Hyytelörakko eli ganglio carpi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Deleted member 43228

Tollanen pahkura löytyi ranteesta. Onko muilla ollut, oireillut ja onko operoitu?

Tänään kävin näyttään työterveydessä pattiani joka on noin puolisen senttiä korkea ja kipeilee harvoin. Sanottiin että ei vaarallinen, eli hyvän laatuinen kasvain josta ei ole suurempaa haittaa. Johtuu siitä että hyytelöontelo joita on ranteen sisällä on pompsahatanut ylös rasituksesta tai tietämättömästä syystä.

Jos patti ei oireile pahasti ajattelin säästellä sitä armeijaan asti ja siellä poistattaa vasta.

Tein kokonaan uuden ketjun, kun tälle ei kunnollista löytynyt, vaan arvailuja.

Ganglio2.gif

Kuva: http://www.monmouth.com/~gpess/ganglion.htm

Itsellä ei ole ollut, mutta kymmeniä noita on hoidettu.

Helpoin hoito, mitä kannattaa kokeilla, on neulalla tyhjennys ja kortisonia tilalle, auttaa melko monelle.

Eräs käsikirurgi suositteli hellävaraisesti rikkomaan pahkuran, esim lyömällä kirjalla. :evil:

Leikata niitä voi kans, mutta se(kään) ei ole mikään tae että se pysyy poissa. Uusii helposti.

Jos mulla olis ranteessa tuollainen, niin tyhjennys+kortisoni tai kirjalla hutkaisu olisi hoitolinja. En kovin helposti antaisi kenenkään sitä leikata.

Ajattelin itse jos siihen vähän kirjalla komauttas, kun vasara kuulostaa niin pahalta, mutta parempi puoliskoni ei oikein innostunut tästä ajatuksesta rahansäästö mielessä :D Taidan koittaa kirjaa ja kirjotan sitten tänne löytyikö kirjaa (tai uskalsinko lyödä tarpeeksi kovaa).

Mulla oli useita vuosia tommonen, lopetin hiiren käytön ja siirryin käyttämään läppärin touchpadia niin patti hävis muutamassa kuukaudessa. Nyt ei ole pattia pariin vuoteen näkyny. Patti oli vaikutti mulla ranteen liikerataan aika merkittävästi ja oli siksi aika ikävä vaiva.

Omasta mielestä leikkaus kuulostaa jotenkin kirjalla humauttamista paremmalta vaihtoehdolta :)

Ehkä se on...hmmm...tieteellisemmän oloista. Vaikka periaatteessa sama temppu tehdään. :eek: Taisi jossain kirurgian oppikirjassakin olla yksi hoitovaihtoehto rikki puristaminen, veikkaan kyllä että saa olla jonkin verran puristusta ennenkuin hajoaa.

cybershaman: kaikilla se ei uusi, mutta leikkausta ei voi markkinoida 100% varmana ja pysyvänä hoitovaihtoehtona, koska se ei ole sitä.

OT...

Kohta on joku kysymässä neuvoja kämmenluiden murtuman jälkeiseen kuntoutukseen.

Ote leikkauskertomuksesta:
Syy murtumiin: potilas oli hoitanut omatoimisesti ganglio carpia lyömällä kirjalla ja "kirjaterapian" vaikuttamattomuuden jälkeen vasaralla. Patti on poistunut, mutta metacarapaalit 3, 4 ja 5 olivat hoidon seurauksena katkenneet.

ps. :)

Tyttökaverilla on ollut noita, ilmeisesti mopin kanssa vääntämisestä kun on satunnaisesti siivoushommia tehnyt. Ovat itsestään myös hävinneet ajan myötä.

ot...

Kohta on joku kysymässä neuvoja kämmenluiden murtuman jälkeiseen kuntoutukseen.

Ote leikkauskertomuksesta:
Syy murtumiin: Potilas oli hoitanut omatoimisesti ganglio carpia lyömällä kirjalla ja "kirjaterapian" vaikuttamattomuuden jälkeen vasaralla. Patti on poistunut, mutta metacarapaalit 3, 4 ja 5 olivat hoidon seurauksena katkenneet.

Ps. :)

hahah!

Tuttu pahkura, ollut tuossa ranteessa n. 10 vuotta ja välillä oli aika isokin, mutta nyt on kutistunut ja ei juuri huomaa. Verineulalla sitä tyhjennettiin ja samalla sain ohjeen lääkäriltä, että puristamallakin voi koittaa pienentää. No painoin sitä kerran pienessä humalatilassa ja mukava lörähtävä tunne siitä tuli kun pieneni.

Mulle lääkäri neuvoi kanssa tuon kirjalla painauttamisen. Pahin virhe mitä voi tehdä on ilmeisesti alkaa varomaan sitä rannetta rasittavia toimintoja. itselläni on aina itsestään poistunut ganglio, mutta kun aloin kerran sitä sitten varomaan, kun ilmoitteli itsestään, niin se kovettui ja neulalla imeminenkään ei meinannut onnistua. Luonnollinen rasitus (tai esim. puolivoltin hyppääminen, jolloin ranne joutuu koetuksille :D) on vain hyvästä, mikäli kyseessä on oikeasti ganglio, eikä joku muu vaiva.

Noniin, nyt sitä on mäiskitty kirjalla, radiopuhelimella, lentokoneen kaiteeseen ja minne/millä ikinä sattuukin :D Se ei katoo vaan millään, en varmaan uskalla tarpeeks kovaa antaa runtua. Parempi niin. Lähtekööt ittestään kun ranne saa muutenkin hittiä millon mistäkin :) Ja eipä se vaivaa mitenkään onneksi. Joten sitä ei oo tullut varottua ollenkaan.

Mä jotenkin näen tuon silmissäni, kun nuori uroo paiskoo naama punasena käpäläänsä kirjoilla, puhelimella ja kulkiessaan kylillä joka toiseen nurkkaukseen ja kaiteeseen äänekkään itsekseen tupisemisen saattelemana...

Mutta joo, asiaan. Juu, ei välttämättä kannata lähteä sitä murjomaan aina vain kovempaa ja kovempaa jossei se tunnu poistuvan. Kun se ei kerran sen kummemmin vaivaa, niin mä ainakin antasin olla sen rauhassa ja olisin välittämättä siitä niin kauan kun se ei mitään normitoimintaa rajoita. Jos se alkaa kipeytymään tai kasvaa kasvamistaan, niin sitten lekurille hakemaan lisempää ohjeistusta. Ja jos se ohje silloinkin on, että hakkaa sitä jollain, niin ei muuta kuin eurokossu puudutukseksi ja vasara käteen. Mikäs sen leuhkempaa kertoa kaverille mitä on viikonloppuna tullut tehtyä :)

Juu oon huomannut että ei se lähde, jos haluaa. Se lähtee joko rahalla tai vahingossa johonkin kopsauttamalla. Olkoot, kun ei kerran vaivaa.

Multa leikattiin ganglio jalkapöydästä kesällä 2007. Se leikattiin 'rasvapattina' kunnes leikkauspöydällä kirurgi totesi sen olevan ganglio, eli hyytelörakko. Olisi pitänyt leikata verityhjiössä, vaan leikattiin paikallispuudutuksella. Haavan umpeentuminen kesti 3-4 viikkoa( kesä ja mätäkuu) ja tikkien poiston jälkeen haava 'levisi' ilkeen näköiseksi.3 antibioottikuuria söin sen takia.Aerobiset 6 viikkoa offilla. Puoli vuotta meni ennen kuin leikkauksesta jalka täysin palautui, koska leikkaus epäonnistui ja jalka oli tulehtunut yli kuukauden. Leikkauskokemus oli pahin painajaiseni, pienestä riesasta muodostui suuri haitta. Varmasti uusii vielä, huomaa jo nyt. Leikkaukseen menin koska yksityisen puolen kirurgi oli leikkauksen kannalla ja ganglio oli todella kipeä. Oma olettamus on, että se on aiheutunut rasituksesta.
Kannattaa kaksi kertaa miettiä onko leikkaus ainoa vaihtoehto. Arvet ehkä komistavat, mutta omani on todella karun näköinen. Siinä meni kisädiettikin ihan persiilleen, kun nilkutin typeryyttäni eteenpäin jalkapuolena ( jalkapöytä oli mustana 4 viikkoa ja kuin niin iso että käytin miesten sandaalia siinä kun kengät ei mahtunu.)

Mulla ganglio vasemmassa ranteessa ja kipeä kuin saatana. Kuukauteen ei ole pystynyt treenaamaan, pelkkä tankokin punnerrrusliikkeissä liikaa. Ensi viikolla lupasi ortopedi kertoilla mitä tolle tehdään. Mun puolesta saisi olla tossa, mutta särky on persiistä ja kaikki toiminnot vasurilla tehdään irvistellen. Kokeilin antaa sille alussa tota "raamattuterapiaa" mutta kipeytyi vain kahta kauheemmin.

Apua apua, älkää nyt vaan hakatko sitä kättä sillä raamatulla!!! Mulle ainaski neuvottiin, että kun ranne on suorana, asetellaan raamatun kylki ranteen nivelen kohdalle kämmenselän puolelle ja sitten kirjaa vasten painautetaan ranne "koukkuun". Operaatio suoritetaan pöydällä ilman että kättä jännitetään. Tähän joku hullu sadistikaveri on oikein hyvä, niin ei tuu jäkitettyä niin paljon, kuin jos itse tekisi..

Mutta tosiaan, ei se lääkäriin menokaan mikään huono vaihtoehto ole :hyvä:

Mulla myöskin tuollainen oli pari vuotta sitten. Ja tosiaan särky oli välillä aika kovaakin, jos rannetta koukisti tai 'palloa' painoi. Lähti itsekseen kun hellitin sulkapallon pelaamista. Ensin pieneni ja lopulta hävis kokonaan. Ei ole uusinut vaikka yhtä ja toista osumaa ranteeseen on tullut.
:thumbs:

Edit: juu nyt muistan että on ollut nilkassa; tuossa nilkan edessä siis; myöskin ganglio. Se ilmaantui kun matsissa taittui nilkka yliojennukseen. Lähti sekin itsekseen kun teippasin vaan tiukasti kiinni. Kipeä oli siihen asti kunnes patti häipyi kokonaan pois. Ei ole uusinut.

Jotain 2kk oli molempien ganglioiden eliniät.

Back
Ylös Bottom