Yerba Mate

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%

MTM1977

WTF
Mode
Pakkiksella on tunnetusti paljon kahvinjuojia, mutta avataan nyt keskustelu myös toiselle hienolle juomalle.
Itse en juo kahvia enää lainkaan vaan sen paikan on ottanut toinen Etelä-Amerikan tuote, eli Yerba Mate.

Mitä tuo Yerba Mate sitten oikein on?
Tietoa Yerba Matesta | bello.fi
What is Yerba Mate
6 Health Benefits of Yerba Mate Tea / Nutrition / Healthy Eating

Omat kokemukset Yerba Matesta olivat heti alkuun varsin positiiviset.
Toki ihan ensimmäisillä kerroilla maku oli vähän erikoinen (kun ei ollut mitään vastaavaa aikaisemmin juonut), mutta siihen tottui yllättävänkin nopeasti. Tätä nykyä maku on omasta mielestäni paljon miellyttävämpi kuin kahvissa tai teessä.

Piristävä vaikutus matessa on erilainen kuin kahvissa. Vaikutus alkaa pehmeämmin, eli ei ole mitään nopeaa "nousua" niinkuin kahvista saattaa joillekin tulla. Vaikutus on myös pitkäkestoisempi ja vaikka matea tulisi juotua paljon niin ei aiheuta ainakaan itselleni mitään negatiivisia oireita, toisin kuin iso määrä kahvia joskus teki.

Tuotahan voi valmistaa useallakin tavalla, perinteinen tapa on käyttää kuppia + bombilla nimistä pilliä (käyttöön löytyy lukuisia ohjeita netistä).
Itse kuitenkin usein valmistan pressopannulla, koska sillä saa näppärästi ison määrän juomaa vaikkapa termoskannussa mukaan otettavaksi.
Myös perinteisellä teepallolla valmistus onnistuu, mutta omasta mielestäni maku jää tuolloin aika laimeaksi.

Pressopannulla valmistaessa haudutan aika pitkään, noin 30 minuuttia. Silloin tulee riittävän voimakas maku, kitkerää tästä ei saa yrittämälläkään, joten ihan rauhassa voi haudutella.
Yksi tärkeä asia valmistuksessa on, että kiehuvaa vettä ei saa käyttää. Se "polttaa" nuo lehdet ja silloin menee pilalle. Sellainen 70-80 astetta on sopiva, itse käytän 70 asteista kupin + pillin kanssa, 80 asteista pressopannulla hauduttaessa.

Ei näemmä kovasti ole herättänyt keskustelua :lol2:

No ei se mitään, jatkan itsekseni ;)
Yerba Matea myy Suomessa ainakin Punnitse & Säästä, sekä Ruohonjuuri. Varmaan myy moni muukin kauppa, mutta en ole noihin tarkemmin perehtynyt, kun Suomen hinnat tuppaa olla aika kovat (johtuen pienehköstä kysynnästä toistaiseksi?).
Itse siis tilailen tätä Saksasta, yleensä sellaisen 5kg kerralla, tulee noin tilattuna about 50% halvemmaksi kuin Suomesta ostettuna.

Itsekin olen kuullut hyvää Yerba Matesta. Kahviin verrattuna ongelma taitaa olla käytännöllisyys; itse käväsen työpaikalla kahviautomaatilla sen 8 kertaa päivän aikana :) Käsittääkseni Yerba Matea voi kuitenkin juoda melkeinpä niin paljon kuin haluaa.

Seuraavaksi pitäisi ostaa tuo pressopannu, jospa sillä saisi myös parempaa kahvia. Jos haudutat 30min, eikö tee ehdi jo pahasti jäähtyä?

Itsekin olen kuullut hyvää Yerba Matesta. Kahviin verrattuna ongelma taitaa olla käytännöllisyys; itse käväsen työpaikalla kahviautomaatilla sen 8 kertaa päivän aikana :) Käsittääkseni Yerba Matea voi kuitenkin juoda melkeinpä niin paljon kuin haluaa.

Seuraavaksi pitäisi ostaa tuo pressopannu, jospa sillä saisi myös parempaa kahvia. Jos haudutat 30min, eikö tee ehdi jo pahasti jäähtyä?

Yllättävän vähän se tuossa jäähtyy. Vesi mulla on siinä aloittaessa 80 asteista ja tuskin se kymmentä astetta enempää (noin suutuntumalla) tuossa haudutuksen aikana jäähtyy. Tuo pressopannu tuntuu pitävän lämmön ihan mukavasti.
Töihin mä otan tuota termoskannullisen mukaan ja se riittää hyvin työpäivän ajaksi.

Kyllä tuota tosiaan ihan huolella pystyy juomaan ilman mitään sivuvaikutuksia. Normaalipäivänä menee sellaiset 1,5-2 litraa, mutta joskus enemmänkin :D

Nonih, hankin nyt tuommoisen pienemmän 0,35L pressopannun. Haudutin matea ensin 15min ja sit kuppiin. Täytyy sanoa että maistui yllättävän paljon vihreältä teeltä :/ pitääpi testata korvata huomenna aamukahvi tuolla, niin näkee miten päivä lähtee käyntiin.

Keitin myös pannukahvit tuossa ja oli kyllä selkeästi pehmeämmän makuinen kuin suodatinkahvi = parempi.

Nonih, hankin nyt tuommoisen pienemmän 0,35L pressopannun. Haudutin matea ensin 15min ja sit kuppiin. Täytyy sanoa että maistui yllättävän paljon vihreältä teeltä :/ pitääpi testata korvata huomenna aamukahvi tuolla, niin näkee miten päivä lähtee käyntiin.

Keitin myös pannukahvit tuossa ja oli kyllä selkeästi pehmeämmän makuinen kuin suodatinkahvi = parempi.

Paljonko laitoit matea sinne pressopannuun? Sitä saa laittaa ihan reilusti.
Mä laitan tuohon 1.2L määrään minkä yleensä teen, sellaiset 6-7 ruokalusikallista.
Vähemmästä tulee laimeaa. Tuo n. 30min haudutus on omalla kohdalla osoittautunut sellaiseksi "sweet spotiksi" maun suhteen.
Maku myös vaihtelee aika paljon merkeittäin / riippuen siitä mitä niihin on tungettu joukkoon.

Kävin tänään hakemassa kaupasta ison säkillisen yerba matea ja bombillan :) eka satsi meni vähän vituiks kun en poistanu hienoimpaa lehtitomua, enkä kallistanu kulhoa. Näin illalla juoden tulee ihan rauhallinen olo :) En ehkä ihan töihin asti kehtaa vielä viedä bombillaa ;) vaikka oliskin ihan näppärä kun töissä on kahviautomaatti josta saa myös kuumaa vettä.

Kohta alkaa kuukauden testi saada keho alkaliseksi; eli liha ja maitotuotteet muuttuu kasviksiksi, ja kahvi yerba mateen :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom