Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Jokaisella on varmasti omat mielipiteensä, mutta mä olen sitä mieltä, että koulu opettaa sitä teoriaa, mitä töissä ei niinkään opi. Tämä on tärkeää, jotta poliisi osaa tärkeimpiä lakeja pääpiirteittäin, osaa soveltaa lakia työssään sekä perustella käytännön toimintansa. Teoriaa ei kannata liikaa aliarvioida, vaikka tosiasia on se, että on siellä koulussa niitä vähemmän tärkeitä juttujakin, joiden tilalla voisi olla jotain tärkeämpää. Ja sen lisäksi pelkkä teoria vielä ei tee kenestäkään hyvää poliisia. Opetussuunnitelmia pitää kuitenkin noudattaa eikä koko koulunkäynti voi olla esim. pelkkää voimankäyttöä, vaikka on hyvä että erilaisia tilanteita voi harjoitella myös "käytännössä". Tällaisen harjoittelun tulisi olla säännöllistä, myös työpaikalla.

Työnteko (ja se maalaisjärki) opettaa parhaiten soveltamaan sitä koulussa saatua tietoa käytäntöön. Jotkut asiat vaan on sellaisia, että niitä ei opi muuta kuin lakipykäliä lukemalla ja muuten opsikelemalla. Itse en sanoisi missään nimessä, että viikon työharjoittelu opettaa vielä ketään poliisiksi ja ihan varmasti koulunkäynnillä on tärkeä merkitys. Haluaisin tietää hyvän nykyaikaisen poliisin, joka ei olisi hyötynyt mitään kouluopetuksesta. Luulen, että Aapina ehkä hieman "karrikoi" omassa esimerkissään.

Itse koin, että minulla "syttyi lamppu" vasta sen jälkeen, kun valmistuin koulusta. Yhtäkkiä sen jälkeen tajusin oikeasti, minkä takia tein mitäkin juttuja siellä töissä. Ainakaan harjoitteluaikana asiat eivät vielä olleet minulle täysin kirkkaita ja tein vähän mitä käskettiin. Tänä päivänäkin opin vielä koko ajan uusia juttuja kokeneemmilta kollegoilta, ottamalla itse selvää, kouluttautumalla, lakiuudistuksiin perehtymällä ja vanhoja kertaamalla sekä kantapään kautta. Poliisin eri toimialueet ovat niin laaja kokonaisuus, että koulu ei voi kaikkea opettaa muuta kuin pintaa raapaisemalla. Itse perehtyminen tiettyihin juttuihin tapahtuu työtä tekemällä sekä ylimääräisiä kursseja käymällä.

Kyllä on niin mukavaa kun tietää että 2 ½ vuoden koulutus ei ole mennyt hukkaan...Olen neljättä kuukautta työttömänä ja nyt alkaa pikkuhiljaa usko loppua. Tilanne hallinnossa ei voi olla niin surkea kun annetaan ymmärtää. Miksi/missä määrärahoja piilotellaan?! Toki poliisin(kin) töitä tekevälle riittää, periferioissa on käsitykseni mukaan jonkin verran paikkoja auki valmistuneille konst-aapeleille mutta entä ne, jotka eivät syystä tai toisesta pysty vaihtamaan paikkakuntaa työn perässä? Ne jotka odottavat kouluun pääsyä ja tulevia työharjoitteluja saavat olla todella tyytyväisiä että töitä saa tehdä sen vuoden verran, sillä mikäli tilanne ei muutu paremmaksi (juna liikkuu, mutta kovin hitaasti) odottaa valmistumisen jälkeen ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha..ja sillä ei vielä kuuhun mennä, uskokaa pois. Kiitos ja anteeksi..

Poliisiasemien määrää vähennetään. Tarkoituksena vähentää päälliköitä ja lisätä kenttäväkeä. Tapahtuu noin 1,5v kuluessa. Näin uutisoitiin. Itse otin uutisen positiivisilla mielin vastaan. Voiko muuten olla mahdollista, että ensiviikolla tulevia päätöksiä, virallisten valintojen suhteen odottaa ehkäpä noin 2,25 kertaa enemmän kuin aiempien karsintojen ja jatkoonpääsyjen tuloksia =)

Todellakin odottelee aika jännittyneenä viimeisiä ja virallisia tietoja.. vaikka on kuulemma melko varmaa et kouluun lähtö tulee, MUTTA kumminskin takaraivossa on sellai pieni, mitä jos... Mitenköhän ne laittaa porukan niille kursseille?? eli 13.8 vai sit se myöhäisempi.
NO ens viikol sen sit näkee.. odotellaa lappua ja sit kun se tulee niin:kippis1:

Kiitti kun kerroit iskä, muistan harjata hampaat. Voi löytyä virkoja, mutta löytyykö poliisin organisaatiosta. Supistuksia joudutaan tekemään jokatapauksessa. Uskon kuitenkin, että tämä finansiaalinen päätös, on päätös joka minimalisoi mahdolliset vähennykset kenttäväen suhteen.

Ei millään pahalla, mutta ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä uutisoidaan. Päälliköille löytyy vähintään samapalkkaiset virat joidenkin tammipöytien takaa ja kenttäväki vähenee aivan varmasti.

Käsittääkseni se menee niin että päälliköitä ja hallintoa vähennetään käytännössä vain eläköitymisen myötä.

Kiitti kun kerroit iskä, muistan harjata hampaat. Voi löytyä virkoja, mutta löytyykö poliisin organisaatiosta. Supistuksia joudutaan tekemään jokatapauksessa. Uskon kuitenkin, että tämä finansiaalinen päätös, on päätös joka minimalisoi mahdolliset vähennykset kenttäväen suhteen.

Lapseni, ei sieltä ketään pollaripamppuja pihalle heitetä uutta työtä etsimään. Eläköitymisen myötä tapahtuu muutoksia, mutta poliisihallinnon ulkopuolisia virkoja nykyisen päällystön ei takuu varmasti tarvitse etsiä.

Ei. Päätökset tehdään 12.6 ja mahdollisesti seuraavana päivänä tulis kirjeet.
Nauroinkin kun Aamulehden liittessä joku hakija sanoi, että opiskelut alkaa sitten syksylla ja että on saanut tietonsa poliisin työstä C.S.I:sta. Tai oikeastaan ei naurattanut hirveesti;)

Onnea valituille. Itse olen viime Marraskuussa valmistunut. Hätäkeskuksessa oon töissä, kun ei oo poliisin virkoja auki.:curs: Ei ihan sitä mitä lähtiessä odotin mut tekeehän tätäkin....:(

Silloin kun itse valmistuin (reilu puolitoista vuotta sitten), meidän kurssilla alle kymmenellä oli töitä tiedossa. Jotkut saivat sitten 3 kk:n määräaikaisuuksia, ja jotkut jäivät työttömiksi. Omalle osalleni lankesi, niinkuin monelle muullekin, paikka hätäkeskuksessa. Kyllähän se hieman miestä söi ettei saanut koulutusta vastaavaa paikaa, mutta tärkeintä oli että sai töitä. Sain kylläkin nimityskirjat Turkuun aika nopeasti joten ei tarvinut olla epätietoisuudessa kovin pitkään, mutta kyllä silti HÄKE:ssä tuli oltua melkoisen monta ja pitkää kuukautta...

Tällä hetkellä kaikki kurssiltani ovat työllistyneet poliisin töihin (vaikka aikaa siihenkin meni yli vuosi), joten jos vaan jaksaa odottaa, niin luulisi jostain paikan irtoavan. Tiedän tosin pari tapausta jotka ovat harjoitteluaikanaan sössineet niin pahasti ettei ole mitään saumaa päästä oikein yhtään mihinkään, ja hyvä niin. Selvisi ainakin ettei tämä ala ole heitä varten.

Pääsykokeiden seula vuotaa paikoin aika pahasti, ja väitän että jokaiselta kurssilta löytyy sellaisia tyyppejä joista jokainen ajattelee että "miten helkkarissa toi on tänne päässyt".

Ei tällä kirjoituksellani ollut oikein mitään tarkoitusta, mutta kunhan nyt vähän tarinoin. Kesälomaa vietellessä...

Olen sitä mieltä että vuonna 2010, jolloin nyt valitut ovat valmistumassa, on täysin erilainen työllisyystilanne. Väitän myös että nimenomaan parempaan suuntaan työllisyys liikahtaa. Nyt sitten peruspessimistit pitää H.C reppanaa naiivina poikasena. Kiinnostaa vitusti. Saan viran tai en, koulusta ei ole muuta kuin hyötyä vaikka sijoittuisi työelämässä kaupan kassaksi.

Huomiota herättää myös se että vaikka hakijoiden määrä oli vähäisempi kuin esimerkiksi vuosi sitten, vaadittiin varasijoihin edelleen 18 pistettä. Eli pisteiden valossa taso ei tipahtanut, sitä en tiedä voiko siitä lopulta päätellä mitään.

Kysymys koulun käyneiltä ja muilta minua fiksummilta, jos poliisilta on monet työt kielletty niin onko näin myös poliisioppilailta? Eli voinko tehdä ensimmäisen vuoden ajan esimerkiksi vaksin töitä?

Jess! kirje tuli. Pisteet 20 ja kurssi p130. Onnea vaan kaikille päässeille.
Mielestäni joku juuri puheli että ei saisi tehdä ovi- eikä vartijanhommia opiskelu aikana. aika persiistä!!! se raha mitä koululta saa niin ei kyllä pitkälle riitä. siwan kanssa kutsuu.. NOT!!!

Back
Ylös Bottom