Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Linuxi on nyt lähinnä ihan harrastelukäyttis, siis ihan hyvässä mielessä, eiköhän graafisella alalla kannata pysyä Macin puolella.
Kyllä ne Linuxit tietyillä aloilla on ihan ammattikäyttiksiä, mutta alastahan se on ihan täysin riippuvainen. Eiköhän sen nämä Windows-puristitkin myönnä, että graafisella alalla Mac on kuitenkin de facto -standardi.

No koska ubuntu on oman kokemusten perusteella erittäin hyvä käyttis, on otettu winukasta ja macista parhaat puolet ja tehty toimiva paketti.

Eiköhän se ole juuri toisinpäin että OS X on se Linuxien "hiottu" esikuva.

Toki Ubuntu on mukava surffailukäyttis, ei siinä mitään. En sano siitä pahaa sanaa. Mutta yksi syy miksi minä en ikinä voisi vaihtaa siihen on selvä. Siihen ei saa Adoben ohjelmistoja (Photoshop, Flash, Illustrator, InDesign, Dreamweaver) eikä Aperturea. Minä teen yksityisyrittäjänä ammatikseni graafista suunnittelua / www-suunnittelua ja harrastan valokuvausta joten tarvitsen niitä päivittäin. Voisin arvata että tämän takia Mikekään ei valokuvaajana voi siihen siirtyä.

Ainiin, Gimp ei ole vaihtoehto kun joku ottaa sen esille kuitenkin.

Ai mun kommentit menee riman alle? Vähän aika sitten pyysit perusteluita ja kun niitä annetaan, niin ei kelpaa? Se on ihan sama miten kymmensormijärjestelmällä kirjoitat, niin joka ikinen kerta joudut koordinoimaan ne kaksi sormea eri napeille scrollataksesi. Peräänkuulutit niin kivasti ergonomiaa, niin saa kai siihen vasta-argumentteja heittää? Yksinertaisesti, koita itse ajatella, että se trackpad olisi scrollattava, huomaat miten nopeaa ja helppoa sivun selaaminen on jos ei tarvitse etsiä kahdelle sormelle nappeja.

pointti oli se että sinäkin joudut koordinoimaan ne sormet myös siihen padille..

eli karkaa lapasesta tää vertailu aika kauas faktojen ulkopuolelle.

joo varmasti helpompaa koordinoida vain yksi sormi padille mutta jos koneen odotettu elinikä on 3-5v niin sen parin kuukauden jälkeen se koordinointi tulee jo selkärangasta ja tätä kautta se touchpad ei ole mitenkään ylivertainen kun katsotaan koneen koko käyttöikää..

ja kiitos huppe hyvistä nauruista :D

mun puolesta voidaan kyllä lopettaa tää tatti vs multitouch vs normi touchpad. jos jokin ratkaisu olisi täysin ylivertainen, se alkaisi olla jo ihan jokaisessa koneessa. voihan se olla että tuosta multitouchista kehittyy vielä joku ylivertainen standardi muihin ratkaisuihin verrattuna mutta ainakaan toistaiseksi moista ei ole tapahtunut. tottumuksia kun on monenlaisia ja toinen tykkää äitistä, toinen tyttärestä. ja mikä tärkeintä: ei ole yhtä ainoaa oikeaa ja parasta järjestelmää.

Eiköhän se ole juuri toisinpäin että OS X on se Linuxien "hiottu" esikuva.

Toki Ubuntu on mukava surffailukäyttis, ei siinä mitään. En sano siitä pahaa sanaa. Mutta yksi syy miksi minä en ikinä voisi vaihtaa siihen on selvä. Siihen ei saa Adoben ohjelmistoja (Photoshop, Flash, Illustrator, InDesign, Dreamweaver) eikä Aperturea. Minä teen yksityisyrittäjänä ammatikseni graafista suunnittelua / www-suunnittelua ja harrastan valokuvausta joten tarvitsen niitä päivittäin. Voisin arvata että tämän takia Mikekään ei valokuvaajana voi siihen siirtyä.

Ainiin, Gimp ei ole vaihtoehto kun joku ottaa sen esille kuitenkin.

wine? cedega?

no nuo syö itsessään sen verran tehoja että jos ei ole ylitehokas mylly niin ei kannata edes harkita.

osx on hiottu ja rampautettu linux.
linux = säätöä ^50, saat valita ihan ite
osx = me päätetään ja sä teet niinkun me käsketään

wine? cedega?

Ei toimi.

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=6584

What works
Extracting the installer

What does not
Installing

:lol2:

Illustratorista, InDesignista ja muista on sitten turha puhuakaan. Tietty virtualisointi on oma juttunsa mutta miksi pyörittää jotain rupuista Windowsia Linuxissa kun sen voi asentaa ihan pääkäyttikseksikin eikä mene konetehoja hukkaan. Tai vielä parempaa, voi ostaa mäkin. Sille saa Aperturenkin.

osx on hiottu ja rampautettu linux.
linux = säätöä ^50, saat valita ihan ite
osx = me päätetään ja sä teet niinkun me käsketään

No ihan miten kukin haluaa. Jotkut pitävät säätämisestä eikä siinä ole mitään vikaa, mutta minua se ei kiinnosta yhtään.

Mitä siitä on mielestäsi rampautettu?
Mitä tarkkaanottaen haluaisit OSX:ssä säätää jota mielestäsi nyt et voi?

esim muistinkäyttöä paremmaks virtuaaliympäristössä?
http://symbiatch.jutut.fi/article/2395
ei siinä mitään vikaa normi surffailussa ja kuvankäsittelyssä varmaankaan ole.

pointti siis oli mulla se, että linux on järjestelmä joka skaalautuu, sitä voi muunnella itse alusta loppuun jne. voit kirjoittaa itse joitain osia siitä uusiksi jne.. about kaikkea mitä osx ei ole (paitsi skaalautuvuus iphoneen)

e: ja kommentit siksi kun rupesi tulemaan vertauskuvia että osx = parempi linux...

Oonko jo sanonut että se dokki vai mikä lie härösysteemi ruudun alareunassa, on aivan vitun perseestä. Saako sen pois päältä?
Mikäs siitä mielestäsi noin huonon tekee? Olisiko ihan totuttelukysymys?
Dockilla on lukuisia etuja winkkarin vastaavaan nähden:
-ohjelma voi dock-ikonissaan päivittää omaa statustaan mm. badget kuten esim. saapuneiden postien lukumäärä (kts. alla).
-ohjelma voi muuttaa omaa kuvakettaan reaaliajassa (esim. prossukuorman mittari tai iCal joka näyttää nykyisen päivän vaikkei ole edes käynnissä)
-dockkiin voi tehdä kansioita jotka aukeavat viuhkaan,listaan tai gridiin

leopard-preview-dock-12.png

leopard-preview-dock-10.jpg

Kuin kaksi marjaa :D
leopard-preview-dock-6.jpg

Munhan ei pitänyt tähän ketjuun enää postata, mutta pakkohan se on :D

Vistassa on tuon alapalkin lisäksi sellainen "Gadget" palkki, jonka saa päälle tai pois. Se ainakin noiden kuvien perusteella muistuttaa kovasti tuota macin hässäkkää.

Ihan makean näköinen tuo macin jutska muuten.

esim muistinkäyttöä paremmaks virtuaaliympäristössä?
http://symbiatch.jutut.fi/article/2395
Ensin kannattaisi (sinusta en tiedä mutta artikkelin kirjoittajan siis) selvittää esim. tarkoittavat OSX:n wired, active, inactive jne. muistin yhteydessä. Olisihan se typerää 4GB muistilla varustetussa koneessa jos olisi jatkuvasti 3 GB turhan panttina vapaana. OSX käyttää kaiken muistin mitä koneesta löytyy jos vain voi (ihan kuten XP ja Vistakin yrittää). Kun muistia tarvitaan sitä vapautetaan sitä mukaa vähämmän tarpeellisesta käytöstä (inactive->free). Mitä pidempään kone on käynnissä sitä enemmän cachemanager saa hittejä tarpeellisista osista uudelleen käyttöä varten.

pointti siis oli mulla se, että linux on järjestelmä joka skaalautuu, sitä voi muunnella itse alusta loppuun jne. voit kirjoittaa itse joitain osia siitä uusiksi jne.. about kaikkea mitä osx ei ole (paitsi skaalautuvuus iphoneen)
Kertoisitko nyt ensin MIKSI desktop-käyttiksen PITÄISI edes olla skaalautuva? Miksi desktop-käyttäjä haluaisi tai häntä edes kiinnostaisi sopiiko hänen DESKTOP-käytössään oleva käyttis johonkin muuhun käyttöön? Sitäpaitsi, jos ja kun OSX venyy puhelimeen ja palvelimeen niin eikö se mielestäsi silloin ole vielä riittävän skaalautuva? Vai mihin muualle sen vielä haluaisit?

Linux on toki skaalautuva ja sille on paikkansa. Esim. itse laitoin linuxin wlan-tukiasemaan jossa se aivan omiaan. Siellä on sille aivan oikea paikka ilman näyttöä ja näppistä.

Et muuten vastannut kysymykseeni. Mitä sellaista haluaisit OSX:ssä muunnella mitä mielestäsi nyt et voi?
Darwin perustuu OS:ään ja voit viilata lähdekoodia ihan just niin paljon kuin tykkäät. Aivan kuten Linuxilla. Voit kirjoitella osia uudelleen jos siltä tuntuu.

Ilmeisesti tuo kernelin, sen osien tai muiden käyttispalikoiden koodailu on sinulle oleellinen vaatimus (puheistasi päätellen) joten ihan mielenkiinnosta kysynkin; mitä kirjastoja tarkkaan ottaen olet Linuxissa itse koodaillut ja muunnellut?

Munhan ei pitänyt tähän ketjuun enää postata, mutta pakkohan se on :D

Vistassa on tuon alapalkin lisäksi sellainen "Gadget" palkki, jonka saa päälle tai pois. Se ainakin noiden kuvien perusteella muistuttaa kovasti tuota macin hässäkkää.

Ihan makean näköinen tuo macin jutska muuten.

Gadgetit vastaa enemmänkin Macin Dashboardia eli kaiken maailman lisäkilkkeitä. Dock on asia erikseen.

Gadgetit vastaa enemmänkin Macin Dashboardia eli kaiken maailman lisäkilkkeitä. Dock on asia erikseen.

ok, mitäs tuo dock käytänössä tekee? eli onko sillä muitakin toimintoja kuin tuo perus tehtäväpalkin toiminto?

Mikäs siitä mielestäsi noin huonon tekee? Olisiko ihan totuttelukysymys?
Dockilla on lukuisia etuja winkkarin vastaavaan nähden:
-ohjelma voi dock-ikonissaan päivittää omaa statustaan mm. badget kuten esim. saapuneiden postien lukumäärä (kts. alla).
-ohjelma voi muuttaa omaa kuvakettaan reaaliajassa (esim. prossukuorman mittari tai iCal joka näyttää nykyisen päivän vaikkei ole edes käynnissä)
-dockkiin voi tehdä kansioita jotka aukeavat viuhkaan,listaan tai gridiin

leopard-preview-dock-12.png

leopard-preview-dock-10.jpg

Kuin kaksi marjaa :D
leopard-preview-dock-6.jpg

No hyvähän se on jostain Windows 98:sta napata toi alapalkin kuva. Näkyy olevan Office 97 asennettuna :). Kyllä meikäläisen Sony Vaiossa saa tommosen samanlaisen dokin alareunaan tarvittaessa. Ihan turha kapistus. Toi Mäkin työpöytä on kyllä aika lapsellisen näköinen. Löytyy kitaraa ja hymyilevää naamaa. Jäin kaipaamaan aurinkoa ja leppäkerttuja...Eli onneksi toi on vaan hihhuli graafikkojen käyttöjärjestelmä. Windowsit ja Linuxit sitten pyörittävät oikeasti tätä maailmaa kuten palvelimia ja teollisuutta.

Ensin kannattaisi (sinusta en tiedä mutta artikkelin kirjoittajan siis) selvittää esim. tarkoittavat OSX:n wired, active, inactive jne. muistin yhteydessä. Olisihan se typerää 4GB muistilla varustetussa koneessa jos olisi jatkuvasti 3 GB turhan panttina vapaana. OSX käyttää kaiken muistin mitä koneesta löytyy jos vain voi (ihan kuten XP ja Vistakin yrittää). Kun muistia tarvitaan sitä vapautetaan sitä mukaa vähämmän tarpeellisesta käytöstä (inactive->free). Mitä pidempään kone on käynnissä sitä enemmän cachemanager saa hittejä tarpeellisista osista uudelleen käyttöä varten.

Kertoisitko nyt ensin MIKSI desktop-käyttiksen PITÄISI edes olla skaalautuva? Miksi desktop-käyttäjä haluaisi tai häntä edes kiinnostaisi sopiiko hänen DESKTOP-käytössään oleva käyttis johonkin muuhun käyttöön? Sitäpaitsi, jos ja kun OSX venyy puhelimeen ja palvelimeen niin eikö se mielestäsi silloin ole vielä riittävän skaalautuva? Vai mihin muualle sen vielä haluaisit?

Linux on toki skaalautuva ja sille on paikkansa. Esim. itse laitoin linuxin wlan-tukiasemaan jossa se aivan omiaan. Siellä on sille aivan oikea paikka ilman näyttöä ja näppistä.

Et muuten vastannut kysymykseeni. Mitä sellaista haluaisit OSX:ssä muunnella mitä mielestäsi nyt et voi?
Darwin perustuu OS:ään ja voit viilata lähdekoodia ihan just niin paljon kuin tykkäät. Aivan kuten Linuxilla. Voit kirjoitella osia uudelleen jos siltä tuntuu.

Ilmeisesti tuo kernelin, sen osien tai muiden käyttispalikoiden koodailu on sinulle oleellinen vaatimus (puheistasi päätellen) joten ihan mielenkiinnosta kysynkin; mitä kirjastoja tarkkaan ottaen olet Linuxissa itse koodaillut ja muunnellut?

kannattaa lukaista kommentit, siellä kirjoittaja selittää ainakin sen miten asian on henk koht ymmärtänyt.

en minä tahdo mitään muutella osx:ssä, en minä edes tahdo osx:ää koneeseeni.. (ja ei mun käytössä olekaan mitään merkitystä että voiko muunnella vai ei, haen periaatetasolla koko pointtia)

lyhyesti että hitaampikin ymmärtää:

-ei, en menettäis mitään vaikka hommaisinkin mäkin jota on rajoitettu

-henk koht vituttaa kun puhutaan osx:stä vapaan lähdekoodin version parannettuna versiona

osx:n käyttö tietenkin parempaa, mutta samalla tulee omat haittapuolensa. asioilla on aina monta puolta ja juuri siksi ei olekaan olemassa yhtä ainutta ja oikeaa käyttistä.

linux=vapaa suurelta osin, haluttaessa voi olla 100% vapaa
osx=tarkasti kontrolloitu (asentamisen rajoitukset yms jotka ei perustu enää prosessoreihin jne...)

kannattaa lukaista kommentit, siellä kirjoittaja selittää ainakin sen miten asian on henk koht ymmärtänyt.

No luetaanpas kommentit.

Symbiatch (anon, 04.03.2008 10.52): – – Mutta on se hyvä että OS X:ää ei tarvitse käynnistää uudelleen tällaisten takia kuin muutaman päivän välein, XP:tä ja Vistaa joutuu buuttailemaan kerran vuodessa.

Tässä kohtaa tyypin uskottavuus joutuu aika pahaan syöksykierteeseen, nimimerkillä raskaita prosesseja XP:n ja Vistan puolella pyöritellyt. Vai olisiko niin, että olisi kirjoitusvirhe kyseessä, ja vuoden tilalla pitäisi olla päivä... mutta sittenhän OS X olisi parempi...?

Back
Ylös Bottom