etelä-Euroopassa talvi ja etanoiden horroskausi on lyhyt, joten kotiloita voi kasvattaa ulkosalla ympäri vuoden.

Maailmassa tunnetaan yli 3 000 maakotilolajiketta. Suomessakin asustaa luonnonvaraisena 88 lajiketta, mutta vain lehtikotilo on syöntikelpoinen. Muut lajikkeet eivät ole myrkyllisiä, mutta niiden maku ei ole hyvä.Legenda kertoo, että kotilo sai kodin Suomesta kun maahamme tulleet ranskalaiset työmiehet kasvattivat kotiloita ravinnokseen puutarhoissaan. Todellisuudessa hitaasti liikkuva nilviäinen sai maastamme uuden kodin jääkauden jälkeisellä ancyluskaudella. Luonnonvaraisena lehtikotiloita elää maamme rannikolla aina Kotkasta Tornioon saakka.

Tunnetuin syötävistä lajikkeista on Helix Pomatia. Se ei ole kooltaan suuri nilviäinen, mutta pienet etanat ovat tunnetusti parempia kuin suuret. Tärkeää kotiloiden kasvatuksessa on mahdollisimman puhdas maaperä ja ravinto. Ravinnoksi italialaiset etanat saavat vihreää salaattia. Italiassa etanoita kasvatetaan suurissa altaissa, joihin ne on jaoteltu iän mukaan. Etanat pysyvät vireinä sisäviljelmillä ympäri vuoden kunhan ilmankosteus on 75-95 prosenttia ja lämpötila 18-22 astetta.

Ulkotarhalla kasvaneet etanat joutuvat pataan kolmen vuoden iässä. Etanoiden ja rapujen keittämisessä on paljon samoja piirteitä. Siinä missä ravut keitetään tillivedessä, kaltataan etanat kasvisliemessä. Etanat kaadetaan kiehuvaan liemeen ja niiden annetaan kiehua kahdeksan minuuttia. Jäähdytetyt etanat pakastetaan tai säilötään suolaveteen.

Lähde: http://www.viisitahtea.fi/content/view/2161/77/

Hapanimeläpossua:

hapanimelaa.jpg

hapanimelaa2.jpg

Toi ei ole kyllä mikään näyttävä ruoka... Pirun hyvää kuitenkin. Ihan omalla reseptillä tein jonka "kopsasin" Thaimaassa katukeittiön kokilta, pitänee joskus kirjata ylös.

Paneroitua kalafilettä:
kalaa.jpg

Kastikkeen kehitin itse. Vehnäjauhoa, paljon voita, paistellaan tahnaksi, ei ruskisteta. Lisätään maitoa sopivasti, kiehautetaan. Lisätään yhden Limen mehu sekä pilkottu kovaksi keitetty kananmuna (itse pistin 3 munaa), merisuolaa ja valkopippuria sekä sokeria. Aivan lopussa paljon silputtua persiljaa sekaan ja hämmennetään sekaisin. Toimii kalan kanssa!

Jälkkäriksi legendaarista Hupen pannaria:
pannaria.jpg

Pannarin pitää olla PAKSUA, siksi tein sen tuollaiseen vuokaan.

Pannukakku

4 munaa
7dl maitoa
5dl vehnäjauhoa
2rkl sokeria
1tl suolaa
1/2 dl sulatettua margariinia
2tl vaniljasokeria

Sotke munat astiassa, laita maito päälle ja sekoita hyvin. Lisää joukkoon jauhot ja sekoita. Lopuksi joukkoon lisätään sokerit, suolat ja margariinit. Laita uuni päälle 225 asteeseen. Anna taikinan hautua sen aikaa että uuni lämpiää, hämmennä taikina vielä kerran ja kaada pellille ja paista sopivan ruskeaksi.

Tänään tuli tehtyä tuhti setti inkkarisafkaa. Kuvia en valitettavasti ehtinyt räpsiä. Ohjeet löytyivät kaikki netistä:

Palak Paneer ja korianteri Rai
Garam Masala perunat
Kanaa Korma
Naan leipää
Mango lassi
ja basmati riisiä tietty.

Eihän nää mitään autenttisia reseptejä olleet, mutta olen Suomessa syönyt "intialaisessa ravintolassa" monta kertaa huonompaa pöperöä. Intiassakin on tullut sen verran monta kertaa syötyä viime vuonna ettei nämä nyt ihan metsässä olleet maun suhteen verrattuna aitoon asiaankaan.
Oho, tein tota äsken hieman soveltaen. Tosi hyvä setti oli. Tuossa kannattaa muistaa että noi pitää duunata oikeastaan kaikki. Maut tukevat loistavasti toisiaan. Esim. pelkkä kanaruoka + riisi on aika shaissea paljaltaan. Aika reippaasti tuli tuota currytahnaa, oli varmaan stydimpää kuin ohjeessa käytetty.
:thumbs:
Jos tuosta jotain tahtoo jättää pois niin mango lassi ;)
Korman kanan pelastin laittamalla pirusti sokeria loppuvaiheessa. Kanoja en paistanut lainkaan vaan tein kastikkeen valmiiksi ja heittelin raa'at broiskut sitten kehiin.

Tuo jo mainittu Starbucks karpalopiirakka kannattaa muuten tehdä tarkoin tuon ohjeen mukaan. Itse pilasin kuorrutuksen tänään laittamalla ehkä YHDEN teelusikallisen liikaa sitruunamehua eikä se enää kovettunut vaan jäi märäksi lötköksi päälle.
Inkivääriä pistin myös liikaa. Pohjaan pistin sokeria vain 2dl 3dl:n sijasta, on parempi nyt, ei niin makea.

Oisko jotain vinkkejä jauhelihapastan tekoon? Oon nyt tosi monesti käyttäny noita Maggin pasta bologneese ja tomaatti mozzarella valmiita settejä ja lisänny sit sekaan vaa jauhelihan+valkosipulia ja aurajuustoo. Ihan OK makusia ollu, mut nyt rupee tulemaan korvista ulos :urjo: eli jotain vaihtelua pitäs elämään saada :) tosiaan mieluiten jauhelihan kanssa mut kanakin käy... oon vaan nii hulluna tohon jauhelihaan nyt :D

Oisko jotain vinkkejä jauhelihapastan tekoon? Oon nyt tosi monesti käyttäny noita Maggin pasta bologneese ja tomaatti mozzarella valmiita settejä ja lisänny sit sekaan vaa jauhelihan+valkosipulia ja aurajuustoo. Ihan OK makusia ollu, mut nyt rupee tulemaan korvista ulos :urjo: eli jotain vaihtelua pitäs elämään saada :) tosiaan mieluiten jauhelihan kanssa mut kanakin käy... oon vaan nii hulluna tohon jauhelihaan nyt :D
Duunaa vaikka toi:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2283867&postcount=227

Mä annan vinkin poron/hirvenkäristyksen tekijöille, että liha pitää leikata vielä osittain jäätyneenä. Silloin siitä saa erittäin ohuita siivuja, eikä sellaisia kökkäreitä, joita yleensä saa kaupasta pakastealtaasta käristyslihaa ostaessa.
Olen pari kertaa ostanut kaupan pakasteesta käristyslihaa, eikä sitä mielestäni voi edes verrata itse leikattuun lihaan. Lisäksi seassa on älyttömästi jänteitä ja läskiä, mitä ei "oikeassa" käristyksessä ole.

Mikään ei ole niin kamalaa sontaa kuin esim. Amica-keittiöiden poronkäristys, joka onkin usein "riistakäristys" nimellä. Juurikin tuollaista paksua kikkaretta joita ei voi edes pureskella kun on rustoja niin paljon.

Mikään ei ole niin kamalaa sontaa kuin esim. Amica-keittiöiden poronkäristys, joka onkin usein "riistakäristys" nimellä. Juurikin tuollaista paksua kikkaretta joita ei voi edes pureskella kun on rustoja niin paljon.

Täysin samaa mieltä! Ja yleensä ne on sellasia vetisiä annoksia, jotka kyllä pilaavat herkullisen ruoan maineen täysin. yhh...

Ne kaupan käristykset nyt onkin jotain "jämälihoja" yleensä. Kunnon käristyshän tehdään puolijäisestä paistista itse vuoleskeltuihin ohkasiin siivuihin/lastuihin. Jos nuista kaupan käristyksistä haluaa syötävää, niin hauduttamista ne vaatii heti reilusti.

Esim. polarican riistakäristyksestä saa ihan syötävää, kun paistelee sen ensin voissa ja sitten hauduttelee tilkassa maustettua lientä reilun tunteroisen, sitten ylimääränen liemi pois, himpun verta lisää voita panuulle ja kuutioitu sipuli sekaan. Hetken kuulotuksen jälkeen purkki kermaa ja hyvää sinappia ruokalusikallinen tai pari. Hetki vetäytmistä ja puikuloiden/muusin kanssa naamaa kohti. Ei mikään peruskäristys jööti, mutta saapipa ainakin kohtuu maukasta syötävää nuista kaupan käristyksistä. Välistähän nuita irtoo tosi edullisesti useamman pakkauksen tarjouksissa.

edit. Vielä vinkki vaalean kalan ystäville. CM:ssä (ainakin tääläpäin) on saatavissa Pangasius fileetä kohtuu hintaan (8.95kg). Ainakin mun makuun aikalailla vastaa suomi ahventa, mutta tosiaan hinnaltaan nuo nahattomat fileet n.3x halvempia kuin ahvenen.

Tuossa testailin ja ripsasin piskusen valkopippuria ja suolaa fileen pintaan, pyöräytin ruisjauhoissa ja paistelin tovin voissa. Paistamisen jälkeen lautaselle silputtua tilliä ja sitruunasta puristettua mehua ja paistellut fileet/palat niiden päälle. Ja pintaaan uusi kerros tilliä ja tiraus sitruuna mehua. Ja siitä vaan kohti naamaa. Helppo ja nopee tehdä ja TOIMII!

edit2. ZweCCo: -Eikö vain toimikin tuo piirakka systeemi. Ihan ruokanakin esim. salaatin kanssa, mutta varsinkin tuollaiseen naposteluun ihan omiaan.

edit. Vielä vinkki vaalean kalan ystäville. CM:ssä (ainakin tääläpäin) on saatavissa Pangasius fileetä kohtuu hintaan (8.95kg). Ainakin mun makuun aikalailla vastaa suomi ahventa, mutta tosiaan hinnaltaan nuo nahattomat fileet n.3x halvempia kuin ahvenen.

Mä olen kans ostanut sitä S-Marketista ja syönyt tota. Ihan hyvää vaaleaa peruskalaa.

Täällä kattavaa lisäinformaatiota tuosta kalalajista: http://www.fishfood.fi/index.php?pageid=4&aid=306&bid=35&lang=fi

Ja sit mä suosittelisin Vantaalla sijaitsevaa Arvo Kokkosen kalatukkua (lähellä Fazeria), josta saa tilata kaikenlaisia erikoisiakin kalalajeja ja jossa toimii tehtaanmyymälä. Lisäksi Kokkosen sivuilta löytyy mukavasti kalareseptejä: http://www.arvokokkonen.fi/

Tekisi mieli tehdä jotain hyvää kalaruokaa. Thaimaalaiset reseptit eivät nyt iske, joten heittäkääpäs jotain hyvää reseptiä! Mielellään jotain monimutkaista, eli uunilohi ja grillattu kalafile on pois laskuista.
Lohikermaperunasipulisekoitusvuoka ei ole edes resepti. Se on uusavuttomien tekemä elossapitoväline. (tosin ihan hyvä sellainen)

edit2. ZweCCo: -Eikö vain toimikin tuo piirakka systeemi. Ihan ruokanakin esim. salaatin kanssa, mutta varsinkin tuollaiseen naposteluun ihan omiaan.

Se on kyllä yllättävän täyttävää tavaraa. Sitä tulee vaan syötyä helposti liikaa kun se kylläisyys ei tunnu heti mahassa. Selkeesti hyvää bulkki evästä kyllä. Normaalisti syötynä kuitenkin kannattaa vähän miettiä paljonko sitä syö. Se vielä täytyy kyllä sanoo että älyttömän hyvin käy ne maut yhteen voitaikina,kastike ja ne lihat.

Anynymity: -Mä mikään tietomakoneinsinjööri oo, että osaisin kuvia liitettyä vaikka saattaisin kameraa osata ehkä oikeinpäin pitääkin saadakseni sen kuvan aikaiseksi:) Ja ohjeet siis sen mukaan, miten muistelin sen tehneeni. Mutta joo, pitää pyrkiä tarkempiin selvityksiin jos vielä sattuu kirjaileen tänne.

"Ottakaahan kuvia noista teidän tekemistä ruuista ja liittäkää reseptin kera tänne."

edit. ZweCCo: -Juu, täyttävää on riistalla ym., mutta keposempaakin saa halutessaan muuttamalla lihan kanaksi ja kastike kerman sijasta maitoon. Myös rehuja voi lisäillä mielikuvituksen mukaan, esim. tomaattisiivut toimii sen kastikkeen ja juuston välissä oikein mukavasti.

Tekisi mieli tehdä jotain hyvää kalaruokaa. Thaimaalaiset reseptit eivät nyt iske, joten heittäkääpäs jotain hyvää reseptiä! Mielellään jotain monimutkaista, eli uunilohi ja grillattu kalafile on pois laskuista.
Lohikermaperunasipulisekoitusvuoka ei ole edes resepti. Se on uusavuttomien tekemä elossapitoväline. (tosin ihan hyvä sellainen)

Tää nyt ei ole kovin monimutkainen, mutta kuulemma hyvää. Olen kerran tehnyt ruokaa tällä reseptillä muille, mutta en sitä itse syönyt, kun en tykkää sienistä:

KUORRUTETTU KUHA

700 g kuhafileetä
2-3 rkl vehnäjauhoja
200 g herkkusieniä
2 kananmunaa
2 dl smetanaa
1 dl juustoraastetta (Musta leimaa tai jotain muuta voimakasta)
suolaa
valkopippuria
(valkosipulia ja sipulia)
hienoksi silputtua persiljaa
öljyä ja voita paistamiseen

1) Leikkaa fileet sopivan kokoisiksi annospalasiksi
2) Suolaa ja pippuroi fileet ja kääntele vehnäjauhoissa
3) Lisää paistinpannuun sekä voita että öljyä ja paista kalanpalaset molemmin puolin
4) Viipaloi herkkusienet ja paista ne kypsiksi, mausta suolalla ja valkopippurilla
5) Lisää joukkoon smetana ja hämmennä tasaiseksi
--> (Halutessasi voit kuullottaa silputun sipulin sekä valkosipulin ja sekoittaa ne paistettujen ja maustettujen herkkusienien joukkoon )
6) Siirrä paistetut kalat uunivuokaan, levitä kovaksi keitetyt ja veitsellä hakatut kananmunat kalapalojen päälle
7) Lisää kalanpalojen päälle vielä sieni-smetanaseos ja lopuksi juustoraaste
8 ) Gratinoi nopeasti uunissa (225 astetta, noin 5-10 minuuttia)
9) Ennen tarjoilua lisää silputtua persiljaa päälle

Kylmäsavulohikeitto:
- 7dl kalalientä
- 4-6perunaa
- Yksi iso sipuli
- pari-kolme porkkanaa
- 600g lohta
- 2dl kermaa
- tilliä

Voita kattilaan, sipuli pilkottuna perään ja sit kun sipuli on pehmeä jatketaan; perunoita keitetään 10min, porkkanat ja keitetään 10min. Lisätään lohi ja keitetään 5min. Kerma ja tilli ja kiehautus.

Tomaattinen äyriäis/kalakeitto
1,5kg tomaatteja
tuoretta punaista chiliä
valkosipulia
sipulia
3rkl oliviiöljyä
valkoviiniä
kalaa (vaalealihaista)
katkarapuja
sinisimpukoita
mausteita

1. Kalttaa tomaatit
2. Lämmitä oliviiöljy kattilassa
3. Lisää kattilaan sopiva määrä valkosipulin kynsiä murskattuna
4. Lisää chilit pilkottuina
5. Lisää kaltatut tomaatit
6. Soseuta kattilan sisältö (esim. sauvasekoittimella)
7. Lisää sipulit haluamasi kokoisina paloina
8. Kun sipuli alkaa olla kypsymässä, lisää kala (toki jos kalanpalat ovat suuria, lisää ne jo aikaisemmin)
9. Lisää mausteet ja valkoviini
10. Kun kala on kypsää, lisää äyriäiset
11. Kun äyriäiset ovat lämmenneet, syö.

Back
Ylös Bottom