Yritystä perustamassa ja Tilintarkastajaa etsimässä...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
14.12.2005
Viestejä
498
Tammikuussa olisi tarkoitus laittaa Oy pystyyn. Toiminta pari ensimmäistä vuotta pienimuotoista, mutta kehitystä puurretaan koko ajan. Tilitoimistoksi minulla on jo yksi hyvä ehdokas 67 euron tuntihinnallaan. Nyt pitäisi etsiä Tilintarkastaja. Mitäs nuo maksavat, mitä he tekevät, ja mitä maksuja nyt heti menee?

Onko suosituksia mielellää kokemuksen kautta?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Me lähestyttiin asiaa siltä kannalta että tehdään aluksi hommat itse. Enemmän töitä mutta siinä sitä oppii kirjanpidon ja talouden perusteet ihan eri tavalla kuin työntämällä kaikki kirjanpitäjälle ja tilintarkastajalle.

Tehtiin sopimus Procountorin (www.procountor.com) kanssa. Se on näitä Passeleita vastaava taloushallinto-ohjelmisto mutta web -pohjainen joten siihen pääsee käsiksi mistä vaan jos on selain ja nettiyhteys.

Tilintarkastajaahan aloitteleva yritys ei edes tarvitse.
 
Tammikuussa olisi tarkoitus laittaa Oy pystyyn. Toiminta pari ensimmäistä vuotta pienimuotoista, mutta kehitystä puurretaan koko ajan. Tilitoimistoksi minulla on jo yksi hyvä ehdokas 67 euron tuntihinnallaan. Nyt pitäisi etsiä Tilintarkastaja. Mitäs nuo maksavat, mitä he tekevät, ja mitä maksuja nyt heti menee?

Onko suosituksia mielellää kokemuksen kautta?

Suosittelen vielä kilpailuttamaan tilitoimiston. Vertauskohtana oman firmani käyttämä tilitoimisto 20 vuoden kokemuksellaan joka veloittaa 45e/h. Aina tuntiveloituskaan ei kerro kaikkea, sillä työtahtihan voi olla paikassa (a) aivan eri paikkaan (b) verrattuna. Hyvä tilitoimisto osaa myös suositella heidän käyttämiään tilintarkastajia jotka omaavat hyvän maineen ja toimivat muutenkin yhteistyössä tilitoimiston kanssa. Näin yhteydenpito tilitoimiston ja tilintarkastajan välillä on nopeampaa ja saumattomampaa.

Menestystä aloittavalle yrittäjälle! :thumbs:
 
Tietyt rajat alittavat pienet yhteisöt eivät ole tilintarkastusvelvollisia, joten et välttämättä tarvitse tilintarkastajaa ainakaan aluksi. Toki sen voi silti hankkia.

Tilintarkastuksen (tehdään siis pienissä firmoissa yleensä kerran tilikaudessa) hinta vaihtelee tarkastettavan kirjanpidon laajuuden mukaan. Halvin rekisteröidyn tilintarkastajan lasku jonka olen nähnyt oli sata euroa, tarkastettavalla yrityksellä oli muutama tosite kuukaudessa. Jos toiminta ei ole kovin laajaa, tuskin montaa sataa menee. Tilintarkastajaa saattaa tarvita perustamisvaiheessa todistamaan että osakepääoma on maksettu lain mukaisesti. Tuosta allekirjoituksesta ei välttämättä peritä erillistä maksua, vaan se sisältyy tilintarkastuksen hintaan.

Oletko kysynyt mahdollisen tilitoimistosi yhteistyökumppaneita? Heillä voi hyvin olla vakiotilintarkastajia, joita useat asiakkaat käyttävät.

Edit. Hidas kun oon niin meni vähän toistoks.
 
Me lähestyttiin asiaa siltä kannalta että tehdään aluksi hommat itse. Enemmän töitä mutta siinä sitä oppii kirjanpidon ja talouden perusteet ihan eri tavalla kuin työntämällä kaikki kirjanpitäjälle ja tilintarkastajalle.

Tehtiin sopimus Procountorin (www.procountor.com) kanssa. Se on näitä Passeleita vastaava taloushallinto-ohjelmisto mutta web -pohjainen joten siihen pääsee käsiksi mistä vaan jos on selain ja nettiyhteys.

Tilintarkastajaahan aloitteleva yritys ei edes tarvitse.


Itse olen tästä hieman eri mieltä. Henkilökohtaisesti olisin ollut aikoinaan aloittelevana yrittäjänä totaalisen kusessa ilman tilitoimistoa. Vaikka asiat saisikin menemään ilman tilitoimistoa jollain ilveellä lain mukaan, (mikä ei todennäköisesti olisi onnistunut sekään) olisi moni asia tullut yhtiölle huomattavan paljon kalliimmaksi kun ei olisi osannut ottaa huomioon asioita miten järkyttävän paljon mm. tulonjaon, verosuunnittelun, osinkojen, kulukorvausten, työntekijöiden palkanmaksun, vakuutusten ym asioiden suunnittelu olisi tullut tehtyä päin persettä, eikä varmasti olisi löydetty yhtiölle sitä kaikkein edullisinta toimintatapaa.

Toisekseen minua ei voisi vähempää kiinnostaa sadan valvontailmoituksen tekemistä vuosittain, vaan keskityn mielelläni vaan bisneksen tekoon. Annan mielelläni ammattilaisen hoitaa asiat ja nukun yöni hyvin kun tiedän, että ne ovat ammattilaisten käsissä.

Tämä on vain henkilökohtainen mielipiteeni ja jos jollain on kirjanpito verissä, niin mikäs siinä. Ainahan siitä jotain säästöä tulee.
 
Kiitokset kaikille vastanneille...

Tilitoimistosta sanoivat että heillä on kyllä muutama yhteistyökumppani joita suositella. Käytännössä ongelmia on jos on alussa, kun pelataan alkupääomalla, ja ekalla keikalla joka jo tulossa. Seuraavatkin ovat jo työn alla, mutta alussa on kaikkea säätöä niin siksi tuota kyselin.

Tilintarkastaja on minun pakko hommata koska alan suurin yhteistyökumppani sitä vaatii, vaikka rahkeet eivät heille vielä varmaan riitäkkään... ;)

Aion ottaa tilitoimiston, mutta teen myös mahdollisimman paljon järjestelyä itse, jotta heidän ei kaikkea tarvitse tehdäkkään, eikä laskuttaakkaan...

On kyllä hieno olo (vaikkakin pieni hermojen kiristely aloittamista odotellessa) kun tuo nyt lähtee käyntiin. Periaatteenani oli tehdä työt aina täysillä, mutta toisen töissä se tarkoitti vain enemmän töitä. Nyt siitä jotain hyötyykin...
 
Itse olen tästä hieman eri mieltä. Henkilökohtaisesti olisin ollut aikoinaan aloittelevana yrittäjänä totaalisen kusessa ilman tilitoimistoa. Vaikka asiat saisikin menemään ilman tilitoimistoa jollain ilveellä lain mukaan, (mikä ei todennäköisesti olisi onnistunut sekään) olisi moni asia tullut yhtiölle huomattavan paljon kalliimmaksi kun ei olisi osannut ottaa huomioon asioita miten järkyttävän paljon mm. tulonjaon, verosuunnittelun, osinkojen, kulukorvausten, työntekijöiden palkanmaksun, vakuutusten ym asioiden suunnittelu olisi tullut tehtyä päin persettä, eikä varmasti olisi löydetty yhtiölle sitä kaikkein edullisinta toimintatapaa.

Toisekseen minua ei voisi vähempää kiinnostaa sadan valvontailmoituksen tekemistä vuosittain, vaan keskityn mielelläni vaan bisneksen tekoon. Annan mielelläni ammattilaisen hoitaa asiat ja nukun yöni hyvin kun tiedän, että ne ovat ammattilaisten käsissä.

Tämä on vain henkilökohtainen mielipiteeni ja jos jollain on kirjanpito verissä, niin mikäs siinä. Ainahan siitä jotain säästöä tulee.

No meilläkin on ammattilainen konsulttina. Ei ota palkkiota muttei vastuutakaan. Katsoi kuitenkin alussa että hommat saadaan järkevästi käyntiin.

Aika paljon hommia voi automatisoida jo ton taloushallinto-ohjelman avulla.

Kyllä mekin siirrytään tilitoimistoa käyttämään varmasti ihan lähiaikoina. Alkaa menemään liikaa aikaa kirjanpitoon siitä saatavaan hyötyyn nähden. Pidän aikaa itse tehtynä kuitenkin erittäin opettavana.
 
Back
Ylös Bottom