Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Niin, toki. En odotakkaan mitään eksoottisia ohjelmia asiaan, tietenkään :). Jäin miettimään että mikä lihas on heikoin lenkki tilanteessani, koska pienestä koukusta nousee useampikin leuka. Alhaalta toista leukaa yrittäessä saan taivutettua hieman kättä ja that's it.

leuanvetoa treenataan leuanvedoilla. tee niitä ykkösiä pitkin päivää, kunhan ovat helppoja. jossain vaiheessa homma helpottuu selkeesti, kun hermosto alkaa oppia. sitten lisäät toiston verran ja taas teet niitä pitkin päivää. 10-50 sarjaa päivässä on ihan ok. alota niiden ykkösten kanssa aika iisisti. jos nyt ekat pari viikkoa vedät 10*1*omapaino päivässä, huomaat kyllä jo jotain. tukkoisuutta jne, mutta sitten pitäs helpottaa.

No niin nyt on menty ohjelman eka viikko läpi.

by jto:
1 ma: 4-6*10/ 60"
1 ke: 5*3*melko tiukka kg
1 pe: 10*5*10kg/ 30"

Maanantai oli passeli, hyvin kulki. Keskiviikko 5x3x30kg jäi kohtuu löysäksi. Ehkä hieman tiukempi olisi ollut paikallaan. Tuntuma oli tosi hyvä, mutta tuntumaa ei haeta vaan tulosta.

Mutta perjantai.. jessus tossa oli purtavaa. Sain tehtyä 8x5 +10kg 30 sekunnin palautuksin. Antaako tämä nyt osviittaa että kunto on persiillään vai mitä ? Voimaan suhteutettuna kuvittelisi että tuo 10x5 +10kg painolla olisi helppo, mutta ei niin ei. 8. sarja nimittäin 5. toisto ei enää mennyt.

Jatkoa ajatellen joudun siis tiputtamaan perjantailta 10 kilosta ehkä vitoseen tai olisiko ok jos teen vähemmän sarjoja ? Vai pidennänkö pausseja ? Ideoita ?

Omalla järjellä jättäisin sarjat perjantain osalta 6*5 +10kg seteiksi ja pitäisin tauot samoina, ensi viikollahan on tarkoitus tehdä 20 sekunnin palautuksin ja sitten vasta alkaaki tuntua.

Koko ohjelma vielä:

1 ma: 4-6*10/ 60"
1 ke: 5*3*melko tiukka kg
1 pe: 10*5*10kg/ 30"

2 ma: 4-6*10/ 50"
2 ke: 5*3*melko tiukka kg
2 pe: 10*5*10kg/ 20"

3 ma: 4-6*10/ 40"
3 ke: 5*3*melko tiukka kg
3 pe: 10*5*10kg/ 10"

4 ma: 2*max*op/ 10-15´
4 ke: 5*3*melko tiukka kg
4 pe: 2*max*op/ 10-15´

5 ke: herättely 5*2*15
5 pe: testi

huono voimakestävyys, ei siinä mitään erikoista. noi kaikkihan sarjathan on aika hypoteettisia, joten se eka treeni antaa hyvin osviittaa, miten modaillaan. teepäs sillai, että teet kutosia, mutta pienemmällä raudalla, esim 5kg. täähän on hyvin lyhyt juttu, joten ei siinä erikoisia tehdä. saat kuitenkin jonkinlaisen voimakestävyyspiikin.

leuanvetoa treenataan leuanvedoilla. tee niitä ykkösiä pitkin päivää, kunhan ovat helppoja. jossain vaiheessa homma helpottuu selkeesti, kun hermosto alkaa oppia. sitten lisäät toiston verran ja taas teet niitä pitkin päivää. 10-50 sarjaa päivässä on ihan ok.

Päteekö tämä sama (kova sarjamäärä vaikkei toistoja tule juuri) myös ihan aloitteluun leuanvedossa, ilman lisäpainoja? Ehkä nääs 5 leukaa menee hieman hartioita leveämmällä myötäotteellä tällä hetkellä :rock:

E: kas uudehkoissa postauksissa olikin tätä sivuavaa juttua. Aiempi ketju oli vähän muuta..

kyllä se suuri määrä pätee vaikkei saisi yhtäkään leukaa. pääasia on, ettei liikaa näännytetä kerralla vaan "opetellaan" tekemään liike. ihan sama periaate kuin futiksen pompottelu. usein, muttei liika väsyksiin, ettei tekniikka kärsi.

mulla heikoinlenkki on "sormet" - näpeistä siis loppuu puristusvoima siinä parinkymmenen rauhallisen toiston kohdalla, tätä ominaisuutta olen yrittänyt parantaa roikkumalla pitempään eli tekemällä entistä hitaampia sarjoja ja roikkumalla vikan vedon jälkeen jokusen sekunnin tangossa. Onko muilla vinkkejä otteen "pettämisen" estoon ?

voima. 20 toistoo kestää jo sen verran kauan, että helpoimmalla pääset hankkimalla hieman lisää voimaa grippiin. lisäpainoroikkumisia 10-30" mittasilla sarjoilla. älä roiku löysin hartioin, ettei kiertäjäkalvosin tykkää kyttyrää. yhden käden ja 1-3 sormen roikkumiset myös hyviä.

Meikäläisellä auttoi gripperit hurjasti noihin sormivoimiin. Kyllä ote pitää kun hankkii captains of crush jousia tai vastaavia.

voima. 20 toistoo kestää jo sen verran kauan, että helpoimmalla pääset hankkimalla hieman lisää voimaa grippiin. lisäpainoroikkumisia 10-30" mittasilla sarjoilla. älä roiku löysin hartioin, ettei kiertäjäkalvosin tykkää kyttyrää. yhden käden ja 1-3 sormen roikkumiset myös hyviä.

kekkonen kiittää,kuittaa ja kokeilee - kahtellaan....

Mistäs kannattais lähteä ostamaan tankoa kotiin? Seinäkiinnitteinen "pro" -malli pitäis saada, ei mitään oviaukkoviritelmää sisälle. Mitä tommoset kustantaa?

Olen ajatellut tässä ruveta reenailemaan leukoja lisäpainoilla tikapuu-systeeminä :D Elikkä:

Tänään tein 1+2+3+4+5+6+7+8+9+10 x 20kg

Seuraavalla kerralla ajattelin kokeilla 30kilolla miten pitkälle pääsen.
Sitten 40kilolla tikapuu, ja tämän jälkeen taas tuohon 20kiloon ja niin edespäin ..

Voisikohan tämän tyylinen viritys toimia ?

kyllä se lisäpainoilla onnistuu ihan hyvin, mutta vaikutukset on enempi kestävyyteen. riippuu tietenkin, tekeekö normaaleilla 1:1 tauoilla. mitä pidemmät paussit sitä enemmän saa sinne voiman suuntaan sitä treeniä.

Olen ajatellut tässä ruveta reenailemaan leukoja lisäpainoilla tikapuu-systeeminä :D Elikkä:

Tänään tein 1+2+3+4+5+6+7+8+9+10 x 20kg

Seuraavalla kerralla ajattelin kokeilla 30kilolla miten pitkälle pääsen.
Sitten 40kilolla tikapuu, ja tämän jälkeen taas tuohon 20kiloon ja niin edespäin ..

Voisikohan tämän tyylinen viritys toimia ?

kuinka usein ? kaksi kertaa viikossa ?
tuossa on paljon toistoja ja tehoja.

Oon itse ajatellus kesaksi (12vko) tuota samaa. laitatko vaikka 6 viikon paasta tietoja kuinka 20 kg liikahtaa ?

1-2 kertaa viikossa ajattelin ton hässäkän suorittaa, riippuu miten vapaapäivät duunissa menee ..

Ajattelin että toi 20-40kilon vaihtelu toisi hyvää meininkiä ja motivaatiota tohon leukojen reenaukseen :) Saas ny nähä.

Mutta voin ilmotella mihin asti 6 viikon päästä pääsen tolla 20kg limpulla :)

Leuanveto-ohjelmaa..

Moro! Kyselisin neuvoja leuanvetoon liittyen, yllätys yllätys :D
Eli nyt menee omalla painolla 10 toistoa, ja tavoitteena olis saada se nyt näin aluksi tonne 20 tienoille, ja siitä sit ylöspäin ajan kanssa:) Iski tästä tredistä kauhea innostus leukoihin että aattelin alkaa niitä oikeen kunnolla himottamaan:D

Eli jotain tällaista suunnittelin:
viikon aikana voisin vedellä leukoja vaikka neljänä päivänä. Enempikin kyllä käy mieluusti:D eli olisko kolmesti viikossa 10*5*op hyvä näin aloituksena, sarjat sijoitettuna pitkin päivää? Ja vaikka kerran viikkossa voisin tehdä tikapuutyylillä näin aluksi, vai miten olis?

progressio vois näyttää silloin vaikka tältä:

1.viikko: 10*5*op
2. ja 3.viikko: 10*6*op
4. ja 5.viikko: 10*7*op
6. ja 7.viikko: 10*8*op
8. ja 9.viikko: 14*6*op
10. ja 11. viikko: 14*7*op
jne...
Jossain vaiheessa varmaan lisäpainot kehiin?

Mutta mites ton tikapuu-tyylin sit tekis?

Niin ja treenailen tosin 1-jakoisella "bodaustyylillä", ja taidan pudottaa suoran hauistreenin suosiolla pois, saavat varmasti tarpeeks rankaisua muutenkin...?

Mutta heittäkääs nyt ehdotuksia ja mielipiteitänne, varsinkin jto:n kommenteista olisin todella kiitollinen:) Eli onko tää "ohjelma" ihan perseestä vai kuinka?

Edit: ja kyllä, olen selaillut trediä ja yrittänyt jotain oppiakin. Sivulla 57 mennään tällä hetkellä:D

Itse en kyllä jaksaisi tahkota päivästä toiseen samankaltaisia sarjoja. Hakisin vaihtelua vaikka lisäpainoista ja räjähtävistä sarjoista.

itse teen 6 viikon jaksoissa. mua motivoi eniten se etta nakee sarjoissa kehityksen. Vaihtelu virkistaa, mutta kun haetaan esim kestavyytta niin ei kauhesti ole hyotya kiskoa rajahtavia.

Back
Ylös Bottom