Ylipronaatiolle sopivat kengät

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli pitäs ruveta saalistamaan sellasia. Oli yhdessä vaiheessa kokeilussa pohjalliset, jotka menettivät merkittävästi muotoaan n. 1,5vk:ssa, joten ajattelin, että oisko pelkät huippuhyvät kengät parempi vaihtoehto? Eli neuvoja ja ohjeistusta kaipais kenkävalinnassa, mm. minkälaiset, kuka osaa suositella, mistä saa, hintahaarukka jne.

Barefoot-tyyliset kengät kannattaa kokeilla. Ainakin joissain tapauksissa ylipronaatio johtuu jalan normaalia asentoa ja toimintaa tukevien lihasten heikkoudesta. Tätä ongelmaa ruokkii liian hyvin tuetut ja muotoillut kengät. Itse kärsin myös ylipronaatiosta ja nyt on käytössä barefoot-tyyliset kävelykengät sekä juoksukengät. Toistaiseksi kengistä on ainoastaan positiivisia kokemuksia. Kävely ja juoksu tuntuu luonnolliselta eikä penikkakivuista ole tietoakaan. Pohkeet ja monet muut sen alueen lihakset ovat kyllä aluksi ihmeissään kun tulee aivan uudenlaista rasitusta, mutta ne kyllä tottuvat siihen.

Jep, maanantaiks varattu ortopedille aika joka vissiin on se henkilö, joka niitä kenkiä viime kädessä sitten suosittelee. Muistan mainita nuo ja kysyn mielipidettä, aika vähän suomalaista infoa tuontyyppisistä kengistä esillä (?)

BigPaaryna: -Varmasti löytyy sellaisiakin ortopedejä, jotka kyseisten ongelmien kanssa enempikin työskentelevät, mutta lähtökohtaisesti uskoisin että saisit enempi irti vierailusta jalka-/fysioterapeutilla esim. jossain askelkliniikalla. Nuissa kintuista tutkitaan niin rakenteelliset kuin toiminnalliset muutoksetkin ja tarpeen vaatiessa ohjataan kuntoutusta, autetaan kenkien valinnassa ja/tai tehdään tarvittaessa pohjalliset.

"maanantaiks varattu ortopedille aika joka vissiin on se henkilö, joka niitä kenkiä viime kädessä sitten suosittelee."

Joo itsellä sama "ongelma". Heijastuu heti alaselkäkipuna jos on hiemankin huonot kengät. Teetin Foot balance pohjalliset intersportissa joita siirrän peruskengistä toiseen tarvittaessa, auttaa jonkin verran eikä maksanut yhtä paljoa kuin ortopedin tekemät jne. Toisaalta taas vapaa-ajalla koiran kanssa jne. pidän Niken Air Span lenkkareita joissa on valmiiksi pronaatiotuki, aivan taivaalliset mutta ei kehtaa pitää joka paikassa vaikka onkin mustat.

Fysioterapeutti ei osannut tehä mitään, toinen teki pohjalliset jotka litistyivät nopeasti. Eli ainakin näihin yleispäteviin fysioihin on aikalailla usko vähissä, askelklinikka siis varmaan olis parempi vaihtoehto. Tässä vähän ujuttelen pronaatiohoitokustannuksia vakuutusyhtiön piikkiin, kun on toinenkin vamma koivessa ( surkastunut pohjelihas + jotain nilkkavaivoja ), siitä siis noi yksityiset fysiot ja ortopedit.

rahi: kuinka paljon sulla on painoa? 103kg keijukaisen alla tuntuivat litistyvän äkkiä, tai sit olivat vaan huonot pohjalliset. Se kaari niissä oli aika reipas, ehkä 3cm heittoa paksuudessa sivulta sivulle mitattuna.

Niin ja oisko nyt siis seuraavanlainen proseduuri edessä: 1. Askelklinikalle tms., sieltä hoito-ohjeet ja niiden mukaan sit kenkävalinta?

Fysioterapeutti ei osannut tehä mitään, toinen teki pohjalliset jotka litistyivät nopeasti. Eli ainakin näihin yleispäteviin fysioihin on aikalailla usko vähissä, askelklinikka siis varmaan olis parempi vaihtoehto. Tässä vähän ujuttelen pronaatiohoitokustannuksia vakuutusyhtiön piikkiin, kun on toinenkin vamma koivessa ( surkastunut pohjelihas + jotain nilkkavaivoja ), siitä siis noi yksityiset fysiot ja ortopedit.

rahi: kuinka paljon sulla on painoa? 103kg keijukaisen alla tuntuivat litistyvän äkkiä, tai sit olivat vaan huonot pohjalliset. Se kaari niissä oli aika reipas, ehkä 3cm heittoa paksuudessa sivulta sivulle mitattuna.

Niin ja oisko nyt siis seuraavanlainen proseduuri edessä: 1. Askelklinikalle tms., sieltä hoito-ohjeet ja niiden mukaan sit kenkävalinta?

Painoa oli 93 ylimillään mutta nyt mennään siinä about 86kg "offilla". Jos asut pk-seudulla, suosittelen Suomen urheilufysiota espoosta. Sello towerissa. Kuvattiin videolle omat askellukset matolla jne. He teettävät sitten ne paremmat pohjalliset ihan suutarilla jostain spesiaalimateriaalista.

Mulla on edelleen sillanen fiilis, että näillä pohjallisilla mennään väärään suuntaan. Suosittelen ainakin tutustumaan barefoot kenkiin ja ajatukseen niiden käytön takana. Tietenkin jos pohjallisilla saa toivotun tuloksen aikaiseksi, en minä voi sitäkään tuomita :) Omalla kohdallani kehitän mieluummin luonnollista askellusta sekä jalan ja nilkan asentoa tukevia lihaksia.

Joillain se ylipronaatio voi olla niin paha ( mulla ), että kävely sattuu ja nilkka ehkä rasittuu jopa tarpeettoman paljon. Mutta seuraavaksi aika fysiatrille, ja sitten katsotaan, että mihin päin tästä mennään.

Nostetaanpas trediä ylös!

Paikallisesta urheiluliikkeestä löytyi asics:en 189€ juoksukengät ja -50% :D

Olin jo menossa kassalle kun tajusin kysyä, että onko niissä pronaatiotukea ja kyllähän niissä oli. Itseltä on joskus joku urheiluliikkeen jamppa katsonut, että en tarvi pronaatiotukea, mutta tämä äskeinen kaveri sanoi, että ei haittaa vaikka on pronaatiotuki kengässä vaikka itse en sellaista tarvitsisi.

Eli voiko pronaatiotukea tarvitsematon käyttää pronaatiotukea antavaa kenkää? Tosin ostin kengät jo...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voi käyttää, mutta onhan se kenkä mukavampi neutraalille askeltajalle jos se tuki ei ole siellä kangistamassa.

Itse en mikään himojuoksija ole, mutta kesällä maratoni pitäisi juosta ja kuitenkin viikoittan käyn 2-3 kertaa lenkillä. Onko tuo niin suuri ongelma tuo kankeus, että kannattaisi myydä nuo eteenpäin? Vai pitääkö vaan koestaa niitä ja päättää sitten?

Vaikea sanoa, oma jalka pronatoi sen verran kovaa että en oo koskaan juossut tukemattomilla kengillä. Vinkkinä muuten, juoksukenkäjuttuja varten löytyy Pakkista spesialisoituneempia foorumeita myös.

Itse olen luopunut täysin tuetuista kengistä, vaikka oikea jalka ylipronatoi kohtuullisen paljon. Käytin ennen Asics:n kenkiä juuri siksi kun luulin niiden olevan hyvälaatuisia, sekä niiden kapea lesti sopi jalkaani. Sain kuitenkin entiseltä ammattijuoksijalta tietoa, että Asics:n maine on parempi kuin kengän laatu oikeasti. Tähän voi tietysti joku sanoa että niin monta huippukenkää kuin juoksijaakin ja onhan A:n tallissa huippu-urheilijoita pilvin pimein...minulle kerrottiin kuinka testissä oli halkaistu kahtia useita eri kenkiä ja A:n kengän sisärakenne ei todellakaan ollut sitä mitä hinnan perusteella olisi luullut.

Kun käytin pronaatiotuettuja kenkiä, ei niistä ollut minulle juurikaan apua vaan polvikivut pakottivat pitämään juoksulenkkien määrän korkeintaan parissa per viikko. Luulin että jalat ovat vain siinä kunnossa, etteivät ne kestä lenkkeilyä edes maastossa. Jokin aika sitten kun esille nousi näitä barefoot ja feelmax- kenkiä sekä muutaman kenkävalmistajan neutraaleita kenkiä, päätin kokeilla josko näistä vaihtoehdoista olisi apua. Vaihdoin kenkämerkkiä (Saucony) ja siitäkin hommasin täysin neutraalin version. Polvet ovat kestäneet juosta paljon paremmin tuettomilla lenkkareilla. Feelmax- kenkiä olen käyttänyt kesäisin pihalla ja kävelyillä mutten juostessa. Eli oman kokemuksen perusteella suosittelen ainakin aluksi kokeilemaan tuettomia jalkineita, niistä minä ainakin sain apua.

Riippuu aika paljon mikä se asicsen kenkä on. 189 hintanen viittaa johonki Kayano:n mikä on jo todella tuettua mallia jolla en ainakaan itse, neutraalilla jalalla lähtis juoksemaan. Mikäli myyjä auttoi kengän valinnassa, mutta ei tiedustellut mahdollisia askelvirheitä tms riittää ainakin meikäläisen mielestä epäilemään myyjän pätevyyttä/asiantuntemusta. Tai no, saihan se sen kengän myytyä..

Itselleni auttoi...

Taistelin aikoinaan itsekin väärän askellusvirheen kanssa polvikupuihin asti. Hankin Asicsen juoksukengän:
http://run-go.bits-bytes.fi/index.php?PROD=195&CAT2=1&CAT=1&lang=fin ja juuri tätä kenkää useampi ammattilainen suositteli minulle, jolla on vaikea ylipronaatio. Pelkät kengät eivät olleet tie onneen, vaan piti kääntyä edelleenkin oireiden jatkuessa OMT-keskukseen puoleen, jossa alaraaja-asioihin erikoistunut spesialisti teki jalkatutkimuksen ja teetätti minulle yksilölliset pohjalliset (muotoiltiin ja tehtiin paikan päällä ja ne sai heti mukaan). Meni tietenkin hetki, ennen kuin jalat tottuivat pohjallisiin, lisäksi piti harjoittaa erilaisia jalkapohjan lihaksia kotona ja sekä panostaa lihasten vahvistamiseen.

Sain pohjalliset tammikuussa, jonka jälkeen ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa tai vaivaa entisen nähden, juoksupolvea lukuunottamatta mutta nekin riesat lähtivät venytyksillä ja oikealla lihaskunto harjoittelulla.

Suosittelen ainakin ammattilaista, ei ketään tahansa fysiota tai hierojaa kertomaan faktoja. Sain erittäin kullanarvoisia neuvoja alaraaja-spesialistilta muutenkin juoksuhrajoitteluun ja kiittäen häntä, osaan juosta oikein ilman rasituksia pitkiäkin matkoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom