Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Tämä kysymys on jotenkin NIIN väsynyt. Miten se voi olla niin että nämä ns. suvaitsevat luulevat olevansa ainoita jotka maailmaa ovat oikeasti nähneet?

---Turhan usein vaan mä oon törmänny niihin ihmisiin jotka ei oo Ruotsia ja Viroa kauempana käyny ja sit ne uhoo jostain ihmisistä vaikka mitä...vaikkei oo koskaan kyseisiä ihmisiä ees tavannu. Mä yleistin, kuten sä yleistit kaikki tietyt ihmisryhmät. Niin ku ne kaikki ois sitä ja tätä.

Todella hieno homma että sinä olet sopeutunut. Sinä olet viettänyt lapsuutesi sellaisessa ympäristössä, jossa sitä suvaitsevaisuutta on oikeasti (eli Suomessa).

--- Mikä oli aikanaan sitä et kaikki katto samaan aikaan samaan suuntaan, pukeutu samoin ja ajatteli just samoin...ja sitä se on vieläkin! Ei se oo suvaitsevaisuutta vaan päinvastoin.

Jaa, no pitäisikö tässä tapauksessa koko Afrikka toivottaa tervetulleeksi Suomeen? Niitä halukkaita olisi nimittäin oikeasti aivan helvetisti. Tajuatko mikä vaikutus tällä olisi kansantalouteen? Tajuatko oikeasti?

--- Kansatalouteen? Suomessa on työvoimapula. Tiedän työnipuolesta isoistakin kehityshankkeista joita ei voida tehdä kun ei oo työvoimaa!!! Ei kuule koko Afrikka tänne ees halua tulla! Siellä on maita ja alueita joissa on hyvä olla. Ja aika pieni prosentti pakolaisista tulee tänne asti...kun matkalla on Ranskaa, Saksaa ja UKta joihin on parempi ja helpompi mennä. Et ei sulla tota pelkoo oo.

Mä läksin lamaa karkuun. Sitä kun ei ollu työtä vaikka ois halunnu tehdä. Ei ees niitä paskaduuneja. En halunnu kortistoon. Jossa mun monet entiset kaverit on sit vieläkin jonon jatkeena.

Huoh. Onko sulla mitään käsitystä miten huonosti tietyn suunnan maahanmuuttajat länsimaissa työllistyvät?

--- Kun ei niille anneta duunia!!! Mä tiedän tälläkin hetkellä Suomessa monia oman alansa osaajia ja ei niin ei! Vaikka samaan aikaan paikkakunnalla on alan paikkoja auki kymmenittäin! Esim on todella iso pula kuljetusalan ihmisistä. Sen työkkärikin sano heti et kiinnostasko. Eikä siinä oo pakko osana suomee...ois ehkä parempikin osata muita kieliä jos ajaa vaikka ulkomaille! Tiedön monia alan yrittäjiä joilla ois tulijoita mut ne ei niitä saa ottaa töihin kun ne ei oo suomalaisia!!! Ja sit ei oo suomalaisia jotka tulis... Mitä se tekee kansantaloudelle? Siinä on ulkomaalaiset elätettävänä ja suomalaiset konkurssissa kun ei oo tekijää.

Oletko miettinyt mistä somalien huono maine mahtaisi johtua?
--- Varmaan samasta syytä kuin mustalaisten??? Jokainen mustamies ei kuitenkaan oo somali...vaikka niin usein heitä kohdellaan. Kuten jokainen ulkomaalainen vastaantulija ei oo pakolainen.

Se, että sinun mies on sopeutunut on täysin mitätön sivuseikka siinä laajemmassa kuvassa, jonka monikulttuurisuus meille tuo.

--- Ei ollenkaan...satun meinaan elämään keskellä sitä 24seven! Sivuseikka on kaltaistesi pelot.

Meinasin kirjoittaa pidemmänkin tekstin lainauksineen marleelle, mutta tarkemmin ajateltuna, siinä ei ole mitään pointtia. Tyyppi laput silmillä kirjoittaa "hermot menettäneeseen" sävyyn ja teilaa muiden perustelut ajattelematta mitään yhtään. Uskomattoman naurettavaa! Ja tuo tekstin ulkoasu kertoo jotain ihmisestä... Ei ole yllätys, miksi hän joutuu yksin vääntämään asiansa puolesta. :thumbs:

Vastatkaa joku muu vuorostanne noihin, minä en jaksa.

Mitä tuolle auttaa vastata. Niin läpinäkyvää, ontuvaa ja perusteetonta löpinää, että turha vaivautua. Tyhmempikin ymmärtää kirjoittajan ehdottomuuden ja laput silmillä... ja hän itse ei vaivaudu miettimään muiden sanomisia pätkääkään... eli toistan: turha vaivautua.

Psykoloogiasta tietämätönkin tietää et klassinen esimerkki on toisen haukkuminen ja teilaaminen ja toisten yllyttäminen 'sano sä kun mä en keksi enää mitään' kun ei yksinkertaisesti ole enää mitään sanottavaa sanojensa painoksi.

Ehkä pitäskin hakee ne tuet ni pääsisitte maksamaan. ;)

Enemmänhän teijän pitäs olla vastaan meitä kotimaisia sosiaalishoppaajia! Mä kävin ilmaiseksi koulut ja sain hammashuollot. Sit läksin ulkomaille ja nyt tulin takasin kun ois perheenperustamisen aika...kunnes voin lähtä nauttimaan suomalaista eläkettä johonkin lämpimään. Miks ette stereotypioi mua vaikka toi tarina ei ihan noin ääripää ja yksioikonen olekkaan? Tai miks ette motkota niistä monista paljon tienaavista suomalaisista jotka ei maksa ees veroja tänne vaikka esim lapset on Suomessa koulussa!

Ja mua on aina jotenkin huvittanu ne suomalaiset miehet jotka uhoo ulkomaalaisten kohdalla naisten asemasta ja sit samaan aikaan paukuttaa kotona akkaa turpaan.

En mä ole täällä riitelemässä (vaikka digganki huutomerkkejä ;) ) yritän kans vaan nostaa näkökulmaa toiselta puolelta - eiks se just keskustelupalstan ideana oo. Mut jos ei sitä ees haua nähdä ni se siitä. Sit pitää jatkaa rintarinnan uhoomista.

Tai voisittehan te alottaa kampanjan Somalian olojen parantamiseksi ja vaikka rahan keruun niille ni niitten ei tarviis lähtä maansa rajojen ulkopuolelle. Ei se ois vähän win-win tilanne? Voisitte mennä fiksuina sinne opastamaan jos muuton kerran niin tyhmiä ettei saa asioitaan kuntoon. Saisitte komian maineen ja pääsisitte eroon niistä. Eiks se ois hienoo se. Valittaminen on vaan akkojen yksinoikeus - tosi miehet toimii! :)

Eiks tosiaan kukaan muu nää mitään koomista siinä et kaks läskiä jonkun tiimin logot hihassa uhoo jossain Hesan lähiöbaarissa et ne tykkää tappaa somaleita (vaikka tuskin ovat yhtään ees tappaneet) ja sanovat vielä syyksi et 'kun ne raiskaa naisia Afrikassa'...jo on pojat ristiretkellä! Menisvät sinne paikan päälle vahvoina poikina pistämään asiat kuntoon eivätkä uhois täältä susirajan takaa.

Oli oikeen pakko kaivaa tunnukset esiin ihan kertoakseni kuinka oksattavia ja perättömiä noi "perustelusi" ovat Marlee. Sinä olet ainut täälä joka ei ole perustellut kantojaan millään faktalla, vaan "minun mielestä"-perusteluilla. Miten oletat, että kukaan jaksaa tuommoiseen tunteella kirjoitettuun ympäripyöreään tuubaan tosissaan rueta vastailemaan?

Somaliaan lisää rahaa joo.. just oli uutinen kuinka lähes joka penni mitä sinne lähetetään on mennyt sotimiseen. Olikohan 3 miljardia euroa yhteensä viime vuosina mitä afrikkaan on syydetty.

Ja mua on aina jotenkin huvittanu ne suomalaiset miehet jotka uhoo ulkomaalaisten kohdalla naisten asemasta ja sit samaan aikaan paukuttaa kotona akkaa turpaan.

QUOTE]

Kuule, minä en tiedä minkä luokan pervo sinä olet, kun tuollainen huvittaa, mutta ole kiltti ja tee tuollaisista ilmoitus johonkin! Kyllä tuollaisesta akkaa turpaan paukuttelusta pitäisi saada vastuuseen! Voin kuvitella miten paljon sulla on tuollaisista ihmisistä kokemuksia...

Läski-O ja Obsid: Ne oli vitsejä! Koettakaas nyt isot miehet (?) vähän ryhdistäytyä.

Mua ei todellakaan huvita miehet jotka hakkaa vaimojaan vaan päin vastoin. Mut niitäkin tässä maassa on. Joo ja mun henk koht kokemukset loppu onnex siihen ekaan kertaan kun yks eks kerran kokeili. Eikä siitä mitään traumoja jääny. Tyyppi lähinnä säälitti. Ja kun sekään ei kait siinä enää muuta keksinyt kun daami päätti siirtyä elämässä eteen päin.

Ja mun mielestä rahan tilalle pitäs lähinnä lähettää oppia. Et osaisivat sitte ite...niinhän täälläkin on tehty. Haettu oppia ties mistä ja opeteltu ite.

Mä kysyin jo aiemmin et kuinka henkilökohtasta kokemusta teillä on ulkomaista, Suomessa asuvista ulkomaalaisista ja eri kulttuureista?

En siis tarkota et ajattelisin etteikö niitä ois vaan ihan mielenkiinnolla kyselin. Musta tuntus hassulta uhota kuinka joku paikka X on paska jos bestis on sieltä tai vielä hassummalta se uho tuntuis jos ei asiasta oo mitään kokemusta.

En mä tiedä...mut minusta ainakin on ollu tosi kivaa kun saman pöydän ääressä on vaikka 15 eri kansallisuutta. Ollaan yhdessä juhlittu joulut, diwalit, ramadanit ja muut. Jokainen on saanu vuorollaan olla se patriootti ja jokainen on oppinu muistakulttuureista. Ehkä meijän pitää vaan sopii et on eri intressit ja eri mielipiteet...

Läski-O: Ihana tapa sulla on haukkua ihmisiä!

Obsid: No esitä sä mulle ne perusteet ja faktat? Mä mielelläni luen.

Voi hyvänen aika sentään. Monikohan sulle ne on jo esittänyt? Etkö lue viestejä ollenkaan ennenkuin rystyset valkoisena hakkaat vastausviestiä? Voin toki kaivaa tilastoja, uutisia sekä tutkimuksia länsimaisen monikulttuurisuuden epäonnistumisesta, mutta kun ne on jo mainittu täälä varmaan ainakin kertaalleen.
Jos sinulla ei oikeasti ole muuta sanottavaa kuin "no hei, meidän pitää vaa tulla toimeen niiden kanssa, ja ne ei saa töitä kun Suomalaiset on rasisteja", niin suosittelen oikeasti että istut alas ja mietit hetken ennenkuin postaat lisää :)

Mua ei todellakaan huvita miehet jotka hakkaa vaimojaan vaan päin vastoin. Mut niitäkin tässä maassa on. Joo ja mun henk koht kokemukset loppu onnex siihen ekaan kertaan kun yks eks kerran kokeili. Eikä siitä mitään traumoja jääny. Tyyppi lähinnä säälitti. Ja kun sekään ei kait siinä enää muuta keksinyt kun daami päätti siirtyä elämässä eteen päin.

Olen seurustellut kahden naisen kanssa, joita exät oli paukutellut turpiin säännöllisesti. Ei tunnu kovin tavatonta olevan. :(

Mä kysyin jo aiemmin et kuinka henkilökohtasta kokemusta teillä on ulkomaista, Suomessa asuvista ulkomaalaisista ja eri kulttuureista?

En siis tarkota et ajattelisin etteikö niitä ois vaan ihan mielenkiinnolla kyselin. Musta tuntus hassulta uhota kuinka joku paikka X on paska jos bestis on sieltä tai vielä hassummalta se uho tuntuis jos ei asiasta oo mitään kokemusta.

Tuossa puolisen vuotta sitten joku esitti saman kysymyksen täällä. Lähtökohtaisesti oletti, että natsi-rasistien mielipiteitten takana on nimenomaan pelko tuntematonta kohtaan. Lopputulemana selvisi, että nazzerasistit olivat niitä eniten monikulttuurisuuteen törmänneitä. Oli kaikki maailman mantereet kolunneita Globtrottereita ja Suomalaista monikulttuurisuutta etulinjassa työnsä puolesta tavanneita.

Minun vastaisuuteni juontaa Lontoon ajoille. Seurasin sikäläistä monikulttuurisuutta turvallisuusalalla. Lyötiin painiksi viikottain. Sierra-Leonesta oleva työkaveri innostui Suomesta. Kerroin hänelle, että parempi pysyä täällä vaan. "we don't want your kind there." Lähdin pois vakuuttuneena, että tuollaista menoa en halua Suomeen. Samalla asialla ollaan edelleen.

En mä tiedä...mut minusta ainakin on ollu tosi kivaa kun saman pöydän ääressä on vaikka 15 eri kansallisuutta. Ollaan yhdessä juhlittu joulut, diwalit, ramadanit ja muut. Jokainen on saanu vuorollaan olla se patriootti ja jokainen on oppinu muistakulttuureista.

Juhlin monikulttuurisuutta mielummin ulkomaanmatkoilla, kuin kotiovellani. Koska kun se kerran on tullut kotiovelleni, ei siitä voi enää sanoutua irti. Se tulee jäädäkseen. Sovittaisiinko, että jaksetaan mennä katsomaan tämän ajan trendiä Ruotsiin saakka...
Monikulttuurisuuden kyllästämät Euroopan maat pyrkivät jo koko vitsauksesta eroon. Suomi laahaa taas heitä 20 vuotta perässä ja jaksaa vielä innoissaan rummuttaa sen puolesta.

Suvaitsevaisto kertoi meille, että on hienoa kun olemme jäljessä tässä asiassa. Tälla tavalla voimme ottaa oppia muiden virheistä. Olisi aika alkaa avata silmiä ja ottaa niistä oppia.

Olet Marlee törmännyt hyvään mieheen ja tavannut hyviä maahanmuuttajia. Olen onnellinen puolestasi. Moni täällä on törmännyt siihen huomattavasti suurempaan osaan huonoja.

Obsid: Mut mähän en oo missään sanonu et 'suomalaiset on risisteja'! Mä oon tavannu suomalaisia rasisteja mut todella arvostan et 100% ei niitä oo. Oon myös tavannu muun maalaisia rasisteja - ne oli rasisteja jopa meitä ihania suomalaisia kohtaan. Eli hyvä ja huonoja (noin mustavalkoisesti) on joka maassa, joka ihonvärissä ja joka kulttuurissa. Sitä halusin vaan herättää. Ja on ollu hienoo henko koht huomata et jokunen ex-rasisti on muuttunu.

Tässä viestiketjussa on about 170 sivuu...en tosiaan oo lukenu joka ikistä ja oon uusi täällä. Ja yhtään faktatietoihin perustuvaa en oo sulta vielä lukenu. Ois kyl ihan kiva lukee. Et kauniisti pyydän - panisit tuleen. Tai kerro viesti numerot ni haen. Ja kerro mulle niistä sun omista kokemuksista? Ehkä sulla on joku afrikkalainen kaveri tai oot asunu Lähi-Idässä? Sopeuduitko sä sinne hyvin?

Ja mä myös uskon faktoihin mut aina käytäntö ei oo sitä mitä teoria. Eli mä yritin kertoo ees yhdestä hyvästä esimerkistä, (Sainkin hyvän palautteen aiemmin. Kiitos siitä.) mut siihenkin oli kommentit vaan et vittupainuismäkeen tai haukkumista. Ja kyllä se vetää surulliseksi kun yksi afrikkalainen tuttuni (nainen) sai ihan keskellä päivää syyttä asemalla turpaan ja joutui sairaalaan vain siksi että on musta ja kuulemma pakolainen. Tosi asia on et tää mimmi tekee lääketieteen väitöskirjaa, on varakas (ei siis mikään miljonääri mut tavallinen) ja maksaa ite opintonsa ja matkansa ja vuokransa. On vaan täällä 6kk tekemässä osaansa gradustaan Englantiin. Ei tommosta voi käsittää. Vai onko se susta oikein?

Mut on sitä toisinpäinkin...sukulaisen auto rikottiin ulkomailla vaan sen takia et se oli 'joittenkin vitun suomalaisten'.

Alan B'stard: Vaikka me jostain ollaan erimieltä ni silti hieno vastaus. Vähän fiksumpi ku noi edelliset. Ja sillai minusta saakin jotain keskustelua aikaiseksi...tai ainakin paremmin kuin nimittelyllä.

Mäkin asuin Lontoossa viitisen vuotta aikanaan. Ja ei se meno siellä minusta kovin kummosta ollu. Hyvä ystävä pyörittää firmaa jossa on henkivartijoita, ovimiehiä ja vartiointia ja sen kokemukset ois varmaan eri. Mä en asunu posh lähiöissä mut ne mun karmivimmat kokemukset liittyy lähinnä Stockwellissa varastettuun käsilaukkuun. Sen varasti muuten kans poika Sierra Leonesta.

Silti minusta Lontoo on maailman paras kaupunki just sen monikulttuurisuuden vuoksi! Ja enemmän mua täällä Suomessa pelottaa joku rikos ja väkivalta kuin Lontoossa. Kokemusta on maasta M25:n ulkopuoleltakin ja hmmm...maakuntien tekemät vuosittaiset rasismiraportit kertoo aika karua kieltä. Ja nimeomaan rasismista mm eurooppalaisia kohtaan. (Englantilaisethan ei itseään miellä eurooppalaiseksi.)

Kyl mäkin vin tunnustaa et esim irlantilaiset ja jamaikalaiset naiset nostaa mun ihon kananlihalle! Juuri sen takia et oon törmänny niihin todellisiin akanoihin! Ei pitäs kyl yleistää. Mut tiedöän myös uhoajia joilla ei itellään oo yhtään henk koht kokemusta ni se on se toinen ääripää.

Toi turppiin paukuttelu on ikävää kenen kohdalla ja keiden välillä tahansa. En vaan oo koskaan ymmärtäny uhrin kohdalla just tota 'exät oli paukutellut turpiin säännöllisesti'...eihän se oo sääntö tai säännöllinen ennen kuin se tapahtuu toistuvasti ja kuka jää siihen ihmettelemään ja oottamaan sitä toista kertaa. En minä ainakaan. Ja mikä parasta - meillä Suomessa ei oo ees pakko! Muualla voi olla tilanne et nainen ei vaan pääse pois lakien, normien tai taloudellisen tilanteen vuoksi.

Jännä on myös se et kaikki ulkomaalaiset ei-somalit jotka mun mies on täällä Suomessa tavannu on sanonu ekan 5 lauseen sisään varotuksen somaleista!

Vilpitös kysymys - oletko koskaan asunut muualla kuin suomessa, onko sinulle yhtään kontaktia ihmisiin esim juuri Afrikasta tai Lähi-Idästä? Tai vaikka Japanista tai USAsta?

En ole, eikä sillä ole mitään merkitystä. Asun Suomessa ja näen/luen viikottain (jos en päivittäin) miten huonosti eri kulttuurin omaavat ihmiset tulevat keskenään toimeen. Maailmassa on eri kolkkia jossa eri kulttuurin omaavat ihmiset maleksivat, syystä. Ei niitä kannata/pidä sekottaa samaan soppaan, muutakun ääritapauksissa. Lääniä riittäää, ihan jokaiselle.

Jos nyt tuntuu että tilanne ei ole kovin paha, 5 vuoden päästä kadutaan. Ja sillon on liian myöhästä.

Marlee:
Siis mitä se siihen liittyy onko minulla afrikkalaista kaveria vai ei? Ei nyt millään pahalla, mutta tunnut vetävän johtopäätökset ulkomaalaisista niiden kourallisen perusteella, joita itse tunnet. Tässä puhutaan nyt kokonaiskuvasta, ei mistään 10 tyypin otannasta. Ymmärtäkö mitä keskiarvo tarkoittaa?

Linkkejä en tasan tarkkaan rupea kaivamaan ainakaan duunista käsin eri tilastoihin jotka tässä ketjussa ovat jo esitetty useaan kertaan, enkä varmasti rupea ainakaan ketjua selaamaan sinun puolestasi millä sivuilla mikäkin tieto on. Kun tunnut olevan niin monikulttuurisuudesta hyvin perillä niin voin vaikka tehdä tälläisen visailun:
1) Montako joukkoraiskausta länsimaissa on uutisoitu ennen afrikkalaisia maahanmuuttajia? Entä sen jälkeen?
2) Onko ruotsissa tarvittu ambulansseille poliisisaattueita ennen maahanmuuttajaghettoja?
3) Onko yhdenkään länsimaan huoltosuhde parantunut maahanmuutajien myötä? Jos ei, mitkä ovat perustelut maahanmuuttajien määrän lisäämiselle?
4) Jos tuttusi eivät saa töitä sen takia, että ovat maahanmuuttajia, miksei samaa ongelmaa ole intialaisilla tai aasialaisilla?

Suosittelen oikeasti tutustumista asioihin ennenkuin rupeat vänkäämään. Rikostilastot ja työministeriön tilastot ovat hyvä paikka aloittaa. Ja tässä tapauksessa tutustuminen ei tarkoita kymmenen ihmisen otantaa kaveripiiristäsi.

Marlee :dance:miehelläsi on oikeus kotouttamissuunnitelmaan. Asiaan voit tutustua seuraavissa osoitteissa
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100403170102EH?openDocument
http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/alias/hal3-1/$File/hal3-1.pdf?OpenElement
http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/alias/tyo1-3/$File/tyo1-3.pdf?OpenElement

Tietysti moni meistäkin olisi mielellään työtön ja käyttäisi aikansa salilla ja elokuvia katsellen. Työnteon mielekkyys on verrannollinen oman taloudellisen hyvinvoinnin suuruuteen. Ei kaikilla paikallisillakaan ole oman alansa töitä.

HC76: Eiks sun sit pitäs olla ilonen et nyt sen propagandan päälle kuulet tarinan todellisesta elämästä. Eikö oo ihanaa kun eri kulttuurista tulevat ees sillon tällön tulee hyvin toimeen. Ja kuten mainitsit 'ääritapauksissa'...eikö nää niitä oo kaikki? Mä ees usko et joku somalinuorukainen suunnittelee lapsesta asti et kun siltä kysytään 'mikä susta tulee isona' ni se vastaa 'varas Helsingissä'.

Obsid: Kuten yllä.
Kuinka suuret on väkivaötatilastot yleensäkin Suomessa? Ja joukkoraiskauksia on ollu aina maailman sivu. Jopa näissä meidän omissa kärhämissä itänaapurin kanssa. Niistä ei oo vaan voinu lukee siinä määrin reaaliajassa ku nykyään.

Monta niitä poliisisaattueita on Ruotsissa ollu? Yksi vai kaksi? Ei ainakaan ollu meillä kun Ruotsissa mentiin sinisin valoin. Ehkä se on niitä länsinaapurin kotkotuksia tai urbaanilegenda tai yksittäinen tapaus. En mä oo ainakaan kuullu et just afrikkalaisten takia kaikki Ruotsin ambulanssit on poliisisaattueessa.

Monenkin länsimaan bruttokansantuote nousee joka vuosi...ja samaan aikaan niihin virtaa väkee muualta. UKiin meni itä Euroopasta EUn laajenemisen myötä mm miljoona puolalaista. Ja silti puhutaan työvoimapulasta. Kuka ne työt sit tekee ja tuottaako seisokit tulosta?

Joopa joo toi viimenen kohta. Eli 100%ia aasialaisista on duunissa? Ja intialaisista? Ne tod näk työllistää itseitsensä yrittäjinä tai sit on expateja jotka ei myöskään maksa ehkä ees veroja tänne. Silti ne hyötyy auratuista teistä ja katuvaloista...kuten Tarja mainostaa. Ja jännä lisä tohon onkin et harvoin kuulee suomalaisten miesten valittavan kun rajan yli tulee venäläisiä, virolaisia ja aasialaisia naisia... ;)

Mut tosiasia on se et en tunne jokaikista ulkomalaaista, etkä tunne sinäkään. Se jos toinen tuntee viis ja toinen kuus tai vaikka sataviis ja satakuus ni on yks hailee. Mä tunnen useita ja ilmeisesti sinäkin. Mun kokemukset on ilmeisesti hyviä ja sun vaan huonoja. Mut se mitö tilastoihin tulee niin osaan niitä minäkin lukea ja oon niiden asioiden kanssa tehny jopa työtä. Joskaan en Suomessa...ja Suomessa ne luvuton vielä kauniimpia kuin mistä multa on kokemusta.

Lopuksi - sovitaan sitten niin et 99.99999% ulkomaalaista voi pakata tavaransa ja häipyy...paitsi ne venäläis-thai-virolaisnaiset. Eikö ois sit hienoo sinustakin kyynikkona et nyt kerranki törmäsit siihen 0.0000000000000000001% :iin? Aika usein käytäntö eroaa hyvin pitkälle teoriasta.

Tietty harmillistahan se on et ei mitenkään päästä eroon meijän omista mätäpaiseista - ne kun on sattunu syntymään tänne. Vai pitäsköhän perustaa johonkin kaukaiselle saarelle entisaikojen tapaan joku paikka mihin vois vaan viskata kaikki sopimattomat. Ne vois sit vääntää kättä siel toisiaan vastaan. Aika hienoo ois...saari jolla asuu vaan skinejä, rikollisiksi osoittautuneita pakolaisia, rikollisjengejä, rasisteja, saatananpalvojia, jalkapallohuligaaneja, yms. Ni sit myö muut voitas elää happily ever after! :dance:

Huoh en jaksa kyl enää, joku muu saa jatkaa.
Aasialaiset ja intialaiset työllistyy huomattavasti paremmin eikä tee rikoksia läheskään yhtä paljon = NO EI VARMAAN OO KAIKKI AASIALAISET JA INTIALAISET TÖISSÄ!13145.

Bruttokansantuote on hitusen eri asia kuin huoltosuhde:D Toivon mukaan et ole ollut töissä missään vastuullisessa hommassa ainakaan..

Ei luoja..

miehelläsi on oikeus kotouttamissuunnitelmaan

Tietysti moni meistäkin olisi mielellään työtön ja käyttäisi aikansa salilla ja elokuvia katsellen. Työnteon mielekkyys on verrannollinen oman taloudellisen hyvinvoinnin suuruuteen. Ei kaikilla paikallisillakaan ole oman alansa töitä.

Kotouttamissuunnitelma on jo tehty. Kuten sanoin, meni pasmat sekasin työkkärissä kun käsi oli tottunu kirjottamaan vaan Turkki ja Somalia.

Me tullaan toimeen vaikkei mies olekkaan työssä, mutta totta se haluaa töihin. Ja kyllä, oman alan duunia haetaan ekaksi ja sen aikaa tehdäään muita. Mut pointti oli se et alalla on nytkin Uudenmaan Mol sivuilla about pari sataa paikkaa auki! Ja useita uusinta haulla kun eivät oo saanu tekijöitä.

Se työkkäri oli muuten siitä villi paikka et ne kohtelee kaikkia tasavertasesti. Kun meet sinne ni ne osaa kuin lukea sun otsasta et oot työnvieroksujaluuseri. (Siis vaik et oiskaan.) Ja niin sua kohdellaan.

Toivon mukaan et ole ollut töissä missään vastuullisessa hommassa ainakaan..QUOTE]

Mähän voin olla vaikka se sun uusi omalääkäri siellä lähiterkkulassa... ;)

Ihan pointtina. Mun miehen kotimaasta on tähän päivään mennessä tullut Suomeen tasan 5 ihmistä asumaan enemmän tai vähemmän pysyvästi. Siis VIISI! Niistä tunnen tai tiedän jokaisen jotain kautta...ja kukaan näistä ei oo tehny rikosta. Ja nää on 100%sia faktoja! Sano sä toinen kansallisuus Suomessa jossa 100%ia sen edustajista ei oo koskaan tehny rikosta... Silti heitä kohdellaan kuin toistuvasti rikoksia tekeviä pakolaisia. Onko se oikein?

Back
Ylös Bottom