Yrittäjäksi...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aziiz
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
27.12.2004
Viestejä
50
Ystäväni "S" Itä-Suomesta on keväällää 2008 perustanut yrityksen "ZZZ" josta hän itse omistaa 45% ja isompi yritys, sanotaan vaikka yritys "XXX" omistaa 55%. "XXX" on myös taannut heidän "ZZZ" lainat. "ZZZ" ja "XXX" toimivat erialoilla.

Olen keskustellut kesän ja kevään mittaan usein "ZZZ" toiminnan laajentamisesta Lounais-Suomeen ja nyt Itä-Suomen pojat olisivat valmiit panostamaan tänne ja ovat pyytäneet minua ja erästä toista ystävääni "P" osakkaiksi "ZZZ" nimellä toimivaan yritykseen. Omistus suhde olisi "ZZZ" 55% ja meillä ystäväni "P":n kanssa 45%


Minua mietityttään nuo omistusosuudet? XXX omistaa 55% ZZZ:stä joka taas omistaisi meidän uudesta yrityksestä 55%. Kertokaa nyt ASIANTUNTIJAT mitä omistusosuuksista voi seurata? ESIM jos "XXX" päättää myydä osuutensa "ZZZ":sta?

Ja toivottavasti joku ymmärsi jotain kirjoituksestani.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No sehän tarkoittaa sitä, että hän voi päättää huomattavasti enemmän yrityksen asioista. Sinulle olisi huomattavasti parempi tilanne jos omistussuhteet olisivat päinvastoin. Tämä nykyinen järjestely tuntuu loogiselta, kun kyseessä on osakkuuden tarjoaminen kolmannelle osapuolelle.
 
No sehän tarkoittaa sitä, että hän voi päättää huomattavasti enemmän yrityksen asioista. Sinulle olisi huomattavasti parempi tilanne jos omistussuhteet olisivat päinvastoin. Tämä nykyinen järjestely tuntuu loogiselta, kun kyseessä on osakkuuden tarjoaminen kolmannelle osapuolelle.

Aika vapaat kädet he ovat meille luvanneet. Ihan jo käytännön syistäkin. Välimatkaa on aika paljon Itä-Suomesta tänne Lounais-Suomeen. Ja onhan minulla kokemusta tästä alueesta ja hyviä suhteita paljon.

Lähinnä edelleen kiinnostaisi mitä tälläisessä yhtiö osakkuudessa pitäisi ottaa huomioon ja mahdollisesti sopia kirjallisesti etukäteen ?
 
Aika vapaat kädet he ovat meille luvanneet. Ihan jo käytännön syistäkin. Välimatkaa on aika paljon Itä-Suomesta tänne Lounais-Suomeen. Ja onhan minulla kokemusta tästä alueesta ja hyviä suhteita paljon.

Lähinnä edelleen kiinnostaisi mitä tälläisessä yhtiö osakkuudessa pitäisi ottaa huomioon ja mahdollisesti sopia kirjallisesti etukäteen ?

no siis se on eri asia mitä puhutaan ja miten sitten todellisuudessa toimitaan, jopa veljekset voivat päätyä raha asioissa suuriin riitoihin eli sovi kaikesta mahdollisesta kirjallisesti todistajien läsnäollessa. Toi päätös valtahan on tietysti suurimmalla omistajalla...
 
Jonkinlainen osakassopimus on kyllä syytä laatia.
- Kilpailukiellosta, immateriaalioikeuksista
- Liikesalaisuuksista ja niiden rikkomisesta tulevista sanktioista
- Periytyvätkö osakkeet, saako omat osakkeet myydä kelle haluaa millä hintaan haluaa?
- Mitä tehdään jos joku haluaa irtaantua toiminnasta?

jne jne.

Kaikkea voi tulla eteen ja olisi hyvä että paperilla on mahdollisimman kattavasti eri asiat.
 
Mun mielestä jos ollaan sijoittamassa suuria rahasummia johonkin asiaan olisi aina syytä ottaa yhteyttä osaavaan talous neuvojaan, esim lakimiehiin jotka ovat erikoistuneet juuri talouteen liittyviin kysymyksiin. Eikä tarvitse kuitenkaan olla suuretkaan asiat joilla voi pilata helposti elämän niin aina kannattaa olla yhteydessä osaaviin asiantuntijoihin.
 
Mun mielestä jos ollaan sijoittamassa suuria rahasummia johonkin asiaan olisi aina syytä ottaa yhteyttä osaavaan talous neuvojaan, esim lakimiehiin jotka ovat erikoistuneet juuri talouteen liittyviin kysymyksiin. Eikä tarvitse kuitenkaan olla suuretkaan asiat joilla voi pilata helposti elämän niin aina kannattaa olla yhteydessä osaaviin asiantuntijoihin.

Oikeassa olet. Otan yhteyttä lakimieheen ja alan selvittää näitä asioita hänen kanssaan.
 
Eikös se osakassopimus olisi pitänyt tehdä jo siinä vaiheessa kun suurin osa yrityksestä myytiin, tuskin pääomistaja enää tässä vaiheessa suostuu luovuttamaan valtaansa vapaaehtoisesti.
 
Back
Ylös Bottom