Kaura – suomalaisen ravinnon peruspilari

Meta title: 🌾 Kaura – suomalaisen ravinnon peruspilari

Meta description: Kaura on kuitupitoinen viljakasvi, joka tukee suoliston toimintaa, auttaa LDL-kolesterolin hallinnassa ja tarjoaa hitaasti imeytyvää energiaa.

Vatsavaivoja voi tulla, ainakin mulle tulee, jos syö pelkältään. Pikakaurahiutaleet toimii paremmin, kun ovat "esikypsytettyjä" Mikron jos omistat, niin aikaa menee max kolme minuuttia puuron valmistamiseen...

Ja hidas olin...

Viimeksi muokattu:
Jep, mikrossa se puuro tulee tehdä jos ei paljaaltaan meinaa kiskoa. Olenkin vähän ihmetellyt että mitä ideaa on tehdä kattilassa, osaisiko joku hyvin perustella sen vaivan ja ajanhukan ja tiskin määrän? (toki jos tekee useammalle hengelle sitä puuroa niin varmaan järkevämpää tehdä siinä kattilassa..niin ja ellei omista mikroa :))

Jep, mikrossa se puuro tulee tehdä jos ei paljaaltaan meinaa kiskoa. Olenkin vähän ihmetellyt että mitä ideaa on tehdä kattilassa, osaisiko joku hyvin perustella sen vaivan ja ajanhukan ja tiskin määrän? (toki jos tekee useammalle hengelle sitä puuroa niin varmaan järkevämpää tehdä siinä kattilassa..niin ja ellei omista mikroa :))

1) Maku

2) Liiman syönnin välttäminen (vrt pikakaurahiutaleet)

;)

No pyh ja pah, ihan samalta se maistuu ja koostumuskin on juuri sopiva kun osaa vaan laittaa hiutaleita oikeassa suhteessa! :D

No pyh ja pah, ihan samalta se maistuu ja koostumuskin on juuri sopiva kun osaa vaan laittaa hiutaleita oikeassa suhteessa! :D

Nyt alkaa perkeleellinen juupas-eipäs-taisto. :D

Ei taatusti maistu samalta ainakaan pikakaurahiutaleista mikrossa tehtynä.
Kokeilepa joskus haudutuskattilassa valmistettua ja kommentoi uudestaan. Ai niin, unohdin tyystin nykymaailman ainaisen kiireen.. ;)

Ihan normihiutaleista minä olen tehnyt ja hyvää tulee. Vai että oikein haudutuskattilassa, voisi kai sitä joskus kokeilla mutta tuskin kovin usein viitsii alkaa sellaisessa vääntämään..kun ei se puuro siitä kuitenkaan liiemmin kummene! :) no juu, jos minä jätän tämän inttämisen nyt, mutta sen vain sanon että ei se haudutuskattilapuuron säätäminen (varsinkaan aamupalaksi silmät sikkurassa ennen töitä/koulua) ole kovin usein tehtynä sen kaiken vaivan arvoista! :)

Ääh, normihiutaleita vaan mikroon ja vettä mukaan. 2-3min melkein täydellä teholla ja sillä mennään. Myös suoraan sheikkerissä protskujauhon kanssa.

Vaikuttaakohan muuten mitenkään johonkin imeytymiseen jos syö hiutaleensa "raakana" (juurikin tuo kaura+proteiinijauho sheikkeri setti).

Pystyy muuten syömäänkin paljon enemmän terveellisiä hiutaleita kun ei turhia keittele. Aamulla sentään, mutta sitten välipalana menee hyvin em. tavalla.

Voihan sen keittämisen hoitaa vedenkeittimenkin avulla. ts keittimellä vain vesi kuumaksi ja sitten tarvittava määrä hiutaleita tupperwara tms kuppiin/lautaselle, vettä perään ja jättää hiutaleet likoamaan muutamaksi minuutiksi eli vaikka suihkun ajaksi. Annos on valmiina kun palaat suihkusta ja lpusta kuumasta vedestä leitat vaikka teetä. Toimii ja on nopeaa

Haudutuskattilassa tulee kyllä parasta. Joulupaketista semmonen löyty ja en kyllä mitään mikropuuroa söis vapaaehtosesti enää.

Kattilassa ja mikrossa tehdyistä puuroista ei voi puhua edes samana päivänä. Ja tämä ei ollut mikään subjektiivinen mielipide vaan ihan kylmää faktaa.

Kattilassa ja mikrossa tehdyistä puuroista ei voi puhua edes samana päivänä. Ja tämä ei ollut mikään subjektiivinen mielipide vaan ihan kylmää faktaa.

Totta. Itse teen myös välillä mikrossa, mutta eipä kattilassa tekeminenkään kauaa kestä jos jättää ne hauduttamiset vähemmälle. Joka tapauksessa kattilassa tehty on paljon parempaa.

Turhaa tommonen keittely. Lautaselle hiutaleet, maitoa päälle ja naamaan. Maistuukin paremmalle.

Turhaa tommonen keittely. Lautaselle hiutaleet, maitoa päälle ja naamaan. Maistuukin paremmalle.

näin on! siitä puurosta saa muuten helvetin paljon parempaa kun laittaa sekaan vielä tollasen maustetun 35g hiutalepussin. varsinkin tuo omena-kaneli on herkkua :kuola:

Vaikka muuten ruoanlaitto sujuu multa ihan ok, niin puuron keitto kattilassa on kyllä syvältä. Oman kokemuksen mukaan mikrossa on parempaa, mutta makunsa kullakin. Toki isoista hiutaleista on äiti joskus keitellyt mielettömän hyvää puuroa, mutta siihen menee kyllä se ainakin vartti. :nolo:

Varttituntihan siihen menee kun keittelee aamusella puurot. Eilen aamulla kävi niin että nousin sängystä vähän myöhemmin ja pistin puurot ja kahvit tuleen. Sitten kun ne oli valmiita, katoin kelloa ja huomasin että dösä tulee 5 min päästä :wall:
Kyllä vitutti juosta bussille.

Pelkiltään kun vetää maidon kanssa niin peräsuoli laulaa hoosiannaa koko päivän. Mikrossa oon myös koittanut tehä. Puuro räjähteli mikron seinille ja lautaseen jäi joku kolme lusikallista tavaraa. Haudutuskattilassa puuron teko kestää vielä kauemmin enkä nyt tiedä tuleeko siitä yhtään parempaa.

Spelttipuuro se vasta herkkua on :kuola:
Tai puolet spelttiä, puolet kauraa. Tulee vähän halvemmaksi.

..mikrossa oon myös koittanut tehä. Puuro räjähteli mikron seinille ja lautaseen jäi joku kolme lusikallista tavaraa.

:lol2: kannattaa lusikalla sekoitella sitä puuroa kerran tai pari lämmittämisen aikana jos ja kun alkaa näyttää siltä että puuro paisuu kuin pullataikina.

Multa just kysyttiin töissä, että "syötkö sä ikinä mitään muuta ku puuroa?" Heh... syön, mutta puuroa menee 2-3 kertaa joka päivä milloin milläkin höysteillä. Ennätys on kaikki päivän 7 ateriaa pelkkää puuroa. :D Eikä siihen voi kyllästyä ikinä!

Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin mielestäni mikään erittäin yksipuolinen (pitkiä ajanjaksoja kestävä) ruokavalio ei ole fiksu ratkaisu. Jos sitä kroppaa tarvii jotenkin "puhdistaa" niin peruspuhdas ruokavalio on siihen paras ratkaisu: paljon kasviksia, täysjyväviljoja, puhtaita proteiininlähteitä, hyviä rasvoja. Ei ole mitään syytä alkaa syömään vain yhtä ainoaa ruokaa tai bannata muuten 90% ruoka-aineista ruokavaliostaan.

Back
Ylös Bottom