Yöproteiiniksi rahkaa vai kaseiinia tms.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fish
  • Aloitettu Aloitettu
Mietiskelin pienessä päässäni, että olisin ostanut - ah niin edullisesta pakkotoiston verkkokaupasta (tätä sai kai mainostaa ;)) - pussillisen kaseiinia tms. tai jopa odottanut Pakkiksen oman superhitaan saapumista.

MUTTA, mitäs eroa sillä on, että syönkö minä jauhoja vai purkillisen rahkaa jugurtilla maustettuna (prot. n.30g)?

Kertokaa viisaat.

Ota mieluummin sitä rahkaa tai jotain muuta kiinteää, mutta jos ei jaksa niin vetäsee sitten nestemäisenä prodet naamariin. Kiinteä imeytyy kuitenkin vieläkin hitaammin kuin hitain nestemäinen.

Jos jaksat kasata vähähiilarisen rahkakombon illaksi niin ota se, mutta jos laiskuus iskee tai jääkaappi pääsee vahingossa tyhjenemään niin sitten jauhoja. Ideani perustuu sille, että kun tietääkseni rahkan proteiinista on 80% kaseiinia ja 20% heraa, niin nämä olisivat kuitenkin hieman luonnollisemmassa muodossa kuin jauho-kaseiini, joka sisältää purkin kyljen perusteella esim muutaman prosentin tuhkaa jne.

Kuinkas paljon rahkassa on hiilihydraatteja? Ei ole yhtäkään jääkaapissa, kun lidistä ollu jo viikon loppu :evil:.
Iltaisinhan tulisi välttää hiilihydraattia, että testosteroni vaikuttaisi paremmin.

ljm sanoi:
per 100g: prot 11g, hh 4,2g, fättii 0.4g

ps. Saapas sua saattaa kiinnostaa tää linkki: http://www.ktl.fi/fineli/
Mä itseasiassa tiedän ton linkin, se vaan unohtu.. :D
Eli siis noin vähän.. ei kai sillä sitten ole mitään väliä. Mäkin taidan ruveta vetään iltaisin sitten maitoproteiiiiinia. :hyper:

Saapas sanoi:
Iltaisinhan tulisi välttää hiilihydraattia, että testosteroni vaikuttaisi paremmin.

Vai oliko se kasvuhormonin yöllinen eritys johon tuo iltainen hiilarinsyönti vaikutti..? Jos on massakaudella niin ei ihan nolliin kannata niitä hiilareita vetää illallakaan.

Näinköhän 10 g rahkassa olevaa hiilaria romahduttaa gh-tasot täysin? ;)
Imeytymisnopeudelle kai ihan sama (siis näiden kahden vaihtoehdon välillä): vereen ne aminot kuitenkin menee, ennemmin tai myöhemmin.

Force sanoi:
Vai oliko se kasvuhormonin yöllinen eritys johon tuo iltainen hiilarinsyönti vaikutti..? Jos on massakaudella niin ei ihan nolliin kannata niitä hiilareita vetää illallakaan.
Niin olikin, mä rupesinkin miettiin, että ei oikein kuulosta täysin oikealta..

Saako proteiinin imeytymistä mitenkään hidastettua niin paljon, että siitä riittäisi koko 8h yöunien ajaksi? Jos vetäisi kaseiinia ja öljyä just ennen nukkumaanmenoa suht paljon, niin miten pitkäksi aikaa sitä riittää?

ljm sanoi:
Saako proteiinin imeytymistä mitenkään hidastettua niin paljon, että siitä riittäisi koko 8h yöunien ajaksi? Jos vetäisi kaseiinia ja öljyä just ennen nukkumaanmenoa suht paljon, niin miten pitkäksi aikaa sitä riittää?
Kyllä se aamuun riittää. Ainakin niin hyvin kuin perus-treenaajalle on tarpeellista.

Tarkoitin siis että imeytyykö sitä vielä juuri ennen heräämistä, vai imeytyykö esim kaikki vaikkapa ekan viiden tunnin aikana, vaikka rasvaa olisi miten paljon? En minä ole tuon kanssa mitenkään hifistellyt ja tulosta tulee pikkuhiljaa, mutta kunhan olin utelias, että miten tuo ravinnon imeytyminen menee. Siis puhtaasti mielenkiinnosta kysyin, en ajatellut että treenini menisivät sen takia pieleen.

Tilasin just kaseiinia, oon aiemmin vetäny iltasin rahkaa mutta siitä tulee kyllä ihan liikaa hiilareita. Purkki rahkaa ja 3dl maitoa niin siinä on jo 20g, ei hyvä.

Ite syön yleensä purkillisen rahkaa raakana (ei mitään maitoa tms. sekaan) tai 200g raejuustoa iltapalalla. Tämä vain siksi, että jos juon protujuoman, niin joudun käymään keskellä yötä kusella. Haluan ehdottomasti nukkua yöni putkeen, ilman heräilyjä. Ei jaksa huolettaa joku 10g hiilaria, minkä rahkasta saa. Lisukkeeksi 1rkl kalaöljyä (otan kalaöljyt illalla, minulle kätevintä) sekä joskus lisäksi oliviiviöljyä 1rkl.

Em. siis välipäivinä. Reenipäivinä iltapala on yleensä reenin jälkeinen ateria, joten saakin sisältää hiilareita hieman enemmän. Esim. eilen söin paketillisen kalapuikkoja, kyytipojaksi kevyt protujuoma (alle desi jauhoa).

Millonkohan jengi alkaa hifistelemään aminojen kanssa niin, että annetaan ravintoa tiputuksella suoraan suoneen yöllä. :D

Kaseiini vapauttaa aminohappoja noin seitsemän tuntia nauttimisesta. Toki rasva, kuitu yms. sekoittaa pakkaa. Rahkan aiheuttamasta insuliinin erityksestä en ole saanut tarkkaa tietoa mutta esim. maito on insulinotrooppinen joten jos haluaa GH:n kanssa hifistellä viimeiseen asti niin pittee keksiä jotain muuta.

astro sanoi:

No huomasinpas juuri että syy miksi ei illalla insuilla on ainakin se että silloin vedetään rasvoja. Itse GH:n eritykseen vaikuttaa mm. hyperglykemia jota tuskin rahkapurkilla saa aikaan. Muistanko aivan väärin jos sanon että insulla ja GH:lla on yhteys ja se olisi nimenomaan niin että insu ylhäällä->GH alhaalla ja vice versa? Tämä voi toki olla vain hiilareiden nauttimisesta aiheutuva "sattuma".

astro sanoi:
No huomasinpas juuri että syy miksi ei illalla insuilla on ainakin se että silloin vedetään rasvoja. Itse GH:n eritykseen vaikuttaa mm. hyperglykemia jota tuskin rahkapurkilla saa aikaan. Muistanko aivan väärin jos sanon että insulla ja GH:lla on yhteys ja se olisi nimenomaan niin että insu ylhäällä->GH alhaalla ja vice versa? Tämä voi toki olla vain hiilareiden nauttimisesta aiheutuva "sattuma".

Menee vähän asian vierestä ja turhaksi hifistelyksi, mutta...

Väittelen aina lääkiksessä opiskelevan kaverini kanssa ravinnosta ja elimistön toiminnasta. Selitin sille, että hiilaria ei syödä illalla, koska hyperglykemia estää gh:n erityksen ja energiaa ei tarvita yöllä. Vastaus tuli, että terveellä ihmisellä hyperglykemiaa ei pääse edes syntymään, tai korkeintaan hyvin lyhyelle aikaa. Hypoglykemia edistää kyllä kasvuhormonin eritystä, mutta tuskin hyvin alhaiset verensokerit ovat hyväksi lihasten kasvulle vai?

Hiilarien välttämiselle iltapalalla on kyllä varmaan muitakin perusteluja, kuin tuo gh.

Myös insuliinista ja ravintorasvoista on tullut tapeltua oikein kunnolla :)

Välillä pistää ärsyttämään ja ajattelinkin, että voisi kutsua sen tänne väittelemään, niin saisi asioista enemmän tietävät tyrmätä sen jutut :evil:

Eräässä threadissä oli juttua siitä, että jos haluaa maksimoida lihaskasvun muusta välittämättä, niin pieni määrä hiilaria kannattaa ottaa yötäkin vasten.

Tuhkaa protskussa :)

ljm sanoi:
deani perustuu sille, että kun tietääkseni rahkan proteiinista on 80% kaseiinia ja 20% heraa, niin nämä olisivat kuitenkin hieman luonnollisemmassa muodossa kuin jauho-kaseiini, joka sisältää purkin kyljen perusteella esim muutaman prosentin tuhkaa jne.

Pitääpi korjata tämä käsitys. Tuhkaa eivät proteiinijauheet sisällä. Kun tuoteselosteessa on mainittu "tuhka", se tarkoittaa sitä määrää, mikä jää jäljelle (tuhkana), kun tuote poltetaan. Tämä määrä kuvastaa tuotteen kivennäisainepitoisuutta, sillä tässä tuhkassa on jäljellä esimerkiksi fosfori, kalsium, kalium, magnesium jne.

Back
Ylös Bottom