Somalit hermostuivat7.11.2006 06:57
IS/Pentti Nissinen MTV3:lla eilen alkanut tv-sarja Mogadishu Avenue hermostutti somaleita ennen kuin ensimmäistäkään osaa oli näytetty. Seitsenosainen ohjelma kertoo taloyhtiöstä maahanmuuttajien värittämässä kaupunginosassa. Yksi sarjan päähahmoista on somali.
- Tuollainen ohjelma vain lisää ennakkokäsityksiä. Eikä ohjelman somalia edes näyttele somali, toteaa Meri-Rastilassa asuva Khadri vihaisena.
Helsingin kaupunginosa on Suomen monikulttuurisin lähiö, jonka pääkatua kutsutaan usein ohjelman mukaisesti "Mogadishu Avenueksi".
- Minulla olisi paljonkin sanottavaa ja korjattavaa asiaan. Meri-Rastila on sitä paitsi ihan mukava ja rauhallinen lähiö, somalinainen jatkaa.
Hän ei itse päässyt seuraamaan ensimmäistä jaksoa työesteen vuoksi. IS katseli avausjakson somalivaikuttaja Ali Quassimin kanssa tapahtumien polttopisteessä Meri-Rastilassa.
Quassim istahtaa pitserian pöytään. Hän ehtii hetken selvittää suuttumuksen taustoja ennen ohjelman alkua. Itse hän ei halua tuomita sitä ennakolta.
- Monella on täällä todella vaikeaa. Ei silloin voi nauraa, kun kärsii. Siksi yhteisö suhtautuu kielteisesti, Quassim toteaa