Yötyöläisen eväät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gifu
  • Aloitettu Aloitettu
Pomo tossa juuri siirsi minut 3-vuorotyöhön, joten se tarkoittaa, että muutaman viikon päästä alkaa yövuorojenkin teko. Millaisia eväitä muut pakkislaiset ovat syöneet yövuoron aikana? Itselläni ei ole ennen ollut kokemusta yövuoroista. Työaikani on 22:00-06:00, tuolla aikavälillä on käytettävissä kaksi 20 min taukoa. Millaisa eväitä muut pakkislaiset ottaisivat mukaan? (Massakuuri meneillään) :rock:

Ei ole kokemusta kolmivuorosta, mutta voisin luulla, että ihan samanlaista settiä silloin voi vetää kuin päivälläkin. Elsu tuossa noita listasikin ja lisävinkkinä voisi heittää vielä ihan perus proteiinijuoman. Sinne sekaan jotain kaurahiutaleita tai muuta hiilarilähdettä ja vaikka öljyä, niin saa niitä kaloreita massan keräämiseen. Juomiseen menee alle puoli minuuttia, joten ei luulisi töiden kusevan siinä ajassa.

Itellä ei yövuoron eväät eroa mitenkään muiden vuorojen safkoista. Eilen oli mukana tällästä:

- 400 g jauhista ja 200 g pastaa
- 1 prk raejuustoa ja 1 pikkujugu (sotken keskenään)
- 2 banaania
- Leipää
- Karkkipussi (ostin töistä)

Riippuu tosiaan millasella ruokavaliolla vedät. Ite en usko tohon "proteiineja pitää vetää kahdentunnin välein" ja joskus yön aikana voi olla lähinnä bcaat juomapullossa ja joku pussi pähkinöitä messissä ja sitten himaan päästyä aamulla tuhti prodesetti kananmunilla, maidolla ja yöprodeilla ennen nukkumista. Suurimman osan kaloreista ja hiilareista vedän joka tapauksessa jo päivällä treenin jälkeisessä isossa mätössä. Eli tollastakin voi harkita yövuoro viikoille. Mutta jos jotain safkaa haluaa enemmän messiin niin tosiaan prodejuomat ja pähkinät on niitä helpoimpia. Ehkä just joku turkkilainen jugu johon heittää pähkinöitä, hunajaa ja marjoja vois kans olla hyvä. Tietysti jos työpaikalta löytyy mikro niin sittenhän sä voit ennen duunia tehdä mitä safkaa vaan mukaan. Yks vaihtoehto on kans tehdä joku tuhdimpi smoothie mukaan juomapulloon. Ei vie ainakaan aikaa vetästä se naamaan.

Alussa saattaa olla ongelmia yövuoroissa syödä ja pysyä hereillä, tai edes syödä. Mutta sekin tasoittuu sitten aika nopeasti. Mulla menee ruokarytmi hieman takaperin yövuoroissa, mutta niin menee päivärytmikin. Toisaalta sama koskee iltavuoroja. Eli yö/iltavuoroissa tulee salilla käytyä ja syötyä kunnolla ennen töihin menoa, aamuvuoroissa taas sitten syötyä töissä kevyemmin ja töiden jälkeen salille ja kunnon ateriaa.

Rahkat, valmiiksi paistetut kanan fileet, salaatit, pähkinät, yms. on mulle olleet helpoimpia eväitä öihin/iltoihin. Kaapissa hätävarana proteiinipatukoita ja jauhopussi. :)

Itse teen pelkkää yövuoroa ja syön samanlailla kuin söisin päivällä. Koska päivähän on mulle "yö". Toki sillä erotuksella, että niitä kaikista "raskaimpia" ruokia en yöllä syö, koska alkavat nukuttamaan. Broileri+salaatti + maitorahkat tai jauheliha + raejuusto on hyväksi todettua comboja omalla kohdallani.

Aika pitkälti samoja sooseja ku päivälläkin. Mulla menee aina yötuurien aikana pakki sekaisin enemmän tai vähemmän syömisistä riippumatta. Normaalisti istunnot ovat päivittäisiä, mutta yötuurien aikana vaan joka toinen päivä. Lievää ummetusta siis.

Hyvät rasvat, hedelmät ja rahka/raejuusto rokkaa, jos ei raskaat ruuat maistu.

edit: unohtu mainita, että tuo vatsatoiminnan hidastuminen liittynee aineenvaihdunnan hidastumiseen yöaikaan, jota kroppa ei ilmeisesti osaa kääntää, vaikka sitä kuinka nukkuisi täydet unet päivällä ja olis hereillä yöllä pitäen ruokarymit ja -aineet samoina.

Täällä jo hyviä neuvoja tulikin paljon.
Itse kanssa sitä mieltä että syö samalla kaavalla kuin muissakin työvuoroissa jos mahdollista.
Mutta jos olet sellainen että vähänkin isomman satsin päälle alkaa silmää kovasti painamaan niin sitten kevennä eväitä. Yävuoro on raskas vuoro jos yö toisensa jälkeen väsyttää.

Back
Ylös Bottom