Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Sanokaa mulle miks ihmiset kirjottaa noi sähköposti osotteet esim matti.meikaleinen at hotmail dot com eikä esim vaan matti.meikalainen@hotmail.com
Pyrkivät välttämään spämmiä. Nörtit on koodanneet botteja jotka selaa nettisivuilta mailiosotteita mihin sitten pusketaan spammia... kun maili on kirjoitettu tohon "at ja dot" muotoon, niin eivät botit hokaa sitä.

Hitain. Perkele.

Pakkiksen kielitoimisto auttakoon!
Miten sanotaan futuurissa lause "Minä tönäisen sinut mereen." Eli tönäisin vai tönäisisin?

Miten sanotaan futuurissa lause "Minä tönäisen sinut mereen." Eli tönäisin vai tönäisisin?

Ihan samalla tavalla kuin preesensissä, eli "minä tönäisen sinut mereen". Aikamuoto yleensä ilmenee asiayhteydestä

e. Jumaleissön meikä on vireessä:D

Ei kumpikaan. Tönäisin on imperfekti ja tönäisisin konditionaali. Lause "minä tönäisen sinut mereen" voi olla joko futuuri tai preesens, riippuen asiayhteydestä. Tai näin muistelen.. Joku korjatkoon jos olen väärässä.

e. paljon hidastelijoita tänään.:D

Ei kumpikaan. Tönäisin on imperfekti ja tönäisisin konditionaali. Lause "minä tönäisen sinut mereen" voi olla joko futuuri tai preesens, riippuen asiayhteydestä. Tai näin muistelen.. Joku korjatkoon jos olen väärässä.

Eikös se ole niin, että suomen kielessä ei ole varsinaisesti futuuria olemassakaan? Eli tulevasta puhuttaessa käytetään preesenssiä.
"Minä tulen tönäisemään sinut mereen" taas on kai väännetty ruotsin kielestä eikä näin ollen ole suomea ollenkaan. Vrt. "Jag kommer att..." tai jotain sinne päin.

Mutta joo, tulkoot fiksummat korjaamaan jos asia ei ole näin.:)
Mäkin olin joskus hyvä äidinkielessä...:rolleyes:

Eikös se ole niin, että suomen kielessä ei ole varsinaisesti futuuria olemassakaan? Eli tulevasta puhuttaessa käytetään preesenssiä.

Näin on.

"Minä tulen tönäisemään sinut mereen" taas on kai väännetty ruotsin kielestä eikä näin ollen ole suomea ollenkaan. Vrt. "Jag kommer att..." tai jotain sinne päin.

Eikös se oo "Jag ska..."

Vähän tarkennusta siis.. Eli minulta kysytään "mitä tekisit jos minä heittäisin sinua kivellä?" Johon minä vastaan: minä töinäisin/tönäisisin sinut mereen!

Vähän tarkennusta siis.. Eli minulta kysytään "mitä tekisit jos minä heittäisin sinua kivellä?" Johon minä vastaan: minä töinäisin/tönäisisin sinut mereen!

"Tönäisisin", joka on siis konditionaali. Myös konditionaalissa preesens- ja futuuri-muodot ovat samanlaiset

Heittäisin, tönäisisin... Eiks toi oo aika selkeä? Tuossa ei sulla nyt kyllä oo kyseessä futuuri ollenkaan.

No tuossahan on konditionaali. Vastaus: tönäisisin. ("Minä tönäisin sinut mereen" on ilmiselvästi menneessä aikamuodossa, eikö?)

Mun mielestä tönäisISIn sinut mereen, koska kysymyksessäkin on konditionaali "heittä
ISIn".

E: En vastaa mihinkään ku kaikki hereillä ja äfvitosta painelemassa:jahas:
E2: Korjaus

Saako kissat ja koirat jättää vapaasti kulkemaan pitkin pihoja tahi kerrostalojen rappukäytäviä?

Saako kissat ja koirat jättää vapaasti kulkemaan pitkin pihoja tahi kerrostalojen rappukäytäviä?

Ei.

Kiitos. Näin olen itsekin asian ymmärtänyt, mutta kaipasin silti tarkennusta. Toiset ihmiset ovatkin sitten vissiin vähän eri mieltä tästä asiasta, esim. eilenkin tulin huomanneeksi pari kissaa vapaina, toisen rappukäytävässä maukumassa.

No, heitetään nyt vielä yksi kysymys ilmoille: Miksi kissat maukuu? Maukuuko ne, jos niillä on hätä / nälkä? Joku ongelma tai muu vastaava? Joo, voisi olla pikemminkin WTF?-threadin laatuun sopiva kysymys, mutta tahtoisin silti kuulla vastauksen.

Kiitos. Näin olen itsekin asian ymmärtänyt, mutta kaipasin silti tarkennusta. Toiset ihmiset ovatkin sitten vissiin vähän eri mieltä tästä asiasta, esim. eilenkin tulin huomanneeksi pari kissaa vapaina, toisen rappukäytävässä maukumassa.

No, heitetään nyt vielä yksi kysymys ilmoille: Miksi kissat maukuu? Maukuuko ne, jos niillä on hätä / nälkä? Joku ongelma tai muu vastaava? Joo, voisi olla pikemminkin WTF?-threadin laatuun sopiva kysymys, mutta tahtoisin silti kuulla vastauksen.
Eli kysyt miksi eläimet ääntelevät? :)
Miksi ihmiset?
Kait eläimilläkin jotain asiaa on, vaikkei me sitä aina ymmärretäkään.
Olitko muuten tosissasi vai tosiaan wtf-mielellä liikkeellä? :D
Vielä se, että mun kissa naukuu mm. ruuan/juoman puutteesta, vastaa kun huudan sen nimeä ja huvikseen kai.
Kehräämistä en kyllä itsekkään ymmärrä, mistä moinen johtuu. Hyvä fiilis sillä tuntuu olevan kyllä silloin, mutta miksi kissat kehräävät?

Toiset ihmiset ovatkin sitten vissiin vähän eri mieltä tästä asiasta, esim. eilenkin tulin huomanneeksi pari kissaa vapaina, toisen rappukäytävässä maukumassa.

Meidänkin naapurin kissa kävi maukumassa.. Ei käy enää!!

c83c7f24bc059aea30db9d80819af6d5.jpg

Olitko muuten tosissasi vai tosiaan wtf-mielellä liikkeellä? :D
Lähinnä sekä että. Niin monta kertaa oon kuitenkin nähnyt tuon samaisen kissan ulkona öiseen aikaan, että hyvinkin saattoi maukua esim. ruoan puutteesta. Toivottavasti omistaja(t) ottaisi sen edes talveksi sisälle, tuskin on hyvä kissankaan olla ulkona kylmillä ilmoilla. :(

Ei sillä kuitenkaan, että olisi ollut nälkää nähneen näköinen. Ihan normaali katti.

Back
Ylös Bottom