Yötyö, unihäiriöt, stressihormonit ja sokeriaineenvaihdunta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Oli kyllä. Itsekin kolmivuoroa tekevänä nämä tutkimukset kiinnostaa kovasti. Vaan on sillä myös huomattava merkitys minkälaista työvorojakoa noudattaa. Itse olen testannut kolmea eri kiertoa:

- A A A A v I I I I v Y Y Y Y v v v v v v
- Y Y Y v I I I v A A A v v v v v
- A A I I Y Y v v v v (v v talvella pitempi vapaa)

Tämä viimeinen malli, kahdellä perättäisellä yövuorolla on kyllä selkeästi helpompi kuin ensimmäinen vaihtoehto ja ei tunnu ollenkaan vaikealta tehdä.

Yötyöläisten univaje aiheuttaa muun muassa stressihormonien kohoamista!

joo varmasti pitää paikkansa, onneksi on säännöllinen yötyö eikä mitään 3 v hommaa, varsinkin kesällä tämä nukkuminen tuntuu olevan todella vaikeata, kun tulee duunista niin aurinko paistaa täyttä päätä ja lämpötila nousee, kyllä siinä mielummin menisi piitsille, kun nukkumaan.
Joskus menee monta päivää putkeen n. 5h unilla ja joskus taas nukutaan 8:lla tunnilla vajetta kiinni
- siten vielä se mukava rytmin kääntö, kun vapaat tulee eteen

no lepakkona on kivaa eniweis!

I I I vv A A A A v I I I I vv A A A jne jne...
Tuollainen meikäläisellä ,eli viikonloppuvapaan jälkeen lähtee
työvuorot tuohon tapaan.Aamuvuoro 5.07-14.57, ilta 14.40 -23.37.
Onneksi ei sentään yötyötä, mutta rassaa tuokin ihan tarpeeksi.
Minkälaisia kokemuksia porukoilla on täällä vuorotyöstä? Kuinka onnistuu
reenin sovittaminen työaikoihin?

Onnistuu hyvin, tosin treenaaminen nykyään on enämpi tämmöstä ylläpitävää/vahnan palauttelua, joten voi sovitella aivan mielensä mukaan. Kuitenkin olen sitä mieltä, että vaikka treenaisin enemmän tosissani, niin kyllä se onnistuisi hyvin nykyisellä työvuorokierrolla. Jos nyt joskus olisi yövuorojen takia vähän mehut vähissä, niin ei se yksi lepopäivä lisää tee kuin hyvää.

Vuorot menee AAAAAvvYYYYYvvIIIII, eli katkeava kolmivuoro viikonloput vapaat.
Treenata pystyy kyl ihan hyvin mut unet meinaa mennä kyl aika sekasin. Ja kyl tuntuu et stressa paljon helpommin... :curs:

Kyllähän itse oon ainakin huomannut yövuorojen aikana ja jälkeen että sitä on aika romuna, varsinkin kun olen muutoinkin aika herkkäuninen. Univelkaa kertyy aika reilusti. Yöhukien aikana on tosiaan aivan veto pois, ei paljoa huvita minkään asian tekeminen. Salillekin jos pääsee kerran tänä aikana niin hyvä. Samoin on pinna aika kireällä vaikka muutoin olen rauhaisa tyyppi. Fyysisinä oireina olen joskus havainnut jopa pieniehköä stressi-ihottumaa. Eräällä työkaverillani yövuorot nosti aina verenpaineet taivaisiin ja hän saikin sitten ihan luvalla keskittyä noihin päivävuoroihin.

Kyllä sitä mieluiten itekin tekisi hommia vain virka-aikana mutta tää hoitsun homma kun on tätä 3-vuoroa. On siinä tietty hyviäkin puolia mutta ei niistä enempää koska valittaminen on kivempaa. :D

mie oon tehny ny kolmisen vuotta likimain pelkästään yötyötä...kyllä sitä reenaan pystyy mut ohan se vähän semmosta... :( kärsii kyl kaik muu "elämä"...onneks sitä "elämistä" ei niin paljoo oo... :) sillon nukutaan kun nukuttaa jne soh mun tyyli ja omalle kohalle jopa toimivaksi väitän...

T.Hiltunen sanoi:
Vuorot menee AAAAAvvYYYYYvvIIIII, eli katkeava kolmivuoro viikonloput vapaat.
Treenata pystyy kyl ihan hyvin mut unet meinaa mennä kyl aika sekasin. Ja kyl tuntuu et stressa paljon helpommin... :curs:

Tällasella olen itsekin tehnyt ja vähän säätämistä se on. Ja vielä kun yhdistetään tähän viikonloppu ylityöt, ei mistään riittävästä levosta tartte edes puhua. Onneks nykyään teen lähes pelkästää päivää. Tossa loka-marraskuussa on vähänaikaa 2 vuoroa.

Back
Ylös Bottom