Tarvitseeko voimaurheilija erityisiä proteiineja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Metuc
  • Aloitettu Aloitettu
Jaahas. Mä saattaisin olla erimieltä.

Niin siis kysehän on alunperin tästä(?): "Urheilijan runsaskin proteiinintarve tyydyttyy runsaan energiankulutuksen sallimalla runsaalla ruokailulla."

Tarkoitetaanko tuossa nyt että proteiini- ja aminohappovalmisteet sinällään eivät ole normaalista ruoasta saatavaa proteiinia parempaa (liha vs. hera?)? Eli ennemmin oikeaa ruokaa naamaan kuin jauhoja? Tottakai, näin IMO asia on.

Viimeinen lause jota tuolla quotetiinkin on kyllä hieman outo...?

"Sen sijaan proteiini- ja aminohappovalmisteita pidetään tarpeettomina, koska ne eivät nopeuta palautumista eivätkä kasvata lihasmassaa."

Tätä on varmaa useammallakin tutkimuksella todisteltu? Vai onko taas kyse että jos vedät treenin jälkeen heraa vs. 500g jauhelihaa niin palautuminen ei ole sen nopeampaa?

Myös tämä....?

"Aamun sanomalehdessä kerrottiin Stadionin eliittikisoihin saapuneesta kuulantyöntäjästä, joka nauttii joka aamu aamiaisella 12 kananmunanvalkuaista. Valkuaiset ovat varmasti järkevämpi vaihtoehto kuin proteiinivalmisteiden käyttäminen. Kuitenkin olen varma siitä, että kuulantyöntäjä olisi voinut korvata suuren osan munanvalkuaisista leivällä, puurolla ja pastalla ilman, että kuulakaaret olisivat siitä lainkaan lyhentyneet."

Siis Antti Aro on tästä varma, kai asian täytyy sit noin olla... :jahas: Mitäköhän Antti miettii esim. siitä että vegejen on ilmeisen tärkeää vedellä monesta eri lähteestä kasviksiaan jotta saisivat kaikkia aminohappoja?

"Yhdestä kananmunan valkuaisesta on voinut saada enemmän proteiinia kuin kourallisesta proteiinipillereitä."

Tästä lainauksesta päätellen kaverin tiedot on osittain 60-luvulta.

Proteiinipillereitä ei vittu.....kuka on näitä nähnyt enää vuosiin?

Röhöhhöh :D
Säästetääki pitkä penni kun syyää palkkareis vaa kananmunan valkuaisii ja vedetää tehottomat proteiinihormonipillerit pyttyst alas.

On aika hullun kurista kun joku kynäniska ravintoteraupeutti jne. tulee neuvomaan raavasta miestä miten syödään. Ei helvetti, proteiinipillereitä(ei siis hormoneja) oli ammattiurheilijoiden käytössä vielä kahdeksankymmentä luvulla mutta eipä oo näkyny enää..

Sitä mieltä, että kaikkea tekstiä voi kirjoittaa kyllä mutu-tuntumalla. Jotenkin itse sain semmoisen kuvan tosta tekstistä, että jos ruokapuoli on TÄYSIN kunnossa, niin sitten ei ole niinkään hyötyä nauttia valmisteita.

taitaa niitä proteiinipillereitä wrangella olla vieläkin:)

Varmaankin pärjää vallan mainiosti ilman proteiinipillereitä. Mutta itse treenin jälkeen vedän palkkarin pukuhuoneessa. Helpompaa kuin pussillinen hedelmiä + iso pihvi :)

"Aamun sanomalehdessä kerrottiin Stadionin eliittikisoihin saapuneesta kuulantyöntäjästä, joka nauttii joka aamu aamiaisella 12 kananmunanvalkuaista. Valkuaiset ovat varmasti järkevämpi vaihtoehto kuin proteiinivalmisteiden käyttäminen. Kuitenkin olen varma siitä, että kuulantyöntäjä olisi voinut korvata suuren osan munanvalkuaisista leivällä, puurolla ja pastalla ilman, että kuulakaaret olisivat siitä lainkaan lyhentyneet."

Niin, paitsi että se hemmo luultavasti söi niiden valkuaisten lisäksi, leipää ja puuroa ja varmaan veti vielä maidolla alas. Pointtihan on se, että jos proteiniin ottaa jostain pastasta ja tai makaronilaatikosta niin jos haluaa edes jonkun 200 grammaa päivässä prodea niin saa syödä jonkun 8000 kaloria. Varmaan aika vittumaista.

Heh, olipas hilpeä kirjoitus.

Pitääkin käydä kaupasta lisää kaurahiutaleita ja heittää nuo ehramit roskiin.

Avoimin mielin.. Mitäs jos ukko onkin oikeassa?? Josko nykyinen lisäravinne hulabaloo onkin lisäravinnevalmistajien ja myyjien masinoima salaliitto. Vähän niinkuin tuon tupakan vaarallisuudenkin kanssa aikoinaan.. Paljokohan nykyistä käsitystä vastaan todistavia tutkimuksia onkaan haudattu aikojen saatossa tai yleisesti hyväuskoisten harrastajienkin toimesta tuomittu hölynpölyksi..

Ihminen monesti näkee ihan mitä haluaa nähdä.. Itsekkin olen ihmetellyt monesti kuinka yksi salikaveri joka ei ole ikinä suostunut edes palkkaria hankkimaan vaan on vetänyt banaanilla salin jälkeen vuosikaudet, on kehittynyt ihan samaa tahtia meikäläisen kanssa jolla on palkkari ja muitakin proteiinilisiä ollut jatkuvasti käytössä. Toisaalta saliporukan pari muuta jäsentä jotka ostavat proteiinilisiä 5kg ämpäreissä 3-4 ämpäriä kerralla ja syövät näitä sen mukaiseen tahtiin eivät ole onnistuneet pysyttelemään, meidän kahden vähemmän tai ei ollenkaan lisiä käyttävän, tuloksissa perässä.
Syitähän on.. Geenit, muut syömiset, treeni, nukkuminen yms.. Mutta haluaako tuotteiden tehoon, kuin pässi suuriin sarviinsa, luottava punttimies/nainen vain sulkea silmänsä todennäköisimmältä päätelmältä..

kannattaa muistaa että jos rupeaa askartelemaan foliohattuja, niiden on tieteellisesti todistettu vahvistavan usa:n valtion käytössä olevia taajuusalueita eli kannattaa käytää jotain säteitä absorboivaa materiaalia!

e: http://www.jyu.fi/sport/opiskelu/opinnayte
taitaa lobbaus ulottua vähän fastia ja ufsia pidemmälle.....

Proteiinivalmisteiden laatu voi olla vaihteleva. Silloinkin, kuin ne ovat korkealaatuista eläinproteiinia, niiden sisältämät proteiinimäärät ovat usein mitättömiä. Yhdestä kananmunan valkuaisesta on voinut saada enemmän proteiinia kuin kourallisesta proteiinipillereitä.

Kieliasu paljastaa, että häiskä ei tiedä aiheesta yhtään mitään.

Kuitenkin olen varma siitä, että kuulantyöntäjä olisi voinut korvata suuren osan munanvalkuaisista leivällä, puurolla ja pastalla ilman, että kuulakaaret olisivat siitä lainkaan lyhentyneet.

No perkele. Minä kun oon yrittänyt vähentää pask.. pastaa ja leipää turhan (nopean) hiilarin ja piereskelyn vähentämiseksi. Taisin olla täysin väärästä kun saahan niistä näköjään kuulantyöntäjä sitä proteiiniakin. Äijä puhuu silkkaa ruokaympyrää.

tuli muuten mieleen että joutuu varmaan tuo jätkä syömään sanansa jos hiljattain julkaistua tutkimusta ei saada kumottua uudella...

naisilla jotka käyttää rasvattomia/vähärasvaisia maitotuotteita on todettu esiintyvän suhteessa tosi paljon hedelmättömyyttä

ja toisaalta täysmaitoa juoneet naiset oli keskivertoa hedelmällisempiä

http://news.softpedia.com/news/Ice-Cream-Boosts-Fertility-48213.shtml
juttu tod näk samaan tutkimukseen liittyen

Kylä tuo kai ihan asiaakin voi olla vaikkei kaverin tiedot lisäravinteista ollutkaan ihan ajan tasalla. Eli jos proteiinia ei oikeasti tarvitakaan ihan kauheita määriä, muistan jo aiemmin lukeneeni ettei tieteellisestä näyttöä olisi yli 2g/painokilo proteiinin saannin hyödyllisyydestä edes lihasten kasvatuksessa.

^tuohonkin 2g saa syödä paljon ilman proteiinilisää. Ei onnistu jos yrittää samalla toteuttaa jotain syö vähintään ½kg kasviksia päivässä -mallia.
Mä en ainakaan jaksais joka päivä syödä pelkästään lihaa, raejuustoa ja rahkaa. Pitää sitä nauttiakin ruuasta, sitten puuttuvat protskut otetaan purkista.

Back
Ylös Bottom