Vituttaa niin ankarasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Klep
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Vituttaa niin ankarasti – ketju jossa höyryt päästetään ulos ennen kuin pää räjähtää

Meta description: Keskustelua arjen ärsytyksistä, vastoinkäymisistä ja tilanteista jotka nostavat verenpaineen – tänne saa purkaa ilman filtteriä.

Mä en tajua miksi jotkut jaksaa valittaa pipon käytöstä treenatessa. Päästä haihtuu kolmasosa kehon lämmöstä (korjatkaa jos olen väärässä), ja siksi se on sinänsä ihan käytännöllistä pitää pipoa. Pipon käyttö on sitä paitsi suotavampaa kuin joidenkin puuhelmikorujen (ja edellämainittujen käyttäjiä löytyy saletisti pakkikselta myös, kuten pipojenkin), koska sillon ei näytä ainakaan niin homolta.

Keskittykää enemmän omaan suoritukseenne, ja vilkuilkaa vähemmän sivuille.

Mä en tajua miksi jotkut jaksaa valittaa pipon käytöstä treenatessa. Päästä haihtuu kolmasosa kehon lämmöstä (korjatkaa jos olen väärässä), ja siksi se on sinänsä ihan käytännöllistä pitää pipoa. Pipon käyttö on sitä paitsi suotavampaa kuin joidenkin puuhelmikorujen (ja edellämainittujen käyttäjiä löytyy saletisti pakkikselta myös, kuten pipojenkin), koska sillon ei näytä ainakaan niin homolta.

Kyllähän se kiinnittää huomiota jos salilla hilluu joku pipo päässä, ties mitä kirvesmurhia kypsyttelee päässään :D

Kyllähän se kiinnittää huomiota jos salilla hilluu joku pipo päässä, ties mitä kirvesmurhia kypsyttelee päässään :D

Enemmän kiinnittää huomiota joku RHP-puuhelmipoju joka tulee viereen pullistelemaan. Ei sen puoleen, en mä erikseen ketään tiiraile, mutta miltäpeilissänäyttäätänään-tyypit tympii. Pipon morkkaajat saa painuu mun puolesta vittuun, pipo on kansallispäähine.

Enpä ole vielä kuullut yhtään järkevää syytä pitää pipoa salilla. Ilmeisesti treenaat kai sitten jossain kylmemmässä paikassa:rolleyes:

Eipä ollu viellä merkintää tänään sattuneesta niin tässä tulee

Alta tunti salikortin maksamisesta uudelle salille eräs tunari meni ja kokeili pystypunnertaa pohjekoneesta kokopakan kun kaveri sanoi että hän pystyi semmoseenn. No pulttaamaton laitehan siinnä nous ilmaan ja kolahti peiliä vasten nojaamaan. Onneksi ei peili sentään särkynyt. Helkkaristi ääntä kyl sai aikaseksi

o/:D:nolo:

Weiland;1374780. Päästä haihtuu kolmasosa kehon lämmöstä (korjatkaa jos olen väärässä) sanoi:
Tähän väliin voisit kyllä laittaa jotain faktaa kehiin...

Ja vaikka onnistuisitkin todistamaan väitteen A todeksi, ei väitteestä johdettu päätelmä siitä että piponkäyttö ehkäisisi yhtä merkittävästi lämmön haihtumista voi pitää paikkaansa.

Maalaisjärjellä ajateltuna tietysti lämmöstä suuri osa haihtuu tietysti hikoillessa.

Muualta kehosta tätä pinta-alaa löytyy moninkertaisesti päähän verrattuna.

Pään eri asemaan asettanee ainoastaan suu, jonka kautta luonnollisesti osa lämmöstä haihtuu, mutta veikkaampa tuonkin olevan hikoiluun verrattuna minimaalista.

Hieman tuosta pipon käytöstä kun jengi tuntuu olevan kohtuullisen kehällä ihmisen kehon perustoiminnoista: Salilla kehon on nimenomaan jäähdytettävä itseään siirtämällä lämpöä kehosta ympäristöön mm. hikoilemalla. Mitä enemmän vaatetta päällä, sitä enemmän on hikoiltava jotta lämpö pysyy normaalina. Pipo ei siis tee sisätiloissa muuta kuin haittaa (huomattavasti) elimistön lämmönsäätelyä. Muutenkin haihtumiseen vaikuttaa huomattavasti kehon sisäisen lämpötilan (~37C) ja ympäristön lämpötilan erotus. Sisätiloissa (~20C) ei ole mitään tarvetta suojautua ns. haitalliselta lämmön johtumiselta, jossa elimistön lämpötila pyrkii laskemaan alle normaalilämpötilan, toisin kuin esimerkiksi -20C pakkasella.

Tähän väliin voisit kyllä laittaa jotain faktaa kehiin...

Ja vaikka onnistuisitkin todistamaan väitteen A todeksi, ei väitteestä johdettu päätelmä siitä että piponkäyttö ehkäisisi yhtä merkittävästi lämmön haihtumista voi pitää paikkaansa.

Tosihan se on, että päästä lämpöä haihtuu melko merkittävä määrä. Vaikka tätä on käytetty selityksenä pipon käytölle salilla, ei se sitä kuitenkaan sen järkevämmäksi tee. Jos salilla on yli 15 astetta lämmintä, niin lämmön haihtuminen hyväksi, ja tarpeellista. Kuten sanoit, pipon käyttö lisää hikoilua, joka lienee suurin syy siihen, sillä monihan uskoo että iso hiki = iso rasitus. Eivätpä tule ajatelleeksi, että siellä salilla se nesteen häviäminen on itseasiassa huomompi asia, kuin varsin tarpeellinen lämmön haihtuminen

Enpä ole vielä kuullut yhtään järkevää syytä pitää pipoa salilla. Ilmeisesti treenaat kai sitten jossain kylmemmässä paikassa:rolleyes:

No, jos Turkua voi arktiseksi paikaksi sanoa...yksi hyvä syy on se, että hiukset eivät mene silmille, eivätkä muutenkaan häiritse. Toivon mukaan joku ei nyt heitä kehiin mitään hikipanta-juttuja tai menee jo överiks.

Mä en ymmärrä tuota pipoa sisätiloissa, mut aivan sama jos joku haluaa käyttää, vaarana on tosin joutua salikomediaa trediin. Mulle on opetettu että lakki otetaan pois sisätiloissa. Muuta en oo kyllä sitte oppinutkaan. :)

Nyt en jaksa vastailla kaikille, mutta lyhyesti:

-meidän salilla on aavistuksen viileämpää varsinkin talvella (sijaitsee kellaritasolla), jolloin alkuun, (niin, ei sitä pipoa koko ajan tarvitse pitää päässä) on hyvä vetää kunnon lämpö päälle (pipo+collegeasu+kuntopyörä yms.)
-hiukset pysyy otsan yläpuolella, niin ei treenit häiriinny (hiukset ovat jo jossakin vaiheessa liimautuneet päähän, jolloin pipoa ei välttämättä tarvita, ellei ole kuulokkeita päässä kts. seuraava kohta)
-kuulokkeet pysyy pipon avulla paremmin päässä (mulla on sellaset muuten hyvät, muttei pysy treeneissä päässä ilman pipoa)
-pipo (varsinkin joku NHL-pipo), on saletisti tyylikkäämpi kuin joku helvetin puuhelmikoru

Siinä on mun perustelut, ymmärrän jos ei kelpaa jollekin...

Salikomediaksi voitaneen laskea minun saliharjoittelu seuraavien viikkojen ajan. Tunnistatte pienien painojen kanssa suoritettavasta väkinäisestä rimpuilusta ja kasaan kuihtuneesta ulkomuodosta. Saatan myös huokailla ja kiroilla itsekseni jossain nurkassa liikkeiden välissä. Pipoa ei ole.

Tosihan se on, että päästä lämpöä haihtuu melko merkittävä määrä. Vaikka tätä on käytetty selityksenä pipon käytölle salilla, ei se sitä kuitenkaan sen järkevämmäksi tee. Jos salilla on yli 15 astetta lämmintä, niin lämmön haihtuminen hyväksi, ja tarpeellista. Kuten sanoit, pipon käyttö lisää hikoilua, joka lienee suurin syy siihen, sillä monihan uskoo että iso hiki = iso rasitus. Eivätpä tule ajatelleeksi, että siellä salilla se nesteen häviäminen on itseasiassa huomompi asia, kuin varsin tarpeellinen lämmön haihtuminen

Mun puolestahan jengi voi pitää vaikka kypärää päässä... Ihan sama.

Mutta mutulta väittäisin ettei päästä haihdu 10% enempää lämpöä... 90% lämmöstä haihtuu ihan muualta.

Kaikenlaisia myyttejä tästäkin aiheesta liikkuu. Terveellä järjellä varustettu ihminen ajattelee omilla aivoilla ja ymmärtää ettei huhut pidä paikkansa.

Välillä kuulee jopa puhuttavan 80% lukemista tms...Jos valtaosa lämmöstä haihtuisi päänkautta, kokeileppa mennä kylmällä ilmalla ulos alasti pelkkä pipo päässä. Kyllä voi tulla melko nopsaan kylmä ja ei kyllä auta tuo pipo kuin ehkä sen 10% verran...

Tietysti tämäkin huhu on lähtenyt oletettavasti rullaamaan siitä väärinkäsityksestä, että kun on puhuttu lämmönhaihtumisesta normaalitilanteessa talvella. (Muu vaatetus löytyy mutta pää on paljaana), voidaan tietysti tässä tilanteessa todeta päähineen vähentävän lämmönhukkaa merkittävästi, koska pää on enää ainoa paljaaksi jäänyt kehon kohta...

Mä aiheutin salikomediaa viime vuonna.. Lämmitellessäni penkkiä varten mulla on tapana pyöritellä ja heilutella käsiä sarjojen välissä.. Siinä sitten yhen sarjan välissä olin keskittynyt ns. lapojen/ rinnan avaukseen, eli kädet vaakatasossa ja ns. lyhyt - lyhyt - pitkä menetelmällä viedään kädet selän taakse.. Sattui sitten niin, että olin niin keskittynyt, että en huomannut pitkän taakseviennin aikana mua ohittavaa kaveria ja löin sitä rintaan... Aika unessa tais sällikin olla.. Itse ainakin olisin varuillani jos pari metrinen ja pitkälle päälle sata kiloinen mies heiluis kuin heinämies. No onneks ei osunu päähän.. Oli meinaan ihan hyvä tälli.. :nolo:

Onhan noita muitakin.. Vanhalla salilla tuli usein pelattua ringetteä 2,5kg kiekolla ja jumppakepillä.. Vedettyä kulmasoutua :david: -prässillä. Toi kulmasoutuprässi oli itseasiassa mun bravuuri ja sillä sai irroitettua hyvät naurut treenikavereista..

No komediaa ja komediaa..

Masennusta ilmassa.... viikon verran ollu virta ihan pois. Mitään ei jaksa tehdä, mikään ei kiinnosta, pinna ihan käsittämättömän kireellä --> turhat riidat kaikkien kanssa.
Tulis oikeen kunnon sade ja pyyhkis tän kaiken paskan alleen.

Masennusta ilmassa.... viikon verran ollu virta ihan pois. Mitään ei jaksa tehdä, mikään ei kiinnosta, pinna ihan käsittämättömän kireellä --> turhat riidat kaikkien kanssa.
Tulis oikeen kunnon sade ja pyyhkis tän kaiken paskan alleen.

Aivan sama fiilis meneillään jo toista viikkoa! mikään ei huvita, ei punttis, ei mikään liikunta vaan korvaavana toimintona syöminen.. ei jaksaisi jutella työkavereiden eikä muidenkaan kavereiden kanssa mitään eikä oikeastaan viitsisi nousta edes sängystä.. Pinna nyt ei niin ole kireällä, ennemminkin surumielinen olo..

Ihmetyttää ja kummastuttaa.. mitään katastrofaalista ei ole edes tapahtunut vaan ihan täysin normaalia ylä-alamäkiperuselämänmeininkiä.. enkä ole masenteluun taipuvainen ihminen vaan ennemminkin peruspositiivinen (tai perusneutraali..).

Ehkäpä tässä jotain pitäisi yrittää tehdä piristymisen eteen.. jos jaksais..

Back
Ylös Bottom