CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Tänään aamulla sain KP:lta viestin, että olen mukana PM-kisajoukkueessa. Seuraavat kaksi viikkoa menee siis vielä dieetaten, vaikka pataanhan tuolla PM-skaboissa väistämättä tuleekin ja kovaa. Täytyy lähteä ottamaan turpaan tyylillä

oi oi. tuohan on jo aivan sika kova juttu IMO. tuliko tuo kutsu sulle täytenä yllätyksenä vai osasitko odottaa tuota?

Tänään aamulla sain KP:lta viestin, että olen mukana PM-kisajoukkueessa. Seuraavat kaksi viikkoa menee siis vielä dieetaten, vaikka pataanhan tuolla PM-skaboissa väistämättä tuleekin ja kovaa. Täytyy lähteä ottamaan turpaan tyylillä :D

WAU! Onnea PM kisapaikasta! Satan sä menet jätkä pistämään hurrit järjestykseen.

Tuossa sulle vastustajat, ei ne mitään ihmejumalia ole...

http://www.muscle.se/gallery/index.php?gallery_submenu=308

Numerolla 2 pitkän sarjan voittanut Maurizio Toro. Numerolla 4 pitkän sarjan kakkonen Mats Egelstig. Ihmisiä nekin vaan on, hirmuisesti jaksamista:thumbs:

Missäs tää hulkin vaparivideo on esillä? :O

Hoh... vähänkö repesin tän päivän blogille ja KP:n lätkäisemälle 2 viikon kisadieetin jatkoajalle :lol2:

tsemppiä! Nyt voi alkaa laskemaan päiviä uudestaan...

tuliko tuo kutsu sulle täytenä yllätyksenä vai osasitko odottaa tuota?
Aivan puun takaa tuli, tuntui kuin olisi pommi pudotettu niskaan kirkkaalta taivaalta. Ensin tuo kisapaikka itse asiassa vitutti melkoisesti, kun olin ollut jo siinä uskossa, että nyt tämä paska on vihdoinkin ohi ja sitten kuulen että vielä pitäisi jatkaa dieettiä. :D
Meni kaikki suunnitelmat kertaheitolla aika pitkälti uusiksi.

Lähteekö paljo lihaa noin pitkässä dietissä?
Toki lihaa lähtee kun natikkana vääntää kisakireäksi, mutta vähemmän kuin luulisi. Tosin dieetin tahti täytyy olla hyvin maltillinen, eikä aerobista voi tahkota liikaa. Itse olen ottanut noin puoli kiloa pois viikossa, ja aerobisen määrä on ollut aika minimaalinen. Kaksi salitreeniä päivässä kuluttaa energiaa huomattavasti tehokkaammin, ja säilyttää oman kokemukseni mukaan vieläpä lihatkin paremmin.

Eli se on Hulkilla 2vko:a pelkkää vaparin hiontaa ja pikkusen tiristelyä.
Ei sillä, etteikö vapari olisi ollut hyvä, mutta vielä voi ja pystyy parantamaan.

Tsemppiä kisoihin :D

Nyt sitten ihan muuta, eikä koske Hulkkia:

Muutoinkin pisti silmään tuolla lavalla se, kuinka porukka ei tosiaankaan panosta siihen esiintymiseen. Kroppa on kunnossa, mutta esiintyminen on kuin anteeksi pyydeltäisin, tai pahinta... ei tosiaan oikein olla varmoja, mitä piti seuraavaksi tehdä.

Laji on pitkälti kuitenkin esiintymistä, joten miksi siihen elementtiin ei panosteta paskaakaan ?

Esiintymiseenkin saa koulutusta ja ne gorillat selästä putoaa, kun hommaa tekee. On aivan sama, vedätkö tunnin luennon 100 henkilölle, vai 1min vaparin lavalla. Perusteet hommassa on aivan samat kuitenkin ja harjoittelematta siitä kukaan ei kunnialla selviä.

Toki lihaa lähtee kun natikkana vääntää kisakireäksi, mutta vähemmän kuin luulisi. Tosin dieetin tahti täytyy olla hyvin maltillinen, eikä aerobista voi tahkota liikaa. Itse olen ottanut noin puoli kiloa pois viikossa, ja aerobisen määrä on ollut aika minimaalinen. Kaksi salitreeniä päivässä kuluttaa energiaa huomattavasti tehokkaammin, ja säilyttää oman kokemukseni mukaan vieläpä lihatkin paremmin.

AI 2 salitreeniä kuluttaa energiaa huomattavasti tehokkaammin kuin esim. aamuaerobinen+sali illalla. Hmm...tarkotit varmasti muuta, kyllä aerobinenkin kaloreita polttaa siinä missä muukin kova liikunta, ehkä tolla lihojen säilymisellä on ero kuluttaako kalorit useammalla pikku jumpalla vai aerobisella ja isommalla jumpalla/pv.

Ei sillä, etteikö vapari olisi ollut hyvä, mutta vielä voi ja pystyy parantamaan.
Tuo nyt on selviö, AINA voisi asiat tehdä vielä hieman paremmin. Nytkin tuossa vaparissa oli paljon pikkujuttuja asennoissa ja siirtymissä, jotka olisi voinut tehdä tyylikkäämmin, mutta kokonaisuudessaan silti meni melko suunnitellusti.
AI 2 salitreeniä kuluttaa energiaa huomattavasti tehokkaammin kuin esim. aamuaerobinen+sali illalla. Hmm...tarkotit varmasti muuta
Ei, tarkoitin kyllä nimenomaan sitä, että 2 salitreeniä päivässä kuluttaa enemmän kokonaisuudessaan energiaa kuin 1 aerobinen + 1 salitreeni päivässä. Tämä on itse todella konkreettisesti koettu juttu; tein usean viikon ajan aamulla intervallitreenin ja illalla sitten salitreenin, mutta kiristymistä rupesi tapahtumaan toden teolla vasta siinä vaiheessa kun heivasin tuon intervallin ja jaoin illan salitreenin aamulle ja illalle. Nostin jopa hieman kaloreita, mutta silti se nälkä oli jotain sanoinkuvaamatonta, ja painoa rupesi putoamaan vähän liiankin nopeasti.

Ero tulee nimittäin siitä, että aerobinen ei itsessään aiheuta läheskään samanlaista "jälkipolttoa" kuin kova salitreeni. Eli vaikka 30 minuutin salitreeni itsessään kuluttaisikin vähemmän kaloreita kuin 30 minuutin intervalli tai aerobinen, aiheuttaa se 30 minuutin salitreeni kokonaisuudessaan paljon suurempaa kalorinkulutusta juuri tuon tehokkaan jälkipolton ansiosta. On yleinen virhe tuijottaa vain sitä itse suorituksen aikana kulutettua kalorimäärää, kun harjoitus aiheuttaa kuitenkin kehon lämpötilan nousua ja kaikennäköistä aineenvaihdunnallista boostia paljon pidemmäksikin aikaa kuin vain siihen palkkarin nauttimiseen saakka. ;)

Onnea Hulkille Lahden kisojen hienosta sijoituksesta ja PM-kisoihin pääsystä. On se äijä :worship: .

Ja se negatiivisuus v*****n tai teippaan sut ilmastointiteipillä Mayor´sin seinälle omena suussa :lol2: .

Yks kysymys tosta sun kevyestä aerobisesta treenin jälkeen, veditkö tyliin eka treeni, sitten ~20 min aerobista ja sitten palautusjuoma, vai treeni -> palautusjuoma -> aerobinen?

Ero tulee nimittäin siitä, että aerobinen ei itsessään aiheuta läheskään samanlaista "jälkipolttoa" kuin kova salitreeni.

Minkälaisilla keskisykkeillä vedit nuo aerobiset/intervallit?

Kuulostaa kohtuu järkevältä, että varsinkin useita/suuria lihasryhmiä kuormittava eläimellinen salitreeni aiheuttaa suuremman kokonaiskalorikulutuksen kuin kevyt/reipas aerobinen, mutta että suuremman kuin kova aerobinen harjoitus...?

edittiä.

Yks kysymys tosta sun kevyestä aerobisesta treenin jälkeen, veditkö tyliin eka treeni, sitten ~20 min aerobista ja sitten palautusjuoma, vai treeni -> palautusjuoma -> aerobinen?
Palkkari usein jo itse treenin aikana naamaan, ei mitään pointtia venyttää sen ottamista esim. aerobisen jälkeen, koska aerobisella pyritään vain ja ainoastaan kuluttamaan muutama ylimääräinen kalori. Rasvanpolton suhteellisen osuuden maksimointi suorituksen aikana on melko turhaa, koska kroppa normalisoi energialähteiden käytön suhteet vuorokausitasolla. Koska kukaan ei kuitenkaan meikäläisen sanaa usko, quottaan Layne Nortonia:
Research has shown that the type of substrate used during cardiovascular work makes little overall difference on fat loss. This is most likely due to the fact if one relies mostly upon fat stores during cardio (i.e. low intensity cardio), the body will burn predominantly glucose at other times of the day. Likewise, if one mainly utilizes glucose for energy during cardio (i.e. high intensity cardio) the body will customarily rely on fat at other times of the day in order to spare muscle glycogen.

Training in and of itself causes the body to preferentially spare muscle glycogen and burn fat. It makes sense that one should strive to do their cardio on their 'off days' from lifting (as to not further hinder their recovery), and plan their carbohydrate intake similar to their lifting regime.

Cardiovascular work will increase nutrient partitioning towards muscle tissue and away from fat tissue. One should take advantage of this by consuming the bulk of their carbohydrate intake around this time. The benefits are that these nutrients induce fat storage, but will rather be stored in muscle tissue.

Why would you want to deny your muscles nutrients at the most crucial time of the day, but then provide them during rest? It does not make sense. Treat your cardiovascular work like your lifting.
http://www.bodybuilding.com/fun/layne36.htm
Onko hulkilla tietoa että onko miten paljon kisaajia testattu kisojen alla/kisoissa?
En tiedä oikeastaan mitään muuta, kuin että minua ei ole vielä jostain syystä testattu kertaakaan, ja että Toni Kari kutsuttiin testiin heti SM-kisan jälkeen.
Minkälaisilla keskisykkeillä vedit nuo aerobiset/intervallit?
Ei hajuakaan sykkeistä, kun en omista sykemittaria, mutta tein esim. konseptisoutulaitteella intervallit siten, että lämmittelyjen jälkeen 20 sekuntia sellaisella perustahdilla melko kevyesti, ja 10 sekuntia aivan täysillä. Aika helvetin paha olohan tuosta tuli, monta kertaa olisi yrjö lentänyt jos vatsassa olisi ollut jotain täytettäkin.

Tarvitsen kyllä reippaasti lisää lihasta, jotta pysyn edes lajin tason kehityksessä mukana.

SM-kultaa voin realistisesti tavoitella ehkä 5-10 vuoden päästä, koska Classicin taso tulee nousemaan eksponentiaalisesti näiden lähivuosien aikana.Ei oikeastaan koskaan. :

Maallikko voisi luulla että nuo painorajat estää tuon exponentiaalisen tason nousun. Eihän sullakaan ole kuin muutama kilo varaa saada lihasta

PS. ne pyyhkii lattiaa sulla siellä PM kisoissa

Back
Ylös Bottom