Kokkausketju, reseptit

Nyt lähtee mutulla, mutta marinoit lihat, kuumennat pannun erittäin kuumaksi ja paistat lihoihin pinnan ensin ettei nesteet valahda enää pihalle. Toinen, mikä mieleen tulee on, että laitat pannulle öljyä pari desiä, kuumennat öljyn ja paistat lihat kastamalla ne öljyssä.

Tämä on muuten äärimmäisen yleinen harhakäsitys, jota monet tv-kokitkin levittävät, että hyvällä paistopinnalla voitaisiin vaikuttaa lihasnesteiden sisälläpysymiseen. Lihan ruskistamisen funktio on saada tuotteeseen paistetun lihan maku.

Mitenkäs tämä raati saa possusta oikein mureaa? Itse en ole onnistunut kertaakaan saamaan siitä sellaista kuin vaikkapa kinkkimestoissa usein on, eli todella mureaa. Aina tulee hieman kuivaksi ja sitkeäksi. Tommosta suikalepossuwokkia (ei tietenkään vakuumipakatusta eikä missään nimessä valmiiksi marinoidusta possusta eikä todellakaan valmiista suikaleista) jos esim. tekisi?
Possu-suikaleet kulhoon. Sekaan maissijauhoa ja soijakastiketta.
Annetaan maustua sillä aikaa, kun suikaloidaan vihannekset.

-Läskit paistetaan nopeasti kuumalla pannulla
-rehut sekaan, pyöritellään
-lisätään nestettä(+mausteet(/kastike)) ja kiehautus

Onko kellään tietoa miten saisi perus piirakkapohjasta kevyen version? Valmistaikinat on älyttömän rasvaisia. Periaatteessa joku kinkkupiiras voisi olla ravintoarvoiltaan ihan ok, mutta pohja pilaa kaiken.

Onko kellään tietoa miten saisi perus piirakkapohjasta kevyen version? Valmistaikinat on älyttömän rasvaisia. Periaatteessa joku kinkkupiiras voisi olla ravintoarvoiltaan ihan ok, mutta pohja pilaa kaiken.

Googletat jonkun ohjeen? Itse ainakin oon löytänyt ihan ok ohjeita, kun on pistänyt kevyt piirakkapohja tms hakukenttään. :) Periaatteessa kai sillä saa kevennettyä pohjaa, että pistää vähemmän rasvaa tai korvaa enimmän rasvan esimerkiksi rahkalla. Toinen hyvä vaihtoehto on tehä ns. pitsapohja piirakkaan.

Cashewkerma

3 dl cashewpähkinöitä
3 dl hedelmämehua (mahd. mietoa, itse käytin RELA:n kolmea hedelmää)
vaniljaa

Cashewit ja mehu tekosekoittimeen. Sekoittamisen voi lopettaa, kun kerma on sileää ja hieman kiiltävää. Mausta vaniljalla. Vanilja voi toimia joko vaniljasokeri, vaniljatanko tai se hemmetin kallis vaniljamauste.

Tarjoile marjojen ja pannukakun kanssa.

Oisko kellään reseptiä tonnikalacappelpaistokselle ? Koulussa usein sitä ruokana ja voi että miten herkullista <3 , netistä ei löydy reseptii.

Tsadam! Kurpitsakakku!:dance2:

Liitteet

• kurpitsakaakka.webp
    kurpitsakaakka.webp
    44,7 KB · Katsottu: 720

Laitat pohjaan rasvan tilalle rahkaa, rasvaa tarvitaan tällaiseen pohjaan hyvin vähän. Pohja kannattaa hetken esipaistaa uunissa ennen täytteen levittämistä ja pistellä siihen haarukalla reikiä. :)

Thanks, Paukku ja Soppaluu, mun täytyy kokeilla tuon rahkan kanssa. Sitä mä lähinnä hainkin, että onko joku kokeillut niitä kevyempiä ohjeita. Kerran olen kokeillut tehdä piirakan pohjaan, johon tuli ainakin leseitä ja lopputulos oli karsea. Helpompi kokeilla ohjeita, joista joku voi sanoa, että toimii. Pitsapohja vois olla jees, mutta ikinä en ole saanut itsetehdystä pitsapohjasta syötävää. Aina vaan sellainen kuiva, ohut, mitäänsanomaton lätyskä täytteiden alle. Sitä Faidran teksteistä löytynyttä ohjetta kokeilin kerran ja taisin kaapia täytteet päältä..

Oisko kellään reseptiä tonnikalacappelpaistokselle ? Koulussa usein sitä ruokana ja voi että miten herkullista <3 , netistä ei löydy reseptii.

Kerros vähän minkä tyyppistä paitosta se on? Ikinä en ole kuullutkaan mistää cappel-jutuista. Kuvaile vähän sitä ruokaa ja kerro mitä raaka-aineita tunnistat siitä.

Tämä alla ja tässä ketjussa jo oleva vuokaruoka on hyvää, helppotekoinen ja sitä voi tehdä myös tonnikalasta (jauhelihan tilalle):

JAUHELIHA-SPAGETTIVUOKA

500g oman maun mukaan maustettua ja paistettua jauhelihaa
400g Barilla –spagettia (katkottuna puoliksi)
Tomaattia
Mustia oliiveja ohuina viipaleina
Tuorebasilikaa
2dl kermaa
Juustoraastetta
Sinihomejuustomurusia
Sipulia
Valkosipulia
Oliiviöljyä

Kuullota sipuli ja valkosipuli ensin oliiviöljyssä, paista sekä mausta jauheliha sipuleiden seassa kuullottamisen jälkeen. Keitä spagetti ja sekoita ne keskenään. Viipaloi tomaatti ja oliivit sekä revi tuorebasilika.

Laita öljytyn uunivuoan pohjalle kerros jauheliha-spagetti –seosta, jonka seassa on basilikaa, oliiveja sekä sinihomejuustomurusia. Lado päälle tomaattiviipaleita ja levitä niiden päälle kerros juustoraastetta. Tämän jälkeen laita uunivuokaan toinen samanlainen kerros jauheliha, spagettia, basilikaa, oliiveja, sinihomejuustoa, tomaattia sekä juustoraastetta. Tämän jälkeen kaada päälle kerma. Paista vuoka uunissa noin 175 asteessa puolisen tuntia.

Tämän voi tehdä ilman tuorebasilikaa, oliiveja ja sinihomejuustoa. Ja muitakin aineksia voi käyttää, esim. jauhelihan tilalla tonnikalaa, eikä silloin välttämättä tarvitse laittaa basilikaa, sinihomejuustoa tai oliiveja, ellei välttämättä halua.

PHAD THAI (Thai Fried Noodles)

Ingredients

Small dry rice noodles: 60g or one handful
Fresh prawns: 3 pieces
Fresh egg: 1
Vegetable oil: 2 table spoons
Garlic – choppes: 1 tea spoon
Lemon juice: 1 table spoon
Sugar: 1 table spoon
Light soy sauce: 1 table spoon
Green bean – cut as an inch: half hanful
Savoy cabbage – cut as an inch: one handfull
Ground peanuts: 1 table spoon
Lemon – sliced: 1 piece

Method

Step 1:
Before cooking, soak the dry rice noodles in cold water for 20-25 minutes until they become soft, then drain. In a pot, bring 1 litre of water to the boil. Soak the noodles for about 2-3 seconds and remove them with a ladle. Keep them on a plate (stand-by or “réservez” if you are a frenchy.

Step 2:
In the pot with boiling water, add all the vegetables (savoy cabbage and green beans). Soak them for 3-4 seconds, then drain. Put them on the same plate as the noodles and add all the sauces (garlic, light soy, sugar and lemon juice) onto the noodles and vegetables.

Step 3:
Break the egg into a bowl, add the prawns and mix them well. Heat the oil in a wok until it becomes very hot then add the egg and prawns and fry like an omelette. Set aside. After that add step 2 to the wok, and stir to to combine. Turn off the heat and put in the serving dish. Top with the omelette and garnish with sliced lime and ground peanuts. Yummy!

PhadThai.jpg

(Annos tehty Pum Thai Restaurant & Cooking School -koulun kokkauskurssilla Phuketissa ja resepti heidän kirjastaan Pum's Lazy Cuisine - www.pumthaifoodchain.com) )

Olisko jollain antaa reseptiä hyvään appelsiinikastikkeeseen? Mä olen kokeillut tehdä sitä jo useampaan otteeseen, mutta joku siinä mättää. Ja siis tällä reseptillä on menty:

100 g sipulikuutioita
1,5 rkl Flora Culinessea
2,5 dl kasvirasvasekoitetta
1 kpl Kanaliemikuutiota
1 dl appelsiinimehua
0,5 dl vettä
1 rkl Vehnäjauhoja_
1 tl rosmariinia

Pad Thaitahan ei pysty tekemään ilman padthaikastiketta. Se on mahdotonta. Aika hassua että annos on tehty Thaimaassa kokkauskurssilla. Juuri tuollaiset roskat tahdon kiertää kaukaa Thaimaassa matkatessani ;) Noh, Phuket...
Eli aasiakaupasta moinen soossi mukaan.
Mitä (vihreät)pavut tekevät Pad Thaissa? Entäs (kiinan)kaali?
Missä tofu?

Idut puuttuvat, ovat tärkein ainesosa, myös kuivatut katkaravut kuuluvat siihen, tosin itse en niistä pidä.
Pad thaihin tuo muna paistetaan sekaan, ei munakasta päälle. Lemonia ei tosiaan tule vaan LIMEn mehu.

Tarjoillessa päälle tulee chilijauhetta, sokeria, pähkinärouhetta ja limemehua.

Katukeittiöstä saa parhaat Pad Thait. Ensin katsotaan hinnastosta sopiva:

bkk5_koju.jpg

Valmistaminen:

soi38_2.jpg

Tämä kokki ei ole ylläolevasta kojusta.

Lopputulos:

bkk5_padthai.jpg

^

Teidän, että phad thai on erilaista, kun sitä tilaa ravintolasta eli juuri tuollaista kuin laittamassasi kuvassa. En itse ole tehnyt sitä ikinä tuon "perinteisen" version mukaan. Ilmeisesti tämä oli tämän kokkauskoulun oma versio tästä heidän "pyttipannustaan" ja saattaa olla, että he ovat tehneet tästä reseptistä "turistiystävällisemmän" raaka-aineiden suhteen, oli korvanneet niitä helpommin saatavilla eli siitä voi olla myös kyse. Hyvää se oli silti.

Yritin etsiä äskeiseen postaukseen jo, löytyi vain huonoja reseptejä. Etsin jossain välissä tai muistelen itse.

GAI PHAD MED MAMUANG (CHICKEN WITH CASHEW NUTS)

Ingredients

Chiken - sliced in small pieces: one handfull
Garlic: 1 tea spoon
Vegetable oil: 1 table spoon
Chillipaste: 1 tea spoon
Chilli oil: 3-4 drops
Oyster sauce: 1 table spoon
Light soy sauce: 1 table spoon
Sugar: 1 table spoon
Cashew nuts: 2 table spoons
Small onion – cut as an inch: half onion
Spring onion – cut as an inch: 1 stalk

Method

Step 1.
Put the cashew nuts in the microwave for 2 minutes

Step 2.
At low heat put oil in a wok, add tha garlic, and immediately add chicken. Stir fry until it is half cooked, then ad the chilli paste and mix well.

Step 3.
Stir fry the cashew nuts with mixture of step 2. Then add all the remaining sauces (oyster sauce, light soy sauce and sugar)

Step 4. Add the onion, stir fry until the onion is half cooked. Add the spring onion, mix well and turn the heat off. Don’t forget to make her up by dropping the chilli oil. Here is your lovely chicken with cashew nuts.

NB: For the vegetarian variation, we replace the meat with savoy cabbage, baby corn, onions, carrots and spring onions.

Thaimaalaista.jpg

(Annos tehty Pum Thai Restaurant & Cooking School -koulun kokkauskurssilla Phuketissa - www.pumthaifoodchain.com)

Toi on muuten ehkä yksi parhaista thaisafkoista mitä olen syönyt ja olen syönyt montaa :)
Ehkäpä tärkein ainesosa tuosta näyttäisi puuttuvan, eli kuivatut thaichilit. Yleensä seassa on myös sieniä ja paprikaa. Thaimaalaiset eivät myöskään käytä mikroaaltouunia ruoanlaitossa, koskaan. Käytännössä lähes jokaisen ruoan pystyy valmistamaan wokissa kadulla kaasun avulla.

Mainittakoon että kana tuohon pitää uppopaistaa rasvassa rapeaksi.

Noita on aika paljon erilaisia. Lonely Planetin paskaoppaan mukaan kun kiertää paikkoja niin tuon saa aina paskanmakuisena suosituspaikoista. Yleensä tekevät tuon vain kana-ketsuppi-pähkinä-sössönä.

Isaanin suunnalla se oli sitten tämän näköistä:
suankrua_kk8.jpg

Itselläni on Cashew-pähkinöitä ihan tuota ruokaa varten kaapissa, pitääkin tehdä tässä joku päivä tuota. :thumbs:

Back
Ylös Bottom