Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Kas siellä olikin -25%.

Oli aika idioottivarma asennus. Ohjeita ei kyllä tullut mukana, joten tuolla nettiversiolla sai pärjätä. Toimii.

Nyt saa prkl oven _lukkoon_:dance:

Onko kenelläkään hajua, mitä portaiden teettäminen maksaa? Kyseessä siis puiset, "vanhanmalliset" portaat rintamamiestaloon. Nykyiset ei oikein miellytä.

Kertokaa myös kokemuksia, jos joku on portaat teettänyt.

Ja kyllä, voin soittaa firmoihin ja kysyä hinnan. Ei vain ole ihan niin ajankohtaista vielä ;)

Hyvää ja halpaa ei ole, meille kävikin aikoinaan niin että ostimme kahdet portaat, ensimmäiset olivat halvat ja ne piti purkaa ja seuraavat kalliit ja hyvät.
Tuosta on niin pitkä aika että en edes viitsi hintaa pistää, tuhansissa euroissa kuitenkin liikutaan, vain taivas on kattona.

Onko porukalla kokemusta ohjelmista, jolla saisi tehdyä talosta 3D mallin remontin ja sisustuksen suunnittelua varten? Olen surkea piirtämään käsin, mutta tietokoneella vektorigrafiikan tekeminen onnistuu kohtuullisen hyvin. Jollain CAD sovelluksella saa varmaan rakenteet mallinnettua, mutta pystyykö niillä suunnittelemaan sisustustakin (tarvis jonkinlaisia pintamateriaali- ja huonekalukirjastoja)? Helppokäyttöisyys plussaa, mutta voin kyllä tuhlata jonkin verran aikaa itse ohjelman opetteluunkin. Laittakaapa suosituksia. :worship:

Lisäksi olen miettiny sisäpuolista lisäeristystä finnfoamilla, kun sillä tulis n. 3 kertaa halvemmaksi esim. SPU uretaanilevyihin verrattuna. Onko tämmöisestä kellään kokemusta? Tuollakin tulisi höyrysulku/ilmatiivistä pintaa, joten ilmavuodot vähenesivät samalla lailla. Koko seinän U-arvoissakaan ei tulisi käytännössä juuri mitään eroa noilla 40mm saneerauslevyillä.

Nyt tarvisi ammattilaisilta vinkkejä, mitä pitää ottaa huomioon maalattessa sisäkattoa? Se on roiskemaalattu (rappauskaton näköinen) vesiohenteisilla maaleilla ei parane tehdä töitä, sillä katto sulaa muuten. Maaliksi on valittu mattavalkoinen tixomat -kattomaali.

Sen tiedänkin jo, että työjärjestys on jotenkin näin.

1. Ensin rajataan reunat
2. Sitten vedetään valon tulon suuntaisesti, eli ikkunaseinältä vastakkaiselle seinälle pari telanmittaa kerrallaan.

Minkälaista telaa suosittelisitte? Mahdollisimman leveätä i suppose?

Siinäpä mun tietämys olikin =)

Onko porukalla kokemusta ohjelmista, jolla saisi tehdyä talosta 3D mallin remontin ja sisustuksen suunnittelua varten? Olen surkea piirtämään käsin, mutta tietokoneella vektorigrafiikan tekeminen onnistuu kohtuullisen hyvin. Jollain CAD sovelluksella saa varmaan rakenteet mallinnettua, mutta pystyykö niillä suunnittelemaan sisustustakin (tarvis jonkinlaisia pintamateriaali- ja huonekalukirjastoja)?

Archicad:llä oon joskus em. juttuja mallinnellu..
Myöskin muut esim. catia, solid works tai inventor soveltuu ihan hyvin mikäli on mahdollisuus saada käyttöön!
Tuosta archicadistä on olemassa myös semmonen student -versio joka toimii muistaakseni kuukauden ilman lisenssiä!

Rempataan 20-luvulla tehtyä taloa ja kuvissa näkyvää paneelia (tai hirsiverhouslautaa) tarttis löytää jostain muutama metri. Paneelin mitat on 20x95 mm.

Tuolta löytyi aika samanlainen mutta mitat ei ihan täsmää ja sitten toi pontti on mun paneelissa viisto.

http://www.rakennustieto.fi/rtnet/10750/k20.jpg

Oon kyselly parilta puutavarakaupalta/sahalta mutten oikein löytänyt vielä.

Liitteet

• IMGP7693.webp
    IMGP7693.webp
    11,2 KB · Katsottu: 232
  • IMGP7696.webp
    IMGP7696.webp
    6,7 KB · Katsottu: 231
Nyt tarvisi ammattilaisilta vinkkejä, mitä pitää ottaa huomioon maalattessa sisäkattoa? Se on roiskemaalattu (rappauskaton näköinen) vesiohenteisilla maaleilla ei parane tehdä töitä, sillä katto sulaa muuten. Maaliksi on valittu mattavalkoinen tixomat -kattomaali.

Sen tiedänkin jo, että työjärjestys on jotenkin näin.

1. Ensin rajataan reunat
2. Sitten vedetään valon tulon suuntaisesti, eli ikkunaseinältä vastakkaiselle seinälle pari telanmittaa kerrallaan.

Minkälaista telaa suosittelisitte? Mahdollisimman leveätä i suppose?

Siinäpä mun tietämys olikin =)
Katossa on nähtävästi ns. sumu eli tasoitelaasti on ammuttu ruiskulla suht isona pisarana ja jätetty silleen. Laasti on tietenkin vesiohenteinen, mutta sen ei pitäisi kyllä sulaa vaikka maali olisi vesiohenteista. Usein nykyään valmista sumukattoa ei maalata vaan se jätetään valkoiseksi.

Kun maalaat kahteen kertaan, telaussuunnalla ei pitäisi olla mitään merkitystä. Tela saa tosiaan olla mahdollisimman leveä ja karvan mitta pitkä, koska sumukattoon jää muuten helposti värittömiä kohtia.

Katossa on nähtävästi ns. sumu eli tasoitelaasti on ammuttu ruiskulla suht isona pisarana ja jätetty silleen. Laasti on tietenkin vesiohenteinen, mutta sen ei pitäisi kyllä sulaa vaikka maali olisi vesiohenteista. Usein nykyään valmista sumukattoa ei maalata vaan se jätetään valkoiseksi.

Kun maalaat kahteen kertaan, telaussuunnalla ei pitäisi olla mitään merkitystä. Tela saa tosiaan olla mahdollisimman leveä ja karvan mitta pitkä, koska sumukattoon jää muuten helposti värittömiä kohtia.

Jeps, katto on sellainen että jos märällä rätillä vetelee, niin se tasoite "sulaa siihen". Tikkurilan maalilinja sanoi, että ehdottomasti Tikkomaxia jos haluaa varman päälle pelata. Tikkomaxin päälle voi sitten sutia muuta väriä jos haluaa, mutta se jättää itsessään kauniin mattavalkoisen pinnan.

Rempataan 20-luvulla tehtyä taloa ja kuvissa näkyvää paneelia (tai hirsiverhouslautaa) tarttis löytää jostain muutama metri. Paneelin mitat on 20x95 mm.

Tuolta löytyi aika samanlainen mutta mitat ei ihan täsmää ja sitten toi pontti on mun paneelissa viisto.

http://www.rakennustieto.fi/rtnet/10750/k20.jpg

Oon kyselly parilta puutavarakaupalta/sahalta mutten oikein löytänyt vielä.

Ota yhteyttä johonkin pieneen sahaan ja kysele onko heillä sellainen saha millä saa sahattua haluamaasi paneelia. Itse tehtiin niin kun oli tarvetta laudalle mitä ei enää tehdä. Eikä maksanutkaa enempää kuin saman kokoinen lauta erilaisilla ponteilla nykyään.

Kuinka rumaksi akryylimassa muuttuu jos sitä ei päälimaalaa?

Omasta mielestäni akryylimassa on ihan "hyvän näköinen". Ei tarvitse maalata päälle, ja maali tattuu ihan hyvin kiinni ja akryylimassa on väärän värinen.

T: Viimeiset 2kk rempannut ja 2 tuupia akryylimassaa käyhempänä.

Nyt tuli paha moka tehtyä.

Vanha jää/pakastinkaappi oli menossa ulos uuden tilalta mutta jäi päiväksi seisomaan sisälle. Tietenkin vettä oli lattialla jonkun verran ja parkettilattia sai vähän vaurioita.

Voiko vettä saanut parkettilaittia "elvyttää" jollain tavalla? Parkettilattia on vanha ja suoja huono. Ens keväällä olisi tarkoitus hiota lattiat.

Help me!

Omasta mielestäni akryylimassa on ihan "hyvän näköinen". Ei tarvitse maalata päälle, ja maali tattuu ihan hyvin kiinni ja akryylimassa on väärän värinen.

T: Viimeiset 2kk rempannut ja 2 tuupia akryylimassaa käyhempänä.

Eikös akryylimassa kuitenkin ime valoa, uv-säteilyä ja muutakin likaa?
Tuubissa kyllä sanotaa, että ei tarvitse päälimaalata mutta ammattimiehet ilmeisesti aina päälimaalaavat.:evil:

Eikös akryylimassa kuitenkin ime valoa, uv-säteilyä ja muutakin likaa?
Tuubissa kyllä sanotaa, että ei tarvitse päälimaalata mutta ammattimiehet ilmeisesti aina päälimaalaavat.:evil:
Vanha viidakon sananlasku.. Minkä mitta heittää, sen akryyli peittää :) Ei ne ammattilaisetkaan ylimaalaa, jos siihen ei ole muuta syytä.

Voiko roiskemaalattua sisäkattoa pyyhkiä jollain aineilla, esim tinnerillä?

Veteen kostutetulla rätillä sitä ei ainakaan voi tehdä, eikä millään vesiohenteisella, koska muuten rappausmaalisulaa tasaiseksi ja jättää ruman alueen kattoon?

Voisko sitä jollain erikoisaineilla vähän putsailla, niin ei tarttis maalata kattoa kokonaan? Koska vain parissa kohdassa on pieniä tummentumia, muuten maalipinta suht siisti.

Voiko roiskemaalattua sisäkattoa pyyhkiä jollain aineilla, esim tinnerillä?

Veteen kostutetulla rätillä sitä ei ainakaan voi tehdä, eikä millään vesiohenteisella, koska muuten rappausmaalisulaa tasaiseksi ja jättää ruman alueen kattoon?

Voisko sitä jollain erikoisaineilla vähän putsailla, niin ei tarttis maalata kattoa kokonaan? Koska vain parissa kohdassa on pieniä tummentumia, muuten maalipinta suht siisti.

eipä oikeastaan, imurointi/kuivalla pyyhkiminen... juuri tuon takia roiskekatto on aika perseestä... maalaamalla saat parhaan lopputuloksen kuitenkin...

Back
Ylös Bottom