Ylävatsalihakset kipeytyvät juostessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aad@
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen nyt harrastanut lenkkeilyä muutaman kuukauden saadakseni peruskunnon takaisin.Muut paikat tuntuvat kestävän juoksua hyvin mutta joka lenkin jälkeen minulla on ylävatsalihakset kipeät.Yritän kyllä pitää keskivartalon juostessa "tiukkana" mutta mitä teen väärin?Juoksen kerrallaan n. 30-45min

Tää on ihan arvaus, mutta ehkäpä se just johtuu siitä että jännität keskivartaloa, koitappa ens kerralla pitää se rentona.

Mulla onvähän sama vika. Ja siis jännitän vatsalihaksia juostessa automaattisesti. Jos oikein keskityn niin saan juostua hetken vatsalihat rentona, mut heti kun keskittyminen herpaantuu ja vajoan ajatuksiini niin alan taas jäkittää vatsaa.

Kyllähän juostessa tulisi keskivartalon olla tiukkana, miten muuten säilytät hyvän juoksuasennon? tietenkään niitä "paloja" ei tartte tietoisesti jännittää, kyse on enemmänkin syvien vatsalihasten hallinnasta.

Ja jos selkä kipeytyy (alaselkä?) oletan että kyse on vääränlaisesta juoksutekniikasta. Onko lantio alla vai työntynyt taakse?

Jos selkä pääsee pikkuriikkisenkin notkolle, voi tuo kipu tulla siitä. Eli siis vatsalihakset eivät tue/ole aktiivisesti käytössä. Toinen vaihtoehto minkä näin pikaisesti keksin on sitten joku jumi lantion/alaselän lihaksistossa.

Mutta juoksutekniikka olisi hyvä tarkistuttaa, mikäli juokset yhtään enempää. Yllättävän iso osa ihmisistä juoksee ihan väärin, ja treenit loppuvat lyhyeen, jos ei heti, niin ainakin vähän myöhemmin jonkun paikan hajotessa tms.

Te, joille tulee juostessa tällaisia tuntemuksia: jatkuuko kipu seuraavina päivinä? Vai meneekö teillä yleensä kipu ainakin samana päivänä ohi?

Minulla alkoi toissapäivänä sattua lenkillä ylävatsan lihaksiin. Tunne oli vielä seuraavana aamunakin. Lähdin taas juoksemaan, ja kipu paheni. Nyt on kolmas kipupäivä menossa, mutta tänään en ole juossut.

Voisiko olla lihassärkyä, vai pitääköhän alkaa epäillä jo palleatyrää, kun ei kipu mennyt ohi juoksemisen lopettamisen mukana?

Suositut

Back
Ylös Bottom