Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Herra on hyvä ja selvittää mulle ja muille keskustelijoille miten tässä tapauksessa keskustelulla saavutetaan yhteisymmärrys, kun lähtökohta on täysin vastakkainen ja uskovaisten pyhä opus immunisoidaan dialogilta julistamalla se kaikkivoivan olennon hengentuotokseksi. Jos vielä tässä vaiheessa epäilet niin sinut luokitellaan saatanan kätyriksi, koska epäilet Jumalaa ja on ihan sama mitä vastaat, koska ad hoc -mylly on pyörinyt jo kauan.Juu, olen. Tiedostan nähtävästi myös selvästi sinua paremmin, miten hedelmällistä väittely on kun "keskustelijat" käyttävät eri diskursseja. Väittelyn ongelma on se, että kaiken a ja o on voittaminen - ei yhteisymmärrys - ja tästä syystä sen osanottajat suhtautuvat kaikkeen opponenttinsa sanomaan mala fide. Väittelijällä on tästä syystä suoranainen pakko tulkita tarkoituksella vastapuolen jutut mahdollisimman pöyristyttävin tavoin (tai sitten vetää hihasta yleistyksiä yksilötasolta koko uskontoon, kuten sinä tapaat tehdä), jotta ne olisi sitten helpompi kumota.
Tämmöiset heitot on säälittäviä ja naurettavia. Sä yrität nostaa itse itsesi keskustelun ja keskustelijoiden yläpuolelle tuomatta mitään argumentteja tai mielenkiintoisia näkökantoja esille.Ei sillä, oli minustakin joskus kivaa nettiväitellä ja heilutella virtuaalikikkeliä.
Sä huomaat varmasti tuon sanan tuossa tekstissäsi: "raamatuntulkintaa." Tämä tulkinnanmahdollisuus itsessään on kristinuskon, juutalaisuuden ja islamin vaarallisin elementti. Ensinnäkin siinä on selkeä ristiriita. Miten täydellistä tekstiä voi olla mahdollista tulkita monella erilaisella tavalla? Aivan taatusti kaikkivoiva olento olisi pystynyt kirjoittamaan niin tarkat ja viisaat kirjoitukset, että me paukapäät emme löytäisi niistä porsaanreikiä. Toiseksi näihin tulkintoihin liittyy uskonnollisen eliitin mahdollisuus päättää toisen ihmisen terveydentilasta ja usein jopa elämästä - taikauskon perusteella.Jos joku uskovainen tulee sanomaan sinulle, että pedofilia on jumalan lahja ihmiskunnalle, ilmeisesti olet silloinkin täysin varma siitä, että kyseinen käsitys on parasta mahdollista raamatuntulkintaa.
Tjaa hyvä kysymys. Enpä kuule tiedä. Jo pelkästään kristillisten ryhmien välillä tuntuu olevan suomessakin erittäin paljon kiistoja niin opillisista asioista kuin siitä ketä oikeasti uskoo koviten.Okei. Millä kriteerillä sun silmissä sitten voi lukeutua oikeasti uskovaiseksi?
Kyllä me itseasiassa puhutaan mutta mun uskovaiset kaverit ovat erittäin liberaaleja.Keskustelutapasi hyökkäävyydestä päätellen ette taida juurikaan puhua uskonasioista.
No hyvä että Herra on hyvä ja selvittää, minulle tehtävä olisi voinutkin olla liian vaikea.Herra on hyvä ja selvittää mulle ja muille keskustelijoille miten tässä tapauksessa keskustelulla saavutetaan yhteisymmärrys, kun lähtökohta on täysin vastakkainen ja uskovaisten pyhä opus immunisoidaan dialogilta julistamalla se kaikkivoivan olennon hengentuotokseksi. Jos vielä tässä vaiheessa epäilet niin sinut luokitellaan saatanan kätyriksi, koska epäilet Jumalaa ja on ihan sama mitä vastaat, koska ad hoc -mylly on pyörinyt jo kauan.
Jep. Ja kun joku on päättänyt, että asia on näin kun minä niin sanon, ei siinä järkiargumenteilla tee yhtään mitään.Sinäkin varmasti näet tässäkin keskustelussa, että empiristi ei sano tietävänsä absoluuttista, uskovainen sanoo. Empiristi epäilee henkiolentojen ja sielun olemassaoloa, rukouksen tehoa ja kuolemanjälkeistä elämää todisteiden puutteessa. Uskovainen toteaa tietävänsä nämä asiat, koska raamattu sanoo niin ja hän on joskus kirkossa kokenut jännän tunteen.
Uskotko sä ihan tosissasi horjuttavasi opponenttisi näkökulmaa?Mun täytyy myöntää olevamme samaa mieltä siinä, että mä en todellakaan ole hakemassa tässä keskustelussa yhteisymmärrystä, koska rehellisesti sanoen en näe sen olevan mahdollista.
Yhteisymmärrys tarkoittaisi tässä tapauksessa sen valaistumisen tason saavuttamissa, jossa hoksataan että sanoit mitä hyvänsä, vastapuoli ei muuta asiasta mielipidettään. Dialogi on yksiselitteisesti päänsä takomista seinään. Sillä ei voi saavuttaa mitään.Mutta sä olet antanut ymmärtää, että yhteisymmärrys on mahdollista, joten ole hyvä ja avarra toki mieltäni ja kerro miten tieteen ja uskonnon konsensus saavutetaan.
Menee vähän vaikeammaksi kun arabeille (tarkoitan itse asiassa muslimeja; arabeja kun on muitakin) juutalaisten olemassaolo on haram.Jos tämän onnistut tekemään, niin sivuhommana pystyt todennäköisesti puhumaan rauhan Israelin ja arabien välille ja nappaamaan Nobelin kotiin.
En yritä vaan nostan - perusteena kyseisen keskustelun lähtökohtainen mahdottomuus johtaa minnekään. Kiveä ei voi lypsää. Annettu effortti ei tuota mitään tulosta.Tämmöiset heitot on säälittäviä ja naurettavia. Sä yrität nostaa itse itsesi keskustelun ja keskustelijoiden yläpuolelle tuomatta mitään argumentteja tai mielenkiintoisia näkökantoja esille.
Suurimmalla osalla ihmisistä ei järki ole päällimmäinen toimintaa määräävä tekijä, mistä seuraa, että tunneargumenteilla on paikkansa. Uskonnot täyttävät memeettisen lohkon*, joka vetoaa tiettyihin tunteisiin ja tekee monille toiminnasta merkityksellistä muutenkin kuin materiaalisessa mielessä.Tässä vaiheessa kun pallo on minulla, niin mikä sun näkemys on mun aikaisempaan kysymykseen: "Miksi taikausko on arvokasta, tarpeellista ja järkevää?"
Juutalaisuudessa ja kristinuskossa se on paras elementti, koska se on mahdollistanut kirkon sopeutumisen ajan vaatimuksiin. Islamia ei minun nähdäkseni voi juuri tulkita - koraanissa kun ollessaan ristiriidassa aiemman kanssa myöhempi julistus korvaa aiemman eikä sillä tunnusteta olevan inhimillisen erheen marginaalia, koska se on suora ilmoitus Jumalalta.Sä huomaat varmasti tuon sanan tuossa tekstissäsi: "raamatuntulkintaa." Tämä tulkinnanmahdollisuus itsessään on kristinuskon, juutalaisuuden ja islamin vaarallisin elementti.
Johtuu varmaan tulkitsijoiden epätäydellisyydestä.Ensinnäkin siinä on selkeä ristiriita. Miten täydellistä tekstiä voi olla mahdollista tulkita monella erilaisella tavalla?
Näin minäkin luulisin. Jos moinen siis on, taitaa sillä olla aika kiero huumorintaju.Aivan taatusti kaikkivoiva olento olisi pystynyt kirjoittamaan niin tarkat ja viisaat kirjoitukset, että me paukapäät emme löytäisi niistä porsaanreikiä.
Ni.Toiseksi näihin tulkintoihin liittyy uskonnollisen eliitin mahdollisuus päättää toisen ihmisen terveydentilasta ja usein jopa elämästä - taikauskon perusteella.
Samoin. Mua kiehtoo se, että ne uskoo ja mua kiinnostaa se uskominen ilmiönä, ei niinkään uskonnot instituutioina.Kyllä me itseasiassa puhutaan mutta mun uskovaiset kaverit ovat erittäin liberaaleja.
Uskotko sä ihan tosissasi horjuttavasi opponenttisi näkökulmaa?

Tämähän kyllä on täysin aiheellinen huomio.Väli huudon paikka
Dragonin päämäärästä en tiedä, mutta hänen kirjoituksensa tuossa tredissä pisti minut ainakin ajattelemaan.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=67476&page=4
eli tuskin se vastapuolen horjuttaminen, mut me muut niistä kai voidaan jotain oppia?
Pakkohan se on näkökulman horjuttamiseen tähdättävä, kun normaali väittely on käytännössä mahdotonta yhden osapuolen käyttäessä empiristisiä argumentteja ja toisen puolen hyväksyessä lähes minkä tahansa asian argumentiksi taikauskonsa puolesta.Uskotko sä ihan tosissasi horjuttavasi opponenttisi näkökulmaa?
Tämä on puhtaasti mielipide ja tässä suhteessa sinä ja minä eroamme toisistamme.Yhteisymmärrys tarkoittaisi tässä tapauksessa sen valaistumisen tason saavuttamissa, jossa hoksataan että sanoit mitä hyvänsä, vastapuoli ei muuta asiasta mielipidettään. Dialogi on yksiselitteisesti päänsä takomista seinään. Sillä ei voi saavuttaa mitään.
Olisin iloinen jos jaksaisit selittää näitä arabian? termejä, koska mulle ne ovat ainakin tuntemattomia.Menee vähän vaikeammaksi kun arabeille (tarkoitan itse asiassa muslimeja; arabeja kun on muitakin) juutalaisten olemassaolo on haram.
Olen samaa mieltä.Suurimmalla osalla ihmisistä ei järki ole päällimmäinen toimintaa määräävä tekijä, mistä seuraa, että tunneargumenteilla on paikkansa. Uskonnot täyttävät memeettisen lohkon*, joka vetoaa tiettyihin tunteisiin ja tekee monille toiminnasta merkityksellistä muutenkin kuin materiaalisessa mielessä.
Koraani ja Hadith kirjallisuus ovat yhtä lailla tulkinnallista kuin raamattukin. Koraanissa puhutaan yhtä lailla elämän kunnioittamisesta ja ihannoidaan viisautta ja rauhaa ja samalla kerrotaan pyhästä sodasta ja vääräuskoisten tuhoamisesta.Juutalaisuudessa ja kristinuskossa se on paras elementti, koska se on mahdollistanut kirkon sopeutumisen ajan vaatimuksiin. Islamia ei minun nähdäkseni voi juuri tulkita - koraanissa kun ollessaan ristiriidassa aiemman kanssa myöhempi julistus korvaa aiemman eikä sillä tunnusteta olevan inhimillisen erheen marginaalia, koska se on suora ilmoitus Jumalalta.
Olen eri mieltä kanssasi. Uskonto ja tiede ovat pakosta osittain tai kokonaan samoissa memeettisessä lohkossa, koska kahta täysin vastakkaista asiaa käytetään selittämään itselleen todellisuutta, eettisiä valintoja, päättelyä ja asioiden tietämättömyyttä. Tämä on lisäksi hyvin helppo havainnoida, koska ihmiset ovat mielestäni selkeästi jakautuneet empiristisen maailmankatsomuksen omaaviin tai taikauskoisiin. Agnostikot ovat selkeä vähemmistö.*edit: Tarkennetaan vielä sen verran, että tiede ja usko eivät miehitä samoja memeettisiä lohkoja. Uskonto (instituutio) voi sitten sisältää paljon muutakin ja täyttää lohkoja vaikka miten - esim. islam sisältää selvän poliittisen ohjelman ja ilmoittaa, että islamissa itsessään on kaikki tarvittava jo ilmoitettu; enemmän tutkiminen olisi wastagferullah. Se siis suoraan kieltää tieteenharjoittamisen.
Ei suoranaisesti. Raamatussa mainittu maailmanlaajuinen tulva on todennäköisesti kopioitu Gilgameshin eepoksesta.
Nytpä pitää korjata omaa tekstiä ja sanoa, että olit oikeassa tuon koraanin tulkinnallisuuden suhteen. Perehdyin aiheeseen vähän paremmin ja eipä koraanin teksteissä tulkinnan varaa näytä olevan, ellei sitten tietoisesti jätä noudattamatta tiettyjä koraanissa mainittuja sääntöjä.Dragon sanoi:Koraani ja Hadith kirjallisuus ovat yhtä lailla tulkinnallista kuin raamattukin. Koraanissa puhutaan yhtä lailla elämän kunnioittamisesta ja ihannoidaan viisautta ja rauhaa ja samalla kerrotaan pyhästä sodasta ja vääräuskoisten tuhoamisesta.Epeli sanoi:Juutalaisuudessa ja kristinuskossa se on paras elementti, koska se on mahdollistanut kirkon sopeutumisen ajan vaatimuksiin. Islamia ei minun nähdäkseni voi juuri tulkita - koraanissa kun ollessaan ristiriidassa aiemman kanssa myöhempi julistus korvaa aiemman eikä sillä tunnusteta olevan inhimillisen erheen marginaalia, koska se on suora ilmoitus Jumalalta.
Edelleen on syytä muistaa, että jos kiistatonta todistusmatskua olisi, ei kyse olisi enää uskosta.- 100% usko riittää todisteeksi
En mä tällaisista ihmisistä ole kuullutkaan. Kyllä ne uskovatkin sen perusteella mitä niiden kanssa olen puhunut aika hyvin noi järkeilee - joskin "jumala loi valmiiksi vanhoja kiviä" on kyllä aika pölvästi perustelu. Vastaavasti voisi väittää, että Jumala loi kaiken eilen - hän vain loi kaikki valmiiksi tällaisiksi ja uskottelee, että jengi on ollut olemassa aiemmin. Velmu keijo, ei voi muuta sanoa.Ainakaan mun rajattu aivokapasiteettini ei oikein ymmärrä miten ihminen voi elää täydellisessä aatteellisessa ristiriidassa ja uskoa samaan aikaan 10.000 vuotta sitten luotuun maapalloon ja toimia esimerkiksi geologin ammatissa ja katsella joka päivä mahdollisesti miljardeja vuosia vanhoja kivinäytteitä.
Sitten pitäisi löytää ne kohdat, mitkä ovat välttämättä siinä loogisessa ristiriidassa tieteen kanssa. Se tulkinnanvaraisuus ja vertauskuvien runsas käyttö tekee tästä aika vaikean tehtävän.Uskonnosta, raamatusta ja Jumalasta keskustellessa meidän pitää kohdata tämä looginen ristiriita ja riippuu aivan täysin ihmisestä miten hän sen itselleen selvittää.
Ne liberaalimmat uskovaiset tapaavat olla se suurin osa heistä, eivätkä he edusta noin äärimmäisiä katsantokantoja. Jos mittaat uskomista vain totaalisella mustavalkoisuudella (eli on pakko olla ääriyksilö jompaankumpaan suuntaan), pysyttelet jatkuvasti teorian tasolla eikä henkilöitä ja näkemyksiä, joita käytät esimerkkeinä, edusta välttämättä kukaan - saati sitten kritisoitu instituutio.Tässä on se syy miksi minä en henkilökohtaisesti näe, että tässä väittelyssä voidaan mitään yhteisymmärrystä ideologisella tasolla saavuttaa. Valitse muinainen taikausko tai luonnontieteellinen malli maailmasta.
Jep, eiköhän me kyetä elämään sen kanssa.Tämä on puhtaasti mielipide ja tässä suhteessa sinä ja minä eroamme toisistamme.
Joo, arabiankielisiä ne ovat. Haram meinaa kiellettyä, saastaista jne, kun taas sen vastapaino halal on sallittua ja puhdasta. Wastagferullah meinaa muistaakseni pyhäinhäväistystä.Olisin iloinen jos jaksaisit selittää näitä arabian? termejä, koska mulle ne ovat ainakin tuntemattomia.
Usko on tunne. Se ei tarvitse minkäänlaista rationaalista päättelyä tuekseen, vaikka instituutioina uskonnot pyrkivät sen yleensä järkeistämään.Olen eri mieltä kanssasi. Uskonto ja tiede ovat pakosta osittain tai kokonaan samoissa memeettisessä lohkossa, koska kahta täysin vastakkaista asiaa käytetään selittämään itselleen todellisuutta, eettisiä valintoja, päättelyä ja asioiden tietämättömyyttä.
Enpä minä tähän mielipiteeseen ainakaan maamme kohdalla mitenkään yhtyä.Tämä on lisäksi hyvin helppo havainnoida, koska ihmiset ovat mielestäni selkeästi jakautuneet empiristisen maailmankatsomuksen omaaviin tai taikauskoisiin. Agnostikot ovat selkeä vähemmistö.
Ei suoranaisesti. Raamatussa mainittu maailmanlaajuinen tulva on todennäköisesti kopioitu Gilgameshin eepoksesta.

Kerroppa lisää tästä putkesta kohti valoa.Sekin muuten on jännä juttu, että kun otetaan ihminen ihan sama mistäpäin maapalloa, mistä tahansa kulttuurista, joka on käynyt lähellä kuolemaa ja muistaa siitä jotain, niin kaikki on nousseet jotain "putkea" pitkin kohti valoa.
Sekin muuten on jännä juttu, että kun otetaan ihminen ihan sama mistäpäin maapalloa, mistä tahansa kulttuurista, joka on käynyt lähellä kuolemaa ja muistaa siitä jotain, niin kaikki on nousseet jotain "putkea" pitkin kohti valoa.
Yksinkertaisuudessaan: Ne ovat täysin yksi ja sama asia. Kyse on ainoastaan uskomisesta johonkin, jonka olemassaololle ei ole kuin tunnepohjaisia perusteluita.Nostan vielä kerran tän ylös, jos vaikka joku tähän nyt vastaisi... Ja tässä ei oikeasti ole tarkoitus millään muotoa kenellekään vinoilla tai haastaa riitaa, vaan saada oikea selvitys tai edes mielipide.
"No perskeles, ei ole kukaan vielä kertonut typerälle, jotta mikäs tuon jumalaan uskomisen erottaa nuihin menninkäisiin ja vesihiisiin uskomisesta?"