Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Pari kyssäriä, mitä heräsi tässä kun lueskelin threadin _läpi_:

Pitäisikö tikapuureenissä pyrkiä lyhentämään sarjojen välissä olevaa taukoa pikkuhiljaa (esim. viikottain)? Entä toistojen välit? Pysyykö ne samassa 1:1 :ssä vai kannattaako niitäkin muuttaa? Jos siis tavoittelee kestävyyttä.

Mitä ne stopit kehittävät? Ne tuo tietty hyvää vaihtelua. Stopeillahan voi reenata juuri sitä yläosaa/loppusuoraa, johon leuanveto yleensä jää kun voimat loppuu, mutta miten esim. alaosan stopit?

sarjataukoja tikapuissa voi säädellä sen mukaan, mitä harjotusvaikutusta haetaan. jos työ:lepo on 1:1 on vaikutus enempi kestävyyteen. uusi kierros alkaa edellisen perään. kannattanee kuitenkin aloittaa homma esim. 1:2-suhteella, niin saa hieman pidemmälle vedeltyä.

sulla lienee hieman käsitteet sekasin. toisto on yksittäinen leuanveto, sarja on se peräkkäinen määrä toistoja, mikä tehdään ennen paussia.

eripituiset stopit kehittää staattista voimaa ja niillä voidaan poistaa kuolokohtia vedon eri vaiheissa. jos stoppi tehdään ihan alhaalla, se kehittää sitä lähdön räväkkyyttä, koska sillon on pakko tehdä kovempaa töitä, että kroppa lähtee ylöspäin.

Mitä mieltä olet, riittääkö selkätreeniksi kahdesti viikossa leuanveto + kerran viikossa mave? Lisäksi on vapaaottelua, lukkopainia ja potkunyrkkeilyä 3-4 kertaa viikossa.

Varmistetaan nyt kun en oo ihan varma. Eli meneekö tikapuureeni työ:lepo 1:1 jotakuinkin näin:

2 leukaa -> kahteen leukaan mennyt aika lepoa -> 4 leukaa -> 4 leukaan mennyt aika lepoa -> 6 leukaa -> 6 leukaan mennyt aika lepoa

(en jaksa kirjottaa enempää, vaikka tekisinkin ehkä pidempään)
Toi ylläoleva on siis 1 sarja?

Kun olen tehnyt ehjän sarjan tohon kuutosen lepoon asti, alkaako uusi sarja heti perään?

suoritustapa 1:1- työ:levoilla menee just noin ja kierros alkaa samantien alusta. mutta kyseessä on tossa 3 sarjaa. 2 vedettyä leukaa on siis yksi SARJA, jossa tehdään 2 TOISTOA.

SIC- riittäää hyvin riippuen tietenkin treenisisällöistä.

Threadin läpi luettuani -->

Alan tekemään noita leukoja päivittäin 10-20 sarjaa sillon kun pystyn ja välillä sitten salilla sarjojen välissä. Elämän tilanne vähän heittelee, eli ei voi täysin mitään ohjelmaa laatia kun tilanteet muuttuu. Toistomäärät löytyi threadista, kiitos vaan kaikille, etenkin jto:lle!

Sellainen kysymys kuitenkin olisi, että kun minulla on myötä- ja vastaotteella aivan kauhea ero ennätyksissä, niin miten niitä voisi "tasoittaa". Vastaotteella meni 16 toistoa ja myötäotteella ainoastaan 4! Eli miten tässä tapauksessa kannattaisi treenata? Lisäpainoilla en pysty tällä hetkellä treenaamaan missään.

lisäpainoja voi laittaa vaikka repussa selkään. kirjoja jne. suosittelen ehdottomasti. aika iso ero tosiaan työtavoissa. kannattaa panostaa siihen, missä on hyvä, mutta vetele myötäotteellakin sillon tällön, niin saat vaihtelua. pidä joka neljäs viikko tosi kevyenä. ei juurikaan treenejä. torstaina vaikka joku 5*5*op herättely ja sitten lauantaina toistomaksimitesti. tiedät pikkusen missä meet.

Taidan olla jonkinlainen friikki sitten monessakin suhteessa. Ennätys on tosiaan tuo 16 (kokeilin 3 viikkoa sitten, enkä ole olllut harjoitellut n. vuoteen ennen sitä) mutta kun tänään aloin tekemään noita kevyitä sarjoja pitkin päivää niin stoppi tuli kolmannessa sarjassa 4 toistossa. Ajatuksena oli siis tehdä kymppejä pitkin päivää. Eli pitänee aloittaa esim. 3 tai 4 toiston jankkaamisella? En tunne termejä , mutta onko tässä nyt sarjakestävyys päin sitä itseään?

on. jos ne kympit on alkuun kevyitä, niitä pitäs pystyä esim. tunnin välein tekeen melkosen helpolla isokin pino. tee sitten vaikka kaseja. alkuun 4-6 sarjaa per päivä ja kun alkaa tuntuun helpommalta, lisäät.

Mä oon jto vedellyt viime viikkoina lähes päivittäin penkkiä ja heti perään leukoja, niin onko se liian rankkaa ojentajille tai jollekin osaa yläselkälihaksia (noin kainalon kohdalla)? Jos teen pelkästään leukoja 50-80 kpl/päivä, niin kipuja ei tullut, eikä pelkästä penkinstäkään mitään tule. Aika törkeät kivut :itku: alkoivat sen jälkeen kun olin saanut viikkotulokseksi 230 (osa lisäpainoilla), pitäisikö ns. kroppaa kuunnella, vai kuuluvatko kivut asiaan ja poistuvat kun vaan paahtaa menemään? noi kivut ovat luonnollisestikin kovimmat ekoilla sarjoilla leukoja, ja poistuvat sitten pikkuhiljaa, mutta seuraavana aamuna on taas hillittömät lihaskivut. Eikä se käsittääkseni ole tarkoitus, kun treenailee pitkin päivää lähes päivittäin, vai?

ei pitäisi tulla muuta kuin normaalia harjoituskipua, mutta sekin on aika harvinaista tolla frekvenssillä. siel saattaa olla joku tulehdus liiasta innokkuudesta. pidä reilusti vapaata ja kato, antaako myöten. kevyttä venyttelyä jne voi tehdä.

Just. Oon vääntänyt näitä punttihommia jotain 15 vuotta, mutta kieltämättä uusi innostus alkoi kun tuli mahdollisuus treenata niin paljon kuin haluan, kiitos antamasi vinkkien ja muuton isompaan taloon johon sain väsättyä oman punttisalin. Tällä päällä vapaiden pitäminen lähes mahdotonta, ainaskin penkkiä jatkan ku alkaa tuntumaan kevyeltä...

kannattaa venytellä niitä latseja aika paljon. ne kiinnityskohdat siellä kainaloissa kerää kuonaa helpommin kuin muu lihas.

tangosta roikkuen eri kulmissa saa hyvin latsit venymään, keskiselälle lisäksi ristiinvenytys istuen, eli oikee käsi vasemmasta jalasta kii ja sit venytellään...

JTO

Jotenkin on paikka jos toinenkin ollut tukossa viimeaikoina. Esim. rintatreeni kyllä kulkee samoin kuin lenkitkin (3-4 krt / vko), mutta leuoissa jokin mättää.

Onko järkeä että teen tässä aluksi tällasta 15-20 x 1 ja nostan toistojen määrää vaikka yhden viikossa? Pääsisi rytmiin, ja mitään kiirettä minulla kun ei ole. Ajattelin että tekisi tuolleen 2 on ja 1 off päivärytmillä. Se ehdottamasi kasikin kun tuntuu niin kovalta tällä hetkellä. Maksimi oli tosiaan se 16, mutta taisi olla hyvistä päivistä se parhain kun tuon sai kiskottua.

no jos maksimi on 16, pitäs kasi mennä ihan heittämällä. en oikein nää etua tehdä 15-20*1 sen sijaan, että tekis vaikka alkuun 4*8 3 krt/vkossa ja yrittäs saada sitten parissa kuukaudessa sen vaikka 10*12:een tms. 5krt/vkossa.

Kysymys

Tää voi olla hieman tyhmä kysymys, mutta mitä kannattaisi eniten venytellä kun treenaa paljon leukoja? Tai no lähinnä miten? Voisko joku linkittää tai kertoa muutaman hyvän venyttelyliikkeen leuanvetoa silmällä pitäen? Oon vetänyt kohtuu paljon leukoja, mutta venyttely on päässyt unohtumaan. Yläselkää oon nyt yrittänyt venytellä hieman, mutta mitä muuta kannattaisi venytellä?

Tää kysymys oli ihan turha. Sori. Tossahan edellisellä sivulla Jto kertoi kaiken oleellisen.

Kiitos paljon jto mahtavista neuvoista joita olet tässä ketjussa antanut!!:worship:

Isän kanssa 2 viikkoa sitten otettiin skaba kumpi saa enemmän leukoja. Molemmat vedettiin 11. Faija oli ollut alkuviikon kipeenä ja selitti että sen takia pääsin tasoihin joten päätettiin ottaa revanssi kahden viikon päästä (eli tänään...). Koko 2 viikkoa mä harjottelin niillä neuvoilla joita oot tähän ketjuun kirjottanu ja nyt se on tehty!! Päihitin viimeinkin jossain lajissa faijan!! Se veti 10 ja minä 14...:hyper:

Ja huhhuh sen selitykset kisan jälkeen!!:lol2:

Back
Ylös Bottom