Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Mites tuo maalaus, mikä on viimeinen pinta mikä on maalattu, se mikä tulee oikeasti ULOS?
Itse harkitsin samaa aikoinaan muttei tullut aloitettua urakkaa, tyydyin tummanruskeaan :jahas:

Mitä tarkoitat mikä pinta tulee ulos?
Mul ei ole mitään hajua miten mikäkin maalattu. Avokki hoiti sen puolen, tietää noista maaleista ziljoona kertaa enemmän kun minä :D
En maalannut kun vaatehuoneen katon ja sekin meni päin helvettiä :lol2:
Maalaaminen ei vaan sovi kaikille :jahas:

No siis ikkunat ovat yleensä 3 kerroksisia, oletteko maalanneet vain sisimmäisen pinnan, eli se mikä on huoneessa sisällä? Vai jopa sieltä välistä? Vai oletteko menneet äärimmäisyyksiin ja käyneet pihalla maalaamassa myös ulkona, vesisateessa olevan pinnan?

No siis ikkunat ovat yleensä 3 kerroksisia, oletteko maalanneet vain sisimmäisen pinnan, eli se mikä on huoneessa sisällä? Vai jopa sieltä välistä? Vai oletteko menneet äärimmäisyyksiin ja käyneet pihalla maalaamassa myös ulkona, vesisateessa olevan pinnan?

Kyl keittiön ikkunat on maalattu sisältä ja välistä, ainoastaan ulkopuoli on tumma. Samanvärinen kuin muissakin asunnoissa.

Avokki näytti ikkunoista irrottaavan myös tiivisteet jne ja laitto maalauksen jälkeen uudet tilalle.

Olohuoneen ikkunat ei ole avattavia, joten niiden maalaaminen näytti olevan helpompaa.

Kerrostalossa julkisivuun ei saa edes puuttua, joten hyvä ettette maalanneet ulkoa.

Kai tuon tyhmäkin tajuaa ettei mennä ulkopuolta maalaamaan eri väriseksi kuin muilla :rolleyes:

ps. ei ole kerrostalo

Kyl keittiön ikkunat on maalattu sisältä ja välistä, ainoastaan ulkopuoli on tumma. Samanvärinen kuin muissakin asunnoissa.

Avokki näytti ikkunoista irrottaavan myös tiivisteet jne ja laitto maalauksen jälkeen uudet tilalle.

Olohuoneen ikkunat ei ole avattavia, joten niiden maalaaminen näytti olevan helpompaa.
Noin arvelinkin.
Kai tuon tyhmäkin tajuaa ettei mennä ulkopuolta maalaamaan eri väriseksi kuin muilla :rolleyes:

ps. ei ole kerrostalo
No kunhan kärjistin kun et tuntunut tajuavan (tai sitten en osannut kysyä oikein) modified puuttui taas epäolennaiseen, tai noh, hyvä huomiohan tuokin oli, ei sitä tiedä mitä hulluja täältä on vinkkejä ottamassa ja isännöitsijät kohta pakkislaisten kimpussa ;)

Pakkiksen lukkosepät ja vastaavat huomio.

Ovessa on lukkopesä molemmilla puolilla. Pystynkö toiselle puolelle vaihtamaan _itse_ sellaisen väännettävän avaussysteemin, millä saan oven auki sisälta jos se on lukossa? Pärjääkö palikan ohjeilla?

En nimittäin usko, että osaan itse sarjottaa lukon olemassaolevalle avaimelle.

Ovessa on lukkopesä molemmilla puolilla. Pystynkö toiselle puolelle vaihtamaan _itse_ sellaisen väännettävän avaussysteemin, millä saan oven auki sisälta jos se on lukossa? Pärjääkö palikan ohjeilla?

voisin mutulla sanoa, että vakuutusteknisistä syistä tuollaiset kannattaa jättää ammattilaisille..

Jos siinä on normaali Abloyn lukkorunko, missä avainpesät on vastakkain sisällä ja ulkona, niin on helppo vaihtaa.

Jos nyt oikein ymmärsin mitä tarkoitat, niin tuolta sisäpuolinen vääntönuppi ja ulkopuolinen avainpesä: http://www.abloy.fi/008/inet/abloy/AKPMedia.nsf/Resources/8802296.pdf/$file/8802296.pdf

Ei toi nyt kovin paha rasti ole, mutta pitää oikeasti tietää mitä tekee. Sinne tarvitsee semmoisen hela-systeemin ja sitten sellaisia jutskia ja yksi tappi pitää katkaista sopivaksi jne. Kokeile? Jos et onnistu, niin kutsut ammattilaisen.

Tälläinen olisi tahtotila.
cy001.jpg

Nyt on pesät molemmilla puolilla.
cy002.jpg

Sitä en tiedä miltä tuolla sisällä näyttää, koska en ole avannut. Kohtuu uudet lukot noissa kuitenkin on, mutta silti ihan normi avaimet, eikä ura-avaimia.

Sitä en tiedä miltä tuolla sisällä näyttää, koska en ole avannut. Kohtuu uudet lukot noissa kuitenkin on, mutta silti ihan normi avaimet, eikä ura-avaimia.

Kylä tuon pitäisi onnistua. Kannattaa kysyä lukkoliikkeestä ohjeet, yleensä ne neuvoo kyllä ihan hyvin.

Kuvassa näkyy välissä noita "heloja" joilla passataan tuo välys sopivaksi. Osaavat ne lukkoliikkeessä kertoa, tietty jos ostat lukot vaikka Bauhausista niin eivät välttämättä osaa ;)
Sitten noita Abloy-lukkoja on vanhempia ja vähemmän vanhempia ja heloja on useampia erilaisia samoiten kuin muitakin sisuskaluja. Paketissa TUSKIN tulee oikeanlaiset osat mukana.

Sitten kun asentelet niitä niin uudet lukon "kuoret" vaihdettuasi saatat huomata että vanha avain ei yletäkään lukkopesän pohjalle etkä saa ovea auki.

Onkohan mitään järkevää tapaa selvittää mikä lukon tyyppi on?

Ei kai mun tarvitse välykseen koskea, koska lukkopesä on oven ulkopuolella? Sitä vaan itse mietin, että noi ruuvit saattaa olla liian pitkät tai liian lyhyet. Toisella puolella olevaan systeemiin en ole koskemassa. Haluaisin vaihtaa vaan toiselta puolelta pesän vääntönupiksi.

En ole ostamassa molempia puolia, vaan pelkästään vääntönupin.

Inska sanoo, että easyä, mutta Huppeli varoittelee, että voi mennä koko homma suht helpostikin reisille, mitähän tästä ajattelisi:D.

Maksokohan 20e kun lukkoseppä kävi mulle ton tekemässä. Kannattaako tuohon nyt niin kamalasti nähdä itse vaivaa? Toi kuitenkin tarvittavat kamat itse mukanaan.

Otat mitan oven paksuudesta ja sen lisäksi mitat sen lukkorungon keskeltä oven ulko- ja sisäreunaan. Varuiksi voit myös ottaa sen avainpesän suohjahelan syvyyden, eli sen koko metallisen mötikän koon. Marssit lukkoliikkeeseen ja sanot että haluat sisäpuolisen vääntönupin ja annat mitat. Saat varmasti oikeat osat. Asennuksessa tarttet ruuvimeisselin ja esim. parin papukaijapihtejä, jos joudut lyhentämään sitä metallista liuskaa mikä kääntää lukkorunkoa.

No ei tuo kyllä vaikeaa ole, mutta jos epäilet ettei onnistu niin anna lukkoliikkeelle homma.

Tän mukaan se on aika idioottivarmaa touhua.

http://www.abloy.fi/008/inet/abloy/AKPMedia.nsf/Resources/8802325+Abloy+Privat+tuoteopas/$file/8802325+Abloy+Privat+tuoteopas.pdf

Back
Ylös Bottom