Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Minua ärsyttää muutama päivä sitten uutisissa tullut pätkä, jossa haastateltiin jotain maahanmuuttajaa vastaanottokodissa. Äijä sanoi, että olisi mukavampi jos pääsisi Helsinkiin, jossa on kaikki palvelut lähellä. Ostoskeskuksissa voisi käydä, jos on jotain ostettavaa ja olisi enemmän aktiviteettia. Kyseinen vastaanottokeskus sijaitsi siis ainakin heidän mittakaavalla ihan korvessa.

Milläs rahalla niitä ostoksia oikein tehdään? Tavallinen suomipoika kyllä pärjää taajamien ulkopuolella, mutta näille se tuntuu olevan kovin vaikeaa. Laitetaan nämä valittajat maitojunalla takaisin.:curs:

Mutta sanos nyt käsi sydämellä että onko sun mielestä integroitumisen kannalta edullista että suurin osa tietystä maasta tulleista mamuista pakkaantuu samaan mestaan? Jos vastaus on kyllä, ni ei voi muuta sanoa ku et sä olet kujalla.

Ongelmanahan on köyhyyden keskittyminen alueellisesti. Maahanmuuttajavaltaisten alueiden syntyminen on käytännössä suoraa seurausta tästä, koska heidän joukossaan on enemmän pienituloisia.
Jos annetaan syntyä kaupunkisuunnittelun ja asuntopolitiikan laiminlyönnin seurauksena selvästi köyhäinlistön asuinalueita, niin sinne kyllä varmasti kerääntyy ajanmittaan myös suhteettoman suuri määrä maahanmuuttajia ja ihan myös suomalaisia syrjäytyneitä.

Ei nämä meikäläisenkään plantaasilla asuvat virolaiset, venäläiset, afrikkalainen ja joku mikälie iranilainen perhe tänne muuttaneet sentakia, että hei täällähän on muitakin ulkomaalaisia, vaan koska tässä taloyhtiössä on edullisia vuokra-asuntoja. Eivät nuo ulkomaalaiset perheet ole edes missään läheisissä tekemisissä keskenään, joten mikään pikkuvaltion rakentaminen ei ole kyseessä.
Kyllä niille kelpaisi uusiorakennus rivitalonpätkä viereisen kaupunginosan paremmalla alueella aivan yhtä mieluusti kuin minullekin, vaikkei siellä kovin paljon ulkomaalaisia olekaan.

Minua ärsyttää muutama päivä sitten uutisissa tullut pätkä, jossa haastateltiin jotain maahanmuuttajaa vastaanottokodissa. Äijä sanoi, että olisi mukavampi jos pääsisi Helsinkiin, jossa on kaikki palvelut lähellä. Ostoskeskuksissa voisi käydä, jos on jotain ostettavaa ja olisi enemmän aktiviteettia. Kyseinen vastaanottokeskus sijaitsi siis ainakin heidän mittakaavalla ihan korvessa.

Milläs rahalla niitä ostoksia oikein tehdään? Tavallinen suomipoika kyllä pärjää taajamien ulkopuolella, mutta näille se tuntuu olevan kovin vaikeaa. Laitetaan nämä valittajat maitojunalla takaisin.:curs:
Joo, ai että pistää nämä valittajat vituttamaan:curs: on vielä varaa valittaa että vain Helsinki kelpaa. Saman tien vaan maitojunalla takaisin niin jää Helsinki ja ostokeskukset haaveeksi. Olis tyytyväinen siitä että pääsee tänne(vaikka joutuis Utsjoelle) kun kerta niin kovasti sitä turvapaikkaa halutaan. Ja myös tuo että rahaa on ja ostokset tehdään ostokeskuksessa jos vain jotain satutaan tarvitsemaan:rolleyes: pistää vituttamaan oikeen huolella. Hakis perkele ruokansa leipäjonosta jos ei duunia ole. Niin tekee työttömät Suomalaisetkin. Tai sitte paiskis hommia leipäsä eteen niinkuin tällä kaikki joutuu tekemään. Raakaa yleistystä mutta koskee just niitä ruinaajia jotka valittaa että Helsinkiin pitää päästä, eikä Mäkkärin kassa kelpaa:jahas: eikä niitä jotka oikeesti tekee sitä duunia mukisematta leipänsä eteen

Saman tien vaan maitojunalla takaisin niin jää Helsinki ja ostokeskukset haaveeksi. Olis tyytyväinen siitä että pääsee tänne(vaikka joutuis Utsjoelle) kun kerta niin kovasti sitä turvapaikkaa halutaan.

Tuo Helsinkiin joutuminen ei välttämättä ole pääsemistä, mikäli vertaat Utsjokeen :D

Edelleenkin, ketju ei käsittääkseni koske ulkomaalaisten raahaamista Suomeen, vaan ihmisten suhtautumista heihin.
Totta, mutta jatkoin off topicia, joka on tässä jatkunu muutaman sivun.

Ulkomaalaisia kuitenkin oleilee täällä jo nyt, halusit tai et.
Häh? Oikeestiko?

Ihan mielenkiinnosta: Jos joudut esim. töissä tekemisiin ulkomaalaisen (olkoon nyt vaikka somali) kollegan kanssa, ajatteletko automaattisesti, että hän on puskaraiskaaja?
Mä oon töissä firmassa, jolla on toimistoja jokaisella mantereella ja työntekijöitä lähemmäs 8000 ympäri maailmaa. Joka päivä teen töitä pääasiassa venäläisten ja ruotsalaisten kanssa. Toisinaan myös englantilaisten, uruguaylaisten kanssa...pelasin jopa jalkapalloa vuositolkulla samassa joukkueessa parinkin somalin kanssa. Eli mä olen jatkuvasti tekemisissä ulkomaalaisten kanssa.

En oleta, että jokainen somali mun seurassa olis puskaraiskaaja, koska mä en pelkää joutuvani raiskatuks. Mut jos mun vaimo joutuis olemaan somalien seurassa niin aivan varmasti olettaisin kunnes toisin todistetaan.

Aasialaisista. Mitä nyt olen päivittäin ollut tekemisissä meidän firman Kiinan tehtaan työntekijöitten ja suomalaisen tuotantopäällikön (?) kanssa, olen sitä mieltä, että mieluummin olisin olematta tekemättä töitä kiinalaisten kanssa, saatikka varsinkaan omalle osastolle ottaisin niitä töihin. Mukaviahan ne on, ei voi kieltää, mutta työkulttuurissa on jotain sellaista mitä en siedä...

Hiukan ärsyttävää kun monissa näissä näissä keskusteluissa ja varsinkin uutisoinnessa tarkoitetaan tiettyjä pakolais- ja turvapaikanhakijaryhmiä ja silti puhutaan yleisesti maahanmuuttajista ja ulkomaalaistaustaisista. Jopa näissä pakolaisissakin on kunnon porukkaa esimerkkinä vietnamilaiset. Jos puhutaan somaleista tai kosovolaisista niin pitäis käyttää sitä termiä jotta kaikki tajuaa keistä on kyse.

Jos sanoo somalia somaliksi ja suomalaista suomalaiseksi jne. niin miten se voi olla rasimia?

Mut jos mun vaimo joutuis olemaan somalien seurassa niin aivan varmasti olettaisin kunnes toisin todistetaan.
Jos sun vaimollasi olisi somppu työkavereita niin se tuottaisi sinulle ongelmia?

Se on vaan fakta, että nykyään töissä monet joutuu olemaan ulkomaalaisten kanssa tekemisissä. Ei siihen hirveästi auta se, että "mielummin en olisi." On myös ammatinvalinta kysymys.

Jos sun vaimollasi olisi somppu työkavereita niin se tuottaisi sinulle ongelmia?

Tuottais, jos kyseessä olis miespuolinen somppu. Kunnes toisin todistetaan. Se ei oo ku tilastomatematiikkaa. Ei oo mitään syytä olla lapsellinen ja kuvitella, että ei mulle voi mitään ikinä mitään käydä. Kuten sanottu tilastollisesti riski on aika paljon korkeampi joutua väkivallan uhriksi somalien seurassa kuin kantaväestön seurassa.

Se on vaan fakta, että nykyään töissä monet joutuu olemaan ulkomaalaisten kanssa tekemisissä. Ei siihen hirveästi auta se, että "mielummin en olisi." On myös ammatinvalinta kysymys.
Älä ihmeessä.

Onko tuosta pitkä matka mielestäsi siihen, että kaikki miehet ovat raiskaajia?
Jos ihan maalaisjärjellä ajattelet niin mihin tulokseen pääset. Sillä ei sun kirjoissa ole ilmeisesti mitään väliä, että tietty kansanryhmä tilastojen mukaan esim. raiskaa 20-kertaa todennäköisemmin kuin kantaväestö? Tai syyllistyy ryöstöihin n. 600-kertaa useammin kuin kantaväestö? Väkilukuun suhteutettuna.

Milläs sitten edes todistat päinvastaista?

Ei mun mitään tarvitse todistaa. Ilmeisesti kuitenkin tarkoitit tuolla sinä-muodolla kaikkia maahanmuuttajia. Sitten mä pidän esim. somaleita tasavertaisina kantaväestön kanssa, kun tilastot on samalla tasolla kantaväestön vastaaviin.

Käytännössä koskee siis kaikkia eläviä miehiä tai vähintään somppuja?
Ja sit viimeinen kohta:lue nää viestit ennenku kommentoit. Pyydä vaikka naapuria selvittämään sulle, mitä niissä lukee.

Joka toinen sanoo sulle tuota samaa. Olisko aika pienen ryhtiliikkeen?

Ja sit viimeinen kohta:lue nää viestit ennenku kommentoit. Pyydä vaikka naapuria selvittämään sulle, mitä niissä lukee.

Joka toinen sanoo sulle tuota samaa. Olisko aika pienen ryhtiliikkeen?

Ymmärsin, että kunnes asia on yksilön kohdalla todistettu. Tilastot ei todista yhdestä ihmisestä mitään. Vai teetkö muutenkin elämässä päätöksiä tilastojen mukaan?

Sehän ois todella hauskaa jos oikeudessakin ilmoitettaisiin, että koska olet 76%:n todennäköisyydellä syyllinen, niin kyllä kannattais varmuuden vuoksi tuomita.

Maahanmuuttaminen, siinä mielessä kun täällä ymmärretään - siis epäselvistä, sotaisista jne. huonoista oloista poislähteminen ja Suomeen tai muihin länsimaihin muuttaminen, ei ole kovinkaan yksiviivaista.

Kukaan tällä palstalla kirjoittavista ei kovin mielellään lähde kotoaan muualle olosuhteisiin, joita ei tunne, jotka ovat kovin erilaiset kotoa ja jossa selviämisestä ei ole selvyyttä. Vaatii suurta rohkeutta lähteä jopa vain EU:n alueelle Suomesta töihin ja tekemään omaa uraa. Ei se ole niin yksinkertaista. Kuinka moni täällä valittavista on yrittänyt luoda elämänsä jossain muualla kuin oman äidin ja kodin helmoissa? On vaikea kommentoida sopeutumisongelmia, jos ei ole itse koskaan seissyt vieraan maan kaupungintalon ulkomaalaisviraston jonossa aamulla valokuvien, passin ja vuokrapapereiden kanssa ja yrittänyt huonolla vieraalla kielellä selittää, että vain näitä papereita minulta poliisilaitoksella neuvottiin ottamaan mukaan. Edellinen ihan vain esimerkin vuoksi. Varmaan ymmärrätte, mitä tarkoitan.

Jos Suomessa olot jostain syystä kurjenisivat, kuinka paljon ne saisivat huonontua, ennen kuin lähtisitte vaikkapa Australiaan onneanne onkimaan?

Tarkoitan tällä sitä, että vaikka maahanmuuttajat vaikuttaisivat miten mukavuudenhaluisilta tahansa, heidän henkilökohtainen historiansa on kaikissa tapauksissa tutustumisen arvoinen ja jokainen ihminen olisi ymmärrettävä yksilönä. Näitä tarinoita syistä ja motivaattoreista on yhtä monta kuin on niitä maahanmuuttajiakin. Kukaan tuskin lähtee kotoaan, ellei joko ole motivoinut tekemään elämästään parempaa tai elleivät olosuhteet ole niin huonot, että mitään tulevaisuutta ei elämässä kotimaassa ole. Siinä vaiheessa tekemättömyys ja mikä tahansa hengissäsäilymisen taso lähes missä tahansa muussa maassa riittää.

Ymmärsin, että kunnes asia on yksilön kohdalla todistettu. Tilastot ei todista yhdestä ihmisestä mitään. Vai teetkö muutenkin elämässä päätöksiä tilastojen mukaan?

Sehän ois todella hauskaa jos oikeudessakin ilmoitettaisiin, että koska olet 76%:n todennäköisyydellä syyllinen, niin kyllä kannattais varmuuden vuoksi tuomita.

Jos kyseisestä tapauksesta ei ole tarkkaa tietoa, arvioivat normaalit ihmiset tilannetta todennäköisyyksien ja kokemustensa perusteella. Kyllä minä ainakin noudatan suurempaa varovaisuutta jäälle mennessäni marraskuussa kuin helmikuussa.

Jos kyseisestä tapauksesta ei ole tarkkaa tietoa, arvioivat normaalit ihmiset tilannetta todennäköisyyksien ja kokemustensa perusteella. Kyllä minä ainakin noudatan suurempaa varovaisuutta jäälle mennessäni marraskuussa kuin helmikuussa.

Yhtälailla voisi ajatella, että keskimäärin miehet aiheuttavat naisille enemmän ongelmia kuin naiset. En ymmärrä miksi pitäisi olla varovainen pelkästään suhteessa mamuihin.

Ymmärsin, että kunnes asia on yksilön kohdalla todistettu. Tilastot ei todista yhdestä ihmisestä mitään.
Kyllä se mulle todistaa.

Vai teetkö muutenkin elämässä päätöksiä tilastojen mukaan?

Tiettyjä päätöksiä kyllä. Äänestän esim. vaaleissa persuja, koska on todennäköisempää, että sillä saan nopeammin muutosta aikaan maahanmuuttopolitiikkaan kuin äänestämällä vihreitä. Sä valitset esim. puolueet ilmeisesti arpomalla.

Tilastollisesti pääsen töihin nopeammin moottoritietä pitkin kuin sivukujia pitkin. Sä varmaan lähtisit kiertämään kärrypolkuja pitkin, koska tilastot ja todennäköisyydet ei merkitse sulle mitään.

Mä käyn myös puntilla keskellä päivää, koska tilastojen mukaan meidän salilla tukkoisin aika on kolmen ja neljän pintaan. Sä varmaan menet joka päivä pahimpaan ryysikseen ihmettelemään, että miten vitussa täällä on taas näin paljon ihmisiä....

Sinäkö et tee mitään päätöksiä, jotka perustuisivat tilastoihin ja sitä kautta todennäköisyyksiin?

Mun mielestä ei.
Sarkasmi on vaikea laji eikä siihen kannata ryhtyä jos ei eväät siihen riitä.

Jos Suomessa olot jostain syystä kurjenisivat, kuinka paljon ne saisivat huonontua, ennen kuin lähtisitte vaikkapa Australiaan onneanne onkimaan?

Jahka järjettömällä maahanmuuttopolitiikalla laitetaan huoltosuhde vituralleen, mikä johtaa väistämättä tiukentuvaan verotukseen/valtion velkaantumiseen, jonka maksaa joka tapauksessa veronmaksaja.

Jahka järjettömällä maahanmuuttopolitiikalla turvattomuus kasvaa.

Ja nuohan vain ovat varmoja asioita tulevaisuudessa, jos ei pilliin puhalleta ja aika helvetin äkkiä.

Back
Ylös Bottom