Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

OT-varoitus!

Jos kielen ymmärrettävyys on ainoa - tai se keskeisin seikka ja muut sille alisteisia, joka kieliopin säännöissä tulisi ottaa huomioon, voisin sata varmasti ruveta kirjoittaa lähes kuten mua itseä huvittaa koska kuiteski ymmärrät mitä mä sulle haluun sanoo yhdys sanojen väärin kirjoitus mukaanlukien, ja pilkutuksestakaa, en voisi vähempää olla kiinnostunut. Tärkeintä mulle olis, et rytmi, kirjoituksessa, pysyisi puheen kaltaisena.

Ihan vakavasti, olen varmaan hieman liian puristi näissä kielikysymyksissä. Ymmärrän, mitä haluat sanoa, mutta pelkään pahoin, että kirjoitettu kieli menettää iskuvoimansa ja monipuolisuutensa, jos sääntöjä aletaan liikaa muuttamaan puhekieltä myötäileviksi.
Tässä aika oleellinen asia on se yhteys, missä kieltä käytetään. Kukaan ei ostaisi kaunokirjallisuutta, joka olisi kirjoitettu tuolla tavalla, mutta esim mesessä tai irkissä tuollainenkin kirjoitustapa on kelvollinen, joskin melko rasittava lukea.

Kumpi on kieliopillisesti oikein: kokea hienoksi vain kokea hienona...

OT-varoitus!

Jos kielen ymmärrettävyys on ainoa - tai se keskeisin seikka ja muut sille alisteisia, joka kieliopin säännöissä tulisi ottaa huomioon, voisin sata varmasti ruveta kirjoittaa lähes kuten mua itseä huvittaa koska kuiteski ymmärrät mitä mä sulle haluun sanoo yhdys sanojen väärin kirjoitus mukaanlukien, ja pilkutuksestakaa, en voisi vähempää olla kiinnostunut. Tärkeintä mulle olis, et rytmi, kirjoituksessa, pysyisi puheen kaltaisena.

Ihan vakavasti, olen varmaan hieman liian puristi näissä kielikysymyksissä. Ymmärrän, mitä haluat sanoa, mutta pelkään pahoin, että kirjoitettu kieli menettää iskuvoimansa ja monipuolisuutensa, jos sääntöjä aletaan liikaa muuttamaan puhekieltä myötäileviksi.

Tässä aika oleellinen asia on se yhteys, missä kieltä käytetään. Kukaan ei ostaisi kaunokirjallisuutta, joka olisi kirjoitettu tuolla tavalla, mutta esim mesessä tai irkissä tuollainenkin kirjoitustapa on kelvollinen, joskin melko rasittava lukea.

Ohessa Marsa Luukkosen vastaus:

"Kokea hienoksi" ja "kokea hienona" ovat molemmat lähinnä arkista puhekieltä, joten tekstissä ne voisi korvata tilanteen mukaan joko ilmauksella "pitää hienona" (esim. "pidän sitä hienona") tai "tuntuu hienolta" (esim. "se tuntuu minusta hienolta").

Kuka on Marsa Luukkonen?

http://www.saunalahti.fi/marsan/

Marsa Luukkosella on pitkä kokemus työelämästä ja sen erilaisista teksteistä, sillä hän on ollut 18 vuotta toimittajana ja tiedottajana kustannustalossa. Vuodesta 1989 hän on ollut itsenäinen suomen kielen, kirjoittamisen ja viestinnän kouluttaja ja tavannut tässäkin työssään mitä erilaisimpia kirjoittajia, tekstilajeja ja kirjallisen viestinnän tavoitteita.

http://www.saunalahti.fi/marsan/

Marsa Luukkosella on pitkä kokemus työelämästä ja sen erilaisista teksteistä, sillä hän on ollut 18 vuotta toimittajana ja tiedottajana kustannustalossa. Vuodesta 1989 hän on ollut itsenäinen suomen kielen, kirjoittamisen ja viestinnän kouluttaja ja tavannut tässäkin työssään mitä erilaisimpia kirjoittajia, tekstilajeja ja kirjallisen viestinnän tavoitteita.
No kyllä mä itse pitäisin akateemisia tutkijoita korkeampana auktoriteettina kuin jotain toimittajaa. Ei sillä että tämän kyseisen toimittajan tässä esittämät väitteet olisi mitenkään virheellisiä, mutta aika outoa viitata yksittäiseen toimittajaan auktoriteettina.

Ei minun tietoni mukaan esimerkiksi yliopistojen oikeinkirjoituskursseilla kokea joksikin -yhdistelmää pidetä mitenkään arkisena puhekielenä. Sen sijaan yliopistojen oikeinkirjoitusoppaissa kokea jonkinlaisena -yhdistelmää pidetään vääränä kielenkäyttömä.

Mistäköhän johtuu nämä viimeaikaiset vihlomiset luissa eri puolella kehoa, kyynärpäissä, hartioissa, kylkiluissa? Joku puutostila??

Kumpi on kieliopillisesti oikein: kokea hienoksi vain kokea hienona...

Ei minun tietoni mukaan esimerkiksi yliopistojen oikeinkirjoituskursseilla kokea joksikin -yhdistelmää pidetä mitenkään arkisena puhekielenä. Sen sijaan yliopistojen oikeinkirjoitusoppaissa kokea jonkinlaisena -yhdistelmää pidetään vääränä kielenkäyttömä.

Helsingin kielikeskuksen (http://www.helsinki.fi/kksc/) mukaan kokea jonakin on muoti-ilmaisu,
(http://www.helsinki.fi/kksc/finska/finska_3/huonotilmaukset2.pdf)

jota tulisi välttää ja tilalla käyttää esim. pitää jonakin, katsoa joksikin tai koen asian hyvin myönteisenä..

Olen tässä jo hetken aikaa miettinyt sellaista asiaa, että yrittääkö Kesko viilata viatonta asiakasta rankasti linssiin? Nimittäin aina kun palautan pulloja kauppaan ja ostan samalla jotain, niin ensin vedetään pullonpalautuskuitti ja sen jälkeen vasta plussakortti. Tänään sanoin asiasta ja myyjä veti ensin plussat ja sen jälkeen vasta pullonpalautuskuitin, mutta kauppakuitissa on silti plussaa kerryttäneet ostokset summasta josta on pullonpalautus vähennetty. En saa siis plussaa koko summasta.

Mikähän tässä on ideana? Pitää kai tehdä niin, että otan ensin pullonpalautuskuitista rahat käteen ja sen jälkeen maksan ostokset. Nyt saan plussaa koko ostoksista. Keksiikö kukaan mitään hyvää syytä tällaiselle toiminnalle, muuta kuin suoranainen vittuilu ja kusetus? Sama se kai sille kaupalle on mistä se raha tulee. Rahaa kai se pullonpalautusrahakin on siinä kuin muukin raha.

Olen tässä jo hetken aikaa miettinyt sellaista asiaa, että yrittääkö Kesko viilata viatonta asiakasta rankasti linssiin? Nimittäin aina kun palautan pulloja kauppaan ja ostan samalla jotain, niin ensin vedetään pullonpalautuskuitti ja sen jälkeen vasta plussakortti. Tänään sanoin asiasta ja myyjä veti ensin plussat ja sen jälkeen vasta pullonpalautuskuitin, mutta kauppakuitissa on silti plussaa kerryttäneet ostokset summasta josta on pullonpalautus vähennetty. En saa siis plussaa koko summasta.

Mikähän tässä on ideana? Pitää kai tehdä niin, että otan ensin pullonpalautuskuitista rahat käteen ja sen jälkeen maksan ostokset. Nyt saan plussaa koko ostoksista. Keksiikö kukaan mitään hyvää syytä tällaiselle toiminnalle, muuta kuin suoranainen vittuilu ja kusetus? Sama se kai sille kaupalle on mistä se raha tulee. Rahaa kai se pullonpalautusrahakin on siinä kuin muukin raha.
Olet saanut plussapisteet jo silloin kun olet pullot ostanut.

Jos käyt tänään kaupassa ja maksat ostokset pullonpalautusrahoilla, jotka saat eilen ostetuista pulloista niin et todellakaan ole saanut pulloja ostaessasi plussapisteitä tämän päivän ostoksista.

edit. Nyt meinaa nyrjähtää aivot tuon kanssa, eli voit olla oikeassakin. Mutta eihän kauppa voi olettaa, että palautetuista pulloista on annettu jo plussapisteitä koska ne voi olla ostettu mistä vaan. Ja toisaalta alkoholituotteista ei kai anneta plussapisteitä edes pantin osalta, eli niidenkin pitäisi kelvata täysipainoisesti.

edit. Nyt meinaa nyrjähtää aivot tuon kanssa, eli voit olla oikeassakin. Mutta eihän kauppa voi olettaa, että palautetuista pulloista on annettu jo plussapisteitä koska ne voi olla ostettu mistä vaan.
Sama. Aivot nyrjähtää. Ja joka tapauksessa voin kiertää ton homman ottamalla ensin ne rahat ja tekemällä sen jälkeen ostokset, jolloin saan plussat ihan koko summasta.

Meniskö toi nyt sitten silleen, että rahaliikenne tossa pullopantti hommassa ei tuota voittoa niin siitä ei pisteitäkään jaella.
Periaatteessa oman rahasi kanssahan siinä pelaat kun ostaessasi sen pantin hinnan olet pullosta maksanut ja pullon palauttaessasi saat sen takaisin. Kauppa taas saa ne rahat valmistajilta (?) kun pullot sinne toimitetaan. Eli kauppa on vain välikäsi.

EDIT:
Luin uudestaan ton sun tekstin ja aloin kanssa miettimään, että kyllähän siitä kai kuuluisi pisteet silti saada koko summasta juurikin sen takia, että tuo pantti raha on ns. omaa rahaa.
Ellei sitten tosiaan niitä pisteitä lisätä pullon oston yhteydessä.

EDIT2:
Ai niin ja eihän niitä tosiaan voi oston yhteydessä lisätä kun pullon voi ostaa mistä vaan.
Eikö tossa nyt kuitenkin voisi sitä pulloa verrata ihan käteiseen rahaan. Eli plussat pitäisi siitä kyllä saada.
Oli muuten eukon kanssa juttua, että muillakin ketjuilla on sama meininki.

Juuri näin se menee ja kaikilla kolmella suurella bonusjärjestelmällä on käytössä sama systeemi. Eli olet saanut jo plussa pisteesi ostaessasi tuotteen.

Kaikkein järkevintä mielestäni tämä olisi toteuttaa siten että pullopanteista ei saisi plussapisteitä/bonuksia ostohetkellä ja pullopalautukset eivät vähentäisi pisteiden/bonuksien saantia.

Niin ja sillä missä vaiheessa pullokuitin vetää koneenläpi ei ole mitään merkitystä.

Helsingin kielikeskuksen (http://www.helsinki.fi/kksc/) mukaan kokea jonakin on muoti-ilmaisu,
(http://www.helsinki.fi/kksc/finska/finska_3/huonotilmaukset2.pdf)

jota tulisi välttää ja tilalla käyttää esim. pitää jonakin, katsoa joksikin tai koen asian hyvin myönteisenä..

"Koen asian hyvin myönteisenä" voisi korvata sanoilla "minusta asia on hyvin myönteinen", oppaassa neuvotaan. Niin minä sen ainakin ymmärrän, sillä jos "kokea jonakin" on muoti-ilmaisu, miten se voisi parantua, jos sen vääntää muotoon "kokea jokin kovin jonakin".

Juuri näin se menee ja kaikilla kolmella suurella bonusjärjestelmällä on käytössä sama systeemi. Eli olet saanut jo plussa pisteesi ostaessasi tuotteen.

Kaikkein järkevintä mielestäni tämä olisi toteuttaa siten että pullopanteista ei saisi plussapisteitä/bonuksia ostohetkellä ja pullopalautukset eivät vähentäisi pisteiden/bonuksien saantia.

Niin ja sillä missä vaiheessa pullokuitin vetää koneenläpi ei ole mitään merkitystä.
Näin on. Järkevintä olisi tosiaan ottaa plussat pois ostohetken pullopanteista ja lisätä sinne kun palautat pullon. Mullakin jää näin ollen plussia saamatta kun silloin tällöin ostan pulloja muualtakin kuin K-ryhmän kaupasta. Se kun on ainoa paikka johon mulla on kortti, ja ainoa paikka jossa isommat ostokset teen.

Helsingin energia ei "suostu" (sivut eivät anna laittaa aikaisempaa) toimittamaan sähköä aikaisemmin kuin 4 arkipäivän päästä. Itsellä olisi muutto edessä sunnuntaina 1.2, eli nyt jos isken tuon sisään, niin 4.2 on ensimmäinen sopiva päivä. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Olenko muutaman päivän ilman sähköä?

Näin on. Järkevintä olisi tosiaan ottaa plussat pois ostohetken pullopanteista ja lisätä sinne kun palautat pullon. Mullakin jää näin ollen plussia saamatta kun silloin tällöin ostan pulloja muualtakin kuin K-ryhmän kaupasta. Se kun on ainoa paikka johon mulla on kortti, ja ainoa paikka jossa isommat ostokset teen.

Mitäs jos niitä pantteja ajattelis erillisenä lainatuotteena. Ostat pullon(pantin), maksat siitä ja kun tuot takasin, saat rahaa takaisin. Tämä järjestelmä pyörii ajatuksellisesti itsenäisenä. Saat pantista kertaalleen plussat kun ostat sen. Käytännössä kun ostot pienenee panttien verran, niin ikäänkuin "menettää" ne jo ne kerran panttisummasta saamansa plussapisteet (eihän niitä menetä, mutta plussaa saa vastaavasti vähemmät). Näin siis pantille ei makseta bonuksia. Vai miten se nyt menee...:rolleyes:

Minkälaiselle vartalotyypille kuntoiluvälineet on suunniteltu? Jollekin keskiarvolle? En ole mikään kääpiö enkä kapoinen muutenkaan, mutta ei perkele että voi olla crossarilla polkeminen vaikeaa. Tuntuu, että polvet kääntyy kieroon ja jalat on ihan levällään. En ole pihtikinttu, säkkituoli enkä tottumaton kuntoilija. Lyhyet jalat on, mutta ei mitenkään luonnottoman. Vittusaatana.

Krossareissa on tosi paljon eroja. Niitä on sellaisiakin, joissa jalat on ihan hyvässä asennossa. Samoin eri krossareissa myös se elliptinen liike on aivan erilainen, enkä niistäkään pidä kaikista, joissain liikettä ei saa tuntumaan persauksiin mitenkään, joissain pitää olla hirveässä etukenossa, jne. Nimimerkillä En tykkää kaikista krossareista, vaan vain harvoista ja valituista.

Edit: joissain ei saa käsiäkään sopivaan paikkaan ja pahimmillaan liikkeestä tulee ihan kummallista vääntöä. Hyvällä crossarilla ku tekee niin se tuntuu luonnolliselta ja mukavalta se meno.

Krossareissa on tosi paljon eroja. Niitä on sellaisiakin, joissa jalat on ihan hyvässä asennossa. Samoin eri krossareissa myös se elliptinen liike on aivan erilainen, enkä niistäkään pidä kaikista, joissain liikettä ei saa tuntumaan persauksiin mitenkään, joissain pitää olla hirveässä etukenossa, jne. Nimimerkillä En tykkää kaikista krossareista, vaan vain harvoista ja valituista.

Edit: joissain ei saa käsiäkään sopivaan paikkaan ja pahimmillaan liikkeestä tulee ihan kummallista vääntöä. Hyvällä crossarilla ku tekee niin se tuntuu luonnolliselta ja mukavalta se meno.

Mä huomasin ton kanssa, että olisi pitänyt olla suunnilleen muna-asennossa että mitään työtä olisi tehnyt pakaroilla. Nyt on pohkeet niin jumissa että tekisi mieli varata aika amputaatioon, vaikka suihkin pienellä vastuksella treenin perään. Tossa oli jotenkin tosi leveä se keskiosa. Paras on ollut sellainen, jossa vastus oli jossain muualla ja polkimet ihan vierekkäin, muistutti melkein juoksumattoa.

Vastedes ajan kuntopyörällä (ainakin tällä salilla).

Back
Ylös Bottom