Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Missä tilanteissa yli yhden kitkakertoimia esiintyy? Itse olen ymmärtänyt, että yli yhden "kitkakertoimet" saavutetaan vain ja ainoastaan adheesio- ja hammasratasefektin avulla. Esim. tuossa dragster-esimerkissä yleensä lämmitetään kumit ennen lähtöä polttamalla niitä, jolloin ne muuttaa aivan pehmeäksi ja tahmeaksi mössöksi. Kun kumi ja asfaltti on tarpeeksi lähellä, niiden välille muodostuu vetovoima, joka on jo eri asia kuin kitka. Sama asia tulee ilmi jös kumi on erittäin pehmeä ja kosketusalusta epätasainen, niin kumi muotoutuu alustaan niin hyvin, että kitkakerroin nousee hammasratasefektin myötä. Formuloissakin esiintyy kurveissa yli 1,5G:n voimia, joka liittyy myöskin renkaiden lämpenemiseen.

Kitka määritellään voimana, joka vastustaa kahden eri kappaleen pintojen välistä liikettä tai sen alkamista. Se, johtuuko se adheesiosta, lämpötilasta, pintojen rakenteesta jne. on tässä mielessä merkityksetöntä, kahden kappaleen pintojen keskistä liikettä vastustavia seikkoja yhtä kaikki. Siinä mielessä kitkakerroin on yksinkertaistettu, että se ei tuo näitä seikkoja ilmi.

Esim. kuparilla esiintyy yli yhden kitkakertoimia (1,0-1,2), tyhjiössä sille on käsittääkseni mitattu suurin kitkakerroin 4,8.

Ja ylipäätäänhän kitka johtuu aina mikrotasolla jonkinlaisesta vetovoimasta tai ns. hammasratasefektistä. Kitka käsitteenä on nimenomaan efektiivinen malli, jolla niputetaan yhteen kaikki voimat, jotka vastustavat kappaleiden liikettä toistensa suhteen. Tämä tuli jo edellisessä viestissä ilmi. Kitkakerroin voi siis aivan hyvin olla yli yksi, ja kuten on jo tullut ilmi, myös alle yhden kitkakertoimella voidaan saavuttaa yli yhden g:n kiihtyvyys downforcen takia.

Joissakin tilanteissa ei edes ole aivan selvää, pitäisikö jotakin voimaa kutsua kitkaksi vai ei. Esim lyötäessä naulaa puuhun: onko voima, joka vastustaa naulan uppoamista puuhun kitkavoima, vai tulisiko sitä käsitellä jollakin muulla tavalla? Jos se tulkitaan kitkaksi, on tuolloin kitkakerroin varmasti enemmän kuin yksi. Myöskin tilanteessa, jossa kaksi erittäin tasaiseksi hiottua metallipintaa (samaa metallia) saatetaan vastakkain, syntyy näiden välille erittäin vahva vetovoima, koska pinnat ikään kuin sulautuvat samaksi kappaleeksi. Tällöin näiden pintojen välinen kitkakerroin voi olla paljon yli yhden.

Miltä näyttää ajokortissa merkintä, että on pakko olla lasit ajaessa? En ole varma onko minulla sitä, terveystodistuksessa luki, että on oltava lasit, vaikka näkö on yli vaaditun 0,5.

Ei sillä etten haluis käyttää, mutta välillä ei vaan ole laseja mukana ja kuskia tarvitaan.

Tulee sinne kääntöpuolelle kohtaan 12, traktorikortin alle, merkintä 01

Ei. Christians lähinnä viittaa kristinuskoon, joka haarautuu erillisiksi opillisiksi suuntauksiksi, joissa painotetaan erilaisia asioita.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kristinusko

juuh, mutta onko kristityt oikeestaan niitä ei seksiä ennen avioliittoa -ihmisiä? Tietenkin todella yleistäen... Ja eivät niin tykkää juomisesta ja polttamisesta? Vai voisko vaan kuvitella kristittyjen ja evankelisluterilaisten erona (taas yleistäen) että heille kirkossa käyminen ja Jumala on vaan tärkeämpiä kuin esim mulle?

Ens viikolla pitäisi avata uusi pankkitili ja otan luultavasti ihan vaan Visa Electron kortin.
Haluan tehdä tällä kortilla PayPal-tilin ja käyttää tätä näissä PayPal-ostoksissa.

Minkä pankin kortti toimii PayPalissa? Nordean tilin olen ajatellut avata, niin toimiikohan tämä Nordean Electroni PayPalissa?

Ens viikolla pitäisi avata uusi pankkitili ja otan luultavasti ihan vaan Visa Electron kortin.
Haluan tehdä tällä kortilla PayPal-tilin ja käyttää tätä näissä PayPal-ostoksissa.

Minkä pankin kortti toimii PayPalissa? Nordean tilin olen ajatellut avata, niin toimiikohan tämä Nordean Electroni PayPalissa?
Toimii!!!

juuh, mutta onko kristityt oikeestaan niitä ei seksiä ennen avioliittoa -ihmisiä? Tietenkin todella yleistäen... Ja eivät niin tykkää juomisesta ja polttamisesta?
Aika vaikea tuohon on vastata. Yleensä uskonnolliset ihmiset vastustavat esiaviollista seksiä, alkoholin- ja tupakankäyttöä mutta se kuinka tarkasti tämmöistä paheksutaan riippuu sitten ihan yhteisöstä ja opillisista tulkinnoista.

Vai voisko vaan kuvitella kristittyjen ja evankelisluterilaisten erona (taas yleistäen) että heille kirkossa käyminen ja Jumala on vaan tärkeämpiä kuin esim mulle?
Luterilaiset ovat melko maallistunut haara kristittyjen keskuudessa ainakin täällä suomessa. Ollaan kirkon toiminnassa mukana tavan ja sosiaalisten suhteiden vuoksi, ei niinkään taikauskoisten väitteiden tai uskomusten takia. Riippuu ihan ihmisestä ja kasvatuksesta kuinka vahvasti uskonto kuuluu elämään.

Saako yo-kirjoituksissa käyttää omaa rannekelloa? Ihan normaali kello on kyseessä, mutta lukeehan siinä tietenkin Citizen ja joku water resistant eli ei kai sen käyttöä voi tosissaan kieltää tuollaisten takia? Vielä kun kyseessä on ruotsi, niin ei kansalainenkaan paljoa auta sanavarastossa. :rolleyes: Mitä jos englannin kirjoittais tuollainen kello kädessä?
Paljon mukavampi olis kattoa omasta kellosta aikaa, ja vielä kun ei tiedä edes joutuuko aivan takariviin, niin sitä ison liikuntahallin minimaalista etuseinän kelloa ei edes näe sieltä, koska iso ajanotto-/maalikello suljetaan.

Mites sitten vaatteiden kanssa? Saako vaatteissa olla mitään vieraskielistä tekstiä vai sallitaanko pienet tekstimäärät? Nykyäänhän joka vaatteessa lukee merkki ja joku slogan niin koita sitten etsiä kirpparilta joitain yo-vaatteita. :D

En löytänyt ytl:nkään sivuilta mitään pätevää vastausta näihin.

kyllä minulla ainakin oli adidaksen kello kädessä jossa lukee water resistant ja vaikka mitä :D

ei se oikeesti nyt ihan noin tarkkaa ole...

kyllä minulla ainakin oli adidaksen kello kädessä jossa lukee water resistant ja vaikka mitä :D

ei se oikeesti nyt ihan noin tarkkaa ole...
Sitä mäkin ajattelin, ettei se nyt noin tarkkaa voi olla. YTL:n sivuilla oli ohjeet, joissa mainittiin, että teknisiä laitteita ei saa tuoda mukana ja esimerkkeinä oli kännykkä ja tietokone. Olisikin kyllä täydellinen läppä jos joku tulisi tosissaan kirjoituksiin pöytäkoneen ja 25m jatkoroikan kanssa :D

Miten ihmeessä tällaisen niittipistoolin saa ladattua? http://www.twacomm.com/catalog/dept_id_1097/model_JT21CM.htm?sid=D94CD59C152D19FA7BA28E966207B7B4

Oon jo hetken aikaa pyöritellyt tuota käsissäni ja ei tuossa montaa liikkuvaa osaa ole.
Jos siinä on samanlainen systeemi kun mun vehkeessä (ei ihan samanlainen), niin se aukeaa sieltä peräpäästä. Eli siitä päästä missä on pikkurilli kun tuosta ottaa otteen. Siinä päässä alhaalla pitäisi olla sellainen pieni liikkuva osa, josta vedetään ulospäin, ja sitten sen pitäisi aueta.. Voi se kyllä liikkua johonkin muuhunkin suuntaan.. Hankala selittää.:D

ux_a07122000ux0063_ux_c.jpg

Pikkukuvista ylimmässä vasemmalla näkyy hämärästi nipukka jota pitää painaa, ja sitten vetää alaosa taakse. Niitit sijoitetaan varsinaisen kojeen sisään ja liikkuva osa pukataan ikään kuin niittien päälle/yli.

Vasemmassa pikkukuvassa keskellä näkyy tämä liikkuva pohja.

On tullu muutama tuhat niittiä kohti työystäviä ammuttua aikoinaan. Vempelettä voi pyöritellä myös sormen ympäri, kuin cowboy pistoolia konsanaan.

No sen pienen napin tossa takana mä jo löysinkin mutta ei tämä minnekään aukea, perkeles.

Back
Ylös Bottom