Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Viimeisen viikon aikana paatuneimmatkin vihaajat on jopa harkinnut mäkin ostamista kotikoneeksi.
Ensin piti kuitenkin vertailla/epäillä/kyseenalaistaa näiden kahden kaveruksen eroja/ominaisuuksia/hintaa jne.

Tottakai pitää vertailla ominaisuuksia ja kyseenalaistaa. Enmä juokse Omppukauppaan silmät kiiluen jonkun typerän imagon perässä tai osta mäkkiä koska se on cool. Koneessa pitää olla just ja tasan ne ominaisuudet mitä tarvitsen.

Tottakai pitää vertailla ominaisuuksia ja kyseenalaistaa. Enmä juokse Omppukauppaan silmät kiiluen jonkun typerän imagon perässä tai osta mäkkiä koska se on cool. Koneessa pitää olla just ja tasan ne ominaisuudet mitä tarvitsen.

Joo tottakai pitää vertialla ja kyseenalaistaa. Onhan se kuitenkin tän threadin perimmäinen tarkoitus ja mielestäni onnistunut siinä ihan hyvin.
Ja tosiaan kone käyttäjän mukaan. :thumbs:

Kuten olen aikaisemminkin todennut, niin OSX on varmasti hyvä niille, jotka sitä tarvitsevat.
Nyt kuitenkin muutamat Mac käyttäjät tuntuvat ajattelevan, että OSX on ainoa käyttöjärjestelmä, jota voi käyttää ja jos koneessa ei ole sitä niin kone on paska.

Mulla kuitenkin työssä käytettävät ohjelmat eivät ole Mac yhteensopivia, kuten ei myöskään suurin osa viihdekäytön ohjelmista, eli miten OSX:n puuttuminen huonontaa minun koneitani? Omasta mielestäni ei mitenkään, koska OSX:llä en pystyisi käyttämään ohjelmia, joita tarvitsen tai haluan käyttää.

Kuten olen aikaisemminkin todennut, niin OSX on varmasti hyvä niille, jotka sitä tarvitsevat.
Nyt kuitenkin muutamat Mac käyttäjät tuntuvat ajattelevan, että OSX on ainoa käyttöjärjestelmä, jota voi käyttää ja jos koneessa ei ole sitä niin kone on paska.

Mulla kuitenkin työssä käytettävät ohjelmat eivät ole Mac yhteensopivia, kuten ei myöskään suurin osa viihdekäytön ohjelmista, eli miten OSX:n puuttuminen huonontaa minun koneitani? Omasta mielestäni ei mitenkään, koska OSX:llä en pystyisi käyttämään ohjelmia, joita tarvitsen tai haluan käyttää.

Tässä ketjussa ollaan yritetty aukaista ihmisten silmiä laajemmalle. Ei windowsin tarvitse olla mikää standardi tietokoneissa. On vaihtoehtoja jotka voi olla vielä parempia.
Eihän sitä väkisin tarvitse mutta se kannattaa punnita vaihtoehtona tietokonetta ja käyttistä valittaessa.

Windowsilla pärjää, mutta asian voi tehdä toisinkin.

Mäkissä pyörii yllättävän monet softat. Nykyään kaikki windows ohjelmatkin, mutta ei pakosti osx:n puolella.
Niille sun purkkavirityssoftille kotikoneellasi löytyy varmasti päteviä ja hyvintoimivia vastaavia ellei jopa samoja softia myös OSX:lle.
Laita vaikka joku listaus niistä sun ohjelmista, niin katsotaan tilannekatsaus niiden korvikkeeksi mäkille.
Ei sun tarvitse mihinkään windowssista siirtyä. kukaan ei pakota eikä vaadi.

edit: enää 2000 postia niin tää ketju menee "laatua pojille"-ketjun ohi. Pelottavaa. Katselumäärissä jää kakkoseks :)

Yksi vaihtoehtohan on käyttää dual boottia esim XP:hen mutta mun mielestä se ei ole oikea ratkaisu. Jos siirtyy toiseen alustaan niin sillä on pärjättävä sellasenaan. Jos kuitenkin joutuu samanaikaisesti turvautumaan myös Windowsiin niin homma ei enää ole niin sujuvaa. Kaikki ei vaan silloin toimi. Kone tarpeen mukaan tosiaan.

Yksi vaihtoehtohan on käyttää dual boottia esim XP:hen mutta mun mielestä se ei ole oikea ratkaisu. Jos siirtyy toiseen alustaan niin sillä on pärjättävä sellasenaan. Jos kuitenkin joutuu samanaikaisesti turvautumaan myös Windowsiin niin homma ei enää ole niin sujuvaa. Kaikki ei vaan silloin toimi. Kone tarpeen mukaan tosiaan.

Myös virtualisointi WMware Fusionin tai Parallelsin avulla on erinomainen ratkaisu ellei ohjelmat vaadi 3D:tä. Tietty tehoja siinä menettää jonkun verran.

Mäkissä pyörii yllättävän monet softat. Nykyään kaikki windows ohjelmatkin, mutta ei pakosti osx:n puolella.
Niille sun purkkavirityssoftille kotikoneellasi löytyy varmasti päteviä ja hyvintoimivia vastaavia ellei jopa samoja softia myös OSX:lle.
Laita vaikka joku listaus niistä sun ohjelmista, niin katsotaan tilannekatsaus niiden korvikkeeksi mäkille.
Ei sun tarvitse mihinkään windowssista siirtyä. kukaan ei pakota eikä vaadi.

Pyöriikö SAP:n softat (R/3, SRM; BW jne)? Niitä mä töissä käytän, joten ne ovat työkäytön kannalta ratkaisevimpia. Toisena tulee sitten office ohjelmat tyyliin Word, Powerpoint, Excel, Outlook jne.

edit: niin ja kotikoneella iso osa käytöstä on pelaamista, joten siihen ei OSX sovellu.

Office -> OpenOffice
Hyvä ohjelmisto tuo OpenOffice, mutta tietysti joutuu hieman opettelemaan nappien paikkoja, toimintoja yms. Osoite on www.openoffice.org ja osista löytyy listaus wikipediasta http://en.wikipedia.org/wiki/OpenOffice.org#Components

wikipedia sanoi:
A port for Mac OS X exists for OS X machines which have the X Window System component installed. A port to OS X's native Aqua user interface is in progress, and is scheduled for completion for the 3.0 milestone.[11] NeoOffice is an independent fork of OpenOffice, specially adapted for Mac OS X.

Kannattanee tuo NeoOffice katsoa

Jos työnteko ei ole pelkkää nettisurffailua, kuvankäsittelyä, videon editointia, "sisällön tuotantoa", taittamista, niin taitaa mäkki olla aika pitkälti turha vehje työkäyttöön.

Jos työnteko ei ole pelkkää nettisurffailua, kuvankäsittelyä, videon editointia, "sisällön tuotantoa", taittamista, niin taitaa mäkki olla aika pitkälti turha vehje työkäyttöön.

jep, täälläkin on kymmeniä ohjelmia tietyille kunnossapitolaitteille joita varmaan koskaan tule macille. Töitä ei voisi yksinkertaisesti tehdä lähes ollenkaan.

http://mac.unimaas.nl/sap/

http://macenterprise.org/content/view/316/82/#session_description

Tuollaisia linkkejä löysin, en tiedä ovatko miten hyödyllisiä.

Mutta näinhän se on että kaikkea softaa ei OSX:lle löyty, ja silloin pitää käyttää sitä käyttistä mille löytyy.

Ei noista oikein ota selvää, että mitä niillä pystyy tekemään... Se noista aukeaa, että GUI:n (jota käytetään sisäänkirjautumiseen, esiasetuksiin yms.) saa toimimaan Javassa, mutta versiosta ei ollut juttua (GUIhin tulee tasaiseen tahtiin päivityksiä ja uusimmat installaatiot eivät toimi vanhoilla GUIlla).

Eli ihan tuolta pohjalta en uskaltaisi alkaa työkonetta macciin vaihtamaan :D

edit:
niin ja sitten on vielä sekin pointti, että kun olen töissä "kohtuullisen" kokoisessa firmassa, niin eipä sitä maccia ihan vaan testimielessä voida ottaa ;)

Ei noista oikein ota selvää, että mitä niillä pystyy tekemään... Se noista aukeaa, että GUI:n (jota käytetään sisäänkirjautumiseen, esiasetuksiin yms.) saa toimimaan Javassa, mutta versiosta ei ollut juttua (GUIhin tulee tasaiseen tahtiin päivityksiä ja uusimmat installaatiot eivät toimi vanhoilla GUIlla).

Eli ihan tuolta pohjalta en uskaltaisi alkaa työkonetta macciin vaihtamaan :D

edit:
niin ja sitten on vielä sekin pointti, että kun olen töissä "kohtuullisen" kokoisessa firmassa, niin eipä sitä maccia ihan vaan testimielessä voida ottaa ;)

Eli työkäytössä pärjäät paremmin windowssilla, niinkun mäkin täällä periaatteessa. Juuri CAD-ohjelmien ja siihen liittyvien sovellusten takia.
Tuskin firma edes suostuisi mäkkiä hommaamaan?
Kotikoneella lähinnä pelailet, eli käyttiksen kautta lähinnä avaat pelin pyörimään, joten sun kannattaa sitten pysytellä wintoosassa.
Tuli sekin selvitettyä.

edit:

Heitä piruttas teidän administraattorille " mä aattelin hankkia MAC:in työkoneeksi, ei kai haittaa? " Postaa sitten tänne sen vastaus :D

Back
Ylös Bottom