Entiset ajat ja nyt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kariko
  • Aloitettu Aloitettu
Se nyt on vaan niin että joissain asioissa on vanhassa vara parempi. IMHO.
Jos sinulla on tietoa/kokemusta adhd:stä, niin se ei kyllä tekstistäsi välittynyt tänne saakka millään tavalla.

Ite taas enemmänkin kuuluttaisin maalaisjärjen ja johdonmukaisuuden perään. En ole vielä törmännyt esim. omassa työpaikassani yhteenkään nuoreen , josta fyysinen kurittaminen olisi tehnyt jotenkin "parantuneen" tai paremmin käyttäytyvän. Enkä tässä myöskään väitä, että kukaan tukkapöllystä tms. ihmeempiä traumoja saisi, en vaan pidä fyysistä kurittamista millään muotoa perusteltuna tai hyväksyttynä.

Ehkä jo väsyneen kulunut fraasi, rakkautta ja rajoja ja siihen vielä johdonmukaisuutta ja sitä jonnekin kadonnutta aikuisuutta ja vanhemmuutta, niin pitkässä juoksussa pääsee aika pitkälle.

Vaatii toki kasvattajalta enemmän se, että pitää kiinni niistä rajoista ja seuraamuksista, mitkä on asetettu, kuin että loppujen lopuksi aina antaa periksi tai tekee pieniä myönnytyksiä (joita ei välttämättä edes tajua itse tekevänsä). On kivempi olla kiva, kuin se mulkku, joka laittaa stopin ja rajat ja päättää asiat (jotka aikuisten kuuluukin päättää) puolestasi.

Jos sinulla on tietoa/kokemusta adhd:stä, niin se ei kyllä tekstistäsi välittynyt tänne saakka millään tavalla.

Ite taas enemmänkin kuuluttaisin maalaisjärjen ja johdonmukaisuuden perään. En ole vielä törmännyt esim. omassa työpaikassani yhteenkään nuoreen , josta fyysinen kurittaminen olisi tehnyt jotenkin "parantuneen" tai paremmin käyttäytyvän. Enkä tässä myöskään väitä, että kukaan tukkapöllystä tms. ihmeempiä traumoja saisi, en vaan pidä fyysistä kurittamista millään muotoa perusteltuna tai hyväksyttynä.

Ehkä jo väsyneen kulunut fraasi, rakkautta ja rajoja ja siihen vielä johdonmukaisuutta ja sitä jonnekin kadonnutta aikuisuutta ja vanhemmuutta, niin pitkässä juoksussa pääsee aika pitkälle.

Vaatii toki kasvattajalta enemmän se, että pitää kiinni niistä rajoista ja seuraamuksista, mitkä on asetettu, kuin että loppujen lopuksi aina antaa periksi tai etekee pieniä myönnytyksiä (joita ei välttämättä edes tajua itse tekevänsä). On kivempi olla kiva, kuin se mulkku, joka laittaa stopin ja rajat ja päättää asiat (jotka aikuisten kuuluukin päättää) puolestasi.

Ikävää ettei välittynyt adhd-tietämykseni sinne saakka. Täytyy sanoa että tässä oli asiallinen viesti, paitsi fyysisen kurittamisen osalta ollaan eri linjoilla.

No en tiedä. Ärsyttää omalla tavallaan, kun kaikki on niin monen varmistuksen takana. Mitään ei kannata tai saa hoitaa itse, vaan aina juuri nämä poliisit, sosiaalitantat ja psykologit paikalle. Minusta se on heikkoutta, että asioista ei yritettäisi selvitä vaikka perhe- tai ystäväpiirin avulla, vaan aina on oltava jotain viranomaisia. Ei. Vika ei ole missään yhteiskunnassa muuten, vaan että jotenkin yksityisihmistä hölmönnetään ja kaikki vastuu eri auk-to-ri-tee-teille. Myöskin syy ja seuras on minimoitava tyystin. Hohhoijaa.

En sano, että kaikki menisi vain huonoon suuntaan. Myöskin nämä mielenterveys yms. sekoilut ovat yksittäistapauksia ja niitä nyt tutkitaan enemmän ja tulee enempi selville, varmaan kuten maanjäristyksissäkin on tilanne.

Itse ennen kasvoin koulun oudonlaisen yksittäistä henkilöä alistavan orjamoraalin hommassa: omilla aivoilla ajattelevat tekevät vähän vastoin koulun sääntöjä, joten ne ovat tosi tyhmiä. Vaikka ne ovat hieman häiriköitä, pitäisi valinnat silti tehdä henkilökohtaisiksi.

Esimerkki:
meidän yläasteella ne tietyt porukat ravaavat kaupassa ja tupakalla välitunneilla "salaisesti" vaikka kaikki tietävät ja sitä pitäisi muka paheksua ja kaikkien pitäisi paheksua sitä :((((((. Itsekin ajattelin niin ja nykyään itse ainakin ravaisin siellä kaupassa, jos olisi todellista syytä ja tekisin kaikki kierrot etten jäisi kiinni, ei vaan ole juuri syytä. Minusta on ihan sama, jos tekevät niin, kunhan eivät varasta sieltä kaupasta. Myös tupakasta on jo ihan tarpeeksi valistettu ja kehotettu lopettamaan. Omat valinnat kunniaan, ei kaikkea vastuuta jollekin yhteiskunnalle.

Niin. Jos skippaavat kouluruuan tai/ja terveys pilaantuu tupakasta, niin itse ovat soppansa keittäneet. No yhy yhy jos onkin jotain sairauksia vuosien päästä. On yritetty auttaa ja takuulla on sittenkin jokin yhteiskunnan järjestö hyyssäämässä, kun on ne tulevaisuuden ongelmat käsillä. Niiiin avutonta toimintaa.

Joo ja en ole lakkauttamassa yhteiskuntaa, välittämisen tärkeyttä, yhteisötoimintaa & sosiaalisuuden verkostoa, joka on kehittynyt ainakin tuhansia vuosia nykymuotoonsa. Korosta vain henkilökohtaista ajattelua ja päätöksen tekoa.

Ja kohta varmaan joku kunnan koulun ope hermostuu, joten sanottakoon tässä välissä, että tiedän kyllä, että tilanne joissakin kouluissa ja joissakin luokissa on tällä hetkellä aika jäätävä. Ja nostan kyllä hattua niille opeille, jotka siellä koittaa isojen ryhmien kanssa selviytyä, suhteellisen vähäisillä keinoilla.

Joskus joku on hirvitellyt työpaikkaani, johon oon kyllä saanut aina todeta, että helppoahan se meillä on, verrattuna esim. "tavan" kouluihin. On pienet luokat, tarpeeksi työntekijöitä ja tarpeeksi keinoja, joilla hommat saadaan toimimaan, vaikka nuoret sitten oliskin niitä vähän haastavampia.

Ennen:
battle_clontarf.jpg

Nykyään:
atomic-bomb.jpg

Sopii mainiosti tähän ketjuun :jahas:

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id78113.html

" Vanhemmat valittavat juristeille koulujen toiminnasta yhä enemmän. Opettaja-lehden haastattelemien juristien mukaan valitusten määrä on kasvanut neljän viime vuoden aikana. "

" Valitukset koskevat tiedonkulkua, koulumatkoja, ruokailua ja turvallisuutta. Myös esimerkiksi koulujen juhlat ja epäoikeudenmukaiseksi koettu arviointi saavat vanhemmat tarttumaan puhelimiin. "

Ainoa asia joka ei tunnu muuttuvan vanhoista ajoista nykypäivään. Vaikka päiväkoti-/koulu-/työpaikkakiusaajien/rikollisten kohtelu on pehmentynyt ja heille löytyy ymmärtäjiä ja sympatisoijia enemmän ja enemmän, ei uhrin asema ole muuttunut yhtään paremmaksi. Se on ehkä jopa huonontunut. Kiusaamisen tai rikoksen uhria kohdelleen yhä vieläkin miltei kuin syyllistä. :(

Olen kyllä sitä mieltä että omat lapseni saavat jäädä tekemättä kun tämä vahtaaminen ja vouhottaminen on alkanut mennä sellaiseksi että isät ja äidit eivät kotona ei saa pitää kuria ja kasvattaa eikä koulussakaan opettajakaan saa pitää kuria eikä kasvattaa. Jo äänen korottaminen tuntuu tuovan poliisit ja sosiaaliviranomaiset oven taakse.:curs:

Henkilöllä X voi olla ADD mutta ei ADHD:ia, toisin päin tämä ei ole mahdollista. Ja vaikka olisikin, asia on ketjun aiheen kannalta merkityksetön, koska sairauksien määrittely ei ole oikeaa tiedettä, jossa voidaan etsiä absoluuttisia totuuksia.

Sairauksien määrittelyssä on kysymys poliittisesta konsensuksesta johon vaikuttavat ajan muotivirtaukset. ADHD:in asema sairautena ilmentää lähinnä nykymaailman asenneilmastoa. Samalla tavalla homoseksuaalisuus oli aikanaan sairaus muttei ole enään. Alkoholismin kohdalla taas päinvastoin. Eivät juopot tai keit silti ole miksikään muuttuneet, vaan ihmiset heidän ympärillään.

Levottomia ja/tai kurittomia lapsia on ollut aina ja tulee aina olemaan. Kiitos nykyajan asenteiden ja niistä seuraavien sairauksien, heidän vain on nyt mahdollista häiriköidä ympäristöään ennen näkemättömällä tavalla.

Ps. Suomen nuoriso haluaa lähettää meille kaikille terveisiä. Ei olisi ennen wanhaan lähettänyt.

Osallistumpa itsekin keskusteluun kysymällä, miksi kaikkien kukkien pitää saada kukkia? Varsinkin kun pari rasavilliä äpärälasta tekee riehumisellaan viiden muun elämän hankalaksi, niin miksi niitä ei saa vaientaa?
Mitä kurinpitoon tulee, sairainkaan tai eniten väärin ymmärretty lapsukainen ei mene rajan ylitse jos seuraukset tuntuvat tarpeeksi. Rajat olisi syytä oppia oli sitten ADHD, http: tai Harley Davidson tai mikä hyvänsä. Se on ennen kaikkea omaksi ja muidenkin parhaaksi.

Olen jo huomannut että minun kannattaisi pysyä kaukana tästä ketjusta, mutta minkäs teet...

Joo, minulla on kyllä lapsi. Tosin uhmaiät ja muut ihanuudet ovat vielä edessä päin. Jos sitten olen niin heikko etten saa lasta kuriin muuta kuin väkivalloin, tulen olemaan pettynyt itseeni. Nähtäväksi jää. Minä en halua että lapseni pelkää että käyn häneen käsiksi, missään tilanteessa. Varmasti häntä odottaa sitten vähintään linnakierre aikuiselämässä. :jahas:

On oikeasti mielenkiintoista miten eri juttuja ihmiset käsittävät sanalla väkivalta. Mua melkein naurattaa kun täällä on moneen otteeseen toistettu 'lievä fyysinen kurittaminen' tms. Eli teidän mielestänne on olemassa lievää fyysistä kuritusta ja sitten väkivaltaa erikseen? Miten väkivalta sitten määritellään? Kuinka paljon sen pitää sattua? Minusta kaikki toisen tahallinen satuttaminen on väkivaltaa, myös 'lievä fyysinen kuritus'.

Toisekseen, kuinka moni ihminen pystyy täysin hillittynä käyttämään läpsyjä tai tukistusta rangaistuksena? Näitä käytetään silloin kun ollaan vihaisia. Väitän, että lievä fyysinen kurittaminen (tästä tulee uusi lempparini!) menee MELKO helposti väkivallan puolelle. Vihaisena itseään on vaikea hillitä.

Kukaan ei ole muuten vielä kertonut miksi lasta saa tukistaa ja aikuista ei?

Mutta joo, olen periaatteessa samaa mieltä että kukkahattuilu on mennyt liian pitkälle. On silti oikeasti outoa että ihmiset ajattelee että tarvitaan väkivaltaa (niin niin, lievää ruumiillista kurittamista) jotta lapsi saadaan kasvatettua.

Kai mä muistan väärin, mut kun mä olin nuori, ja koululla oli limudisco, siellä oli 1 kortillinen järkkäri + 4 sen illan ajaksi luvan saanutta aikuista. Munkin mutsi oli siellä, ja se kuto jotain naapurin tädin kanssa joka kanss oli siellä järkkärinä. Ja se oli ihan ok.

Oli naulakko, jonne kamat jätettiin ihan itse, eikä sieltä mitään hävinnyt.

Nyt kun järjestetään disco nuorille, on siellä 6 ammattipokea, turvatarkastus ja pakollinen narikka. Ja karmeita jengitappeluita meinaa syntyä koko ajan.

Et joo.. ei kai se nuoriso oo muuttunu mihinkään.. Edes reilussa kymmenessä vuodessa.

Itse muistan opettajia jotka fyysisesti rankaisivat ja heitä pelättiin, sekä opettajia jotka pitivät kurin ja heitä kunnioitettiin. Väliin mahtui
tusinan verran opettajia jotka kurittivat(uusi sana?) ,sekä sitä normaalia "heittomerkit" kasvatustyötä tekeviä. Parhaimmat oli siitä välimaastosta, persooniia. paljon ois asiaa mutta khännisshhä ja tupakille mentävä.....TOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOsiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii paaaaaaaaaaaaaaaaaljon

Itse muistan opettajia jotka fyysisesti rankaisivat ja heitä pelättiin, sekä opettajia jotka pitivät kurin ja heitä kunnioitettiin. Väliin mahtui
tusinan verran opettajia jotka kurittivat(uusi sana?) ,sekä sitä normaalia "heittomerkit" kasvatustyötä tekeviä. Parhaimmat oli siitä välimaastosta, persooniia. paljon ois asiaa mutta khännisshhä ja tupakille mentävä.....TOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOsiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii paaaaaaaaaaaaaaaaaljon

noniiii, nukkumaa.

Et joo.. ei kai se nuoriso oo muuttunu mihinkään.. Edes reilussa kymmenessä vuodessa.

joo ei :D kaveri töissä nuorten parissa ja kyllä leuat välillä lonksahtaa auki kun se kertoo jänniä faktoja. ja valitettavasti hänen mukaansa totta, että kun alkoholinkäyttö vähenee niin samalla popsitaan enemmän ja enemmän huumehia. (nuorten pahoinvointi kasvaa koko ajan)

ja tuosta väkivallasta kasvatuksessa: ihan hyvä että siitä ollaan pääsemässä eroon (kun omat puhekyvyt loppuu, turvaudutaan väkivaltaan jos tahtoo saada viimeisen sanan. ja tosi heikkoa jos joku pikkulapsi onnistuu puhumaan ison miehen/naisen suohon)

mutta siinä ei ole mitään hyvää että hyssytellään lapsen tekemisiä eli toisin sanoen käännetään vaan selkänsä aina kun lapsi tekee jotain kyseenalaista/laittomuuksia/väärin/jnejne. eli hyvin kaksipiippuinen juttu. ite oon sillä kannalla että hyssyttelyllä saa aikaan vaan kauhukakaroita.

Nyt pitäisi tarkalleen määritellä mikä on "ennen" ja mikä "nyt". Joku vuosiluku olisi hyvä.

Samoin olisi mielestäni reilua, että tukkapöllyjä harrastavat iskät hyväksyisivät itselleen saman kohtelun. Pertti-Perusinssi on töissään myöhässä raportin kanssa -> pomo antaa pari luunappia ja tukkapöllyä. Tai ihan housu alas keskellä konttoria ja karttakepillä kasseille. Tai jollain tehokkaalla laserpointterilla, se kun on nykyaikaa.

Back
Ylös Bottom