Ryan "BENCHMONSTER" kennely Penkki 1050 lb

Usein näillä paitamestareilla menee täysin realistisuus omiin raw nostoihin ja aletaan ihan tosissaan uskoa, että kyllä mä ilman paitaa niin ja niin paljon nostaisin. Näyttöä voisi antaa muuten kuin puheilla. Ei siellä raw kisoissa mitään ihme nostoja ole kuitenkaan liikaa näkynyt. Itse olen kaksikymmentä vuotta lajia seurannut ja raakapenkkitulokset eivät ole nousseet yhtään. Päinvastoin.

Vielä kun keksisivät penkkihameen ;)

Minusta Suomessa on/on ollut kovempiakin.
tässä muutama:

Jari Sjöman 300kg (paino n.125kg)
Hannes Toivanen 250kg -100kg
Tommi Pitkänen sama rauta/sarja

En tiedä miksi Kiri on aina kaikkien mielestä "selvästi paras"?

Ehkäpä siksi, että nostanut enemmin kuin ketään toinen suomalainen koskaan ilman paitaa. Sen lisäksi muutkin tulokset järjettömiä. Kautta aikain maailman vahvimpia miehiä, ellei vahvin. Näyttikin urheilijalta, eikä miltään sialta.

Vahva kuin härkä muissakin liikkeissä ja lajeissa. Toi poissulkee yleensä muut pois.

Melkein samalainen suorituskyky kuin Kazmaierilla(420-300-400).

Rikulla oli hyvä potentiaali rikkoa kaikki sen ajan ennätykset, jos vaan olisi ollut lajien parissa pidempään.

vahva kuin härkä?No kyllä, mutta miksi pitää vetää mukaan muut lajit kun puhutaan kovimmasta penkkaajasta?

Ehkäpä siksi, että nostanut enemmin kuin ketään toinen suomalainen koskaan ilman paitaa. Sen lisäksi muutkin tulokset järjettömiä. Kautta aikain maailman vahvimpia miehiä, ellei vahvin. Näyttikin urheilijalta, eikä miltään sialta.

No onhan tuo Sjömanin 300kg nostettu myös ilman paitaa ja ukolla oli painoa 20-25kg vähemmän kuin Kirillä. Mikä siis tekee kiristä kovemman?Se 20kg painavempana nostettu 302.5kg?

No onhan tuo Sjömanin 300kg nostettu myös ilman paitaa ja ukolla oli painoa 20-25kg vähemmän kuin Kirillä. Mikä siis tekee kiristä kovemman?Se 20kg painavempana nostettu 302.5kg?
no olihan kiri kuitenki 2metriä pidempi ku sjömanni joten on jo sitäkin kautta luonnollista että sitä painoa on enempi :)

kumpiki äärimmäisen kovia tietty

edit

Onko tosta mitään videota tai muuta todistetta? Ite olen kuullut tuosta 300 penkistä vain Pakkiksella:)

Onko tosta mitään videota tai muuta todistetta? Ite olen kuullut tuosta 300 penkistä vain Pakkiksella:)

Olihan se jollain täällä videollakin, mutta se tyyppi ei muistaakseni osannu laittaa sitä nettiin.
Lisäksi Sjöman on tökänny RAW-penkkinä 250x10, tämän muistaakseni kirjoitti Ano Turtiainen oliko nyt Saken sivuille, vai omilleen...mutta enivei ei mulla ainakaan ole syytä epäillä:wtf:

Olihan se jollain täällä videollakin, mutta se tyyppi ei muistaakseni osannu laittaa sitä nettiin.
Lisäksi Sjöman on tökänny RAW-penkkinä 250x10, tämän muistaakseni kirjoitti Ano Turtiainen oliko nyt Saken sivuille, vai omilleen...mutta enivei ei mulla ainakaan ole syytä epäillä:wtf:

Ei vittu soikoon...10x250kg:whip::hyper:

Toivottavasti saadaan toi 300 video tänne.

vahva kuin härkä?No kyllä, mutta miksi pitää vetää mukaan muut lajit kun puhutaan kovimmasta penkkaajasta?

Se vaan tuo helvetisti lisäarvoa suoritukselle, jos muutkin lajit kulkevat lähes samalla tasolla. Ja tietysti absoluuttisesti kovin tulos.

Olen ollut kisoissa Sjömanin kanssa ja muistaakseni 270 otti maksimissaan. Kolmea sataa koitti Suomen MM kisoissa vuonna 94 mutta siinä oli ainakin 20 kiloa liikaa. Korotti muistaakseni 270 stä suoraan kolmeensataan kun oli jo mestaruuden varmistanut. Aivan mieletön punnertaja ja räjähtävät nostot mutta kolmeasataa tuskin on koskaan ottanut ilman paitaa. 250 kilon kymppi tuntuu ja legendalta. Itse en ainakaan moiseen usko. Aika kultaa muistot.

Kiri on ottanut kisassa 302,5 kiloa ja se on kaikkienaikojen kovin rauta suomessa. En kuitenkaan usko Kirinkään mitään kymppiä vartti tonnilla ottaneen. Enkä kenenkään muunkaan maailmassa.

Sjömanin paras tulos IPF-kisoissa oli juurikin tuo 270kg. Ammattilaisena otti 285kg (aloitusrauta) ja tuolloin oli jo ongelmia loukkaantumisten takia. Ennen tuota nostoa otti kyllä näytöksessä 300kg, joka tuli kuulemma helposti ja Sjömanin itsensä mielestä 5-10kg jäi varaa. Ja täällähän tuli ilmi että siinä olisi ollut myös pysäytys. Sarjapainot olivat Sjömanilla aivan älyttömiä, mutta olisi tosiaan mukava nähdä miten esim. tuo 10x250kg on tehty. Se ukko oli kyllä kuin tehty penkkaamaan ja lienee kovin punnertaja ikinä alle 125 kilosiin. Muut 300 kerholaiset taitavat olla kaikki superin miehiä.

Tuo 285kg kisatulos menee siis Suomessa toiseksi heti Kirin 290kg:n jälkeen. Siitä seuraavat (Salin, Hämäläinen ja Lehto) ovat nostaneet 260kg eli eroa on ja paljon. Saa nähdä sitten mitä Pitkänen ottaa ensi lauantaina.

sehän olis sama maalata 15kg kiekkohin 25kg jne. samalla lailla siinä tietämättömiä kusetettais.

Näin jenkkikisoissa monasti tehdään (lähde: Powerlifting USA)

Sitten ihmetellään, kun nuo tulevat eurooppaan nostamaan (yleensä eivät tule!) ja tulokset tippuvat...paljon :)

No yleisöystävällistä lajia voimanostosta ei ainakaan saa ainakin jos IPF:ssä nostaa. Niin kauan kun kisoissa istutaan ja ollaan kuin kirkossa niin yhtä tuntemattomana lajina tämä pysyy. Itse en tiedä varmaan mitään tylsempää kuin IPF:n kisat.

Olitko Porissa -95?

Olitko Porissa -95?

No olin minäkin Porissa -95, joo oli tunnelmaa ainakin Toivasen nostojen aikana (Virtasen nostoja en livenä nähnyt).

Mutta yleisesti ottaen IPF:n kisat on suurinpiirtein yhtä mielenkiintoista seurattavaa kuin Shakki.
SM-kisoissa esimerkiksi yleisö syttyy harvoin edes kunnolla kannustamaan nostajia jne.

SM-kisat(niinku pienemmätki kisat) on monestakin syystä aivan kuolettavan tylsiä.
- Nostajia on liikaa, kisat venyy
- Kisoissa ei ole minkäälaista show-meininkiä,hyvä ettei frakki päällä nostella. Aikanaan taisi yksi idiootti antaa Ahti Starkille punaista pelkästä huutamisesta (joku vanha ukko oli se tuomari, onneksi lopettanut tuomaroinnin)
- IPF:ssä ei ole yhtään ns,väriläiskää jota olisi mielenkiintoista seurata.

Toista se oli 90-luvulla kun nostamassa oli omat suosikkini Olavi Kiljo ja edellä mainittu Ahti Stark, lavalla oli meininkiä :rock:

Stark söi magnesiumia ja huusi kuin jalopeura,otsaan oli lisäksi liimattu kilpailijalappu+naamalla oli sotamaalaukset.
Kiljoa taas vedeltiin pataan aina enne nostoa niin että veri valui nokasta.

Kiljolla oli myös ihan sika tiukkoja nostoja aina kisoissa. muistan Oulaisista yhdet pikkukisat, jossa Kiljo nosti: viimeinen veto oli varmaan hitain näkemäni nosto, mutta loppuun asti se sen veti...polvien kohdalla yleisö lopetti huutamisen kun näytti että ennemmin se ukko kuolee kuin se rauta tulee ylös...hetken se siinä tutisi ja rauta alkoi taas liikkua veren valuessa nokasta...yleisökin heräsi taas kannustamaan.

Tuommoiset jää mieleen, eikä mitkään kumartelijat.

Kumpikaan ei ollut mikään "kaikkien aikojen nostaja", mutta olivat mielenkiintoisia isolla ämmällä.

Kenestä nykyajan nostajasta voi sanoa samaa?

Tässä se Turtiaisen viesti:
"Riku Kiri tullaan aina muistamaan erittäin vahvana miehenä ja erittäin kovana penkkipunnertajana, mutta jos puhutaan vaan penkistä niin Jari Sjöman otti raakana 10x250 helposti ja näytöstyyliin 1x300."

Lähde: voimaharjoittelu.net

En itse epäile etteikö olis tommosia rautoja tehny. Aiemmin oli jo Bodaus-lehdessä juttu jossa Sjömän oli tehnyt 240kgx10 ja olikohan 200kgx20.
tällöin oli jo tavoitteena se 300kg RAW.

Stark söi magnesiumia ja huusi kuin jalopeura,otsaan oli lisäksi liimattu kilpailijalappu+naamalla oli sotamaalaukset.
Kiljoa taas vedeltiin pataan aina enne nostoa niin että veri valui nokasta.

Kenestä nykyajan nostajasta voi sanoa samaa?

Tapansa kullakin valmistautua suoritukseen.Suurin osa huippunostajista ei käytä erillisiä manöövereita ennen nostoja.

Tulee mieleen vaikkapa maailman kaikkien aikojen paras voimanostaja Ed Coan. Hiljainen keskittyminen,silmät viiruina ja rautaan kiinni.

Ed sanoi että kaikki ylimääräinen mitä hän tekee ennen nostoa vie energiaa itse pääasiasta, eli nostosta.

Mutta kuten sanoin, tapansa kullakin.

Kyllä se Sjöman oli kyllä hirmuinen äijä ja ehkä se sen kympin onkin treeneissä ottanut.

Porin MM kisoissa katselin lämmittelysalissa Coanin kyykkyjä ja rauhallista menoa näytti olevan. 200 kilolla lämmitteli rauhallisia nostoja ja ajattelin, että eipä taida kunnossa olla. Aloituspaino joku 400 taisi olla ja varmasti ylös. Miehen treenivideo on myös uskomatonta näytöstä. Helppoa kun on voimaa. Kirk Karwoski oli kyllä kaikkein mieleenpainuvin nostaja. Ne on aikamoisia suorituksia kun sillähetkellä on vielä dopingtestikin negatiivinen.

Back
Ylös Bottom