Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Btw, miten tää liittyy oikeesti läppärit:apple vs PC.
.
Se toimii vertauskuvana ymmärtämään eroja apple vs. PC
Samat periaatteet toimii.

Esimerkkinä peecee-läppärin saa varmasti paremmilla spekseillä samaan hintaan kuin macbook pron, mutta silti macbook pro on parempi. Erot tulee käytettävyydestä ja etenkin käyttiksestä.
Ja kerrataan sadannen kerran, että kone käytön mukaan.

Se toimii vertauskuvana ymmärtämään eroja apple vs. PC
Samat periaatteet toimii.

Esimerkkinä peecee-läppärin saa varmasti paremmilla spekseillä samaan hintaan kuin macbook pron, mutta silti macbook pro on parempi. Erot tulee käytettävyydestä ja etenkin käyttiksestä.
Ja kerrataan sadannen kerran, että kone käytön mukaan.

Tuon viimeisen rivin perusteella voisi olettaa, että sinäkin ymmärrät, että ei se macbook ole jokaisen hommaan parempi. Se on parempi ehkä sinulle, mutta ei monelle muulle. Kun se kone tosiaan sen käyttötarkoituksen mukaan (101 kerta) ;)

Kuten jo sanoin, otan nyt ¤#"!¤&%& vertailuun kosketusnäyttöpuhelin myös kuten htc diamond jos tälle linjalle lähet.

Sellainen vertauskuva ei toimi, koska peeceetä ei voi verrata htc diamondiin. Nyt kun piti ottaa vertailukuvattava applea vastaan

EDIT: Eli vertasin iPhonessakin lähinnä käyttistä enkä kosketusnäyttöä

No esimerkki.
Osta mikä hyvänsä Mac. Lykkää mikä hyvänsä uusi (tai vanha) digijärkkäri siihen kiinni.
Plop ja raw-kuvat ovat koneessa. Voit selailla niitä finderilla, muokata esikatselulla ja liittää vakio-ohjelmiin sellaisenaan (iLife + iWork jne. ). Sama pätee muuten photarin PSD-tiedostoille, PDF:lle jne. Niitä voi drag'n'droppailla ja katsella sellaisenaan ilman mitään filttereitä tai pluggareita.

Iske koneeseen USB-levy. Plop. Varmuuskopiot on hoidettu ilman mitään asetuksia.

Tee sama XP:llä ja laske montako ohjelmaa tai ajuria joudut asentamaan että 1) saat kuvat koneeseen 2) voit selailla RAW-kuvia explorerissa 3) voit raahata RAW-kuvan wordiin tai exceliin 4) saat AVCHD-matskun koneeseen 5) voit muokata sitä 6) voit koostaa siitä DVD:n 7) saat varmistukset automaattisesti USB-levylle. jne.

Ja rajoitetaanpa sitten taas hieman tuota propagandaa. Onneksi on xp ja irfanview. Sillä yhdistelmällä saan kamerani tuottamia raw-kuvia katseltua. Tiedostomuoto on .RAF. Lightroom toki ymmärtää myös os x:n puolella, mutta ilman lisäohjelmia ei siis onnistu.

Minulla on myös ulkoinen kovalevy, jossa on sekä usb, että firewire. Ei tuo mbp mitään varmuuskopiota ilman mitään säätämistä tee, kun levyn laittaa kiinni. Ja hyvä niin, muuten tuhoutuisivat varmuuskopiot, jotka olen itse levylle siirtänyt.

Sellainen vertauskuva ei toimi, koska peeceetä ei voi verrata htc diamondiin. Nyt kun piti ottaa vertailukuvattava applea vastaan

EDIT: Eli vertasin iPhonessakin lähinnä käyttistä enkä kosketusnäyttöä

Nyt en tajua hevon persettä mitä yritit tolla puhelinvertailulla esittää. Miksi et voi verrata htc:n ja iphonen käyttistä keskenään.

PS. älä vastaa

PS. ihmeellisesti macistit sivuttavat ton hiirenkiihdytys-paskan, joka on käyttömukavuudesta paljon pois :)
Itse sain tästä kiihdytyksestä tietää silloin kun Mike alkoi aikoinaan vauhkota siitä. Vieläkään en tosin ole sitä itse huomannut, mutta PC:tä käyttäessä huomasin, että kursori menee ruudulla mihin sattuu eikä tottele komentoja niinkuin pitäisi.

Mitenkäs tämä nyt liittyy keskustelun aiheeseen?
Kyllä on winkkarimiehillä outoja vastakommentteja. Kysyttiin että missä muka winkkaria pitää säätää ja kun esitin nipun esimerkkejä niin vastauksena on
a) Mutku winkkarilla voi pelata
b) Mutku winkkariin saa sitä sun tätä ohjelmaa

Voitaisiinko pysyä asiassa ja keskustella ensin yksi asia loppuun?
Eli voidaanko nyt todeta, että kyllä sitä winkkaria vaan täytyy säätää jotta työt saa tehtyä?

Ei voida. Kovin laajaa näkemystä ei ole, kun en ylläpidossa työskentele, mutta esim. tämän kesän aikana ei töissä omalla osastollani ole tarvinnut säätää yhteenkään xp-koneeseen yhtään mitään. Edellisen kerran ylläpito on käynyt paikalla uutta konetta tuomassa. Omalla 5-vuoropisteelläni ei toista konetta ole buutattu koko kesänä. Toisesta käytin yksi yö virrat pois, kun kiinnosti tietää miten koneen jäähdytys on hoidettu, tuo uusi kone oli nimittäin pirun hiljainen. Ääntä ei erottanut toimiston taustamelun yli edes vierestä. Suurin osa tuon osaston n. 20 koneesta ei ole koskaan kaatunut. Kaatumiset ovat johtuneet poikkeuksetta rautavioista tai sitten beta vaiheessa olevista firmakohtaisista softista.

PS. ihmeellisesti macistit sivuttavat ton hiirenkiihdytys-paskan, joka on käyttömukavuudesta paljon pois :)

No ei kai sitä kukaan käytä tuollaisena jos ei siihen totu tai halua tottua.

Koodi:
defaults write .GlobalPreferences com.apple.mouse.scaling -1

Tuollahan sen saa pois ja takaisin. Tai sitten helpompi tapa käyttää jotain ilmaista tai maksullista softaa jolla kiihdytyscurven voi säätää mieleisekseen (esim. USBOverDrive).

No ei kai sitä kukaan käytä tuollaisena jos ei siihen totu tai halua tottua.

Koodi:
defaults write .GlobalPreferences com.apple.mouse.scaling -1

Tuollahan sen saa pois ja takaisin. Tai sitten helpompi tapa käyttää jotain ilmaista tai maksullista softaa jolla kiihdytyscurven voi säätää mieleisekseen (esim. USBOverDrive).

itseasiassa käyttää, tosi harva tietää tollaisia komentoja. Luuletko että Tukiaiset yms osaa jotain tollaisia komentoja, joku roti sentään. Ainii ja macissa ei tarvinu säätää? :lol2:

Hopeisessa omenassakin moni kyseli tän perään...

Itse sain tästä kiihdytyksestä tietää silloin kun Mike alkoi aikoinaan vauhkota siitä. Vieläkään en tosin ole sitä itse huomannut, mutta PC:tä käyttäessä huomasin, että kursori menee ruudulla mihin sattuu eikä tottele komentoja niinkuin pitäisi.

just, sun macistilasien paksuus on aika vahva. Ei seitana sentään :wtf:

Ei voida.

Ok. Otat siis PC+XP:n laatikosta pois ja ilman mitään asentamista tai säätämistä voit:
1) lykätä digikameran tai video-kameran siihen kiinni ja katsella RAW-kuvia
2) voit muokata (RAW)-kuvia, laittaa ne albumiin, polttaa levylle ja koostaa niistä vaikkapa elokuvan jonka voit polttaa normaaliksi DVD:ksi
3) voit tilata kuvat tai valokuvakirjat netistä
4) voit tehdä webbisivut
5) voit synkata puhelimesi kalenterit ja kontaktit käyttikseen
6) voit tehdä moniraita-miksauksia / editointeja ja esim. soittoääniä musiikistasi
7) voit suorittaa video-puheluita kaverisi kanssa

Kuvittele tilanne kun paavopesusieni menee ostamaan ensimmäisen Acerinsa Cittarista niin ei mikään noista onnistu.
ELLEI hän valitse erikseen konetta jossa tarvittavat softat ja ajurit on asennettu ja konffattu (=säädetty).

ja kyllä mä sen voin myöntää, että ei mullakaan kaikki pelit toimi.
Tällä hetkellä päänvaivaa aiheuttaa S.T.A.L.K.E.R. joka ei tykkää joko Vistan 64bit versiosta, ATI:n 3870x2 näyttiksistä taikka siitä, että muistia on yli 2gb. Ainoa peli, jota en ole vielä saanut toimimaan Vista koneella (siis niistä peleistä, joita olen yrittänyt). Ekaa kertaa myös sellainen ongelma, että tuntuu tällä hetkellä olevan keinot vähissä. No, onpahan jotain mitä voi silloin tällöin yrittää fixailla, jos ei ole muuta tekemistä.

Nyt toimii myös S.T.A.L.K.E.R. :)
En olisi kyllä itse keksinyt, että millä sen saa toimimaan, mutta onneksi virallisilta forumeilta löytyi hyvät neuvot.

itseasiassa käyttää, tosi harva tietää tollaisia komentoja. Luuletko että Tukiaiset yms osaa jotain tollaisia komentoja, joku roti sentään. Ainii ja macissa ei tarvinu säätää? :lol2:

Tarvii ja voi on kaksi eri asiaa. Kyllä se Mäkki ja sen hiiri toimii ihan säätämättäkin mutta sen VOI säätää mieleisekseen niin halutessaan. Ja ainakin tähän asti olen jokaisessa käyttiksessä joutunut rukkaamaan hiiren-curvea mieleisekseni. Pitäisin sitä aika outona sattumana jos Steve olisi suunnitellut OSX:n hiirikiihtyvyyden juuri MINULLE sopivaksi.

Jos OSX:n hiiri tuntuu hankalalta eikä osaa googleen kirjoittaa "OSX mouse" niin saa syyttää itseään - oli sitten Mac-käyttäjä tai ei.

Tarvii ja voi on kaksi eri asiaa. Kyllä se Mäkki ja sen hiiri toimii ihan säätämättäkin mutta sen VOI säätää mieleisekseen niin halutessaan. Ja ainakin tähän asti olen jokaisessa käyttiksessä joutunut rukkaamaan hiiren-curvea mieleisekseni. Pitäisin sitä aika outona sattumana jos Steve olisi suunnitellut OSX:n hiirikiihtyvyyden juuri MINULLE sopivaksi.

Jos OSX:n hiiri tuntuu hankalalta eikä osaa googleen kirjoittaa "OSX mouse" niin saa syyttää itseään - oli sitten Mac-käyttäjä tai ei.

Winukassa on onneksi valmiiksi nämä kaikki.:thumbs:

juuh, sen voi säätää mieluiseksi, tai ainakin kannattaa koska se on aivan vitun paska normina.

Tässä ketjussa verisesti windowsia ja peeceetä fanittavat tyypit on unohtanut saman asian kuin Nokian insinöörit kännykkäpuolella.
Eli sen että käyttäjiä kiinnostaa toimiva, johdonmukainen ja fiksukäyttöinen käyttöjärjestelmä enemmän kuin laitteen omat speksit.
Tästä oli hyvä artikkeli kännykkäpuolella joka on mielestäni aika suoraan verrainnollinen tähän win vs osx tai pc vs apple-väittelyyn
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/08/13706
Ei nyt ihan suoraan, mutta samalla periaatteella.
Esimerkiksi applen läppäreissä ei ole huonoa näyttöä, näppäimistöä tai huono akkua...
Mutta lähinnä se, että ihmiset ei nokialaisissa kiinnitä huomiota käyttikseen ennenkun kokeilee jotain parempaa.
Sama on käynyt täällä monella macin käyttäjällä, että kokeiltuaan rauhassa muutaman kuukauden osx:ää, niin paluuta paskempaan ei ole.

Ilmeisesti tuon oli tarkoitus olla ironiaa. Omassa mbp:ssä on täysin surkea näyttö, suurimpana vikana olemattomat katselukulmat. Akku on mennyt vaihtoon kerran, samoin kuin sadoista tuhansista - miljoonista muista samoihin aikoihin valmistetuista mbp-sarjan koneista.

Back
Ylös Bottom