Metallifestarit ja ystävälliset asiakkaat? Mistä johtuu..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Pakko laittaa tää kysymys tänne, koska täällä pyörii enemmänkin metallimusiikin ystäviä.

Eli..

Toimin usein järjestyksenvalvojana erilaisissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa. Olen nyt ollut muutaman kerran mm. Tuskassa ja FME:ssä ja siellä vähän enemmän tutustunut "teikäläisiin". Ollaan juteltu sekä baarityöntekijöiden että turvapuolen ukkojen kanssa asiasta, ja heidän kokemukset ovat hyvin samansuuntaiset; metalliväki on ystävällistä ja hyvin käyttäytyvää väkeä.

Minä kysyn miksi? Mistä se johtuu?

Jos otetaan vertailukohdaksi vaikka räppibileet, niin kaikki työntekijät tietää jo etukäteen että edessä on raskas ilta. Vaikka kaikki on kuitenkin saman "skenenväkeä". Mut silti polemiikkia ja kaikkee säätämistä on ihan eri tavalla joka paikassa; tiskillä, narikassa, ovella..

Mut sit taas hevikekkereillä on aina paljon mukavampi tunnelma, vaikka se väki ei nyt aina oo ulkokuoren perusteella mitään suosikki vävykokeilaita.. Heh heh!

Voisko joku ASIAKAS selittää mulle miksi näin on? Puhutteko te meistä tapahtuman työntekijöistä jotenkin positiiviseen sävyyn vai miten te pidätte homman niin kasassa?

Ps. Siis ainahan sekaan mahtuu muutama heviääliö, mutta ne on silti tosi harvinaisia.

Valaiskaa pohtivaa vahtimestaria. Kiitos.

Hevimiehet (ja likat) pitää aina yhtä! Siinä perimmäinen syy miksi hevikinkereillä ei nyrkki heilu. Olen ollut pienen ikäni hevikeikoilla ja festareilla enkä ole IKINÄ nähnyt tappelua. Poikkeuksiakin tietysti on, mutta 99,9% porukasta on lempeämielistä kun saman katon alle pääsevät.

Ja yleensähän porukka tulee musiikkia kuuntelemaan eli bändiä katsomaan niin kaipa se pitää porukan keskittyneenä oleelliseen. Eli hauskanpitoon, ei tappelemiseen.

Meneppäs johki Onnelaan pe/la iltana niin siellä on takuuvarmasti jollain hampaat kurkussa ennen valopilkkua.

Näin se vaan on. ;)

Luulen että tuo ystävällisyys johtuu siitä että esim. Tuskassa ja FME:ssa soitetaan vain heviä. Jos taas ollaan jollain sellaisella festarilla, josta löytyy kaikenlaista musaa niin löytyy varmaan myös helpommin ristiriitaisuuksia, jotka johtavat kahnauksiin. Voisiko olla näin?

En muista yhtään hevifestaria tai keikkaa, jossa olisi ollut tappeluita. Viime vuoden FME:sta heitettiin joku nuorempi kaveri ulos kun alkoi riehumaan moshpitissä.

Ja onhan sellainen vanha sanonta että paskinkin hevi on hyvää :D .

Viime vuoden FME:sta heitettiin joku nuorempi kaveri ulos kun alkoi riehumaan moshpitissä.

Tunnen tän kaverin, oli järkkärit katsonu vielä tarpeelliseks hinkata sen naaman paskaks jtn asfalttia vasten.

Räppibileissä tuntuu, et se rauhattomuus johtuu siitä, että ne tyypit, jotka riehuis muutenkin ajautuu nykyään räpin pariin.. Tyyliin "mä oon kaduilta, mul on onglemia" ja sit ollaan niin thug life et jokaiselle vastaantulijalle pitää vittuilla ja jos sanotaan takas niin mylly on päällä. Sitä vaan on niin vaikee nähä etukäteen, et ketkä niitä riehujia on. Itsehän toki käyttäydyn aina sivistyneesti.

Heviväki tosiaan pitää aina yhtä ja ainakin omassa ympäristössäni tuntuu siltä, että hevareilla on oma sisäänpäinkääntyny yhteisönsä ja ne kaikki vaikuttaa ulkopuolisen mielestä aika friikeiltä. Ei siis millään pahalla. Mut niillä pysyy sit rauha maassa sen yhteisönsä sisällä, eikä niillä oo tarvetta lähtee aukomaan muillekaan päätänsä :)

Ainakin vielä silloin kun itse kiersin festareita metalliporukassa, niin niissä piireissä oli aina hyvä yhteishenki ja leppoisa asenne elämään. Eiköhän se rauhallisuus siitä tule. Seinäjoella asuville vanhemmillekin olen aina yrittänyt selittää, että se provinssin mukanaan tuoma metalliporukka mustissa nahka-asuissaan ja niiteissään on keskimäärin paljon asiallisemmin käyttäytyvää porukkaa kuin tangomarkkinoiden huomattavasti vanhempi väki illalla. :)

Elikkä olen samaa huomannut myös muussakin asiakaspalvelussa. Meillä on asiakkaana eräs keikka/äänentoisto/festari firma joka hoitaa varsin paljon suomalaisien bändien keikkoja ja sitä kautta heillä on paljon myös duunareina hevimiehiä. Ja kaikki nämä on varsin ystävällisiä ja asiallisia. Joskus alkuun ihan hämmästytti kun sellainen "hevikörmy" on kohteliaampi kuin tavan kadun tallaaja.

Luulen että tuo ystävällisyys johtuu siitä että esim. Tuskassa ja FME:ssa soitetaan vain heviä. Jos taas ollaan jollain sellaisella festarilla, josta löytyy kaikenlaista musaa niin löytyy varmaan myös helpommin ristiriitaisuuksia, jotka johtavat kahnauksiin. Voisiko olla näin?

Joo, on totta että erilaiset "maut" ei välttämättä sulaudu kitkattomasti yhteen, mutta nyt puhutaan saman musamaun omaavista henkilöistä. Eli ei ainakaan pitäis siitä olla kiinni. Mut silti tää ihmetyttää mua.

Ja toi HC76 ja Sonan esiintuoma "pidetään toisistamme huolta"-ajattelu tuntuu olevan kyllä poikkeuksellisen vahva juurikin hevipiireissä. Mutta miksi? Mistä se tulee?

PS. Kyllä ne hevaritkin tappelee, ollos huoleti, kyllä te sen(kin) osaatte.. ;) Mutta kun toi käytös on mun silmissä niin silmiinpistävän kohteliasta. Varsinkin festareilla yms. kinkereillä.

Mulle on oikein tullu fiilis, et "vanhat" (siis ei oikeesti vanhat, siis alle nelikymppiset :D) oikein kouluttaa nuorempia kävijöitä miten tulee käyttäytyä kunnolla jne. Esim Tuskan wc:n jono hämmentää mut aina. Niin siisti ja oikeasti järkevä systeemi. Ja tietääkseni se on ihan asiakkaiden ittensä organisoima (Voi olla että olen väärässä).

Jatkan pohtimista.

Edit. Japa. Joo, toi ystävällisyys hämmentää muakin aina ihan sikana.

Ainakin vielä silloin kun itse kiersin festareita metalliporukassa, niin niissä piireissä oli aina hyvä yhteishenki ja leppoisa asenne elämään. Eiköhän se rauhallisuus siitä tule. Seinäjoella asuville vanhemmillekin olen aina yrittänyt selittää, että se provinssin mukanaan tuoma metalliporukka mustissa nahka-asuissaan ja niiteissään on keskimäärin paljon asiallisemmin käyttäytyvää porukkaa kuin tangomarkkinoiden huomattavasti vanhempi väki illalla. :)

Tästä(kin) mulla on eriävä mielipide.. Nimimerkillä seitsämät tangot lätkä rinnassa takana. ;)

Tästä mulla on eriävä mielipide.. Nimimerkillä seitsämät tangot lätkä rinnassa takana. ;)
Heh. Tangomarkkinat on ainoa tapahtuma, missä on ihan oikeasti tultu puukolla uhkailemaan, joten ehkäpä tuo värittää tätä käsitystäni. :)

Hevipiireissä on jo esiintyvien bändienkin johdosta iät ja ajat toitotettu sitä linjaa että toisista pidetään aina huolta. Liekkö kuin monen hevibändin välispiikeissä painotettu sitä että jos joku katuu niin se nostetaan yhteisvoimin heti ylös jne. Eturivissä kun voi olla aika rajukin meno bändin soittaessa. Silti sinne kun kaatuu nin heti on 20 käsiparia auttamassa ylös. Kaipa tollanen toisistaan huolehtiminen juurtuu ja näkyy sitten muuallakin.

Monesti kuullut ei hevi-ihmiseltä että miten ne ei ikinä uskaltautuis hevikeikalle kun porukka on niin pelottavan näköstä. Sitten ne menee illaksi johki pintaliitobaariin ja ihmettelee kun taas nyrkit heilu tanssilattialla. Samaan aikaan monen kymmentuhannen ihmisen hevifestarit sujuu väkivallatta toisaalla.

Mulle on oikein tullu fiilis, et "vanhat" (siis ei oikeesti vanhat, siis alle nelikymppiset :D) oikein kouluttaa nuorempia kävijöitä miten tulee käyttäytyä kunnolla jne.

Tuo ikäasia lienee suuri tekijä. Heviporukan keski-ikä on varmasti huomattavasti korkeampi kuin jossain räpäytystapahtumassa.

Hevarit ainakin vetää kohtalaisesti kovemmat nakit aina puhtaasti alkoholilla. Olen ollut hevibaarissa 4 kuukautta ovella ja kyllä ne ryyppää ihan vitusti, mutta eivät jostain syystä aiheuta harmia. Kun taas rokkarit(jotka kuuntelee junteinta musaa ikinä kuten Hurricanes ja Yö), vittu mitä runkkareita kaikki, semmoisia vitun isottelevia apinoita, rumia ko perseet ja tyhmiä ko saappaat.

Tää on muuten hyvä aihe. Olen usein itse ihmetellyt ihan samaa. Hevikeikoilla ja festareilla on se hyvä puoli, että jos vaikka omat kaverit sattuu häviämään, niin aina löytää samanhenkistä juttuseuraa. Ei tartte yksin murjottaa.

Olette hienoja ihmisiä.

Hevimies on herrasmies ! \../

Tähä mie oon aina siteerannu, mutta saa aina "paheksuvia" katseita whiggereiltä ja muilta paska popin kuluttajilta..

Tää on muuten hyvä aihe. Olen usein itse ihmetellyt ihan samaa. Hevikeikoilla ja festareilla on se hyvä puoli, että jos vaikka omat kaverit sattuu häviämään, niin aina löytää samanhenkistä juttuseuraa. Ei tartte yksin murjottaa.

Olette hienoja ihmisiä.

Niinhän me kaikki ollaankin. Viime vuonna tuskassa tästä asiasta juuri porukalla keskusteltiin. (mitä siellä nyt voi keskustella =) Päädyttiin lopputulokseen. Ei tarvitse päteä , kun on samanhenkistä ja ei ihan juniori pitoista porukkaa liikenteessä. Voi keskittyä musiikkiin ja nakkien vetämiseen... Toiset veti jopa muusit ja silti oltiin hyvällä fiiliksellä. ...:D

Niinhän me kaikki ollaankin. Viime vuonna tuskassa tästä asiasta juuri porukalla keskusteltiin. (mitä siellä nyt voi keskustella =) Päädyttiin lopputulokseen. Ei tarvitse päteä , kun on samanhenkistä ja ei ihan juniori pitoista porukkaa liikenteessä. Voi keskittyä musiikkiin ja nakkien vetämiseen... Toiset veti jopa muusit ja silti oltiin hyvällä fiiliksellä. ...:D
Vedetään tähän se, että kyllä nää junioritkin tässä kastissa on ihan eri planeetalta, kuin muissa..Jotenkin hävettää vieläkin muiden ikäryhmäläisten puolesta gansta rap-tyyliensä kanssa aukomassa opettajille, aukomassa päätä jok'ikiselle ja esittämässä kapinallista.

Noh kukin tallaa tavallaan..

Hevimiehet on aina niin naamat, ettei niillä nyrkki (eikä mikään muukaan) enää nouse.

Itse kävin viime vuonna elämäni ensimmäisen Tuskan ja kyllä täytyy sanoa, että se kuuluisa "Me-henki" oli maineensa veroinen. Alussa (ennen totaalista humaltumista) tuli oltua hieman varpaillaan kun vastaan käveli vaikka minkänäköistä mörköä. Lopputulos oli kuitenkin se, että käytännössä jokaisen vastaantulijan kanssa pystyi aloittamaan spontaanin paskanjauhannan ja sama aaltopituus löytyi lähes heti.

On kuitenkin todettava, että joku mätä omena tuossakin korissa oli sillä mun keitot pöllittiin repusta sen ollessa anniskelualueen edessä vartioimattomassa narikassa (röykkiössä). Ensi vuonna sitten ei tule tätäkään virhettä tehtyä :)

Pohdittiin silloin tätäkin kysymystä ja tultiin siihen tulokseen, että porukka on oikeasti tullut sinne kuuntelemaan sitä musaa eikä riehumaan. Lopulta siitä hyvästä hengestä tulee itseään vahvistava ilmiö, sillä kaikki huomaa sen mukavuuden eikä kukaan lähde tahallaan kusemaan hommia.

Hevimiehet on aina niin naamat, ettei niillä nyrkki (eikä mikään muukaan) enää nouse.

Mä en oo koskaan naamat keikoilla, enkä oikeastaan muutenkaan. Nyrkki ei nouse (muu nousee).

Gansta rapin mielipide:rolleyes:

ikäryhmäläisten puolesta gansta rap-tyyliensä kanssa aukomassa opettajille, aukomassa päätä jok'ikiselle ja esittämässä kapinallista.

;):lol2:

Back
Ylös Bottom