Yläselkä suuttui kyykkäämisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trident
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hej

Oon tehnyt jo vuosia jaloille pääliikkeenä jalkaprässin. Kyykkyä tuli tehtyä nuorempana, mutta en koskaan saanut selkää pysymään suorana vaan kallistuin aina eteenpäin kyykätessä. Nyt sitten olen alkanut treenaamaan judoa ja ajattelin että rupeanpas kyykkäämään heittojen tueksi. Ajattelin että nyt lähdetään uudella sykkeellä ja niin puhtaalla tekniikalla ku mahdollista.

No, minulla on kuitenkin ns. notkoselkä. Yläselkä on melko kumara.
Ekan kyykkykerran jälkeen yläselkä tuntui menneen jotenkin lukkoon lapaluiden välistä. Yritin sitä vähän sitten availla ja kävin hierojallakin.
Ei tuntunut enää kovin pahalta joten kyykkäsin uudestaan. Olin jo tottunut pieneen jumiin yläselässä, kun nyt sitten tiistaina otettiin melko kovaa mattopainia judotreeneissä. Niskalla joutui työstämään jonkun verran siltoja yms. niin heti treenien jälkeen yläselkä tuntui melko kipeältä. Pään kääntäminen ääriasentoihin sivuille myös sattui.
Tätä on nyt pari päivää jatkunut. Yläselkä rutisee sitä venyttäessä ja on pahuksen kipeä. Edelleen pään kiertäminen sivuille aiheuttaa kipua.

No, selästä kun on kyse niin hiipii mieleen heti välilevyt ja muut.. onko esim. välilevypullistumassa selkeät oireet, esim sietämätön kipu ja kunnon jumi? Tässä pystyy kyllä olemaan levossa ja näin, mutta treenejä ei voi nyt ajatellakaan. Voinko hoitaa vaivaa levolla tässä vaiheessa? Kokemuksia, nyrkkisääntöjä? :worship:

Itselläni pakkaa menemään varsinkin nuo lapaluut ihan käsittämättömään jumiin. Ainoaksi lääkkeeksi olen keksinyt venyttelyn, mitä teen kokoajan sarjojen välissä, sekä mahdollisimman puhtaat toistot "?"

Minulla on kaveri, jolla hieman samantyyppisiä ongelmia. Oli aikanaan huippuluokan voimanostaja, jolla kyykky paras laji.
Kerran oli kisat, joissa viimeisellä nostolla yritti kyykyn nuorten ME:tä (323/90). Nosto oli jo lähes valmis, kun aivan lopussa asento hiukan petti ja nosto meni hiukan etupainoiseksi (ei noussut). Selkä joka oli oireillut jonkin aikaa, meni aivan jumiin ja ei kärsinyt juuri kävellä kuin vinossa:curs:
Kisojen jälkeen mentiin koko porukka saunaan ja hierottiin kaverin löylyn (ja V..n.n) pehmittämää selkää.
Tosisen puolen selkälihas aivan kova. Välillä valeltiin kylmällä vedellä ja kun tarpeeksi tehtiin lihas pehmeni.
Mutta kun oli muutaman minuutin omillaan, niin lihas taas kivikova. Ja sama rumba uudelleen ja samoin tuloksin (pehmeni ja kohta taas kivikova):wtf:
Lääkärit sitten aikanaan tutkivat selän ja totesivat, että on jonkinlainen synnynnäinen ryhtivika. Ryhtivika sai ilmeisesti aikaan sen, että (kovia) kyykkyjä tehdessä selkä rupesi aina reistailemaan:curs:
Voisi kait ajatella että ryhtiviasta johtuen kyykätessä joku/jotkut hermo(kimput) joutuivat pinteeseen ja ongelmat olivat sitten seurausta siitä. Vissiin välilevyongelmat tai ahtaumat voinevat aiheuttaa samantyyppisiä ongelmia. Kun hermo sitten ärsyyntyy se voi vaivata jonkin aikaa (pitempään kuin perus harjoitus jumi).:curs:
Yleesä iän myötä mahdolliset ongelmat em. seikkojen kanssa pahenevat (kyllä sitä nuorempana).
Tuntuu tyhmällä päällä ajateltuna, että jos pystyy noin paljon treenaamaan erilaisia todella vaativia lajeja (väännöt, sillat jne) ja ongelmat tuntuvat tulevan vain kyykyssä, niin kannataa varmaan treenata jalkavoimaa jollain muulla liikkeellä:david:
Toki jos vaivaa liikaa niin tutkituttaa syy tarkemmin.

Kiitos Punttijamille vinkeistä!

Olen kyllä ajoittain miettinyt että kävisin jollakin speasilistilla näyttämässä tuota selkääni. Se on tosiaan aika lailla notkolla.
Kunnon Quasimodo.. :D

Toinen mikä on kivuliasta on se jos teen selällään maaten jalkojen nostoa ja sitten pyörivällä liikkeellä. Esim. jos on tarkoitus paeta sidonnoasta niin jalat täytyy lingota puolelta toiselle momenttia saadakseen ja tässä alaselästä sitten vihlaisee.

Pystytäänkö notkoselkää korjaamaan jotenkin?

Latest posts

Back
Ylös Bottom