Zone, Atkins, 40p/40r/20hh....

Ikä
41
Joo...edelleenkään en ole pystynyt päättämään näistä dieeteistä...

Niinkuin aiemmin olen maininnut, olen tutustunut Zoneen. Tälläkin foorumilla kokoajan toistetaan että 2g proteiinia/pano-kg on se määrä, joka pitäisi ravinnosta dietatessa saada. Zonella proteiinin määrä lasketaa rasvattoman massan mukaan, eihän ihra tarviste proteiinia!! Minulla se olisi 84g(eli 30% ruoan määrästä), jolloin proteeniia/rasvaton paino-kg tulee n. 1.8g.
En ole Zonea juurikaan muutamaa päivää enempää orjallisesti noudattanut, sillä aloin miettimään tuota "sääntöä"; 2g poteiinia/kg...Ajattelin, että onkohan tuop 84g sittenkin liian vähän... Hiilareita tulisi 108g(=40%) ja rasvaa 36g(=30%).

Tuo Atkin tuli sitten lähes uutena juttuna tänne foorumille tullessani. Mutta Atkinsin 20g hh päivässä pistää mietittyttämään... Yhdestä valion vähäkalorisesta jugurtista saa jo 12ghh:ta, ja tämä jugurtti on vihon viimeinen tuote/nautintoaine minulle, josta luopuisin. Sitä on saatavaa vähintään 2-3*200g päivässä...(joo..jugurttiin koukussa)..

Sit tuli minulle uutena tuo prosentti määrä 40p, 40r, 20hh-dieetti. Siihenkin olen laskelmat tehnyt, Zonen kalorimäärien mukaan. Yhtä paljon tulee energiaa/päivä, mutta vain suhteet muuttuivat.

Tällä hetkellä syön sekaisin varmaan kaikilla noilla ruokavalioilla(sekakäyttäjä, heh)...Ei vaan osaa päättää, ja se johtuu ihan siitä, ettei ole tarpeeksi hyviä perusteluita! Zone-dieetin aloittamisessa mietityttää se proteiinin määrä, vaikka ei kai tuollaset 84-85g ole liian vähän?!...
Ja olen alkanut uskoa siihen totuuteen, että vähä kalorinen ruokavalio hidastaa ikääntymisprosessia! Jolloin ihminen voi todellakin elää pidemmän elämän!..siitä on tullut aika paljon dogumenttia luettua.

Onko mimmeissä näiden dieettien noudattajia?? Kokemuksia kaivataan! :eek: Ja paljonko rasvaa yleensä dieetillä olisi hyvä syödä?...40p, 40r, 20hh-dieetillä(edelleen Zonen kalorimäärillä laskettuna) rasvaa minulla tulisi 50g...

En itse asiassa noudata mitään noista em. ruokavaliosta, mutta mielestäni tuo 85 g protskua/päivä ON liian vähän - edellyttäen, ettet paina 45 kg :D Itse syön nyt dieetillä ollessani vähintään 2 g protskua/painokilo/päivä, joka minun kokoisellani tytöllä tarkoittaa vähintään 130 g, ja mahdollisesti lisään vielä tästäkin ja vastaavasti vähennän hiilareista, kun dieetti etenee. Varsinkin, jos treenaat salilla, niin tuo 85 g ei mielestäni riitä mihinkään.

Laskin tuossa muuten, että jos syöt 84 g proteiinia päivässä, ja se on yhtä kuin 30% päivän kokonaisenergiasta, niin tuon mukaan söisit päivässä vain 1120 kcal! Miksi ihmeessä niin vähän, eihän tuo kata edes perusaineenvaihduntaasi? :confused: Omat kalorimäärät pyörivät tällä hetkellä 1600-2000 välillä, ja olen siis tosiaan dieetillä.

Tuo kakorimäärä, jonka nostit esille, on juuri se määrä, joka Zonen blokeilla syötäessä minun kohdallani tulee päivän saldoksi. Eli se 12blokkia... jos et ole Zoneen sen kummemmin perehtynyt, niin tuota em. voi olla hieman hankala ymmärtää...Mutta yksi blokki on 7g proteiinia, 9g hiilareita ja 3g rasvaa. Ja näitä tulisi sitten 12/päivä jaettuna kolmeen ateriaan ja kahteen välipalaan. Tuo blokkien määrä riipuu tiytty myös liikunnan määrästä.
Ja korostan, että Zonella nuo määrät menee niin, että kaikki lasketaa rasvattoman painon mukaa, eli syödään niinkuin olisi jo omassa tavoite/ihanne painossa.

Saa korjata, jos joku tietää Zonesta vielä enemmän...mutta suunnilleen näin minä sen olen tähän asti ymmärtänyt.

Ja edelleen se juttu, että pienemmät kalorimäärät hidastavat ikääntymisprosessia.

Ai niin, siitä punttitreenistä ja treenistä yleensä sen verran, että en yleensä käy salilla, vaan teen kotona, jos teen, pääasiassa käsipainoilla(4kg tai 8kg, riippuu liikkeestä) käsitreeniä, pääasiassa olkapäihin kohdistuvaa.
Ja niiden lisäksi yhden jalan kyykkyä painoilla tai ilman, sekä vatsat ja selät. Tai jaloille joitain liikesarjoja, jotka tapahtuvat lattialla istuen, käsiin nojaten ja ilman painoja.
Näiden lisäksi aerobista tulee päivittäin minimissään 40min. rivakkaa kävelyä/hölkkää, yleensä se liikkuu siellä 60:ssä minuutissa tai päälle, aina 90:een minuuttiin asti.

Nuo kävelylenkit ovat minulle todella helppoja toteutta, johtuen treenikaverina toimivasta koirastani:) Eli se on jo siinäkin mielessä "pakko" tehdä aerobista päivittäin.

Jos tavoitteesi ei ole kasvattaa lihaksia niin ei tuo sinun 1,8g/kg ole liian vähän.

Zonessa ne ravintosysteemit menee vähän eri tavalla, jos on urheilija, koska jos on tosi aktiivinen urheilija tarvitsee enemmän noita ravintoaineita selvitäkseen. Kauheasti en asiasta tiedä, mutta joskus siitä on ollut juttua.

Kaivoin tässä esiin vanhan kirjani Zone elämäntapana. Siinä lukee, että mitä aktiivisempi on liikunnallisesti sen enemmän tarvitsee proteiinia ja ne hiilarit ja rasvathan menee sen proteiinireseptin mukaan.

Kuulostaa vaikeilta systeemeiltä nuo Atkinssit ja Zonet. Eikö voi yksinkertaisesti dietata niin, että laskee kalorit ja syö joka päivä
-500 kaloria? www.kutri.net sivuilla on hyvä kalorilaskuri.

Originally posted by MissFlightatten

Ja edelleen se juttu, että pienemmät kalorimäärät hidastavat ikääntymisprosessia.

Tämänhän on käsittääkseni todettu johtuvan siitä, että jatkuvilla miinuskaloreilla eläminen hidastaa aineenvaihduntaa, joten solutkaan eivät ikäänny samaan tahtiin. Eri asia on sitten, kuinka terveellistä on jatkuvasti elää miinuskaloreilla... Sillä tavalla ei myöskään laihdu, tai ainakin laihtuminen jossain vaiheessa tyssää kun aineenvaihdunta hidastuu tasolle, jonka alhaiset kalorit määrittelevät.
Jos haluaa laihtua, niin välillä kannattaa piristää aineenvaihduntaa ns. tankkauspäivillä. Esim. hyvin proteiinipitoisella dieetillä välillä ottaa kunnon hiilaripläjäys, tai ylipäätään lisätä kaloreita vaikkapa kerran viikossa tai kahdessa.

Puhut asiaa, Nate. Haluaisin lisätä vielä sen näkökohdan, että jos todella mennään jatkuvasti noinkin rajusti miinuskaloreilla kuin alkuperäisestä postista ymmärsin, niin vaikka elämä määrällisesti pitenisikin muutamalla vuodella (jota kyllä itse hieman epäilen), niin elämänlaatu kyllä sitten vastaavasti kärsii rajusti. Tiedän mistä puhun, olenhan itsekin joskus aikoinaan ajatellut niin, että mitä vähempi kaloreita, sen parempi... Ja pitemmän päälle tällainen niukkailu voi johtaa ahmimiskohtauksiin ja syömishäiriöihin tai ainakin kaiken syömisen vinoutumiseen, josta onkin sitten TODELLA vaikeaa päästä eroon - ja taas puhun kokemuksesta! :(

En halua loukata ketään, enkä arvostella Zonea tai muitakaan vastaavia ruokavalioita, kun en ole niihin lainkaan perehtynyt. Mutta sen haluan sanoa, että vaikka me punttimimmit olemmekin keskimääräistä valistuneempia sen suhteen, mitä sinne suuhun kannattaa pistää ja milloin, niin loppujen lopuksi kuitenkin syömme elääksemme, emmekä elä syödäksemme! Tarkoitan tällä sitä, että syömisestä ja sen pohtimisesta ei kannata tehdä elämänsä keskipistettä, siinä kun voi helposti jäädä se muu elämä kokonaan elämättä.

Zonen periaatteet menee aika lailla samalla tavalla kuin ihan kehoihmisten perusruokailutavat.

Zonessa vaan kaikki lasketaan grammalleen ja niin taitaa jotkut kehoihmisetkin tehdä, varsinkin dieetillä :)

Back
Ylös Bottom