Yläselän lihakset jumissa ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ~D~
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

~D~

elikkä ongelma on
oikealla puolella, selkärangan ja kainalon välillä, noin suunilleen, se jumittaa, tarkempaa sijaintia en osaa selittää...
kun lavat vetää yhteen, tuntuu että siellä olis joku lihas huonosti tai vähän "ahdasta", tuntuu esim kun tekee penkkiä ja vetää lavat yhteen penkkiin kiinni niin sattuu, sama kulmasoudussa tangolla ja ylä- ja alataljoissa
ei tunnu lihaskivulta
oon käyny 2 kertaa kiropraktikolla ja 2 kertaa hieronnassa tuon asian takia mutta kumpikaan ei huomannut siellä mitään erikoista, kiropraktikko vaan sano että on aika jäykkä rintaranka...mites voiko tuolla olla joku lihas tai sen kiinnityspiste tulehtunut ? yleislääkäri sano että siellä on vaan joku pieni lihas mikä jumittaa...

muotoilen hieman uudelleen...
eli se jokin salmiakin muotoinen lihas tuossa lapojen välissä, joka jatkuu myös niskaan..? ilmeisesti se on nyt sitten tulehtunut / venähtänyt / revähtänyt / tms. olisko jotain venyttely tms. kuntoutus ohjetta ? eli siinä tuntuu semmoinen pisto...ihan kun olis jännityksessä koko ajan...kun laittaa leuan rintaan niin siellä selässä tuntuu semmonen venytys juuri siinä kipeässä kohdassa...

nyt ei muuta helpotusta ole, paitsi lihan nimi, eli kyse on "trapseista", eli trapeziuksista

mulla oli vuosi sitten täsmälleen sama homma, oli niin kipee että lääkäri määräs kolmiolääkekuurin, lihasta "parantavaa", en nyt muista lääkkeen nimeä, mutta reilut 3 viikkoa olin etten voinut tehdä mitään, nukkuminenkin oli hankalaa, koska koski niin paljon että piti huutaa kun kääntö kylkeä.. ei kiva homma, mutta sen jälkeen olenkin venytellyt huolellisesti.

edit: se lääke oli sellasta kun "Dolan"

nonni mulla rusahti tänää just varmaa kyseinen lihas pystypunnerrukses :( vasemmalla puolella selkää. päätä kääntää vasemmalle tai kohti olkapäätä ni sattuu :(

noni..kiitos tuosta kuvasta, juuri se...eilen kulmasoutua tehdessä käsipainoilla rupes pistää oikeen kunnolla eikä saanu selkää suoraksi edes, jätin sitte kesken...venyttelyä oli sitte illalla kotona, se sattui / tuntui siinä kipeässä kohdassa ja illalla sirdalud 4 mg naamariin ja nukkuu...tänään on sitte ollu iha hyvänä, ei enää niin rankkaa pistelyä kun ennen...eli jatkan ilmeisesti kevyellä venyttelyllä ja koitan vaan kevyillä painoilla jatkaa tuota kunnostamista ? :)

Venyttelyä, kevyempiä painoja, hierontaa, venyttelyä, hierontaa. Ja ehkä kannattaa vaihtaa hierojaa, jos se ei huomaa mitään? Myös lämpöhoidoista vois olla apua.
Niin ja hieroa ei saa/pystykään, jos tulehdus päällä ja kosketusarka, mutta se nyt lienee melkein itsestäänselvyys.

Sänkyyn makaamaan selälleen ja tennispalloa lavan ja selkärangan väliin, sillä se irtoaa:) Tai sitten asiansa osaava hieroja saa kyllä lavat irti toisistaan.

kävin tossa fysio ihmisellä joka totes että se vaan kramppaa ja siitä se pistely....nyt se oli viikon ihan ok, mut ei pistele enään, se tuntuu vaan jotenki jäykältä.. ? ja oikea käsi on alkanut puutumaan nukkuessa...:(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olisiko sama vaiva?

Löysinpäs tällaisen ketjun, jonka kuvaukset sopivat aika hyvin omaan uuteen vammaani.

Pari viikkoa on ollut sellaista epämääräistä tunnetta ja jumitusta vasemmalla puolella yläselkää ja niskaa. Olen laittanut vaivat treenin ja uuden (huonon) toimistotuolin piikkiin, enkä ole juuri välittänyt asiasta.

Eilen sitten treenin alussa leukoja vetäessäni tuntui jomotusta tuolla jossain lapaluun välissä, joten piti jättää sarjat kesken. Rinnallevedoissa ei saanut pidettyä painoja rinnalla, mave oli tuskaa ja kulmasoudut sun muut vastaavat selkäliikkeet eivät onnistuneet. Vatsojakin tehdessä meinasi tuntua ankealta. Yöllä olikin tietysti vasen puoli yläselästä, niskasta ja hartiasta tulessa.

Voisiko syynä olla jumiutunut trapetzius-lihas? Tuleeko tämä konttorirottailusta, vai treenaamisesta? Venyttelyissä olen viime aikoina panostanut paljon enemmän jalkoihin, joten tässäkö on ylävartalon muistutus asiasta?

Ajattelin pitää lepoa treenista ja sivellä geeliä pitkin yläselkää. Tuoli töistä vaihtoon ja vaivan hellittäessä täytyy koittaa venytellä. Olisiko kellään kokemusta ja vinkkejä näihin itselleni uusiin oireisiin?

Ajattelin pitää lepoa treenista ja sivellä geeliä pitkin yläselkää. Tuoli töistä vaihtoon ja vaivan hellittäessä täytyy koittaa venytellä. Olisiko kellään kokemusta ja vinkkejä näihin itselleni uusiin oireisiin?

Et ajatellut hierojalle mennä? Vinkkejä sen verran, että geelit ei auta eikä venyttelyllä saa lihasjumeja itse auki, mutta säännöllisesti kun käy hierojalla niin ei tartte jatkossa pitää lepoa treeneistä.

No sitä hierontaa kaverikin tuossa salilla ehdotteli. Kai sitäkin täytyy viimein kokeilla, sillä en ole aikaisemmin käynyt. :D

Jotenkin olen aina ajatellut, että vain ammattilaiset tarvitsevat hierontaa ja tällaiset amatööripuuhastelijat selviävät muutenkin. Eli että kaikki vammat tulevat omasta heikkoudesta ja tilanne täytyy hallita omin ja pakkiksen voimin. :whip:

Voisiko syynä olla jumiutunut trapetzius-lihas? Tuleeko tämä konttorirottailusta, vai treenaamisesta? Venyttelyissä olen viime aikoina panostanut paljon enemmän jalkoihin, joten tässäkö on ylävartalon muistutus asiasta?

Se voi tulla molemmista. Venyttelyllä voit toki jossain määrin "jumeja" ennaltaehkäistä..

..mutta nyt ei enää auta kuin kunnon hieronta, eli käypä alkuun pari kolme kertaa, ja katso miten vaikuttaa.

Meikällä jumitti kans yläselkä jossain vaiheessa oikein kunnolla, en tiedä siis onko samaa vaivaa mutta tosiaan ihan jumissa paikat ja aika kivuliastakin se välillä oli. Noh, ilmeisesti olin vaan innostunu tekeen liikaa alataljaa/kulmasoutua ja laiminlyönyt muita alueella vaikuttavia lihaksia (=serratus anterior). Punnerrukset kunnon liikeradalla (eli yläasennossa niin ylös kun saa vielä senkin jälkeen kun kädet on suorana) teki ihmeitä selän jumille kun sai vähän serratus anterioriakin aktivoitua.

Hieroja sanoi että ainakin kainalon alueella (liereälihas?) kiristely saattaa johtua kireistä kylkilihaksista, niitä nyt paremmin venytelleenä tuntuu että näin voi ainakin itsellä olla.
Kireeseen rintarangaan ja yläselkään (todettu kirolla) tepsii melko hyvin jumppapallon päällä röhnöttäminen muutaman kerran päivittäin ja säännöllinen venyttely. :thumbs:

Enpä ole vieläkään hierojalla käynyt. Ei ole millään ehtinyt... :nolo:

Treenaamassa olen sen sijaan kerennyt iltaisin käydä. :D Jumi on hellittänyt aika paljon ja tällä hetkellä tuntemuksia ei enää ole varsinaisesti selkälihaksissa, vaan tuolla epäkäs/takaolkapää/kaula/niska-alueella. Todella selvä kuvaus kieltämättä, mutta itseäni askarruttava.

Leuanvedossa ja ylätaljassa tuntuu sen verran, että niitä ei oikein voi tehdä. Sen sijaan muut liikkeet ovat ok. Kipu myös menee noin puolessa minuutissa ohi liikkeen lopettamisen jälkeen, eikä jää päälle pariksi päiväksi kuten viime viikolla.

Vasen puoli kuitenkin tuntuu jäykemmältä ja voimattomammalta kuin terve oikea puoli, joten perusjumia alueella varmasti siis on. Ja kuten aiemmin todettiin, taitaa hieroja olla selvä ratkaisu. Nekin peijakkaat ovat muuten aika paljon lomilla tähän aikaan vuodesta.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jaksa uutta aihetta tehdä, joten tänne vaan:

Nykyään menee yläselän lihat hirveeseen jumiin yön aikana, vaikka ei olis salilla niitä rasittanutkaan. Lapaluun seuduilla hirveet tuskat aina herätessä. Kovasti noita koittanu venytellä vaikka missä asennoissa, mutta eipä merkittävästi auta. Hierojalla käyty, mutta autto ehkä pari päivää, joten se siitä. Pitkäkestosta ratkasua etsimässä.

Jotain poppakonsteja?

Latest posts

Back
Ylös Bottom