Ärsyttävät asiat liikenteessä

Nyt neuvoisin uudemman kerran lukemaan ossipenan tekstin...Voit uskaltaa väittää ihan mitä vaan, jopa että maapallo on sittenkin litteä, mutta tuossa asiassa olet väärässä ja ossipena oikeassa.
Haitariliikkeen aikaansaajana saat varmasti aikaiseksi myös niitä aggressiivisia kiihdyttelyjä takanasi ajavista. Voit itseksesi tuomita heitä kiirehtimisistä niin paljon kuin haluat, halveksiakin heitä jotka pyrkivät ajamaan nopeampaa mutta ÄLÄ, please, tee oletuksia siitä, onko heillä siihen oikeutta tai onko kiireellisessä ajotyylissä aihetta. Joustavinta ajattelua osoittaa se, että annat tilaa sitä pyytävälle etkä ala kisaamaan seuraavissa vihreissä kiihdyttääksesi kiilaajan edelle....
Minä annan aina tilaa kun en itse ole kiireinen ja jos taas kiireellisenä pyydän tilaa vilkulla, siitä saamastani avusta myös kiitän vilkuttamalla vilkuilla kerran kumpaankin suuntaan mikäli arvaan, ettei tilaa antanut voi nähdä käteni heilahtavan kiitokseksi.

No nyt voisit itsekin lukea mun tekstit uudelleen. Missä olen väittänyt, etten anna tilaa muille ja että tekisin oletuksia muiden ajotyylien oikeuksista ja ei-oikeuksista?

Sanoin, että JOS kaikki ajaisivat niin, tuskin mitään ruuhkia siinä määrin syntyisi. Toki on myös monia muita liikennettä ruuhkauttavia tekijöitä, kuten esim. rampeilla jarruttelu (kehä ykköseltä lahdentielle jne) ja päin vittua suunnitellut valoristeykset ym. Keskustelin tästä muuten ammattiautoilijan kanssa, ja yllätys, samaa mieltä oli, ilman mitään miettimistä.

VIlkuttajat saa multakin tilaa, ilman vilkkua etupuskuriin kiilaavat torvea, jos jaksan soittaa. Sehän ei ole mun matkasta pois, jos päästän jonkun vaikkapa risteyksestä mun eteen, suomessa kun tuntuu olevan valloilla varsinkin liikenteessä "minäminäminä" -mentaliteetti.

En tarkoittanut tuolla "vilkuttelen sulle kun ajan ohi" että alkaisin kisaamaan kenenkään kanssa (kisaavat kuskit on yksi asia, mikä ärsyttää, mutta omatpahan on kisansa). Kokemukseni mukaan, joka tosin ei ole samaa luokkaa kuin sinulla, olen kuitenkin huomannut, että jos pääsen valoista pysähtymättä, on matkantekoni nopeampaa, kuin kiihdyttämällä valoihin ja siitä uudestaan paikaltaan lähtevillä. Näin opetettiin myös autokoulussa.

Varmasti jokainen meistä tekee liikenteessä virheitä. Joskus vaan tuntuu, että maalaisjärki unohtuu jonnekin kauas synnyinseuduille, kun päästään auton rattiin. Ja harva juuri kortin saanut tuota taloudellista ajoa ymmärtää muutenkaan. Nimimerkillä "itsekin vasta muutaman vuoden bensaa säästänyt".

No nyt voisit itsekin lukea mun tekstit uudelleen. Missä olen väittänyt, etten anna tilaa muille ja että tekisin oletuksia muiden ajotyylien oikeuksista ja ei-oikeuksista?

Sanoin, että JOS kaikki ajaisivat niin, tuskin mitään ruuhkia siinä määrin syntyisi. Toki on myös monia muita liikennettä ruuhkauttavia tekijöitä, kuten esim. rampeilla jarruttelu (kehä ykköseltä lahdentielle jne) ja päin vittua suunnitellut valoristeykset ym. Keskustelin tästä muuten ammattiautoilijan kanssa, ja yllätys, samaa mieltä oli, ilman mitään miettimistä.

VIlkuttajat saa multakin tilaa, ilman vilkkua etupuskuriin kiilaavat torvea, jos jaksan soittaa. Sehän ei ole mun matkasta pois, jos päästän jonkun vaikkapa risteyksestä mun eteen, suomessa kun tuntuu olevan valloilla varsinkin liikenteessä "minäminäminä" -mentaliteetti.

En tarkoittanut tuolla "vilkuttelen sulle kun ajan ohi" että alkaisin kisaamaan kenenkään kanssa (kisaavat kuskit on yksi asia, mikä ärsyttää, mutta omatpahan on kisansa). Kokemukseni mukaan, joka tosin ei ole samaa luokkaa kuin sinulla, olen kuitenkin huomannut, että jos pääsen valoista pysähtymättä, on matkantekoni nopeampaa, kuin kiihdyttämällä valoihin ja siitä uudestaan paikaltaan lähtevillä. Näin opetettiin myös autokoulussa.

Varmasti jokainen meistä tekee liikenteessä virheitä. Joskus vaan tuntuu, että maalaisjärki unohtuu jonnekin kauas synnyinseuduille, kun päästään auton rattiin. Ja harva juuri kortin saanut tuota taloudellista ajoa ymmärtää muutenkaan. Nimimerkillä "itsekin vasta muutaman vuoden bensaa säästänyt".

Tässä ao. viestissä teet oletuksia ja ilmaiset ohiajostasi vilkutellen. Sanot tekeväsi juuri sitä matelua valoihin, joka aiheuttaa tuon jarmonkin mainitseman haitariliikkeen jonon häntäpäässä ja vaikutukset tuntuvat parin kolmen liikennevaloristeyksen päähän! Ja vain siksi, että sinulla ei ole kiire ja noudatat autokoulun oppeja matelusta, jotka eivät toimi real lifessa... Olet oikeassa siinä, että OMA etenemisesi on nopeampaa kun sitä etana-ajoa johdat ja muista viis veisaten, niinkö? Aika itsekästä autoilua....
Eli jos kaikki tosiaan tekisivät matelua, stadit joka paikassa olisivat totaalisesti jumissa. Vaikka kiihdyttely seuraaviin valoihin seisomaan aiheuttaakin polttoaineen kulutuksen kasvua, se auttaa nimenomaan niitä häntäpään autoja.
(Valoristeyspolitiikkaan peräänkuuluttaisin myös vihreiden ja muiden sellaisten ympäristöihmisten mukaantuloa: vaaditaan, että valojen vihreä aalto on aikaansaatava ja unohdetaan jo se vanha virsi siitä, että sujuvaksi tehty liikkuminen lisää autoilua. Ei lisää. Kyllä ne on muut seikat jotka pistävät ihmiset kulkemaan omilla, työsuhde- tai leasingautoilla ja niistä syistä on monesti jo tehty tutkimuksia kun on kyselty tielläliikkujilta, että miksi et käytä joukkoliikennevälineitä. Tämä kommentti ei ollut tähtitytölle vaan yleisellä tasolla replikoitu).

OLETAT myös muiden autoilijoiden olevan oman elämänsä sankareita jotenkin negatiivisessa sävyssä...Eikös me kaikki olla oman elämämme sankareita? Jos ei olla, niin joku muuhan meitä silloin käskyttää. Miksiköhän itsesi luokitat? :)

Lue mitä kirjoitit 17.6 klo 22.50:

TÄHTITYTÖN KUITTAUS:
Mä teen kanssa näin. Voin vilkuttaa sulle kun ajan sun ohi siitä valoista, mihin kiihdyttelit seisoskelemaan.

Pätee myös ruuhka-aikana (paitsi että ajan silloin niin harvoin kun mahdollista, koska kaikki oman elämänsä sankarit on liikkeellä sillo

Minä olen täällä vaahdonnut tuosta liikennevaloista lähtemisestä useamman kerran ja tämä kinastelu tuosta hidastelusta ennen valoja liippaa sen verran läheltä, että laitan hieman omia mietteitäni:

Jos näkee punaiset valot jo kauempaa ja huomaa ettei perässä ole pitkää letkaa (vrt. ruuhka-aika), niin tuo hidastelu/moottorijarrutus on hyvä juttu. Jos taas näkee punaiset valot jo kauempaa ja huomaa, että perässä on (esim. ruuhka-aikana) hirveä letka autoja, niin tuo hidastelu on todella ajattelematonta.

Oletettavasti kun kaupungissa on liikennevaloja aika tiuhaan, niin kuten sanottu tuo hidastelu pahimmassa tapauksessa heijastuu monen valoristeyksen taakse. Hitaasti liikkuva letka=vähemmän autoja pääsee risteyksistä. Tässä tapauksessa tuo hidastelu on todella itsekästä, vaikka periaatteessa onkin hyvä juttu (tilanteen mukaan).

Tässä minun 2 markkaa.

Edit. tässä on nyt oletuksena etteivät valot ole muutenkin sellaisia pullonkauloja.

Jos näkee punaiset valot jo kauempaa ja huomaa ettei perässä ole pitkää letkaa (vrt. ruuhka-aika), niin tuo hidastelu/moottorijarrutus on hyvä juttu. Jos taas näkee punaiset valot jo kauempaa ja huomaa, että perässä on (esim. ruuhka-aikana) hirveä letka autoja, niin tuo hidastelu on todella ajattelematonta.

Vaksin kanssa samoilla linjoilla. Liikenne kun on juuri se oikea paikka, jossa kannattaa olla sosiaalinen, ja ottaa muutkin huomioon.

Olen ilmeisesti aggressiivinen ihminen, mutta moni asia ottaa minua kyllä päähän:
- Saanut skootterilla naamaan lasinpesunestettä, kuten ilmeisesti moni muukin. Voisi vähän ajatella, missä sitä käyttää.
- Vilkuttomuus, se kun ei ole suuri vaiva vilkuttaa. Liikenteen omat rallikuskit, jotka yleensä myös sitten pujottelevat autoja ilman vilkkua.
- Vasemmalla kaistalla hidastellaan. Jos on itsellä kiire ja haluaisi ajaa nopeampaa, niin vasemmalla kaistalla on joku sankari, joka ajaa alle nopeusrajoituksen.
- Ihmisten ajattelmattomuus. Lähellä risteystä on kohta, jonne vastaantulevat voi kääntyä. Eli omasta kaistasta oikealla. No, risteykseen totta kai ryhmitytään pitkäksi jonoksi, eikä voi ottaa huomioon, että siihen voisi jättää pienen välin. Siitä pienestä välistä kun pääsisi moni vastaantuleva kääntymään niiden ryhmittyneiden kaistojen ylitse.

Kuitenkin tulee autoiltua päivittäin 50-100km/d Tampereella, niin näitä epäsosiaalisia käytöksiä näkee kyllä pirusti.

Nihkeitä tekijöitä liikenteessä:
-väärin ryhmittyminen
-risteyksen jättäminen väärin
-muu risteysalueella koomaaminen, jos ajat väärää kaistaa niin sitten ajat, keskellä risteystä et vaihda kaistaa ja aiheuta hämminkiä. Aja risteyksen läpi ja käänny seuraavasta.
-valoissa nostetaan jalka jarrulta sekunti sen jälkeen kun edessä oleva on lähtenyt liikenteeseen
-liian SUURI osa ammattiautoilijoista ajaa päin helvettiä, lähes jokaisesta liikennesäännöstä piittaamatta, perässä roikkumalla, vilkuttamatta...
-varomattomuus parkkipaikoilla, on se saatana ihan pakko kolhia muiden autoja ja liueta paikalta. Opetelkaa ajamaan tai älkää ajako ollenkaan.

No nyt on pakko avautua taas tuon aamuruuhkan jälkeen! :curs:

Tavallinen aamujumitus Kehä 1:llä. Tulee moottoripyörä takaa mutta kaistojen välissä varovasti ajaen, mateli n. 30 km/h, näin sen jo 100 metrin päästä sivupeileistäni.
Aloin siirtymään hiven vasemmalle, piennarta kohti, että kaverin kaistojen välissä matelu olisi edes siltä kohdalta turvallisempaa koska pyörä ei ollut niitä pienimpiä ja tarvitsi tilaa voidakseen edetä autoja kolhimatta.
Eikös pirulauta joku urvelo citymaasturilla nähnyt motoristin myös ja teki just päinvastoin: kiilas motoristin eteen ja pysäytti kaverin etenemisen. Jonkin matkaa motoristi joutui ajamaan maasturin perässä, muut sen rinnalla olijat turvasivat motoristin kulkua siirtymällä myös hieman pientareita kohti jotta tämä mahtui siihen väliin.
Kun maasturin vierustoveri huomasi takanaan olevan tilanteen, väisti hänkin ja päästi motoristin ohi. Sentään siinä tilanteessa ei maasturikuski kaiketi kehdannut "tuupata/kiilata" motoristiin kiinni vaikka lähes odotin jotain niin paskamaista vielä näkeväni.

P..kele mitä kateellisuutta! Pakotetaan toinen hengittämään ruuhkissa syntyvää häkää ja pakokaasua eikä jousteta.
Ok, tiedän että se ei ole tieliikennelain mukaista ajaa kaistojen välissä mutta miksi ei voida joustaa?
Eihän sen motoristin eteneminen ole meiltä muilta pois mistään....Etenkään jos lähes seisomme jonoissa.

Mua vituttaa suuresti mopopojat jotka ajaa ihan perseessä kiinni. Joku 10 metriä ei edes vielä tunnu pahalta, mutta kun parhaimmat saattavat ajaa jossain 60:n vauhdissa parin metrin päässä takapuskurista. Vitun tyhmää ja vaarallista.

Lisätään:
-nyppii ihan saatanasti että ajetaan miljoonaa kolmion/stop-merkin/punaisten valojen taakse niin, että etuajo-oikeutettu saa todella miettiä aikooko sivulta tuleva noudattaa velvollisuuksiaan. Vituttaa kun joutuu itse painamaan jarrua ja katsomaan kun se toinen vetää liinat kiinni viimeisellä metrillä.

Lisätään:
-nyppii ihan saatanasti että ajetaan miljoonaa kolmion/stop-merkin/punaisten valojen taakse niin, että etuajo-oikeutettu saa todella miettiä aikooko sivulta tuleva noudattaa velvollisuuksiaan. Vituttaa kun joutuu itse painamaan jarrua ja katsomaan kun se toinen vetää liinat kiinni viimeisellä metrillä.

Tämä vituttaa myös itseäni.

Samoin:
-Ohituskaistalla matelu
-Ohitettaessa ohitettava lisää vauhtia ajaen rinnalla
-Moottoritiellä vaihteleva ajonopeus (eli ensin mennään tuhatta ohi ja hetken päästä ajetaan kympin alinopeutta etc)

Mua vituttaa jalankulkijana se, että autoilla on suojatiellä väistämisvelvollisuus ja vielä suurin osa noudattaa sitä. Mikään ei oo ärsyttävämpää, kun haluis rauhassa lompsia himaan ja sitten joku ylikohtelias autoilija pysäyttää suojatielle, vaikka se kerkeis mennä siitä 5 saatanan kertaa kunnes mä kerkeen edes suojatielle. Auton taakse muodostuu hirvee jono ja kuski huitoo, että menehän siitä :curs: .
Olis paljon ekologisempaa ja vaivattomampaa, että jalankulkija oottais sen 1 sekunnin, kun auto ajaa ohi, kuin että jalankulkija jää epäröimään suojatien laitaan 5 sekunniks ja lopulta joutuu juoksemaan suojatien yli.
Toinen vaihtoehto olisi, että kuskit ilmottaisivat pysähtymis aikeet muutenkin kuin huomaamattomalla hidastamisella ja viimehetkellä pysähtymällä, jotta jalankulkijan ei tarvitsisi arvailla pysähtyykö auto vai ei.

Vituttaa:

- Ihmiset jotka kääntyvät päätielle 100km/h rajoitusalueelle ja kiihdyttävät tuohon nopeuteen pari minuuttia.

- Samat tyypit, jotka ajattelevat "tuossa 3km päästä käännytään, turha kiihdyttää täyteen nopeuteen"

- Muut sunnuntaikuskit, jotka sahaa sen 80-90km/h kesäkelillä satkun alueella.

- Automaattisen nopeusvalvonnan alueella ylivarovaiset kuskit... Ei ne Poliisit mitään palkintoa kotiin lähetä vaikka ajaisi 80 rajoituksella 70km/h tolpan ohi!

- Kaupungissa pärräilevät pienimunaiset... Onko ihan pakko riisua saatana kaikki äänenvaimentimet niistä mulkunjatkeista??? Joku yrittää nukkua ikkuna auki... V2:nen höpöttää ihan nätisti parin vaimentimenkin läpi kaikilla 40hv tehoillaan.
Ja kaupunkialueella tietenkin on pakko tykitellä 100km/h rajoitusta kovempaa... Toivottavasti osuu joskus betonirekka eteen... Mielummin pärräilijältä henki, kuin pikkulapsilta tai muilta viattomilta kulkijoilta:curs: Sama tietenkin pätee autolla kaahaileviin myös.

- Kaupungissa pärräilevät pienimunaiset... Onko ihan pakko riisua saatana kaikki äänenvaimentimet niistä mulkunjatkeista??? Joku yrittää nukkua ikkuna auki... V2:nen höpöttää ihan nätisti parin vaimentimenkin läpi kaikilla 40hv tehoillaan.
Ja kaupunkialueella tietenkin on pakko tykitellä 100km/h rajoitusta kovempaa... Toivottavasti osuu joskus betonirekka eteen... Mielummin pärräilijältä henki, kuin pikkulapsilta tai muilta viattomilta kulkijoilta:curs: Sama tietenkin pätee autolla kaahaileviin myös.

Nämä vituttaa kyllä aivan täysillä!

Ja sitten nämä helvetin henkselit perustelevat vielä avoimet putkensa niin älyttömällä lauseella kuin "loud pipes save lives". Niin just! Hommahan menee silloin niin että kakarat kääntyvät suojatieltä katsomaan mikä haarasoipio siellä helisee kahden korttelin päässä ja sitten jää se bussi huomaamatta ja jäädään sen alle.

- Mopopojat. Lähtee vitullinen ääni ja säännöt hakusessa.
- Autoilijat, joista ei voi olla varma pysähtyykö suojatien eteen. (Ei varmana pysähdy jos vähänkin näkee et epäröit kävellä tien yli)
- Muija(ni), joka ei kato kuollutta kulmaa <3
- Nynnyt kiihdytyskaistalla
- Vilkutta kääntyminen
- Vasemmalla kaistalla ajavat. Se on GT-kaista saatana, ellet aja vähintään 7km/h ylinopeutta, et saa mennä siihen ilman ruuhkaa!

Samoin:
-Ohituskaistalla matelu
Itseäni vituttaa tätä enemmän joidenkin kuskien ajatusmalli motarien ohituskaistojen käytöstä, että kovempaa ajavalla olisi aina etuajo-oikeus. Esimerkki: ajelin sunnuntairuuhkassa nelostietä etelään päin ja vähän ennen Heinolaa oikealla kaistalla ajeli suht tiivis rypäs autoja arviolta 110 km/h - mukana mm. pari peräkärryä. Minä sitten lähdin kyseistä rypästä ohittamaan ja Yarren mittari näytti ohittaessa lähemmäs 140 km/h, joten mittarivirheenkin huomioon ottaen ajoin ylinopeutta. Tästä huolimatta joku Teuvo liimaantui Audillaan kiinni takapuskuriin ja rupesi vilkuttelemaan valoja, että ohi olisi päästävä. Normaalisti, jos on vähän liikennettä, päästänkin kiireellisemmät takaa ohi tekemällä "turhan" kaistanvaihdon takaisin oikealle, mutta tässä tilanteessa kyseinen liike olisi aiheuttanut vaaratilanteen, kun oikealla kaistalla ajelevan jonon turvavälit olivat melkoisen pienet. Ajelin sitten tasavauhtia ohitukseni loppuun ja siirryin takaisin oikealle kaistalle. Audi kuski oli tosissaan suivaantunut "hidastelustani" ja jäi hetkeksi vierelleni näyttelemään keskaria. :lol2: Lähetin vastineeksi lentosuukon.

Huvittavan koko episodista teki vielä se, että myös vasen kaista oli hieman tukossa n. 300 metrin päässä edessäpäin, vaikkakin eteni oikeaa kaistaa nopeammin. Ei siis mennyt kauaa, kun olimme Audin kanssa taas peräkkäin ohituskaistalla. Pieni piru sisälläni yllytti hieman provosoimaan, mutta onneksi maltoin mieleni. :evil:

Tässä oli ehkä kyse yksittäistapauksesta, mutta yhtä kaikki - jos tekee ohituksen motarilla nopeusrajoituksen mukaisesti tai lievää ylinopeutta, niin ei silloin takaa tulevilla ole nokan koputtamista siihen, milloin pitää vaihtaa takaisin oikealle kaistalle, jos vasemmalla kaistalla ajaminen on perusteltua.

- Vasemmalla kaistalla ajavat. Se on GT-kaista saatana, ellet aja vähintään 7km/h ylinopeutta, et saa mennä siihen ilman ruuhkaa!

Nyt voi kyllä ihan reippaasti sanoa, että imeppä parsaa. Meeppä takas rattiin sen jälkeen kun sulla on jotain hajua liikennesäännöistä. :david:

Ittee vituttaa opasteiden suunnittelu. Mikä vitun idea on lyödä ne opasteet niin lähelle risteystä, ettei sulla ole enää aikaa vaihtaa kaistaa? No, insinöörit nyt tunnetusti pitäis laittaa takas mamman vakosesta, lyödä aivot mukaan tällä kertaa ja nussia uudestaan. Ehkä sitten onnistuis toi ajattelukin.

Joku ajoi tänää ihan perseessä kiinni uudella Calibrallaan vaikken varmasti ajanut alinopeutta. No, pissapoikaa kun käyttää reilussa 80 km/h vauhdissa niin saa siitä naapurikin osansa;) Lähti aika sähäkästi siitä HAHAHAHAHAHAH!

Joku ajoi tänää ihan perseessä kiinni uudella Calibrallaan vaikken varmasti ajanut alinopeutta. No, pissapoikaa kun käyttää reilussa 80 km/h vauhdissa niin saa siitä naapurikin osansa;) Lähti aika sähäkästi siitä HAHAHAHAHAHAH!

Jokin tossa ei nyt ihan täsmää... Calibroja ei ole tehty n. kymmeneen vuoteen?

--

Jos provoilla halutaan tämä viimeinen voidaan tiivistää seuraanvanlaisesti: amikset.

Ja itse asiaan. Tuo saatanallinen pärinä ottaa todellakin aivoon, varsinkin jossain parkkihallissa, jossa kaikuu muutenkin niin paljon.

Lisäksi ärsyttää, tai no ärsyttää ja ärsyttää, yhdistelmä hieno urheiluauto ja vanha äijänkäppänä, joka ajaa sillä autolla kuin kuplavolkkarilla. Helvetti, jos ostetaan komia menopeli (yleensä leluksi/egoiluun), niin ajetaan sitten sillä sen mukaisesti! Vai mitä varten niitä tehokkaita autoja sitten ostetaan? Näyttää hienolta paperilla?

Buu huu! Kaikkea ei kannata ottaa niin tosissaan..

Back
Ylös Bottom