Ärsyttävät asiat liikenteessä

Yks mikä nakertaa on joidenkin liikennevalojen suunnittelemattomuus. Jos vaikka liikennevaloissa pitää kääntyä vasemmalle risteävään tiehen (ajaa siis vastaan tulevien kaistan yli) ja ei ole nuolivaloja, ja lisäksi on ruuhkainen päivä, niin siitä vaan ei pääse yli, kun luonnollisesti vastaan(suoraan)tulevilla on etuajo-oikeus, ja ne ei siitä hevin luovu. Siinä sitten pitää oottaa että valot vaihtuu punaselle ja luikkasta nopeesti risteyksen ohi. Pääsee suunnilleen yks auto kääntymään per valojen vaihto... nuolivalot ftw :D

Ja semmonen homma kans että kun käännyn risteyksessä noh esim vasemmalle, ja olen kääntymässä kaksi kaistaiselle tielle (siis kaksi kaistaa yhteen suuntaan), tietysti käännyn sitten ensiksi sille keskimmäiselle kaistalle ennen kuin alan vaihtamaan sille oikeanpuoleiselle kaistalle, niin eiköhän sieltä ole jo joku urpo painanut kaasupohjassa suoraan sinne oikeanpuoleiselle kaistalle takaani, eli vaihtanut kaistaa jo siinä kääntyessään. Tosi usein meinaa tuolla tavalla itsellä ainakin rytistä liikenteessä.

Ja semmonen homma kans että kun käännyn risteyksessä noh esim vasemmalle, ja olen kääntymässä kaksi kaistaiselle tielle (siis kaksi kaistaa yhteen suuntaan), tietysti käännyn sitten ensiksi sille keskimmäiselle kaistalle ennen kuin alan vaihtamaan sille oikeanpuoleiselle kaistalle, niin eiköhän sieltä ole jo joku urpo painanut kaasupohjassa suoraan sinne oikeanpuoleiselle kaistalle takaani, eli vaihtanut kaistaa jo siinä kääntyessään. Tosi usein meinaa tuolla tavalla itsellä ainakin rytistä liikenteessä.
Tovi sitten vasta kortin sain, mutta täähän on erittäin suosittua ja näkee varmasti päivittäin liikenteessä. Itekin sorrun joskus tähän :rolleyes:

Itse en ole tykännyt ajovalopakosta päivällä... toki niillä taitaa olla onnettomuuksia vähentävä vaikutus mutta eikä samalla voisi maalata kaikki autot kirkkaan oranssiksi että taas onnettomuuden vähentyisi... ajovalopakko kustantaa aikalailla rahnaa. Jostain luin että peräänajo onnettomuudet olis noussu valopakon myötä...

"0,3-0,4 litraa kuluu tunnissa ajovalojen käyttöön ..... noin 800 miljoonaa markkaa vuodessa ajovalopakosta." ( vuonna 97 huom..)

Itse en ole tykännyt ajovalopakosta päivällä... toki niillä taitaa olla onnettomuuksia vähentävä vaikutus mutta eikä samalla voisi maalata kaikki autot kirkkaan oranssiksi että taas onnettomuuden vähentyisi... ajovalopakko kustantaa aikalailla rahnaa. Jostain luin että peräänajo onnettomuudet olis noussu valopakon myötä...

"0,3-0,4 litraa kuluu tunnissa ajovalojen käyttöön ..... noin 800 miljoonaa markkaa vuodessa ajovalopakosta." ( vuonna 97 huom..)

Nopeasti vilkaistaessa voi luulla että ilman ajovaloja ajava auto on parkissa. Olen myös huomannut että ajovalot päällä ajavat huomaan paljon helpommin kuin ilman ajavat. Itse vilautan aina pitkiä kun joku tulee vastaan ilman valoja.

Joo, kyllä linja-autokuskit ja taksikuskit ovat usein täysin mulkkuja ja kaahareita.

Varsinkin linkkikuskit! Käyttävät todella törkeesti ja ilmeisesti vittuillessaan hyväksi tuota sääntöä, että autoilijan pitää antaa linkin lähteä pysäkiltä tien reunasta takasin tielle. Siinä kun linkki on pysähyksissä ja vilkku naputtaa koko ajan vasempaan, ei ikinä tiedä millon se tulee eteen.

Kerrankin olin ajamassa jo linkin takarenkaan kohdalla, kun kuski pönkee linkin romullaan vielä eteen. Jouduin siinä koukkaamaan vastaantulevien kaistalle ja ohittamaan liikenteenjakajan väärältä puolelta.

Taidettu suurin osa jo mainitakkin, mutta silti:

-Persiissä roikkujat
-80km/h alueella 50-70km/h ajavat,jotka jatkavat tätä 50-70km/h vielä 40:n alueella..käsittämätöntä..prkl :)
-Taxit, kun ne ain kaahailee
-pimeissä mutkissa,mäissä,keltaisella viivalla,risteysalueella jne ohittelevat vatipäät.
-Kun lähet ohittamaan ohitettava alkaa kiristämään vauhtia ehkä jopa kiilaa :whip:
-Saatanan hitaasti valoista ajavat, punaisia päin ajavat.
-vilkuitta ajavat

Minua vituttaa liikenteessä vaikka mikä, mutta pistetään tähän nyt viimeaikoina paljon vitutusta aiheuttanut liittymä.

Elikkäs. Kehä II pää länteenpäin ajaessa. Mikä helvetti siinä on, kun tullaan länsiväylältä (ajettaessa länäriä hankoon päin), niin pitää pysähtyä rampin päähän? Haloo laurit, siinä on ihan hyvä liityntäkaista. Ei tartte pysähtyä keskelle tietä ihan turhan takia! Lisäksi kun nämä tamppooit jäävät odottamaan hyvää rakoa mihin voisi auton ajaa. No, mitäs veikkaatte kauan siinä seistään kun kello on 17 ja autoja tulee kehää pitkin katkeamattomana virtana? Aivan helvetin kauan.

Sitten jos itse satut tulemaan Kehä II:sta länteenpäin ja lähestyt tätä samaa liittymää. Sieltä onkin joku arjen sankari uskaltautunut liityntäkaistalle ja herrasmiehenä jätät sille tilaa. Miten se on mahdollista, että vaikka jättää aivan helvetisti tilaa tulla siihen varsinaiselle ajokaistalle, niin se on 80% tapauksissa lähes mahdoton tehtävä! Alkaa järjetön arpominen kaasun, jarrun, vilkun, ratin, päänpyörityksen kanssa. Lähes aina näissä tapauksissa on vain pakko perua tilanantaminen ja jättää arjen sankari odottamaan seuraavaa n. 500m rakoa johon ehkä uskaltaisi rottelonsa työntää. Tähän ei tarvitse edes ruuhka-aikaa, keskellä yötäkin tuo kaistalle liittyminen tuntuu olevan jengille aivan uskomattoman vaikea tehtävä.

Kyseisellä tiellä on tuossa kohtaa 50km/h rajoitus, joten ei luulisi olevan mikään amerikan-temppu kiihdyttää vähän väsynempääkin kauppakassia siihen nopeuteen!

Ongelmahan ei ole sinänsä iso, mutta kun tuosta tulee ajettua vähintään kerran päivässä, niin tuo ainainen vatvominen ja torspoilu alkaa vaan vituttamaan aivan äärettömästi.

Taidettu suurin osa jo mainitakkin, mutta silti:

-Persiissä roikkujat
-80km/h alueella 50-70km/h ajavat,jotka jatkavat tätä 50-70km/h vielä 40:n alueella..käsittämätöntä..prkl :)
-Taxit, kun ne ain kaahailee
-pimeissä mutkissa,mäissä,keltaisella viivalla,risteysalueella jne ohittelevat vatipäät.
-Kun lähet ohittamaan ohitettava alkaa kiristämään vauhtia ehkä jopa kiilaa :whip:
-Saatanan hitaasti valoista ajavat, punaisia päin ajavat.
-vilkuitta ajavat
Miktä pahaa mäissä ohittamisessa on? Keltaista viivaakin on välillä niin typerissä paikoissa, että silloin tällöin tulee ohiteltua keltaisen viivan alueellakin. :arvi:

Miktä pahaa mäissä ohittamisessa on? Keltaista viivaakin on välillä niin typerissä paikoissa, että silloin tällöin tulee ohiteltua keltaisen viivan alueellakin. :arvi:

Heheh.

No eihän siinä....

Turvallista matkaa.

Ei tullut muuten ikä yllätyksenä kommentin antajalta.

Mua lähinnä vituttaa paljon pyöräilevänä, kun suomessa tuntuu autoilijoiden ja pyöräilijöiden suhde olevan aika pitkälti vahvimman laki. Ei ikinä uskalla ajaa jarruttamatta jos auto tulee kolmion takaa, kun vähintään 50% jättää kolmion huomioimatta, jos pitäisi pyöräilijää väistää. Muutaman kerran oon meinannu vetää jo ihan vittuuksillaan nastarenkaalla auton kylen naarmuille, kun on oikein vittumaisesti ajettu autolla eteen.

Monesti on niin, että on pakko ajaa siihen suojatien päälle kun ei nää yhtään mitään sieltä takaa(kesällä puskat talvella lumivallit edessä) ja sitten jos ajaa suojatien eteen on jo autokaistalla. Aina olen tietoinen kun suojatien päällä odotan ja inhottaahan se kun jalankulkijat ja pyöräilijät joutuvat koukkaamaan.

Törkeistä eteenkiilauksista olen ihan samaa mieltä kyllä.

--

Yks mikä nakertaa on joidenkin liikennevalojen suunnittelemattomuus. Jos vaikka liikennevaloissa pitää kääntyä vasemmalle risteävään tiehen (ajaa siis vastaan tulevien kaistan yli) ja ei ole nuolivaloja, ja lisäksi on ruuhkainen päivä, niin siitä vaan ei pääse yli, kun luonnollisesti vastaan(suoraan)tulevilla on etuajo-oikeus, ja ne ei siitä hevin luovu. Siinä sitten pitää oottaa että valot vaihtuu punaselle ja luikkasta nopeesti risteyksen ohi. Pääsee suunnilleen yks auto kääntymään per valojen vaihto... nuolivalot ftw :D

Juu ja sitten ku ajaa siitä punaisten vaihtuessa, vihreää odottavat alkavat tööttäillä.

Jos sattuu olemaan niin, että valoristeyksen jälkeen pääsee kääntymään vasemmalla tasa-arvoisesta risteyksestä(eli ajamaan pienen lenkin) kannattaa sitä käyttää. Ruuhka-aikaan tuo auttaa myös siihen, että ensimmäisenä jonossa ollessa muut eivät joudu odottamaan takana ja tunkemaan sitten ohi sieltä jostain reunasta samaan aikaan kun vastaantulijoista joku kääntyy tämän ohittajan eteen.

Muistanko väärin, että oikealle kaistalle saa kääntyä suoraan jos kääntyy heti seuraavasta risteyksestä oikealle. Tällöin tiheämmässä olevien risteysten ollessa kyseessä homma helpottuisi.

Ohittaminen kääntyessä oikealle kaistalle onkin sitten jo typeryyttä.

kuten varmaan ymmärrät niin korkeuserot lyhyellä matkalla luovat esteitä näkyvyydelle. etkai oikeasti ole niin tyhmä ettet käsitä mikä ongelma mäissä ohittamisessa on?

monet ovat sanoneet bussit ja taksit ärsyttäviksi liikenteessä. kertaakaan mulla ei ole ollut ongelmaa tai läheltä piti tilannetta linja-auton kanssa kaupungissa. ennakoinnilla säästää paljon vaivaa. taksienkaan kanssa ei mitään merkittävää ongelmaa ole ollut, vaikka aina yrittävät esim tunkea liikenneympyrään. sadistisen nautinnon fiilis kun taksikuski tulee kokeilemaan että suostunko joustamaan oikeuksistani liikenneympyrässä enkä jousta tippaakaan niin taksi joutuu monesti tekemään hyvinkin rajun jarrutuksen. jos joku kiilaa röyhkeästi niin mielelläni ajan 2 korttelia auton perässä töötti pohjassa valoja vilkuttaen. varmasti kiilaajaa vituttaa tämän jälkeen enemmän kuin minua.

en pidä itseäni minään liikennemulkkuna, jalankulkijat päästän useimmiten suojatien yli enkä aja jonon perään kiinni ja tuki risteystä, yms. mutta jos joku väkisin haluaa viedä oikeuksiani niin en varmasti anna yhtään.

--

monet ovat sanoneet bussit ja taksit ärsyttäviksi liikenteessä. kertaakaan mulla ei ole ollut ongelmaa tai läheltä piti tilannetta linja-auton kanssa kaupungissa. ennakoinnilla säästää paljon vaivaa. taksienkaan kanssa ei mitään merkittävää ongelmaa ole ollut, vaikka aina yrittävät esim tunkea liikenneympyrään. sadistisen nautinnon fiilis kun taksikuski tulee kokeilemaan että suostunko joustamaan oikeuksistani liikenneympyrässä enkä jousta tippaakaan niin taksi joutuu monesti tekemään hyvinkin rajun jarrutuksen. jos joku kiilaa röyhkeästi niin mielelläni ajan 2 korttelia auton perässä töötti pohjassa valoja vilkuttaen. varmasti kiilaajaa vituttaa tämän jälkeen enemmän kuin minua.

Lihavoituun:

Itse ainakin olen jo oppinut paikkani bussien kanssa. Nehän saavat kiilata vaikka miten alle 60 km/h (vai oliko jopa 70?) nopeusrajoitusalueilla, joten aina kun näkyy bussi pysäkillä, hidastaa valmiiksi. Jos näen, että bussi vasta menee pysäkille, painelen rauhassa ohitse.

Kuten mainittiin, ennakoimalla säästyy aika monelta riskiltä.

Ja alleviivattuun:

Ei vittu. :lol2:

kuten varmaan ymmärrät niin korkeuserot lyhyellä matkalla luovat esteitä näkyvyydelle. etkai oikeasti ole niin tyhmä ettet käsitä mikä ongelma mäissä ohittamisessa on?
En vieläkään ymmärrä, mikä ongelma on ohittaa mäessä, jos se on pitkä ja näkyvyys hyvä?

road.preview.jpg

Esim tuossa on mäki. Jos tuossa ei olisi ohituskaistaa, mikä tekisi ohituksesta ärsyttävän/vaarallisen.

Pyörällä ajaessa usein tulee ohitettua keltaisen viivan alueella, kun se ohitus ei kauaa kestä... Autolla en kyllä ohittele kuin ohituskaistoilla.

E: Tarkotettiinko mäellä "nyppylää" tiessä? En tietenkään ohita tällaisissa pakoissa, kuten toivottavasti ei kukaan muukaan.

Nyppylöitä:

208133NsUR_w.jpg

Ajattele se mäki toiseen suuntaan ettet nää kuka sieltä huipun takaa tulee ja ohitat siinä keltaisella.
:wall: Jos ajan kuvan suunnasta, ja lähden ohittamaan alamäkeen, eli siis kyseessä on MÄESSÄ ohitus, niin mikä siinä nyt mättää?

Olettaen siis, että ei ole ohituskieltoa ja ohituskaistaa

Taksia ajavana (yli 2 milj. km jo kertynyt) voin vain KIITTÄÄ niitä ystävällisiä kanssa-autoilijoita, jotka ovat tajunneet että teemme TYÖTÄ ja tehtävänä on viedä mahdollisimman sujuvasti asiakas pisteestä A pisteeseen B ja että asiakkaan kiire EI OLE omamme vaan YRITÄMME olla asiakaspalvelijoita. Ennen vanhaan sai tippiäkin jos ajoi vauhdikkaasti, nykyisin ei, joten ainoa keino päästä edes 10 euron tuntipalkoille 10 tunnin vuorossa on ajaa tavallista reippaammin. Ja vaikka olen tosiaan ajanut vähän yli 20 vuotta taksia niin silti koen asiakkaan kiireen omanani vaikka ei pitäisi...Noloa...

PK-seudulla suurin ongelmamme ovat ruuhkaiset tiet. Kun vien asiakkaan esim. Keilaniemestä lentokentälle, käytän mahdollisimman tehokkaasti kehä I:llä bussikaistaa ja pyrin Vallikalliossa takaisin normaalikaistalle, saan yleensä hienosti tietä siviileiltä. VALTAVAN ISO KIITOS HEILLE!
Matka kentälle vie pahimpana ruuhka-aikana n. 35-45 min ja paluu saman verran! Hyvin harvoin sieltä kentältä saa vieraspaikkakuntalainen taksi paluusuuntaansa kyytiä, joten tienestihän siinä kärsii: aatelkaa itsekin että yhteen keikkaan menee n. 1h 15 min tai 1h ja 25min!
Ruuhkat aiheuttavat sen, että asiakkaat joutuvat odottamaan ja monelle se tietää vaaraa myöhästyä jatkoyhteyksistä. Siksi siviiliautojen antama tila on tärkeää asiakkaillemme. Ehkä he ovat itsekin olleet vastaavassa tilanteessa taksin takapenkillä ja jännänneet ehtimistään?

Ainoa mikä jokseenkin harmittaa, on muualla Suomessa ajaminen - ajokulttuuri on todellakin toisenlainen. Jotenkin mustasukkaisempaa...Eli eivät muualla tahdo millään antaa tietä eivätkä ole näkevinään vilkkuja! En jaksa uskoa että sivupeileihin kytkettyjä vilkkuja aina luultaisiin sykäyksittäin toimiviksi peilinlämmittimiksi...
Samoin vetoketjuliittyminen (2-kaistainen tie muuttuu 1-kaistaiseksi) tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa muualla, täällä päin Suomea se on alettu melkoisen hienosti oppia eikä liikenne enää töksähtele pysähdyksiin, vaan ainoastaan hidastuu ja kaikki liikkuvat.

Eli kaiken kaikkiaan liikennekulttuuri on muuttunut parissa kymmenessä vuodessa huomattavan paljon paremmaksi ja sujuvammaksi ja siitä syystä luulen, että ne muutamat mulkerot erottuvat vain selkeämmin! Autoilijoiden määrähän on nykyään valtava.

Back
Ylös Bottom