Levysuosituksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shane
  • Aloitettu Aloitettu
Metallin seuraaminen on jäänyt viime aikoina vähemmälle ajanpuutteen vuoksi, vaikka kiinnostusta olisi. Aiemmin olen kuunnellut perusheviä (Maiden, Priest, Manowar), speedia/thrashia (Anthrax, vanha Metallica, jne.), doomia jonkun verran (esim. Candlemass). Toisaalta 69 Eyesin goottirock ja raskaampi rock'n'roll AC/DC:n ja Motörheadin tyyliin kolahtaa myös. "Uudemmista" Diablo, Bodom ja Swallow the Sun on ainakin kolisseet.

Mitä suosittelisitte uudemmista bändeistä/levyistä, mihin kannattaisi tarkemmin tutustua? Varsinkin tuollainen Swallow the Sunin tyylinen suht melodinen death/doom kiinnostaa tällä hetkellä...

My Dying Bride - A Line of Deathless Kings
My Dying Bride - Angel and the Dark River
Crematory - Revolution
Crematory - Act Seven
Graveworm - (N)Utopia
Novembers Doom - The Novella Reservoir
Amon Amarth - With Oden on Our Side

Tässä ainoastaan loistavia melo/death/doom levyjä.

Kiitoksia HC:lle suosituksista. Grawewormin "Demonic Dreams" kuulostaa ainakin todella hyvältä. Novembers Doomin biisit tuntuis myös toimivan, ns. ilmakitaraindeksillä mitattuna. :) Crematoryn biiseissä vähän hajontaa, Kein Liebeslied toimii mutta kaikki kuuntelemani ei.

Pitkällisen harkinnan jälkeen laitoin eilen tilaukseen Gravewormia, Amon Amarthia ja Swallow the Sunia. Melko hyvin mun musiikkimakuuni osuu kyllä kaikki muutkin mainitut orkesterit...

Näitä metalli Classicoita voisin suositella.
Accept-Metaheart & Balls to the wall
W.A.S.P-S/T

Melodethiä
Kalmah-Black waltz.
Insomnium-mikä vaan levy
Wintersun-s/t

Ja perus Doomia
Pentagram

Opeth, mikä vaan levy My Arms, Your Hearsesta etiäpäin. Opeth tosin on hieman progeilevaa, mutta myös melodista ja raskasta, eikä useimmiten kovin nopeaa, eli doomin tyylistä hieman. Sekä kipalemateriaali, että levyjen saundit ovat silkkaa parhautta.

Tsekkaa myös Arch Enemy, vaikkapa ekana Anthems of Rebellion tai Wages of Sin. Se ei ole doomia, vaan semmoista nykyaikaista death metallia, kuten Bodomit, mutta hitaampaa, melodisempaa ja parempaa. :thumbs:

Opeth on tosiaan vähän hankalaa musiikkia, ainakin aloittelevalle kuuntelijalle. Itselleni se ei uppoa edelleenkään (yritetty on) just sen liiallisen progeilun/vatvomisen takia. :) Kannattaa ehkä tsekkaa muutama biisi sieltä täältä ennenkun tilaa koko tuotannon netistä. Niin tulee tyylisuunta tutuksi.

Arch Enemy unohtu, aivan loistava metallipändi.

Flames/Tranquillity/Moonspell.

Mitä suotta etsiä "uusia" bändejä, jos on vanhempia(parempia) tutustumatta.

HC:n kanssa samoilla linjoilla siinä, että progeilu voi hetken miellyttää, mutta suoraviivaisuus on lopulta kuitenkin se juttu.

Scar Symmetry on myös erittäin hyvää Göteborg-metallia. Eli jos pidät In Flamesista, Dark Tranquillitystä jne, niin testaa myös tämä. Melodista on kovin.

Kannattaa selailla tätä pakkometallia ajatuksella. Useimmasta topicista löytyy bändille linkki MySpaceen, missä on ilmaisia biisejä näytteeksi. Itsellä palstan ansiosta useita kovia löytöjä, uusimpana Mors Principium Est.

Flames/Tranquillity/Moonspell.

Mitä suotta etsiä "uusia" bändejä, jos on vanhempia(parempia) tutustumatta.

HC:n kanssa samoilla linjoilla siinä, että progeilu voi hetken miellyttää, mutta suoraviivaisuus on lopulta kuitenkin se juttu.
Opethin paria levyä kuuntelin, Blackwater... jotain ja Deliverance. Edellinen oli liian kevyttä mun makuuni, jälkimmäinen ei hullumpi.

Noin pääsääntöisesti en tykkää progemeiningistä erityisesti, mutta teknisestä thrashista kylläkin. En tiedä onko noiden välillä selkeää rajaa. Esim Death Angelin Act III on aivan loistava levy, mutta sisältää paahdon lisäksi myös melkoista "progeilua".

Vanhoihin bändeihin olen tutustunut aika hyvin, mutta "vanhat" tarkoittaa mun ajanlaskussani 90-luvun alkua ja siitä taaksepäin. Siitä eteenpäin kaikki on uutta. :)

Opethin paria levyä kuuntelin, Blackwater... jotain ja Deliverance. Edellinen oli liian kevyttä mun makuuni, jälkimmäinen ei hullumpi.

Kerran olen omat noi levyt kuunnellut. Siihen on jokin syy miksei niitä ole toista kertaa soittimeen laittanut.

Moonspellin Wolfs Heart on helmi. Genre on doom/death metallia, ei mitään yltiöraskasta, mutta ehdottomasti menee top5:een. Hieman hassulta kuullostaa kun ne vääntää enklantia, mutta ei mua häiritse.

Jos pitää ihan äijärokista, niin Pantera on the band.

Omasta mielestä on aika harvassa ne oikeasti hyvät levyt. Muita voi pelkästään vaihtelun vuoksi kuunnella, mutta siihen se sitten jääkin.

Välillä tuntuu, että 90-l levyt alkaa olemaan jo vanhoja.

Levyjä kannattaa lainailla kirjastosta, ettei tarvitse ihan kuraa ostaa randomilla. Kai noita netistäkin löytää.

Jos etsii joitain tietyn tyylisiä artisteja, niin kannattaa varmaan kuunnella tosta last.fm-nettiradiosta juurikin sitä musiikkityyliä mistä diggaa.
Tää onkin hyvä saitti, ei ollut ennestään tuttu. Myspacesta olen näytteitä aiemmin kuunnellut.

Tässä muuten mun "vanhat" levysuositukseni:
- Faith No More: Angel Dust
- Anthtrax: Persistence of Time
- Candlemass: Nightfall
- Paradise Lost: Gothic
- Death Angel: Act III

Icon:haart:
Hyvä sekin. Gothicista tekee loistavan ne kontrastit: todella "rupiset" kitarasoundit jne, ja sitten toisaalta heleitä naiskuoroja taustalla. Ja melko hidasta tuomionjulistusta. :)

Back
Ylös Bottom