Yläselän nikamat kipeänä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Xyrix
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä muutaman kuukauden olen ihmetellyt ongelmaa. Eli lapaluiden välissä olevat muutamat nikamat ovat kipeät/kosketusarat. Tämä alue on parin vuoden ajan ollut kosketusarka mutta mitään kipuja ei varsinaisesti ole ilmennyt kunnes nyt.

Nyt en puhu siis lihaskivuista, niitä ei ole laisinkaan. Röntgenkuvatkin selästä löytyy eikä ollut ongelmia, ainoastaan alaselässä oli joku väli aavistuksen "kulunut" vai mites se nyt meni, no kuitenkin yläselkä ok. Mitään lukkoja ei myöskään ilmene kun olen käynyt hieronnassa.

Ottaa suorastaan hermoon kun ei tiedä mitä tekis...juu juu, selkää on neuvotto vahvistamaan mutta selkä on muutenkin aika vahvasti painotettu alue treeneissäni. Teen selkään vaikuttavia liikkeitä esim. kyykky, leuanveto, kulmasoutu tangolla, alatalja (suosikkiliike), ylätalja ja joitain laitteissa tehtäviä liikkeitä myös. Niin ja kohautukset myös.

Eikä ryhdissä pitäisi olla mitään vikaa, ei mitään apina-asentoa. Luulen että osasyyllisenä on koulun paskat penkit joissa pitää istua jollain 40cm korkeudella olemattomalla selkänojalla...

Venyttelen myös selkää päivittäin ja nyt olen yrittänyt venytellä lapoja enemmän mutta ei vaikutusta asiaan.

Täytyy sanoa että alkaa oleen sormi suussa, löytyiskö jotain vinkkejä?

no ei ole.

ps. Mullakin on murtunut nikama vielä parin vuoden jälkeen kosketusarka ja etenkin kun lihas kasvoi tuli yllättäen jakso, jolloin tuo kyseinen nikama kipuili. Mutta kyllä se omalla kohdalla tottui, kun armotta kivikauden vanhalla penkillä salilla joutui penkkailemaan ja nytkymään hehe.

Magneetti kuva on oikeastaan ainoa tapa selvittää, mitä vikuja siellä voisi olla, kaiketi.

Kyllähän tätä on jo kolmet eri lääkärit katsoneet ja ovat vain pyöritelleet päätään. Mutta se on ainakin selvinnyt että selkäni on kovin suora, normaali S-muoto jää kovin heikoksi. Eikä liikkuvuudessa hurraamista ole. Tämä taas on lähinnä perinnöllinen seikka...isoisän ajoilta lähtien suvun miehillä samanlainen "lautaselkä" :) Tämä on omiaan aiheuttamaan ongelmia...

Toinen omituinen seikka on se että meikällä ei mene paikat "jumiin". Lääkäri tunnusteli lihaksi ja ihmetteli että etkö sää ole ihan juntturassa kun näin kiristää. Itse kun en tunne lihasjännityksiä oikein... Jatkuvalla venyttelyllä asia pysyy jotenkuten kurissa.

Tämä nikamakipu ärtyy lähinnä istuma-asennossa. Seisaalteen tai kävellen en huomaa mitään. Tämän perusteella kelasin että selkä protestoi nyt jotenkin huonoa asentoa. Venytellä pitäis mutta mietin että onko ongelma sittenkään niinkään selän lihaksissa vaan alempana...käsittääkseni jopa kireät pohje/takareisi/lonkankoukistaja voi aiheuttaa mitä mielenkiintoisempia oireita selkään...tiedä sitten.

Jos vedät keuhkot täyteen ilmaa ja vedät olkapäät eteen niin sattuuko silloin yläselässä? Ookko koittanu hierojalla käydä, sellasella joka ei silittele vaan runnoo kunnolla?

Tosin mulla on just päinvastoin tuo selän muoto elikkäs kaaret on lievästi korostuneet... :/

Timse: ei kipua, vain pientä vetoa lihaksissa kun oikein kiskoin eteenpäin. Kokeilin tuota oikein antaumuksella, happimyrkytys pian iskee.. :) Tällänen lautaselkä on kyllä todella viheliäinen, jännittyy aivan käsittämättömän helposti. Maastaveto on myrkkyä mutta kyykyt onnistuu.

Hieroja kyllä runnoo oikein mukavasti...tuskanhiki painaa aina päälle :D Hieronta auttaa mutta vain hetkellisesti, jännitystilat palaavat kovin herkästi.

Kun tätä on tullut jo havainnoitua aika kauan niin olen huomannut että oikean lapaluun ja selkärangan välikset lihakset ovat kireämmät ja kun nikamia painelee niin ne on oikealta puolelta hieman aremmat...jotain tekemistä tällä on lihaksiston kanssa luulisin.

Viimeinen lääkäri jolla kävin voivotteli jäykkyyttä ja suositteli tanssitunneille menemistä... :D Jaa, tanssista en tiedä mutta onko kenelläkään vinkkejä miten selkään saisi vähän liikkuvuutta? Venyttelyjä nyt teen muutenkin mutta jotain muutakin kenties...

Xyrix sanoi:
kenelläkään vinkkejä miten selkään saisi vähän liikkuvuutta?

ON! :)

Meet lähi-prismaan tai bilteemaan ja ostat sieltä tennispalloja ja jäkisteippiä/urheiluteippiä. Sitte teippaat kaksi tennispalloa yhteen sillä teipillä.

Laita tuplapallo lattialle ja käy siihen päälle selin makuulle siten että pallojen väli on selkärangan kohdalla. Tee pieniä rullauksia, siirrä välillä pallon paikkaa. Älä laita alaselkään*, äläkä niskalle, mutta koko muun alueen voit runnoa läpi. Kädet noin 45 asteen kulmassa polvien yläpuolella runnomisen aikana, älä anna niiden roikkua velttoina kropan vierellä; silloin helposti nuo lapaluut törröttää ilkeästi. Eli työnnä olkapäitä vähän eteen rullausten aikana.

Voi ekalla kerralla tuntua niin kipiältä ettet pysty koko painoa siihen laittamaan... mutta vattalihaksilla tai perseellä kun jännittää niin keventää. Tuota kun jaksat tehdä niin pian ei tarvii ollenkaan keventää enään, ja selkäkin on paljon liikkuvampi.

*alaselkä ei liikkuvuutta kaipaa, se on muutenkin nii herkkä vahingoittumaan esim välilevynpullistuma tulee usein just sinne.

Voit kans teipata yhden pallon (usein niissä tennispallotuubeissa tulee useampia kuin kaks), sillä on hyvä esim takaolkapäitä, persettä [lisää lempihomovitsisi tähän] tai takareiskoja runnoa vetreämmiksi. Sillasta. :)

Jos on rintaranka oiennut, niin kannattaa kokeilla koukistus-suuntaisia liikeharjoitteita (joihin yhdistää kierto-liikkeen). Voi liittää yläraajan liikkeet, esim. ristikkäis-lyönnit/kurotukset liikkeeseen mukaan.

Ojennus-suuntaisia harjoitteita (esim. pyyherullan tai tennispallojen kanssa) ei välttämättä kannata erikseen tehdä, mikäli ranka on jo oiennut. Lisäksi noissa mainitsemissasi liikkeissä kuten ala- ja etenkin ylätaljassa tulee rintarankaan ojennusta yllin kyllin.

Usein rintarangassa tiettyjen nikamavälien jäykkyys kompensoituu toisaalla olevalla yliliikkuvuudella (samoin kaula- ja lannerangan kanssa). Mikäli liikeharjoitteita tekee, niin on siis tärkeää kohdistaa ne tarkasti sinne, missä lisää liikkuvuutta tarvitaan, koska helposti voi saada selän entistä kipeämmäksi jos kohdistaa mobilisaation sellaisiin nikamaväleihin, joista liikettä tulee jo liikaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Röntgen kuvista harvoin löytyy ihmeempää vaikka olisi vaivoja.

Jos olet käynyt pelkästään tavallisellä lääkärillä, niin fysiatri voisi olla aiheellinen. Fysiatri katsoo onko tarvetta lisäselvityksille (vaikka magneetti kuville ja reuma testin voi ottaa jne.)
Todennäköisesti tulee kuitenkin ensin lähete fysioterapeutille.

Toinen vaihtoehto on mennä suoraan fysioterapeutille. (ja OMT-fysioterapeutti olisi sopiva)
Fysioterapeutille voi mennä itse tai lähetteellä (lähetteellä Kela korvaa jotain, ja lähetteen voi kirjoittaa kuka tahansa lääkäri)

Fysioterapeutti löytää todennäköisesti syyt oireisiin, antaa asian mukaista hoitoa (hierontaa, manipulaatiota, sähköä, tms.), ja tekee selkää vahvistavan treeni ohjelman.

Huom! Normaali sali treeni ei näitä vahvistuksen tarpeessa olevia lihaksia tarpeeksi vahvista!

Selässä on useita kerroksia lihaksia, ja näistä sisimmät tukilihakset ovat ne mitkä tulee saada vahvoiksi.
Periaatteessa kun sali treenissä on käytössä isot painot, vahvimmat lihakset (isot pinta lihakset) tekevät työn ja vahvistuvat. Eivät nämä tärkeät pikku lihakset. Eli siis lihaksikkaalla henkilölläkin voi olla heikot sisimmät lihakset.

Tutkimusten jälkeen kun "vika" on selvillä, niin tietää mitä liikettä mahdollisesti varoa jne. Ja on helpompi kotikonsteinkin vikaa hoidella.

Tässä voisi olla esim nikama tai nikamia jumissa ja pikkulihakset jännityksessä tai vastaavaa.
Ja alkuperäinen syy voi olla eri kohdassa kuin nykyinen oire. Esim. jännitys ja pieni suunnan muutos alempana selkärangassa aiheuttaa ylemmäs samansuuruisen "korjauksen" toiseen suuntaan.

Jos lääkäri on todennut uloimmat lihakset kireiksi, niin kyllä ne silloin varmaan normaalia kireämmällä ovat.

Jos nikamia on jumissa, niin hieronta ei tällöin auta kuin sen yhden päivän, seuraavana aamuna jumi on yleensä suht samanlainen kuin ennen hierontaa.

Tuo tennispallo neuvo on hyvä keino pitää nikamat auki ja aukoa niitä itse. Itse olen käyttänyt 2 palloa sukassa ja sukka solmuun niin että pallot pysyvät vierekkäin.

Jos nikama on pahasti jumissa lapojen alapuolelta, sitä voi olla vaikea kyllä itse saada auki (jousto tulee kaikkialta muulta kuin siitä nikamasta mistä pitäisi).

Palloilla jokatapauksessa kyllä huomaa pienen käytön jälkeen nämä nikama lukot helposti.

Palloilla on myös mahdollista saada kyllä oiretta pahemmaksi, jos esim yksi nikama pysyy juntturissa. Tämä aiheuttaa tuota jo mainittua jumia kompensoivaa yliliikkuvuutta muualla selässä tai esim rintalastassa, joka voi oireilla ja jopa tulehtua (Tietzen oireyhtymä). Tällöin jo lähes kaikki yläkropan treeni on pahasta.

Muuta pääpointtina siis että mieluummin menee suht nopeasti aina ammattilaiselle hoitoon, ennenkuin mahdolliset ongelmat pahenevat tai kroonisoituvat.

Fendis: Hyvä pointti, ehkä todellakin pitäisi tehdä juuri päinvastaisia harjoitteita...olen tosiaan tehnyt aina silloin tällöin pyyherullan avulla rintarangan ojennusta.

Jos katson peilistä itseäni takaa hieman viistosta ettei massiiviset selkälihakseni (ks. wikipediasta huumrolilajit) peitä rangan "vakoa" niin hyvin näkee miten selkäranka on suora kuin lauta...yläselkä on varsin suora, aavistus kaarta havaittavissa mutta alaselkä on kuin vatupassi....ongelmana on selän taivutuksissa että kun kurottaa maata kohti tms. niin selkä taipuu vain muutamista nikamaväleistä. Lähinnä keskivaihteilta ja yläselkä köyristyy hieman.

Mutta mitäs näitä "koukistus-suuntaisia liikeharjoitteita" oikeastaan on, enemmän juttua löytyy noista ojennustyyppisistä.

Väsynyt: Pitää lueskella noita mutta enkku ei taivu kovin hyvin mutta yritän jotakin ymmärtää.

Edit:

Oldschool: Juu olen käynyt fysioterapeutilla ja siellä todettiin nämä lautaselkäisyydet sun muut. Sain sieltä kyllä ohjeeksi näitä erilaisia venytysohjeita ja joitakin harjoitteita...niitähän olen väsännyt pitkän aikaa mutta vailla merkittävää tulosta. Jäi kyllä vähän epämääräinen mielikuva käynneistä. Ensin yleislääkäri ehdotti heikkojen vatsalihasten treeniä ja kun sain lähetettä fysioterapeutille niin se taas totesi että vatsa/selkälihakset on vallan erinomaisessa kunnossa...varsinaista syytä ongelmiin en ikinä saanut ongittua selville. Käyntien jälkeen olen muuttanut, pitäsi aloittaa uusi ruljanssi että sais lähetteen paikalliselle fysioterapeutille mutta voipi olla että en tule sielläkään sen viisaammaksi.

Hmm mietin tässä asioita ja aattelin että käydääs sitten katsomassa mitä paikallinen "selkäklinikka" oikein sanoo asiasta. Selitin nikamakipuongelmaa ja lykkäsivät meikän naprapaatin juttusille ens viikolle näin ens alkuun. Katotaan mitä tapahtuu vai tapahtuuko yhtään mitään.

Jos ei oikein selviä niin pitää varmaan harkita jos menis lääkärille ja vaatis että tehtäis parit testit...esim. tuo reumatesti. Selkäreuma tästä nyt vielä puuttuiskin mutta oliskohan sekin mahdollinen...tarpeeksi luulosairaaksi kun ryhtyy niin alkaa miettimään ties mitä...

Hmm mietin tässä asioita ja aattelin että käydääs sitten katsomassa mitä paikallinen "selkäklinikka" oikein sanoo asiasta. Selitin nikamakipuongelmaa ja lykkäsivät meikän naprapaatin juttusille ens viikolle näin ens alkuun. Katotaan mitä tapahtuu vai tapahtuuko yhtään mitään.

Jos ei oikein selviä niin pitää varmaan harkita jos menis lääkärille ja vaatis että tehtäis parit testit...esim. tuo reumatesti. Selkäreuma tästä nyt vielä puuttuiskin mutta oliskohan sekin mahdollinen...tarpeeksi luulosairaaksi kun ryhtyy niin alkaa miettimään ties mitä...

Juu, näin netin välityksellä ei pysty sanomaan oikein mitään. Lääkärille vaan... ja ehkä jope mieluummin omt-fysioterapeutille ensiksi näyttämään. Lääkäriltä tulee helposti vain buranaa, mutta jos terapeutin lausunnon kanssa meet lääkärille niin ehkä asialle jopa tehdään jotain.

Enemmänkin toi reuma testi on ehkä pois sulkeva testi vaan.

Välillä tuossa kuntoutushommassa saattaa kyllä mennä aikaa, eli
tulokset eivät ihan heti tule, ja helpostihan nuo harjoitteet sitten jää tekemättä jos niistä ei apua näytä olevan.
Ja jos oireet poistuu, niin melko varmasti unohtuu harjoitteet samantien.

Aina tietenkään ei hoidot ja harjoitteet auta. Ajankanssa sitten huomaa mitä treenejä kannattaa tehdä ja mitä ei, että oireet pysyvät kurissa. Eli ehkä kannattaa jättää se maastaveto pois
jos se haittaa. Jos oireet alkaa häviin, niin kokeile puolenvuoden päästä uudestaan ja kato mitä sanoo.

Fysioterapeuteissakin on eroja, eli kannattaa mennä toiselle jos ensimmäinen ei vaikuta pätevältä. Vähän sama hierojien ja lääkärienkin kanssa.

Selkä hommista kyllä fysiatrien pitäs tietää aika hyvin.

Sitte tietenkin on olemassa erikoistuneet urheilulääkärit/ortopedit jotka tekevät itse leikkauksia. Nämä tietävät kyllä sitten eri vaihtoehdot.

Selkäreuman yksi tyypillinen oire on esim. selän aamujumitus ja väsyneisyys, ja se lähinnä halutaan näissä tapauksissa sulkea pois niinkuin edellä sanottiin koska se on lopulta aika harvinainen nuorilla. Nopea ja simppeli verikoe riittää, itseltäkin se otettiin aikanaan.

Kannattaa tosiaan kroonistumista välttää viime tippaan asti, välillä tulee fiilis että selkä on ihan tavan vuoksi kipeä, tai että se on sellainen ongelmakasa että kun yksi paikka hetkellisesti on ok niin sitten toisaalla brakaa ja jumitukset leviää takaisin.

Heh luin tossa pikku pröteissä, että jotain murtumaa ollut, enkä sitte jaksanu alkaa korjaileen enää :D
Joo toi selkäreuma vähän kiinnostas, mitä siihen testiin sisältyy sitten? Kun tässä ollut reumakuumetta aina välillä ja koko selkä on myös kipee aamusin yms kakkaa. vois tuon sitte ainaki käydä tutkasemassa.
Olen syönyt vpeniä estolääkkeenä reumakuumeeseen, kokemuksia ko. sairauden hoidosta, kertokaas mulle.

Mä melkein suosittelisin jotain ammatti kiropraktikkoa. Olen nimittäin käyttänyt rahaa sitten tommosta 5k€ vuodessa hierojiin, fysioterapeutteihin yms. eikä niistä ole ikuna ollut tarvittavaa apua.
OMTfyssan juttusilla kantsii tosin käydä. Ja *bullshitfiltteri* päällä kuuntelee. :)

Ehdottomasti mäkin suosittelen asiantuntevaa, kiropraktikkoliiton suosittelemalla kiropraktikolla käyntiä. Mulla on itselläni vähän samantyylistä meininkiä, selkä liian suora ja varsinkin yläselän lihakset aina ollut kireinä kuin viulunkielet :( hierojani naksautteli selkääni ja kyllä se aina pariksi päiväksi helpotti, mutta viime marraskuussa tilanne räjähti käsiin: just kun ranka on suora, sitä ei tulisi suoristaa lisää millään tennispallorullauksilla tai päältä paineluilla tms!

aiemmin mulla normaali olotila oli se, että haukoin henkeä, lihakset tuntuivat aina kireiltä ja olo oli vain ihan hirveän huono. nyt kun kiropraktiikkahoitoa on jatkunut jo kohta puolisen vuotta, selkään on tullut normaalikaareja jo jonkin verran ja olo on tosi kevyt. mun kohdalla on hoito auttanut kamalasti, ja käyn siis lahdessa Innatella, mikä on yksi Suomen harvoista ryhdinkorjaushoitoja tekevistä paikoista.

eilen viimeks kävin yläselkää hierotuttamassa, ja kyllä noi nikamien sivut aina välillä vähän aristavat. koululla, kun opiskelen fyssariksi, osallistuin nyt tiistaina myös niskatutkimukseen ja siellä meinattiin myös samaa kuin innatella: kaularangan fasettinivelet on ärtyneitä, ja pitäis vahvistaa kaulan syviä lihaksia. mulla on aina ollut sternokleidomastoideus (päännyökkääjä/kiertäjälihas) sellainen, että se pomppaa tosi näkyviin kaulalta, niin sekin johtuu isolta osalta juuri siitä, että kaulan syvät lihakset on huonot-> lihastyö siirtyy päällimmäisille lihaksille. sama juttu myös yläselän kanssa: pää on hieman työntynyt eteen, osin heikkojen syvien lihasten takia, ja rasittanut siksi valtavasti yläselän pinnallisia lihaksia. avomies ei varmaan oo oikein ilahtunut kun mä olen alkanut vahtimaan senkin asentoja koneella istuessa: jos pää työntyy eteen ja hartiat menee lysyyn, käyn puristelemassa hartioita ja koputan olkapäähän niin kuuluu hmphf, ja ryhti oikenee :lol2:

joka tapauksessa, selvittämisen arvoinen asia ilman muuta, ja kannattaa kuulla monta mielipidettä ja itsekin tutkia asiaa. se,että ranka on liian suora, aiheuttaa aivan uskomattoman stressin selälle! ja se, että nikamat pusertuvat tiukemmin yhteen, kun ranka on suora, eikä luonnollisia notkoja löydy nimeksikään, vaikeuttaa myös selkäydinhermojen tilannetta: ne tulevat nikamanväliaukoista ja sieltä haarottuvat ympäri kroppaa: jos jo lähtökohta on ahdas, eihän tietokaan voi kulkea kovin hyvin. itselle on tullut vähän hassu olo,kun on hoidon myötä huomannut esim. käsivarsien tuntoaistimusten parantumisen (th-eli rintarankahermot hermottavat myös käsivarsien ihoa) ja refleksien parantumisen (treenaan itsepuolustuslajia, krav magaa). myös salilla treeni mennyt paljon paremmin perille kun kaikki liikkeet ei rasita vain niitä muutenkin ylirasittuneita lihaksia.

saakohan tästä kukaan mitään tolkkua :D

Joo kiitoksia kaikille vastanneille. Pitää kattella mitä naprapaatti sanoo tuosta nikamakivusta, jos ei meinaa tulla apua niin sitten vaan vaihdetaan omt-fysiolle...kyllähän noita löytyy.

Mitä reumaepäilyyn tulee niin mitään aamujäykkyyttä tai kipua ei ole, päinvaistoin, aamulla on hienoa herätä kun mitään paikkaa ei kolota heti aamusta :) Mutta kyllä sitä kaikkea alkaa kuvittelemaan kun tarpeeksi pyörittelee asioita päässä...

Tjoo pieni tilannepäivitys. Kävin sitten katsomassa mitä naprapaatti saa aikaiseksi ja säädin tuon bullshit filtterin aika korkealle kuten nimm. lampunjalka kehoitti :D

No kyllä tää paikansi aika nopsasti kipeät kohdat ja "alkulämmittelyjen" jälkeen löysin itseni omituisesta käsittelyasennosta..."rennoksi ja keuhkoihin ilmaa"...ja sitten kuului riks raks poks...

Vähän höveli olo käsittelyn jälkeen, ikäänkuin kevyehkö tai jotain. Selitykseksi tarjottiin nikamalukkoa ja pitäis lähipäivien aikana helpottaa mutta koska kyseessä ollut aika pitkään ollut vaiva, niin uusinkäynti mahdollinen. Sanoipa myös että pinnalliset lihakset on ihan suht rennot (kiitos venyttelyjen luulisin) mutta varsinkin hartiaseudulla syvemmät olivat kovin kireällä...no se asia helpottui "pienen" hieronnan ansiosta. Tuli sellanen fiilis että "saiko joku rekisterinumeron ylös".

Lisäksi ainakin yläselästä tuli pieni kommentti että aika liikkuva olis. No itse luulin että olis juuri päinvastoin...että ei olis liikkuva. No ehkä on parempi jättää ne liikkuvuutta lisäävät harjoitteet kuten tennarit ym. pois. Ja tätä lukkoa ei kuulemma oikein kotikonstein pysty auttamaan...Mutta tämäkin totesi että ranka on kovin suora että se on ainakin tullut selväksi.

Ankarana skeptikkona ja pessimistinä suhtaudun tilanteeseen suuresti epäillen ja varauksella mutta sen myönnän että tilanne ei ainakaan pahentunut. Ja saatan jopa myöntää että ei ahdista niin paljon kuin eilen samaan aikaan. Katotaan miten käy.

Back
Ylös Bottom