Palautusjuoma – Sekoitus joka ratkaisee treenin jälkeisen tuloksen

Meta title: ⚡🥤 PALAUTUSJUOMA – NOPEUTA TREENIPALAUTUSTA JA MAKSIMOI TULOKSET 🥤⚡

Meta description: Tehokas sekoitus heti treenin jälkeen nopeuttamaan palautumista ja varmistamaan lihaskasvun edellytykset.

Mutta sitten taas jos syöt esim. 150g ylimäärästä hiilaria =600kcal, niin sillä voi taas olla tuleviin treeneihin vaikutuksia suurentuneen varastohiilarin= glukogeenin kautta ja sitä kautta mys vaikuttaa

jos aamulla päätän että pidänpä tänään cheattipäivän ni helposti menee yleiseks, eli suosittelen suunnittelemaan cheattipäivän/päivät sinne diettiin valmiiksi. Itse ei ole tullut tarvetta cheatata kun aineenvaihdunta on niin pirun vilkas : )))

Taustaa hieman, eli useampi vuosi on tullut punttia väännettyä, mutta reilu vuosi sitten loppui lyhkänen tauko. Ennen taukoa tein palkkareita soijasta, herasta, maltosta, kaakaosta, ilman hiilareita, maitoon, ei maidon kanssa jne.. eli mahd. pienellä budjetilla (opintotuen takia) värkkäilin palkkarit. Tosin hieman ennen taukoa ostin jotain valmiita palautusjuoma sydeemejä salin myymälästä ja vetelin niitä onnesta soikeana.

Tauon jälkeen salin isossa kunnossa oleva myyjä sai kerran puoli vahingossa myytyä mulle jotain aivan törky kallista palkkaria. Oli kuulemma ultrasuodatettua ja kaikki vimosen päälle, palautuu myyjän mukaan todella hyvin ja saa kaikki lisäjutskat (olikohan siellä mm. kivennäisaineita ja kreatiinia, ei voi muistaa) samasta paketista. Noh ostin sitten tätä kerralla isomman satsin, ja puoli vuotta varmaan lipitin tunnollisesti treenin päälle tätä ihmeainetta.

Eräänä kauniina pakkasaamuna palkkari sitten loppui, ja jostain syystä ei ole tullut nyt ostettua uutta pönikkää tilalle. Eli olisinko noin puoli vuotta vedelly menemään ilman palautusjuomaa. Olen treenin jälkeen vetässyt maitorahkaa+jotain nopeaa hiilaria (esim. banaania tai spelttimysliä) tai sitten istunut syömään oikean ruuan, jos vaan on sattunut olemaan tarjolla. Syömisestä olen päässyt nauttimaan n. 20 min päästä treenin loppumisesta.

Eli päästään itse asiaan! Itse en ole huomannut palautumisessa mitään eroa. Treenaamaan on pystynyt aivan samalla tai melkeinpä kovemmalla tahdilla kuin ennen. Lihakset ovat kasvaneet ihan normaalisti. Mulle tuli palkkarin jälkeen monasti hieman huono olo, johtuen ilmeisesti kovasta insupiikistä, nyt ei oikeastaan vippaa päässä kuin jalkapäivän jälkeen;) Rahaa menee vaan nykyään enemmän, koska ei tule myöskään juotua välipalana drinkkejä. Kysymyksiä viisaammille:

1) Onko palautusjuomasta loppupelissä kuinka suuri hyöty normi punttiharrastajalle, jos vain ruokavalio on kunnossa?
2) Laulavatko nämä lisäravinnefirman mannekiinit mielestänne sen lauluja kuka heitä sponssaa, vai allekirjoittavatko he käsi sydämmellä kaikki ne tekstit lisäravinteista, mitä kertovat esim. tällä palstalla?

Olisi mukava kuulla toistenkin kommentteja, jotka eivät vedä palkkareita, vai olenko ainoa tällä palstalla, joka kouristelee katabolian kourissa treenistä toiseen? Jotenkin kun näitäkin pakkiksen sivuja selailee, tulee itselle semmoinen olo, että ilman palkkaria + kreatiinia + glutamiinia ei voi yksinkertaisesti elää, vaikka itselle käytäntö on osoittanutkin toista. Vai olenko niin turtunut jo tilanteeseeni, että en voi kuvitellakaan olotilaani jos söisin kaikkia lisäravinteita? Mankkua ja vitskuja tulee syötyä, mankusta ainakin on todellista hyötyä, vitamiinien hyödystä ei ole hajuakaan... Kalaöljytabutkin on jäänyt vähälle käytölle, koska tulee kalaa vedettyä aika paljon varsinkin kesäaikaan.

Rohkeasti kommentteja:)

1. palautusjuoma ei ole millään tavalla pakollista. on vaan paljon helpompaa ja nopeampaa vetää ravinteet nesteenä alas kuin kiinteänä ruokana. ei se vaikutus ainakaan mikään mullistava ole, enemmänkin vain helpottava.

1. palautusjuoma ei ole millään tavalla pakollista. on vaan paljon helpompaa ja nopeampaa vetää ravinteet nesteenä alas kuin kiinteänä ruokana. ei se vaikutus ainakaan mikään mullistava ole, enemmänkin vain helpottava.

Yhdyn edelliseen puhujaan.

Itse olen urheillut nyt kohta seitsemän vuotta, joskus oikein tosissani, joskus vähemmän tosissani, joskus pelkkää salia, joskus jotain aivan muuta, mutta kuitenkin kohtalaisen säännöllisesti jo useamman vuoden. Ekaa kertaa koskin lisäravinteisiin 1½ vuotta sitten. En usko että olisin koskaan ollut yhtään sen parempi urheilija aiemminkaan vaikka kaikenmaailman supermegahydrolysaattisoosit olisinkin vedellyt.

Sen olen kyllä huomannut että palkkari on nimenomaan vaivaton. Sitä faktaa, että keho on vastaanottavimmillaan juuri treenin jälkeen ja silloin nopeasti imeytyvät ravinteet on optimaalisimmat, ei kai kukaan kyseealaista. Ei kukaan väitä etteikö ne ainekset voi helposti sulavasta ruuastakin ottaa mikäli heti treeni perään pitopöytään pääsee.

Onko palkkari välttämättömyys? Ei. Onko se ainoa asia joka erottaa piirikunnalliset puuhastelijat huippuunsa treenatuista atleeteista? Ei. Onko se rahojen tuhlaamista? Paha sanoa. Oon vissiin joskus aiemminkin sanonut että kokeilemalla se selviää. Mikäli tuntee palkkarista hyötyä saavan eikä se taloutta kaada, miksi jättää käyttämättä?

vitamiinien hyödystä ei ole hajuakaan...

Vitamiinit ovat tieteen suurimpia harharetkiä. Ihminen toki tarvitsee hirveän määrän erilaisia hivenaineita ja muita juttuja, mutta eri vitamiinien tarve/saanti/tarpeettomuus/saamattomuus on hyvin kyseenalaista.

Suorittakaa kysely ihmisiltä joita näette päivän aikana. Kysykää kuinka moni heistä on huolehtinut siitä että he saavat suosituksen mukaisen määrän jokaista tarvittavaa vitamiinia. Löydätte varmasti useamman ihmisen joka ei pidä huolta kaikkien vitamiinien saannista. Tarkkailkaa sitten em. henkilöitä. Ovatko he elossa? Jos ovat, niin millaisista hirvittävistä puutosoireista he nyt kärsivät sen johdosta että eivät ehkä ole saaneet riittävästi vitamiineja?

Kertokaa omia kokemuksianne vitamiinien konkreettisista vaikutuksista? Minkä vitamiinin saamattomuus on aiheuttanut teille minkälaisia oireita? Minkä vitamiinin syöminen on vastavuoroisesti parantanut jonkin oireen, tai selkeästi koventanut jotain ominaisuuttanne? (Hakkaan päätäni pöytään jos joku nyt kertoo että hänestä vähän tuntuu että hämäränäkö ois niinku tullu paremmaks ku sai enemmän dee-vitskua...)

Ihminen voi kuolla nälkään syömällä vuoden pelkästään yhtä ja samaa ruoka-ainetta. Mutta edes jotenkin normaalin skaalan ravintoa nauttiva ihminen säilyy aika hyvissä voimissa ilman hirveätä stressiä vitamiineista.

Kaikista paras vitsi on tämä hullu c-vitamiinin syöminen flunssaa vastaan. Miten vesiliukoisen c-vitamiinin yletön nauttiminen auttaa bakteeri/virus-peräisen taudin ennaltaehkäisemisessä tai sen nujertamisessa?

Niin siis meinasin näitä vitamiinitabletteja ja vastaavia. Eli kysely oli niille jotka jo syövät suht monipuolisesti ja terveellisesti, vaikkapa tämän palstan sapuskointiohjeiden mukaan.

Mikäli tuntee palkkarista hyötyä saavan eikä se taloutta kaada, miksi jättää käyttämättä?

Ja jos palkkarin ostaa "viisaasti", voi talous kääntyä jopa ylöspäin.
Ja kuin itse iteselleni oljenkortena, palkkari on mielestäni kätevyytensä lisäksi hyvä siinä, että halpishera + malto on varsin halpa yhdistelmä.

Tylsistyneen työläisen laskutoimituksia:

Purkki ehrmania painaa 250g ja siinä on ~10g proteiinia per 100g. Purkki maksaa n. 70s cipale.
Tällä 70 sentillä saa siis ~25g proteiinia. Eli 100g proteiinia maksaa jotakuinkin 2€ 80senttiä.

American pro whey pussukka painaa 800g ja siinä on 75g proteiinia per 100g. Pussi maksaa n. 11€.
Niinpä 11€ saa ~600g proteiinia. Eli 100g proteiinia maksaa noin ikään kuin 1€ 86senttiä.

Tossa oli semmoinen kausi että pääsi n.40min treenin jälkeen lounasbuffettiin syömään. Tulikin kyllä usein vedettyä melkoinen satsi...

Pitkästä aikaa tuntui että tuli kunnolla kehitystä! Voi tietysti olla että kaloreita vaan tuli enemmän kuin perus, palkkari + kotona safka, yhdistelmästä?

2) Laulavatko nämä lisäravinnefirman mannekiinit mielestänne sen lauluja kuka heitä sponssaa
Tottakai.

Vaikuttaahan tohon alk. kysymykseen myös moni muukin asia. Esim se että kuinka kova ja pitkä treeni on ollut. Jossain pitkäkestoisessa, esim maantiepyöräily, pitää syödä myös treenin aikana. Kovan puntin jälkeen on varmaan kehityksen kannalta edullista saada heti sokeria ja prodea kroppaan.

Jos taas treeni on omaan tasoon nähden kevyt, niin ei palkkarinkaan kanssa ole kovin tarkkaa...

MUTU

Eipä tolla palkkarilla taida kehitykseen mitää vaikutusta olla, se et vetääkö päivän aikana riittävästi ravintoo taitaa olla se tärkein asia. Sillon palkkari voi olla järkevä jos on salin jälkee jotai menoo eikä pääse tunteihin syömään. Ite oon ainaki palautunu ja kehittyny aivan samalla lailla, oon sit vetäny palkkarii tai syöny vaan salin jälkee kunnolla. Ja monet oikeesti isot ja kisaavatkin tyypit joita tunnen, eivät käytä lisäravinteita olleskaan ja hyvin ovat kehittyneet. Lähinnä lisäravinteet helpottavat esim. töissä kun ei ole aikaa ja/tai kiinnostusta lämmitellä safkoja.

Litran maito on oiva palkkari, ellei hifistellä, niinkuin ei hifistelläkkään. Eikä kitistä hitaista protskuista ja hitaista hiilareista.

Sen olen kyllä huomannut että palkkari on nimenomaan vaivaton.

Onko se rahojen tuhlaamista? Paha sanoa.

En nyt varsinaisesti sanoisi, että vaivattomampaa kuin esim. ehrman kombo.

Sheikkeri kaapista, vettä sheikkeriin, jauhot päälle, kansi kiinni, ravistelua ja rukoilua, että ei paakkuunnu ja vaahtoa liikaa, juomaan ja sitten sheikkeriä putsaamaan. VERSUS Kuppi kaapista, ehrmania kuppiin, makeutusainetta perään, pikkasen muromysliä sekaan, mehukeittoa, sekoitus ja naamaan, ja sitten kupin pesuun. Eli mielestäni aika sama vaiva..

Ei varmasti palkkarin ostossa rahoja tuhlaa, ehkä ennemminkin jos syö esim. tota rahkakomboa. Mutta tietyyn pisteeseen kun pääsee elämässä, niin on oikeastaan yks hailee, että paljonko ruoka maksaa. Mutta pointtina kuitenkin oli se, että onko tuossa jauhon syömisessä mitään järkeä, jos on mahdollista syödä oikeata ruokaa pian treenin jälkeen, eikä rahapussista ole kiinni?

En nyt varsinaisesti sanoisi, että vaivattomampaa kuin esim. ehrman kombo.

Sheikkeri kaapista, vettä sheikkeriin, jauhot päälle, kansi kiinni, ravistelua ja rukoilua, että ei paakkuunnu ja vaahtoa liikaa, juomaan ja sitten sheikkeriä putsaamaan. VERSUS Kuppi kaapista, ehrmania kuppiin, makeutusainetta perään, pikkasen muromysliä sekaan, mehukeittoa, sekoitus ja naamaan, ja sitten kupin pesuun. Eli mielestäni aika sama vaiva..

Ei varmasti palkkarin ostossa rahoja tuhlaa, ehkä ennemminkin jos syö esim. tota rahkakomboa. Mutta tietyyn pisteeseen kun pääsee elämässä, niin on oikeastaan yks hailee, että paljonko ruoka maksaa. Mutta pointtina kuitenkin oli se, että onko tuossa jauhon syömisessä mitään järkeä, jos on mahdollista syödä oikeata ruokaa pian treenin jälkeen, eikä rahapussista ole kiinni?

Vois olla aika koomisen näköstä ku treenin jälkeen pukukopissa: kuppi kaapista, ehrmannia kuppiin, makeutusainetta perään, pikkasen muromysliä sekaan, mehukeittoa, sekoitus ja naamaan, ja sitten kupin pesuun- projektia seuraa vierestä. En silti tuomitse :D jokainen läträä omalla tavallaan.

Mutta joo, vitsit sikseen. Ite vedän palkkarin siksi että siinä kestää about se 30 sekuntia kun on jauhot valmiiksi sekoitettu purkkiin kun taas ehrmanni combon syömisessä kestää paljon kauemmin.

Ite en oo kohta vuoteen käyttänyt palkkaria, koska sekoitan palkkarini maitoon (pahaa veteen sekoitettuna) ja silloin se pitää tehdä kotona valmiiksi, mutta kun sitä ei voi pitää kylmänä mitenkään salilla, niin se lämpenee ja siitä tulee pahanmakuista.

Enkä minä ainakaan mitään haittaa huomannut kun aiemmin palkkaria käytin ja kun lopetin. Hyvin on treeni kulkenut, mutta varmaan otan palkkarin käyttöön kunhan löydän sopivan jauhon, mitä sekoittaa veteen ja olisi hyvän makuista.

Meikäläisen on pakko uskoa, että kehitystä tulee ilmankin. Pari kertaa olen aloittanut palkkarin ja yhtä monta kertaa lopettanut, syynä se että aine tuntuu tulevan naamasta läpi. Meikäläisen hermot ei vaan kestä sitä uutta murrosikää, kun näppyjä alkaa nousta, ihan hirvee näky. Voi tietysti olla palkkarimerkistä, mausta (suklaa) jne. jutuista kiinni, mutta toisaalta ei millään huvita vetämään mitään testirumbaa eri merkeillä. Kunhan saa ravintoa pian treenin jälkeen koneeseen, niin koitetaan kasvaa sillä.

Kyllä varmana pärjää ilmankin, mutta ei tuo tosiaan niin paljon maksa kun ostaa vaan heraa ja maltoa ja maustaa esim. kaakaojauhella -> en näe syytä olla ostamatta ja käyttämättä treenin jälkeen. Helppous, nopeus ja nautittavuus ovat avainsanoja kun sitä treenin jälkeen kuitenkin jotain pitäisi syödä.

Tuskinpa mun lihaskasvu on palkkarista kiinni, jonka otto taas kohta loppuu, kun en jaksa vatkaa noita sheikkereitä kuin joku idiootti. Pari paahtoleipää treeninjälkeen niin siin on hiilarit:hyper: Muutenkaan tollaset älyttömät insuliinipiikit tuskin on terveellisiä.

Olisi mukava kuulla toistenkin kommentteja, jotka eivät vedä palkkareita, vai olenko ainoa tällä palstalla, joka kouristelee katabolian kourissa treenistä toiseen?

Rohkeasti kommentteja:)

Olen rohkea. :) En käytä palkkaria, vaikka ohjaan (ryhmäliikuntaa siis) työkseni. Ruoalla olen selvinnyt ja aion selvitä myös jatkossa. Tosin tuota maitoa palkkarina voisi kokeilla, kuulostaa vielä kätsymmältä kun mun nykyiset eväät.

Salitreenini pystyn työaikojeni puitteissa suunnittelemaan siten, että tunnin sisällä treenistä syön kunnon aterian. Siksi en palautusjuomia tarvitse.

Ja noista vitamiineista (olen tätä ennenkin täällä kertonut, mutta kertaanpa jälleen): Sairastelin aiemmin n. 5 viikon välein, ympäri vuoden, törkeän flunssan, korvat AINA lukossa, ilmeisesti korvissa niin pienet röörit, ja aivan järkyttävää muutenkin. Kunnes viime syksynä 2 kuukauden taudin jälkeen sain tarpeekseni, ja lupasin itselleni yrittää kaikkeni, jotta nämä sairastelut eivät jatku. Aloin syömään vitamiineja: 1 monivitamiini + 1 c-pore (1000mg) päivässä. Sen jälkeen olen sairastanut 2 flunssaa, molemmat todella lieviä, korvat eivät olleet lainkaan lukossa. Heti oireiden ilmaannuttua viisinkertaistin c-vitamiiniannokseni. Väitän, että tällä on tekemistä asian kanssa. Yleensä suhtaudun HYVIN kriittisesti kaikkeen tuubaan mitä esim. ravinnosta väitetään, mutta tätä oli pakko kokeilla jo siksikin, että duunit kärsi noista taudeista ihan jatkuvasti. Sanokaa mitä sanotte, mulla toimii, mitään muutosta en muuten ole ravintooni tehnyt kuin tuon vitamiinien lisäämisen.

P.S. Ermann maksaa 60 snt, ei 70! ;)

Back
Ylös Bottom