Nyt neuvoisin uudemman kerran lukemaan ossipenan tekstin...Voit uskaltaa väittää ihan mitä vaan, jopa että maapallo on sittenkin litteä, mutta tuossa asiassa olet väärässä ja ossipena oikeassa.
Haitariliikkeen aikaansaajana saat varmasti aikaiseksi myös niitä aggressiivisia kiihdyttelyjä takanasi ajavista. Voit itseksesi tuomita heitä kiirehtimisistä niin paljon kuin haluat, halveksiakin heitä jotka pyrkivät ajamaan nopeampaa mutta ÄLÄ, please, tee oletuksia siitä, onko heillä siihen oikeutta tai onko kiireellisessä ajotyylissä aihetta. Joustavinta ajattelua osoittaa se, että annat tilaa sitä pyytävälle etkä ala kisaamaan seuraavissa vihreissä kiihdyttääksesi kiilaajan edelle....
Minä annan aina tilaa kun en itse ole kiireinen ja jos taas kiireellisenä pyydän tilaa vilkulla, siitä saamastani avusta myös kiitän vilkuttamalla vilkuilla kerran kumpaankin suuntaan mikäli arvaan, ettei tilaa antanut voi nähdä käteni heilahtavan kiitokseksi.
No nyt voisit itsekin lukea mun tekstit uudelleen. Missä olen väittänyt, etten anna tilaa muille ja että tekisin oletuksia muiden ajotyylien oikeuksista ja ei-oikeuksista?
Sanoin, että JOS kaikki ajaisivat niin, tuskin mitään ruuhkia siinä määrin syntyisi. Toki on myös monia muita liikennettä ruuhkauttavia tekijöitä, kuten esim. rampeilla jarruttelu (kehä ykköseltä lahdentielle jne) ja päin vittua suunnitellut valoristeykset ym. Keskustelin tästä muuten ammattiautoilijan kanssa, ja yllätys, samaa mieltä oli, ilman mitään miettimistä.
VIlkuttajat saa multakin tilaa, ilman vilkkua etupuskuriin kiilaavat torvea, jos jaksan soittaa. Sehän ei ole mun matkasta pois, jos päästän jonkun vaikkapa risteyksestä mun eteen, suomessa kun tuntuu olevan valloilla varsinkin liikenteessä "minäminäminä" -mentaliteetti.
En tarkoittanut tuolla "vilkuttelen sulle kun ajan ohi" että alkaisin kisaamaan kenenkään kanssa (kisaavat kuskit on yksi asia, mikä ärsyttää, mutta omatpahan on kisansa). Kokemukseni mukaan, joka tosin ei ole samaa luokkaa kuin sinulla, olen kuitenkin huomannut, että jos pääsen valoista pysähtymättä, on matkantekoni nopeampaa, kuin kiihdyttämällä valoihin ja siitä uudestaan paikaltaan lähtevillä. Näin opetettiin myös autokoulussa.
Varmasti jokainen meistä tekee liikenteessä virheitä. Joskus vaan tuntuu, että maalaisjärki unohtuu jonnekin kauas synnyinseuduille, kun päästään auton rattiin. Ja harva juuri kortin saanut tuota taloudellista ajoa ymmärtää muutenkaan. Nimimerkillä "itsekin vasta muutaman vuoden bensaa säästänyt".