Yli vuoden kestänyt molempien polvien rasitusvamma

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei, iltaa, öitä, huomenta.

Olen vaipunut epätoivoon, syvään sellaiseen. Olen nuori urheilija, ja pelaan jääkiekkoa suhtkot korkealla tasolla ja erittäin tavoitteellisesti. Haluaisin kehittyä pelaajana ja urheilijana yleensäkin, mutta eipä tavoitteellinen urheilu olisi mitään ilman ongelmia ja vastoinkäymisiä:

Eli, vuoden 2008 kesäkuussa, annettiin ohje juosta 25km viikossa, kyykätä reilu 300 kyykkyä viikossa, plus leukoja yms. Aluksi ajattelin, että kasvavana nuorena, en tiedä, onko järkevää tehdä noin paljon kyykkyjä, sillä polvessa oli ollut todella kevyt (meni ohi viikossa) rasitusvamma n. 3 vuotta sitten. No, aloitin ja tein ohjeiden mukaan kolme viikkoa, kunnes polvessa alkoi tuntua kipua polven alapuolella olevassa "pallossa" (joku reisiluun ja sääriluun yhtymäkohtako??), ja polvi kyykätessä petti alta ja tuli kipeäksi. No, lepäilin pari päivää ja kokeilin uudestaan, ja kipu vaihtoi paikkaa polveen, sisäpuolelle, eli minusta katsottuna molempien polvien sisäpuolelle. Juostessa kipu tuli siihen sääriluun yhtymäkohtapalloon, jolle en osaa sanoa parempaa nimeä. Olin tuolloin 14- vuotias.

No, sitten tuli lääkäriin meno (heinäkuun alkupuolisko), pahus, menin ortopedille, enkä urheilulääkärille. No, tyyppi sanoi että aivan selvästi rasitusvamma, tee chaplin- nostoja, eli jalka suorana ja nosteluita, laita jäätä, syö nämä tulehduskipulääkkeet, ja katso paraneeko. No, tulehduskipulääkekuuri loppui, eikä vaikutusta ollut ei sitten mihinkään. No, sitten joskus syyskuun tietämillä menin uudelleen lääkäriin, eikä vastaukseksi tullut mitään muuta kuin ihmettelyä, oho mites se ei parane, ja sama kuuri uudestaan, polven lihaksen voimistamista jäätä ja lepoa. No, mulla alkoi kuitenkin jääkiekkokausi, ja jäällä kun kokeilin, ei kipua tuntunut. Joten vetäisin koko kauden läpi, ilman juoksuaskeltakaan tai ilman yhtä ainoaa kyykkyyn menemistä. Ei edes portaiden ylöspäin menemistä, kun tuli sen verran polvet kipeäksi. No, sitten menin nyt toukokuun lopulla urheilulääkärille, joka antoi taas saman kuurin, eikä mitään ole tapahtunut. Vasemmassa polvessa taitoskohdassa takapuolella naksuu joku, kun olen mahallani, ja lasken jalan alas ja ylös. Se on tosin ollut aina.

Ei kellään olisi vinkkejä, mitä tehdä seuraavaksi, oon meinaan sen verran epätoivoinen ja kaikki urheilu ottaa takapakkia, kun ei voi tehdä mitään juosten. En aio enää virua ongelman kanssa, vaan haluan sen kuntoon, ennen harjoittelun aloittamista. Harmi, että kausi koputtaa jo ovella, eikä minkään näköistä ongelman ratkaisua ole havaittavissa.

Kiitos, jos joku viitsisi yrittää auttaa tai niin.

Eli Osgood-Schlatterin tauti todennäköisesti. Mene hyvälle fysioterapeutille (esim. askelklinikat, tukipohjalliset saattavat auttaa). Askelvirhettä puoltaa imo se, että pystyt luisteleman ongelmitta..

Itse monet lääkärit (ja jopa leikkauksen) läpikäyneenä löysin avun vasta osaavalta fysioterapeutilta (pekka hurskainen, vaasa,:thumbs:), nelisen vuotta ongelmien alkamisen jälkeen..

Eli Osgood-Schlatterin tauti todennäköisesti. Mene hyvälle fysioterapeutille (esim. askelklinikat, tukipohjalliset saattavat auttaa). Askelvirhettä puoltaa imo se, että pystyt luisteleman ongelmitta..

Itse monet lääkärit (ja jopa leikkauksen) läpikäyneenä löysin avun vasta osaavalta fysioterapeutilta (pekka hurskainen, vaasa,:thumbs:), nelisen vuotta ongelmien alkamisen jälkeen..

Kiitos erittäin paljon ! Täytyypä heti ensi töikseni näin "aamulla" katsella hyvän suosituksen saaneita fysioterapeutteja, ja varata aika mahdollisimman pian. Toivottavasti apu löytyy, ja kiitos vastauksesta!

Mulla oli samanlaista vaivaa oikeassa polvessa.. diagnoosit vaihteli hyppääjän polvesta osgood schlatteriin mutta röntgenkuvissa ei kuitenkaa näkynyt mitää.. Juuri siinä joku 5cm lumpion alapuolella olevassa "pallossa" kipukohta. Käytiin paljon kylmää, tein kuntoutusliikkeitä ja tukipohjallisetkin teetettiin jalkaterän virheasentojen takia mutta lopulta vaiva parani vasta kun laitettiin 2 kortisonipiikkiä siihen. Eka piikki ei tainnu mennä ihan oikeeseen kohtaan mutta toisella kerralla toinen ortopedi pisti sitten ilmesesti oikeaan kohtaan ja vaiva hävisi sillä (eikä oo toistaseks uusiutunut). Tossa meni n.8 kk yhteensä ennenkun parani. Lentopallon pelailu mulla aina kipeytti ton saman kohdan, puntilla taas ei esim kyykätessä ihme kyllä haitannut juurikaan...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom