Mä en ihan ymmärrä tätä että ateistit hyökkäävät uskonnoissa juuri niiden epätieteellisyyttä vastaan.
Ikävä kyllä uskontoja tarjotaan edelleen monissa maissa, jopa suomessakin, tieteen vaihtoehdoksi tai syrjäyttäjäksi. Tämä kaikki siitä syystä, että tiede on ristiriidassa uskonnon todellisuuskäsityksen kanssa. Niin kauan kuin ihmiset aivan tosissaan esittävät rukouksia lääketieteen vaihtoehdoiksi, raamatun joitain tarinoita oikeudentajun ja moraalin lähteeksi, tiettyjä kertomuksia kosmologian virstanpylväiksi ja uskomista tiettyyn henkiolentoon luokkayhteiskunnan perusteeksi niin meillä on ongelma. Tämä on nyt on vaan kaikessa yksinkertaisuudessaan raadollinen fakta.
Tarkoitin tuossa aiemassa kommentissani sitä että on hyväksi luonnontieteilijälle ymmärtää että ihminen ei ole tieteellisen rationaalinen olento joka haluaa heti unohtaa uskonnot kun saa todisteen siitä ettei uskonto "voi pitää paikkaansa". Kyllähän monella tiukalla fyysikko/biologi-ateistillakin on vääriä käsityksiä ja uskomuksia asioista jotka eivät kuulu heidän spesiaalialaansa, eivätkä ne tosta vaan muutu.
En minä tietääkseni ole väittänytkään, että jonkun tietyn alan tiedemies olisi kaiken mitta ajattelussaan ja aina oikeassa. Jo lyhyt keskustelu toisen alan ihan perusduunarin kanssa yleensä riittää paljastamaan ne omat harhakäsitykset. Sä olet myös täysin vapaa kritisoimaan mun argumentteja ja väitteitä. Oikeastaan mä odotan sitä, että pystyisin tajuamaan missä ajatuksissa on korjaamisen varaa nykytiedon valossa, anna palaa ihan rauhassa.
Uskonto on paremmin ymmärrettävissä kulttuurillisena, historiallisena ja psykologisena ilmiönä joka täyttää ihmisen perustarpeita yhteisöihin kuulumisesta. Samalla voi myös ymmärtää sen miksi jotain marginaali-ilmiöitä kuten kreationismia on yhä olemassa: historia sanoo että ihmisten käsitykset muuttuvat hitaasti, eihän valistusajan alkamisesta ole vielä kovin kauaa kulunut.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi tässä kohtaa. Pointti onkin, että uskonto pitää laittaa sille paikalle minne se kuuluu, eli kultturelliseksi, historialliseksi ja psykologiseksi ilmiöksi, ei ainoaksi oikeaksi kirjaimelliseksi totuudeksi maailmankaikkeuden luojalta, koska mitään tähän viittaavaa ei ole havaittu.
Samalla ymmärtää myös sen että uskontojen pointti ei ole se satuolentoihin uskominen vaan se että ihminen yleensä haluaa olla kaltaistensa seurassa.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että oletko koskaan esittänyt tätä argumenttia uskovaiselle? Jos olet niin mikä on ollut vastaus? Mä olen ja muistaakseni tarkka vastaus uskovaiselta oli, että olen saatanan vallassa oleva valehtelija, joka koittaa johdattaa muita helvettiin. Tämän sanonut henkilö oli aivan vakavissaan, joten tämä juttu tuskin upposi ainakaan häneen kovinkaan hyvin.
Tottakai yhä on olemassa uskovaisia jotka näkevät että uskonnolla on jotain tiedollisia tarkoitusperiä, ja hehän ovat kieltämättä aika hölmöjä, mutta jos ateisti haluaa hyökätä koko sitä ilmiötä vastaan että ihmisolennoille yleensäkin kehittyy uskontoja, ei kannata lähetä siihen että uskonto olisi jotenkin vaihtoehto tieteelliselle maailmankuvalle.
Ateisteja ei käytännössa kiinnostaisi paskaakaan mitä taikauskoiset ihmiset selittävät MUTTA kuten jo aikaisemmin sanoin, niin ikävä kyllä taikauskon perusteella yritetään saada muita ihmisiä hyväksymään:
- Täysin virheellisiä väitteitä kosmologiasta, lääketieteestä, biologiasta ja fysiikasta
- Tiettyjä sekopäisiä dogmeja moraalista ja käyttäytymisestä
- Epäoikeudenmukaisia ihmisoikeuskäsityksiä
Ylläolevia väitteitä tehostetaan uhkailemalla ikuisella kidutuksella, sosiaalisista piireistä sulkemisella ja muilla keinoilla. Tämä koko järjestelmä takaa sen, että kirkolla ja uskovaisilla on valtaa muihin ihmisiin taikauskon ja mielikuvituksen perusteeella. Mun mielestä tätä valtaa käytetään väärin.
Mä käytin joskus punahilkka-satua vertailuna. Koko sadussa on lukuisia epätieteellisiä kohtia, eikö totta? Puhuva susi, ihmisen syönti vahingoittumattomana, vatsan leikkaus auki ilman mitään vahinkoa ja muuta. Miksi kaltaiseni ateistit eivät hyökkää selkeästi epätieteellistä punahilkkasatua ja sen lukijoita kohtaan? Koska ei ole olemassa typerää ihmisjoukkoa, joka vaatisi punahilkkasadun "totuuksien" kirjaimellista hyväksyntää.