• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Wim Hof Method

Liittynyt
26.7.2019
Viestejä
88
Kuulin ensimmäistä kertaa Wim Hofista Joe Rogan Experiencessä. Heppu jäi mieleen ja päätin tutustua hänen luomaan metodiin tämän vuoden alussa. Olin samantien vakuuttunut ja sen suorat ja epäsuorat vaikutukset treeniin ovat hyvin havaittavissa. WHM:ssä ei kyse ole varsinaisesti treeniä edesauttavasta metodista, vaan tavasta alkaa voimaan henkisesti paremmin ja sitä kautta myös treenit kulkevat paremmin, kun kaikki muu ympärillä on balanssissa. Toki myös osa kyseisestä metodista vaikuttaa suoraan lihasten ja hermoston hyvinvointiin. Tällä metodilla nostetaan omaa vastustuskykyä, kohennetaan mieltä ja vahvistetaan hermostoa, sekä verenkiertoa. FB:ssä on ryhmä, jossa on yli 130 000 jäsentä ja siellä saa joka päivä lukea vaikka minkämoisia elämäämuuttavia kokemuksia ihmisiltä, jotka WHM:ia harrastaa.

Lyhyesti Wim Hofista: Kyseessä siis hollantilainen mies, jolla on hallussaan 20-25 maailmanennätystä, joista suurin osa liittyy jollain tavalla kylmään. On mm. sukellettu 60m jään alla pelkillä boksereilla, kiivettu Mount Everestille pelkissä shortseissa, juostu puoli maraton lapissa talvella shortseissa paljain jaloin ja juostu Namibiassa maraton ilman vettä. Lisäksi Hofiin on pistetty endotoksiineja lääkärien toimesta ilman, että ne ovat vaikuttaneet häneen millään tavalla. Kyseessä on siis aikamoinen supermies, joka väittää että kuka tahansa pystyy samoihin suorituksiin. Hof lupaa, että hänen metodillaan ihmisestä tulee onnellisempi, terveempi ja vahvempi. Aluksi olin epäileväinen, mutta nyt voin alleviivata kaikki nuo edellämainitut.

Wim Hof Method koostuu kolmesta asiasta, joista kaksi on hyvin konkreettisia eli hengitysharjoitukset ja kylmät suihkut (+ jääkylvyt / avanto / kylmävesialtaat). Kolmas kohta on meditaatio. Itse olen puolisen vuotta tehnyt kahta ensimmäistä ja voin sanoa, että vaikutukset hyvinvointiin ovat olleet jopa uskomattomat. Olen ollut normaalia selvästi pirteämpi, hyväntuulisempi, iloisempi ja treenit on kulkenu paremmin. Hengitysharjoituksia teen lähes joka aamu ja puoleen vuoteen en ole ottanut muita kuin kylmiä suihkuja.

Tässä Wim Hof kertoo lyhyesti hengitysharjoituksesta ja näyttää miten ne tarkalleen tehdään:



Kannattaa ehdottomasti kokeilla. Hengitysharjoitukset kannattaa tehdä aina aamuisin tyhjällä vatsalla. Niistä saa samantien aikamoisen boostin koko loppupäivälle ja siihen kun ottaa vielä perään jääkylmän suihkun, niin päivät lähtee ihan eri tavalla käyntiin ja treenit ainakin omalla kohdalla kulkee paremmin kuin ennen.
 
Liittynyt
23.4.2012
Viestejä
639
Itse kanssa hengitellyt satunnaisesti Hoffin tyylin noin vuoden päivät. Itselläni illalla tehtynä parantaa unelaatua ja vähentää yöllistä heräilyä.

Aika jännä huomio ollut myös se että jumissa olevia lihaksia kihelmöi hengitysvaiheessa aika reippaasti, joskus jopa krampin omaisia tunteita tullut.

Kannattaa muuten kokeilla saunassa myös. Välittömät vaikutukset saunassa tehnynä melkein voimakkaimmat mitä itse kokenut. Itse teen yleensä aika loppuvaiheessa saunaa, siitä sitten juurikin vaikka kylmään suihkuun.
 
Liittynyt
7.4.2013
Viestejä
1 410
Kaupunki
Oulu
Täällä kans löydettii Hof tammikuussa! Aika säännöllisesti tein alakuvuoden hengitysharjotuksia jokapäivä, sen jälkeen on kyllä ollu skarppaamista mutta en ressitekijää tästä tee :) Kylymätsuihkut tuli kyllä jäädäkseee! Voi pojat sitä fiilistä ku seisoo seillä nii jääkylymässä ku hana antaa myötä sen 10minuuttia nii se euforia/tyyneys sen jäläkee ellei jopa laukea olotila kesken suihkun on jotai mitä aikanaa luuliin huumeista löytävän, onneksi nyt täysin luomuna löytyy sama "pärinä" ;)

Saunaan oon huomannu itse kans huomattavaa hyötyä. Nyt olen aatellu ottaa reenaamisen lisäksi, sillä että sarjatauoilla ottas muutama syvänhengen vedo Wim tyylillä.

Persoonana todella loistava ja mukava mitä videoista ilmi saanu, haaveissa yhteine kylypyreissu jäälle! :D Todellakin tutustumisen arvoista. Hengitys ku sattuu olemaan elämän ehto tällä tasolla niin sama tehdä se tietosesti kaikki hyöty irtiottaen ;)
 
Liittynyt
29.5.2017
Viestejä
503
Mä teen 2-3 erää ennen treeniä.Tuntuu parantaneen juoksukestävyyttä kun se rasituksen ahdistavuus ei ole paljoakaan verrattuna siihen mitä se on siinä vaiheessa kun pidätetään hengitystä ton harjotuksen aikana.Kun on jo siinä ylittänyt itsensä niin on helppo ylittää itsensä sen juoksun aikana.Tuo kylmä siuhku juttu en sen verran tyhjän tuntuista verrattuna avanto uintii että enpä oo viittinyt.Mulla on sellanen tapa että laitan sellasen guidet breathing jutun siihen taustalle että saan sen 2min kanssa pidätettyä.
 
Liittynyt
26.7.2019
Viestejä
88
Mä teen 2-3 erää ennen treeniä.Tuntuu parantaneen juoksukestävyyttä kun se rasituksen ahdistavuus ei ole paljoakaan verrattuna siihen mitä se on siinä vaiheessa kun pidätetään hengitystä ton harjotuksen aikana.Kun on jo siinä ylittänyt itsensä niin on helppo ylittää itsensä sen juoksun aikana.Tuo kylmä siuhku juttu en sen verran tyhjän tuntuista verrattuna avanto uintii että enpä oo viittinyt.Mulla on sellanen tapa että laitan sellasen guidet breathing jutun siihen taustalle että saan sen 2min kanssa pidätettyä.
Vedän itse aina 3-4 x 30 hengitystä. Hengityksen pidätys vikan rundin jälkeen on aina siinä 3:15 - 3:30 min.

Kylmissä suihkuissa se hyöty tulee juurikin siitä kun niitä ottaa joka aamu. Kerta viikkoon vielä avantoa päälle, niin.. (y)
 
Liittynyt
29.5.2017
Viestejä
503
Vedän itse aina 3-4 x 30 hengitystä. Hengityksen pidätys vikan rundin jälkeen on aina siinä 3:15 - 3:30 min.

Kylmissä suihkuissa se hyöty tulee juurikin siitä kun niitä ottaa joka aamu. Kerta viikkoon vielä avantoa päälle, niin.. (y)
Tuo sun hengityksen pidätys hardcore!
Mä annan ittelleni luvan luovuttaa siinä 1:45 kohdalla ja jos tähdet ja kuu on oikeessa asennossa niin kestän sen 2min.Mä ajattelen usein jotain että "katotaan nyt,saat luovutta jos haluat,katotaan nyt hetki vielä... yms. Minkälainen sun se henkinen strategia on että kestät noin kauan? Miten sä käsittelet sitä hiipivää pakokauhua noitten pidätyksien aikana?
 
Liittynyt
29.5.2017
Viestejä
503
Viime talvena pystyin olemaan kaulaa myöten avannossa paikallaan +128 sisään ulos hengitystä.Olin kyllä ihan jähmettynyt kun matelin pukukoppiin.Ens talvena aion koittaa olla veden alla 2min.Mä teen ton kävi miten kävi.
 
Liittynyt
29.5.2012
Viestejä
526
Tuo sun hengityksen pidätys hardcore!
Mä annan ittelleni luvan luovuttaa siinä 1:45 kohdalla ja jos tähdet ja kuu on oikeessa asennossa niin kestän sen 2min.Mä ajattelen usein jotain että "katotaan nyt,saat luovutta jos haluat,katotaan nyt hetki vielä... yms. Minkälainen sun se henkinen strategia on että kestät noin kauan? Miten sä käsittelet sitä hiipivää pakokauhua noitten pidätyksien aikana?
Aamulla autoa ajaessa testasin eka kerran ja ei minun mielestä tuntunut pahalta missään vaiheessa, vaan lopetin 1,45 kohdalla kun ei uskaltanut pidempään ajaessa. Melkein jopa mukava olo kun pidättää hengitystä :cautious: Onko tuo sitten paljon helpompaa aamulla?
Mulla melko huono kunto ja aika pienet keuhkot ettei ainakaan helppous siitä johtunut.
 
Liittynyt
26.7.2019
Viestejä
88
Tuo sun hengityksen pidätys hardcore!
Mä annan ittelleni luvan luovuttaa siinä 1:45 kohdalla ja jos tähdet ja kuu on oikeessa asennossa niin kestän sen 2min.Mä ajattelen usein jotain että "katotaan nyt,saat luovutta jos haluat,katotaan nyt hetki vielä... yms. Minkälainen sun se henkinen strategia on että kestät noin kauan? Miten sä käsittelet sitä hiipivää pakokauhua noitten pidätyksien aikana?
Teen aina ton Wim Hofin videon mukaisesti ne hengitykset. Eli ensi vedän vatsan täyteen, perään rinnan ja lopuksi pään. Sit on kroppa niin täynnä ilmaa kuin mahdollista. Vedän siis syvään henkeä, mutta yritän pysyä rentona. Ton sisäänhengityksen jälkeen en puhalla ilmaa ulos, vaan "päästän" ulos sen mitä tulee luonnollisesti. Yksi sisäänuloshengitys kestää siis n. 3-5 sekuntia. Ja saman toistaa 30-40 kertaa x 3-4. Mitään pakokauhua ei tule. Pidätän hengitystä niin pitkään ku pystyn ja sit ku alkaa tuntuu et nyt on pakko haukkaa happea, niin pidätän vielä muutaman sekunnin ja sit vedän niin syvään henkeä ku pystyn ja pidätän 15 sekuntia. Tärkeä on tossa vaiheessa "puristaa / pinnistää" kaikki se ilma päähän. Tulee aikamoinen rush! ..ja sit ei muutaku kakkosrundille. Tärkeä on pysyä koko ajan rentoa ja keskittyä vain siihen hengittämiseen ja yrittää olla miettimättä mitään muuta. Jos ajatus karkaa, niin tuo fokus takaisin hengittämiseen.
 
Liittynyt
26.7.2019
Viestejä
88
Viime talvena pystyin olemaan kaulaa myöten avannossa paikallaan +128 sisään ulos hengitystä.Olin kyllä ihan jähmettynyt kun matelin pukukoppiin.Ens talvena aion koittaa olla veden alla 2min.Mä teen ton kävi miten kävi.
Päätä ei kannata laittaa veden alle. Avannossa kannataa olla maksimissaan sen 2-3 minuuttia kerrallaan. Tossa ajassa saa jo kaikki ne hyvät fysiologiset vaikutukset. Enempää ei tarvii. Turhaan rääkkäät kroppaasi vaan. Niitä parin minuutin settejä voi tehä toki useammin, vaikka niin että käy saunassa välissä.
 
Liittynyt
26.7.2019
Viestejä
88
Aamulla autoa ajaessa testasin eka kerran ja ei minun mielestä tuntunut pahalta missään vaiheessa, vaan lopetin 1,45 kohdalla kun ei uskaltanut pidempään ajaessa. Melkein jopa mukava olo kun pidättää hengitystä :cautious: Onko tuo sitten paljon helpompaa aamulla?
Mulla melko huono kunto ja aika pienet keuhkot ettei ainakaan helppous siitä johtunut.
Aina aamulla tyhjään vatsaan. Hengityksenpidätysaika on paljon pidempi silloin ja vaikutus huomattavasti tehokkaampi. Tee noi hengitykset aina kun heräät aamulla ja sen jälkeen kylmään suihkuun.

Ikinä ei saisi ajaessa tai vedessä tulla, koska ton hengityssetin aikana voi lähteä taju hetkeksi. Itsellä ei ole, mutta kuulemma näin voi käydä. Se ei ole vaarallista, mutta ajaessa tai vedessä se on luonnollisesti hengenvaarallista.
 
Liittynyt
26.7.2019
Viestejä
88
Toi aloituspostin video lähtee vähän huonosta kohtaa, kun siinä on skippaantunu kaikki se tärkein alkuselostus.

Tässä on tuo video uudestaan alusta asti. Kesto n. 10 min. Kannattaa katsoa ajatuksella.

 
Liittynyt
29.5.2012
Viestejä
526
Aina aamulla tyhjään vatsaan. Hengityksenpidätysaika on paljon pidempi silloin ja vaikutus huomattavasti tehokkaampi. Tee noi hengitykset aina kun heräät aamulla ja sen jälkeen kylmään suihkuun.

Ikinä ei saisi ajaessa tai vedessä tulla, koska ton hengityssetin aikana voi lähteä taju hetkeksi. Itsellä ei ole, mutta kuulemma näin voi käydä. Se ei ole vaarallista, mutta ajaessa tai vedessä se on luonnollisesti hengenvaarallista.
Ei sovi minun rytmille aamusuihkut. Työt alkaa kuudelta ja herään 5.15. Töihin lähden 5.30.
Voisihan tuota joskus lomalla testata vai onko hyödyt sellaisia että ne huomaa?
 
Liittynyt
19.8.2004
Viestejä
956
Ei sovi minun rytmille aamusuihkut. Työt alkaa kuudelta ja herään 5.15. Töihin lähden 5.30.
Voisihan tuota joskus lomalla testata vai onko hyödyt sellaisia että ne huomaa?
Tee koska vaan, mutta pyri siihen että aina teet hengitykset tyhjään vatsaan. Kylmän suihkun voit ottaa koska vaan. Suihkut voit aloittaa niin, että ensi aloitat lämpimällä ja lopuksi laitat jääkylmälle. Oot siellä vedenn alla niin kauan, että oot saanu tasattua hengityksen. Nenästä sisään ja suusta ulos. Vatsahengitys. Alkuun yrität olla vaikka minuutin. Pikkuhiljaa pidennät aikaa. Itse olen siinä pisteessä, että otan enää pelkkiä jääkylmiä suihkuja joka aamua. Ei enää lämmintä ollenkaan. Vaikutukset kroppaan ja mieleen ovat mielettömät! No kidding. Hengitysharjoitukset + kylmä suihku on semmoinen kombo, mikä todellakin parantaa elämänlaatua.
 
Liittynyt
7.4.2013
Viestejä
1 410
Kaupunki
Oulu
Hengitysharjoitukset + kylmä suihku on semmoinen kombo, mikä todellakin parantaa elämänlaatua.
Kyllä juurikin näin!:heart: Se fiilis on kyllä mitä mainioin ku 15min jäpittää jääkylymässä suihkussa. Sellanen energia boosti ettei paremmasta tiiä
 
Liittynyt
29.5.2017
Viestejä
503
Mitään pakokauhua ei tule. Pidätän hengitystä niin pitkään ku pystyn ja sit ku alkaa tuntuu et nyt on pakko haukkaa happea, niin pidätän vielä muutaman sekunnin ja sit vedän niin syvään henkeä ku pystyn ja pidätän 15 sekuntia. Tärkeä on tossa vaiheessa "puristaa / pinnistää" kaikki se ilma päähän. Tulee aikamoinen rush! ..ja sit ei muutaku kakkosrundille. Tärkeä on pysyä koko ajan rentoa ja keskittyä vain siihen hengittämiseen ja yrittää olla miettimättä mitään muuta. Jos ajatus karkaa, niin tuo fokus takaisin hengittämiseen.
Jos mä lopettaisin sitten kun on "pakko haukkaa happea" niin se olis jo vähän päälle minuutin kohalla,sen takia mulla pitää olla se video taustalla että pääsen edes sinne 1.45 kohalle.Tosin mä oon aika muskulaarinen et siks tuo on mulle niin hankalaa.
 
Liittynyt
22.5.2019
Viestejä
12
Tätä pitää kokeilla. Oma hengityksenpidätyskyky on melko huono, joten jo senkin parantaminen olisi plussaa puhumattakaan muista hyödyistä. Hengitysharjoituksia en siis ole vielä tehnyt, mitä nyt vähän kokeillut mitä se periaatteessa on.

Joskus ennen otin kylmiä suihkuja, mutta sitten vanhenin joitain vuosia ja se jäi. Ennen tätä Wim Hofista lukemista olinkin jo sopivan kypsä muutokselle, koska jo kesälläkin rupesin arastelemaan kylmiä suihkuja. Annoin siis veden lämmetä ennen suihkun alle menoa! Nyt sitten olin päättänyt, että saa moinen riittää ja menin eräs ilta suoraan kylmään suihkuun. Arastelut ja hengen haukkomiset loppuivat siihen, paluuta ei ole. Hyvä olo siitä muutenkin tulee varsinkin treenin jälkeen, ja tommoisen oman lukon purkamisesta tuleva boosti oli vielä bonusta.
 
Liittynyt
6.7.2006
Viestejä
3 939
Kuinka tyhjäksi tuossa pitäisi päästää nuo keuhkot uloshengityksissä? Jotenkin melko vittumaisen tuntuista hengittämistä tämä, vaikea pysyä rentona.

Tosin tosi makeaa, kuinka joka kierroksella se hengityksen pidätyksen aika nousee.
 
Liittynyt
7.4.2013
Viestejä
1 410
Kaupunki
Oulu
Kuinka tyhjäksi tuossa pitäisi päästää nuo keuhkot uloshengityksissä? Jotenkin melko vittumaisen tuntuista hengittämistä tämä, vaikea pysyä rentona.

Tosin tosi makeaa, kuinka joka kierroksella se hengityksen pidätyksen aika nousee.

Jos oikein käsitin nii se ulos hengitys tyyliin puolet lyhyempi ku sisään. Ite ainaki sellasta pikku "nypytystä" tehny. Kunnolla aina hapet täytee sisää ja hetki ulos. Tollee ns tankkaa tota happea sisälle :D

Mulla oli alussa kans ongelmia rentouden kanssa mutta siitä se sitte lähti luoviutuu ku sai "tunteja sisää" :D

Tsempit kaikille!:heart::worship:
 
Ylös