Maitoproteiiniallergia

Morjensta.

Onko kellään tullut vastaan tälläistä ongelmaa. Treenikaverilla on havaittu nyt tälläinen TAUTI ja alkaa hiukan uusiksi miettiminen että mitä voi syödä. Myöskään naudanlihaa ei saisi syödä.

NYT TARVITAAN HYVIÄ RUOKA-JA LISÄRAVINNEVINKKEJÄ!!!!

Pikkusisko on myös allerginen maitoproteiinille.
Kinkkua, kanaa, kalaa... Hintaa tietty enemmän kuin esim rahkalla tai raejuustolla, mutta melkeinpä ainoot proteiinin lähteet jos maitotuotteet on pelistä pois.

edit: riisi- ja soijaproteiinit lisäravinteista. Hera syntyy käsittääkseni juuston valmistuksen sivutuotteena, joten sen maitoproteiinipitoisuudesta en tiedä.

Hieman offtopic, mutta semmoinen asia tuli mieleen, että kasvaako riski saada maitoproteiiniallergia, mikäli käyttää paljon maitoproteiinituotteita?

Epäilen itselläni tuon olevan, koska pakki kovettuu ja tulee todella tukkoinen nenä + limaa rupeaa erittymään kun käytän maitotuotteita, joten olen joutunut karsimaan about kaikki maitotuotteet pois ruokavaliosta. Eipä tuo silti elämää juurikaan muuta, onneksi :)

On tonnikalaa, kanaa, kalaa, possua, härkää... mitä vain lihatuotteita. Kasvispuolella on myös paljon proteiinia sisältäviä ruoka-aineita, eli pavut, pähkinät, linssit yms.

Linssit ja pavut ovat todella edullisia ja niissä on runsaasti proteiinia (20-30g/100g) ja niillä pystyy jatkamaan mitä tahansa liharuokaa.

Palautusjuomana voi käyttää soijaproteiinia + maltoa helposti. Nutri+:lla on ainakin kohtalaisen kivuttomasti juotavia minttusuklaa/metsämansikan makuisia proteiinilisiä.

Itse kuitenkin tästä vaivasta huolimatta käytän treenien jälkeen heradrinkkiä, eli 3-5krt/vko kerran vuorokaudessa. Muut proteiinit otan ruoasta tai soijasta.

Lisäksi kannattaa muistaa herkulliset soijajugurtit ja vanukkaat ... ja soijamaito (tai soijajuoma). Sillä saa näppärästi murot yms. vedettyä alas. Makuun tottuu nopeasti ja varsinkin jos ottaa sitä miedosti makeutettua niin ei mitään ongelmaa :)

Maitoallergikko ei siedä mitään missä on maitoproteiinia joten siinä tapauksessa jupeha sinulla tuskin sitä on, koska et pystyisi käyttämään edes heraa. maitoallergiahan saattaa puhjeta vaikka aikuisiällä, mutta sillä tuskin on merkitystä asialle tai sen puhkeamiselle miten paljon maitotuotteita käyttää. Iho-oireet, ripuli kova ummetus jne ovat verkkejä. turvotus ja muut saattavat viitata intorelanssiin ei allergiaan.
mun pojalla on maitoallergia ja kyllä on hankalaa koska joka paikassa tuntuu olevan maitoproteiiniä tmv. jos tuoteselosteessa lukee et kasvismargariiniä ja muita kasvisperäisiä niin sit siihen on ollu pakko änkeä heraa tai maitoproteiiniä.. HUH, hankalaa on ja olemme siis muutkin perheenjäsenet joutuneet karsimaan maidon ruoasta. Eli tarkkana joutuu olemaan. Onneksi on nuo vähäiset soijagogurtit ja kaurajogurtit olemassa :)

Maitoallergikko ei siedä mitään missä on maitoproteiinia joten siinä tapauksessa jupeha sinulla tuskin sitä on, koska et pystyisi käyttämään edes heraa. maitoallergiahan saattaa puhjeta vaikka aikuisiällä, mutta sillä tuskin on merkitystä asialle tai sen puhkeamiselle miten paljon maitotuotteita käyttää. Iho-oireet, ripuli kova ummetus jne ovat verkkejä. turvotus ja muut saattavat viitata intorelanssiin ei allergiaan.
mun pojalla on maitoallergia ja kyllä on hankalaa koska joka paikassa tuntuu olevan maitoproteiiniä tmv. jos tuoteselosteessa lukee et kasvismargariiniä ja muita kasvisperäisiä niin sit siihen on ollu pakko änkeä heraa tai maitoproteiiniä.. HUH, hankalaa on ja olemme siis muutkin perheenjäsenet joutuneet karsimaan maidon ruoasta. Eli tarkkana joutuu olemaan. Onneksi on nuo vähäiset soijagogurtit ja kaurajogurtit olemassa :)

No jotain vastaavaa on pakko olla, koska pakki on kova kuin kiinan muuri. Sama ongelma on pojalla jonka kautta itsekin tajusin tuota testata. Poika yski paljon, oli limaisuutta ja kova pakki, itsellä ihan sama ongelma ja lääkäri ehdotti täysin maidotonta kuuria hänelle joka auttoi. Tuosta viisastuneena itsekin päätin kokeilla täysin maidotonta kuuria joka auttoi elämänlaatuun ihan h*lvetisti.

Täysin maidosta (tuo herapalkkari) en siis ole luopunut, mutta muutoin. Nyt jos vetää jotain fetaa/juustoa, niin eron huomaa samantien. Sama reaktio pojalla. Rupee yskimään yms. tulee elämä vaikeammaksi.

Pientä oireilua on siis kestettävä vielä kunnes on tuo massblast vedetty :D

En tiedä mitä tämä sitten on jos ei maitoallergiaa, mutta jotain mikä liittyy maitoon. Ainakin siitä se tulee, eikä kyse ole siis laktoosista, koska laktoosittomat tuotteet ei tuo mitään apua verrattuna täysin maidottomana olemiseen :)

Sama vaiva täälläkin. Ihottumaa maitoproteiinista ja vatsavaivoja laktoosista. Vielä kun oon soija-allergikkokin, niin pitää turvautua riisiproteiiniin :urjo:...(mutta onneksi se on halpaa :thumbs:).
Ite käytän kaura- ja riisimaitoa...gogreenillä on hyviä ruokakerma ja kerma ym. korvikkeita, makuunkin tottuu...
Soijatuotteita en siis ite oo käyttäny.
Kyllähän tämän kans oppii elämään, vaikka hankalaa oli näin aikuisiällä muuttaa ruokavaliotaan niin rankasti (jouduin jättämään myös viljoja ym. pois). Ite lankean tuontuostakin maitotuotteisiin ja kylläpä siitä sitten saa ite kärsiä... vieläkö ihottuma tulee naamaan...:jahas:. Juustot mulla on onneksi semmonen tuote ettei oireita oikeestaan tuu...tai jos tuleekin, niin aika huomaamattomia ovat... liekö syynä kypsytys tmv...

:offtopic::offtopic::offtopic: Tässä siis niin offtopiccia, mutta vastaus pitäs saada nyt just hypernopeesti.

Paljonko purkki ehrmannin maitorahkaa maksaa? Sais tolle yhelle maitoprotskuu.

:offtopic::offtopic::offtopic:

Minulla on maitoproteiiniallergia. Tässä hiven täsmennystä aiempaan mutuiluun: aikuisella maitoproteiiniallergia liittyy YLEENSÄ maidon kaseiini-nimiseen proteiiniin.

Lehmänmaidossahan on yli 20 erilaista proteiinia (mm. kaseiineja, heraproteiineja, laktoalbumiinia ja -globuliinia). Ne voidaan luekitella (yleistää) kahteen eri luokkaan: kaseiineihin (n. 80%) ja heraproteiineihin (n. 20%).

Näitä sitten pilkotaan ja eristetään kun tehdään esim. heraprotskua jota käytetään palautusjuomissa jne.. Heraprotskussa on pelkkää heraproteiinia. Se käy maitoproteiiniallergiselle - mikäli kaseiini on nimenomaan se allergisoiva. Lääkäriltä kannattaa tarkistaa. Tai testata itse. Yleensä näin on.

Lisäravinteiden käytössä kannattaa huomioida, että jotkut valmiit palautusjuomaseokset ja "hifiheratkin" voivat sisältää heraproteiinin lisäksi myös hitaammin imeytyvää kaseiinia. Yöprotskuna mainostettavat tuotteet ovat yleensä pelkkää kaseiinia. Niitä ei kannata käyttää mikäli maitoproteiiniallergia on todettu.

Itse pystyn käyttämään heraproteiinia. Muina protskulähteinä on kalkkuna, broileri, naudanliha, porsaanliha, kala, kananmuna jne.

Maitoa, kermaa, voita, rahkaa, jogurttia, raejuustoa ja suurinta osaa eineksistä (myös jossain sinapeissa on kermaa!) en voi käyttää. Tuoteselosteet kannattaa lukea tarkkaan jos ostat jotain puolivalmista. Maitoproteiinia käytetään yleisesti puolivalmisteissa ja valmisruoissa laatua parantamassa. Ravintoloissa kannattaa tähdentää että on allerginen kaikille maitotuotteille - ei vain laktoosille. Yleensä tarjoiija/keittiö käsittää sen kun rajaa riittävän "laajasti" kaikki maitotuotteet pois. Ei kannata selittää "heraa voin käyttää". Menevät turhaan sekaisin ja kohta lautasella on voinokare.

Maitoproteiiniallergia ei ole "ikuinen" siinä mielessä että se tulee ja menee. Jos pystyt noudattamaan maidotonta ruokavaliota niin se allergia paranee ja voi olla poissa useita vuosia. Itsellä maitoproteiiniallergia puhkesi joskus vuonna 2000 ja oli pari vuotta paha, sitten yhtäkkiä parani (kun en syönyt maitotuotteita) useaksi vuodeksi ja nyt viime vuonna (2007) se tuli taas takaisin. Omalta osaltani uskon että vuotta 2000 edeltänyt runsas maitoproteiini (kaseiini) tuotteiden käyttö (nutrilet-dietti, en syönyt mitään muuta kuin ateriankorvikkeita) laukaisi allergian. Kroppa ei vaan kestä sitä että kaikki protskut tulee maidosta.

kuukunen, onhan sitä gemmaproteiinia ja hamppuproteiiniakin vielä... tosin veikkaan ettei ne oo yhtään sen paremman makuisia kuin riisiprode. ;)

Aminohappokoostumus on kaikissa proteiini-isolaateissa varsin hyvä.

mulla puhkes tämä viime syksynä ihan yllättäen. sitä ennen söin kilon rahkaa päivässä viimeisen 5v ajan. yhtäkkiä pakki kovettui, muumi olo, tukkoinen nenä jne. juustoa voi syödä jonkun verran. prodejauho pitää olla isolaattia jos pakko käyttää. suomesta ei saa vuohenmaitoprodea, mutta vyotech.com myy sitä. sitä odotellessa....

tunalla mennään...

Tuo allergia voi olla oikeasti pahakin. Ala-asteella yksi muksu itki paniikissa että "astuin maitoon [lattialle kaatunutta] ja mulla on maitoallergia". Opettajat lähinnä nauroivat. Kun muksu otti sukan pois niin iho oli lähtenyt kokonaan tuolta alueelta... Ihme juttu. Luulisi ettei monta päivää pysy hengissä jos noin yleiselle proteiinille on niin pahasti allerginen.

...Maitoproteiiniallergia ei ole "ikuinen" siinä mielessä että se tulee ja menee...

Onko näin? Pari vuotta sitten kun sain kyseisen vaivan riesakseni, niin lääkäri tokaisi ettei aikuisiällä saatu kaseiiniallergia parane koskaan. :curs: Eri asia jos lapsena puhkeaa...
Ihan perseestähän tämä vaiva on. Palakin suklaata tai tilkka maitoa, ja eiköhän naama ole seuraavana päivän ihan ruvella ja pakki sekaisin. Tähän kun vielä lisätään lievä soija-papu-allergia niin ei hyvin mene. :dance: Onneksi heraa ja lihaa voi kiskoa mielin määrin (jos ei ota huomioon lihan kallista hintaa)

Mä en maitotuotteita käytä ja silti pärjää hyvin. Riisiproteiini menee hyvin tuoremehun kanssa ja soijaisolaatista voi tehdä ihan hyvää leipää. Lisäksi vedän tofua (halpaa Hesassa), soijasuikaleita ja soijarouheita, kaiken maailman papuja ja herneitä ja tietty pähkinöitä ja siemeniä.

no joo tarvii kattoa jos innostun kaikesta huolimatta tilaamaan tuota jossain vaiheessa, mitäpä sitä ei tekisi itsensä eteen...

Kimppatilausta pienellä porukalla? :)

Itseäni kyllä kiinnostaisi.

Olisipa sitten joku kohtuullisesti maistuva proteiinilisä kun tuo soija on vähän mitä on. Noh, ehkä mä vielä jään tämän ajatuksen kanssa hetkeksi pähkäilemään :)

Back
Ylös Bottom