yötyö ja treeni ym

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ninako
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
terse!

kuulkaas, onko kellään kokemuksia yöduunista ja miten treenit/syöminen ajoittaa? itse olen sairaanhoitaja ja loppuvuoden teen pelkkää yötyötä sarjoissa 7 töitä, 6 vapaata. aloitin tällä rytmillä juuri ja nyt kävin spinningissä ennen töihin tuloa, huh!:eek: hyvä minä! miten tuon syömisen ajoittaa yöllä? ku meinaa tunkee nassusta kaikkee mitä mieleen tulee, ei hyvä! mässyä tekee niin pirusti mieli:curs: ja kun pitäs painoo pudottaa sellaset 5 kg...treenailen mm. pumppia, spinningiä ja punttitreeniä. eniten käyn pumpissa, aivan mielettömän hyvä juttu:rock: mutta jos jollain on hyviä neuvoja niin mieluusti niitä lukisin. ciao!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Meidän perheessä oikeastaan kaikki työ on yötyötä, tosin nyt käyn myös kakkosduunissa joitain päiviä viikossa joka on päivätyötä... Semmoset 4-5 vuotta olen tehnyt pelkästään yötöitä, ja mies ei suostuisi normaalia 8-16 ma-pe työtä koskaan tekemäänkään koska ei pysty panostamaan silloin 110% voimailuun/kehoiluun/yleensäkin urheiluun.

Meillä duunit on pääasiassa 21/22-03, nukkumaan käydään siinä 04-05 joka aamu, paitsi silloin jos itse menen kakkosduuniini, silloin käyn jo aikaisemmin. Täytyy sanoa että tämän kakkoshomman jälkeen olen ihan veto pois, täysin loppu, paskana, finito [vaikkakin työ on siistiä ja kevyttä toimistotyötä], ja ma-pe 8-16 raataminen veti mut aikoinaan burn outtiin kahdessa vuodessa, siksi en ikinä koskaan milloinkaan enää lähde siihen oravanpyörään [tätä osa-aikaista säätöä lukuunottamatta].

Tämähän tietty on yksilöllistä, mutta itse ainakin ahdistun siitä että pitää aamulla herätä aikaisin kellon soimiseen, mennä töihin, raataa siellä 8-16 ja sitten väsyneenä haluis vaan päästä kotiin lepäämään, ei siinä oikein jaksa treenifiiliksiin virittäytyä. Muutenkin vapaa-aikaa töiden jälkeen on tosi vähän, jos miettii että käy kaupassa ym, pari kupista tuntia jää illaksi aikaa ennenkuin jo pitäisi mennä nukkumaan, ei toimi meidän perheessä semmonen helvetti :lol2:

Minusta helpointa on siis ilta/yötyö, jossa ensin töissä, sitten nukutaan sen verran kun oma keho unta vaatii [kelloa ei mieluiten herättämään]. Heräämisen jälkeen [11-13.00] tyhjällä vatsalla 'aamuaerobista' oli se sitten mitä tahansa, ruoanlaittoa, rentoutumista, syömistä, mitä nyt haluaakaan... myöhemmin sitten salille tms, sitten taas kotiin rentoutumaan ja vasta sitten myöhemmin siitä illaksi/yöksi töihin. Aina virkeä mieli treenata KOVAA, oli se sitten aerobista tai salia. On aikaa syödä [ukko syö kaksi kertaa ennen salia, ei vedä aerobisia], on kiireetöntä ja voi mennä täydellä energialla urheilemaan, eikä käyttää niitä jämiä mitä työpäivän jälkeen jäljellä on.

Syömiset on yksilöllisiä, kuka ne nyt mitenkin järjestää? Toiset syö ennen töitä ja töiden jälkeen lämpimän aterian [meilläkin ukko vetää 'oikeaa ruokaa' vielä siinä 03.30 aikaan yöllä kun tulee kotiin, ja vielä proteiinit ym, jotka on jo vetässyt kerran 5 tuntisen työpäivänsä aikana...] Jatkuvastihan sitä saa olla syömässä vissiin, vaikea sanoa mikä naiselle on oikein, mä en ole mikään ravintoguru enkä syö puoliakaan tuosta määrästä mitä ukko syö...

Pointtini: Mielestäni treenaaminen on kaikista helpoin sijoittaa yötyöläisen elämään sillä lepoa tulee kivasti ja parhaat paukut uhrataan aina siihen treenaamiseen, eikä työnteon jälkeen yritetä mitään räpeltää :) Syömisistä joku muu varmaan osaa sanoa paremmin... Itse popsin kevyempää settiä öisin enkä syö lämmintä ateriaa ennen nukkumista, proteiinipatukkaa ym puputtelen, ja syön aika hyvin jo silloin ennen töitä aiemmin illalla... Riittää mulle ihan mainiosti.

Tässä tosin on se ero että oletettavasti sulla on yövuoro joku... hmm... 21-07? 22-06? 8-10h yleensä sairaanhoitajilla :) Pitää rytmittää hieman erilailla tuota vuorokautta kuin tälläisellä leppoisalla 5-6h räpellyksellä ;)

Kolmivuorotyössä. Eli yötöitä tulee myöspainettua. Työvuorot siis yleensä
19-07 tai 07-19 . Salilla tulee käytyä joko ennen tai jälkeen työvuoron,riippuu vähän onko virtaa. :whip:
Syömiset ainaki ittellä menee silleen että 2-4 tunnin välein syön. Ja vähintään kerran päivässä lämmin ateria.
Mukavampaa tämä on kuin 8-16 arkisin. Tulee aina välillä noita kuuden päivän vapaitaki.;)

Täällä kanssa yksi hoitotyön tekijä ilmoittautuu, tosin olen opiskelija tällä hetkellä. Viime kesän tein just tota 7 yötä ja 6 vapaata, mutta täytyy sanoa, etten kyllä kamalasti jaksanut valvomisviikolla treenejä miettiin. Liikunta oli siinä, että pyöräilin duuniin 10 km per suunta. Vapaaviikolla sit taas voi treenata joka päivä :)

Yleensä mä söin silleen et lämmin ateria klo 22 töissä ja sit joku aamiainen tai lounas, kun tulin kotiin klo 8-9 aamulla. Tai jos ei ollut nälkä, olin vaikka syönyt välipaloja töissä sen verran enemmän, niin söin sit kun heräsin eli tossa 14-16 välillä. Nääkin kyllä vaihteli aika paljon, ja tosiaan en muutenkaan kesällä panostanut tähän saliharjoitteluun vaan enemmän just pyöräilin ja juoksin, koko kesänä tuli salilla käytyä ehkä 5 kertaa ... No mitäs sitä aurinkoa pakoon jonnekin hikiseen kellariin viitsii raahautua!!

Mut mun työ oli tosi kevyttä, ei normaalia sairaaladuunia. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tulee juotua tarpeeksi ja syötyä vaikka hedelmiä joka yö.

Zone-sarja -42%
Olen tehnyt pitempaan yo-painotteisesti toita eri aloilla ja vahan eri aikatauluillakin.

Pitkaan tein toita klo. 20-04 ja sitten 22-06 jollon nukkumaan tuli mentya siina klo.06-07 aikoihin aamulla,
hairitsi kylla jonkin verran sosiaalista elamaa ;)

Tuli nukuttua johonkin klo.14 hujakoille jolloin soin aamupalan,
siita noin 1,5h ja reenaamaan,
treenin jalkeen heti palauttava juoma siina klo.18,
kotona puolentunnin kuluttua kunnon ateria,
klo.21 toissa 2. kunnon ateria,
klo.24-01 valipala
ja aamulla kotona toitten jalkeen maitoa tai jukurttia ennen nukkumaan menoa.

Nyt olen toissa onneksi vaan klo.24 asti ja tuntuu etta elama on kylla helpompaa nain rytmittaa :)
Kaikkea siis aikansa!!

Jooo. Täällä on kans yks yökyöpeli, Tosin vain satunnaisesti. Mulla saattaa tulla ihan normaaleja viikkoja ja sitten taas ihan sekametelisoppaa.
Syön vuorokauden ajasta riippuen aina samalla tavalla, eli bodyruokaa. Hyvin on onnistunut tähän asti, tosin viime kesänä kun teki ainakin 15h päiviä, niin ruokahalu saattoi hiukan kadota, mutta sitten vaan piti ottaa itteään niskasta kiinni.:whip:

Latest posts

Back
Ylös Bottom