Vuokratulot ja niistä tehtävät vähennykset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MR.6PACK
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
2.6.2006
Viestejä
703
Täyttelen juuri vero-ilmoitusta.

Vuokratulostahan voidaan vähentää yhtiövastikkeet, mutta voinko vähentää koko vuoden vastikkeet, (vaikka 2008 mulla oli 3 eri vuokralaista ja kolmena kuukautena sunto oli tyhjillään), noilta vuokraamattomilta kuukausilta??

Vastausta odotellaan pikaisesti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuollaisen löysin Osuuspankin sivuilta, eli vähennyksiin vaan.

Vuokralaisten vaihtuessa vuokratulo voi välillä katketa hetkeksi. Hoitovastike on kuitenkin vähennyskelpoista koko siltä ajalta, kun asunto on vuokraustarkoituksessa, vaikka asunnossa ei aina vuokralaista olisikaan.

Vasta sitten, kun asunto otetaan muuhun käyttöön, vähennysoikeus menetetään. Vuokraustarkoituksen voi tarvittaessa näyttää verottajalle esimerkiksi vuokrausilmoituksin tai välittäjän kanssa tehdyin sopimuksin sellaiselta ajalta, kun edellinen vuokralainen on muuttanut pois ja uutta ei ole vielä saatu tilalle.
 
Tää topicci liippaa muuten läheltä omaa tilannetta. Mua on aina askarruttanut miten homma menee seuraavassa tilanteessa:

1) Olen ilmoittanut verottajalle palkkatuloni, vuokratuloni ja maksamani asuntolainan korot. Näistä on laskettu verokortti jolla on menty kyseinen vuosi

2) Veroehdotuksessa loppusumma on X

3) Veroehdotuksesta ei koskaan löydy näitä vuokratuloja, lainan korot sen sijaan löytyy koska ne siirtyy sinne automaattisesti, pääomatulot pitää vuokratulojen osalta ilmoittaa itse

4) Veroehdotuksessa maksetuista lainan koroista saatavat vähennykset on tehty aina ansiotuloverotuksessa maksimin mukaan (alijäämähyvitys)



Nyt kun korjaan ehdotuksen niin että merkitsen sinne saamani vuokratulot niin meneekö hommeli korjatussa verotuksessa omalta kannaltani parempaan vai huonompaa suuntaan? Korjatussa verotuksessahan edellä mainitut vähennykset tehdään pääomatuloveroista.

Tää on mulle jostain syystä mulle vaikea tajuta vaikka tilanne on joka vuosi sama.
 
Nyt kun korjaan ehdotuksen niin että merkitsen sinne saamani vuokratulot niin meneekö hommeli korjatussa verotuksessa omalta kannaltani parempaan vai huonompaa suuntaan? Korjatussa verotuksessahan edellä mainitut vähennykset tehdään pääomatuloveroista.

Nopeana mutuna sanoisin että huonompaan. Esitäytetystä veroilmoituksesta puuttuvat vuokratulot. (Toki myös niistä tehtävät vähennykset (pl. korot) kuten vastikkeet. Oletan että verotettavaa pääomatuloa kuitenkin jää vähennysten jälkeen.) Veroilmoitukselle merkkaat lisää tuloja, jolloin myös maksettavan veron määrä nousee -> saat vähemmän palautusta tai enemmän mätkyjä.
 
Täyttelen juuri vero-ilmoitusta.

Vuokratulostahan voidaan vähentää yhtiövastikkeet, mutta voinko vähentää koko vuoden vastikkeet, (vaikka 2008 mulla oli 3 eri vuokralaista ja kolmena kuukautena sunto oli tyhjillään), noilta vuokraamattomilta kuukausilta??

Vastausta odotellaan pikaisesti.

muistit kai laittaa vähennyksiin myös vuokralaisten hankinnasta aiheutuneet kulut? Eli mahdolliset ilmoittelukulut, ja kulukorvaukset kun olet kulkenut näyttämässä asuntoa? Tai välityspalkkion jos käytit välitysfirmaa?
 
Nopeana mutuna sanoisin että huonompaan. Esitäytetystä veroilmoituksesta puuttuvat vuokratulot. (Toki myös niistä tehtävät vähennykset (pl. korot) kuten vastikkeet. Oletan että verotettavaa pääomatuloa kuitenkin jää vähennysten jälkeen.) Veroilmoitukselle merkkaat lisää tuloja, jolloin myös maksettavan veron määrä nousee -> saat vähemmän palautusta tai enemmän mätkyjä.

Tää on toinen niistä todennäköisimmistä vaihtoehdoista. Toisaalta voisi ajatella myös niinkin että koska olen jo verokorttia hakiessani ilmoittanut kuinka paljon tulen saamaan vuokratuloja ja kuinka paljon maksan asuntolainan korkoja niin tämä olisi jo huomioitu veroprosentissani.

Ei tää varmaan selviä vieläkään... Ehkä jonain vuonna.



Kaljulla hyviä pointteja. En oo laittanut vähennyksiin. Tosin mulla on pitkät vuokralaiset joten kuluja ei ole juuri syntynyt. Kerran ilmoitettu Oikotiellä.
 
Tää on toinen niistä todennäköisimmistä vaihtoehdoista. Toisaalta voisi ajatella myös niinkin että koska olen jo verokorttia hakiessani ilmoittanut kuinka paljon tulen saamaan vuokratuloja ja kuinka paljon maksan asuntolainan korkoja niin tämä olisi jo huomioitu veroprosentissani.

Sama juttu. Palautuksia tulee aina liikaa ja palautusten määrä vähenee kun täydennetään ilmoitus. Toisaalta taas mistäpä sitä tietää etukäteen pysyykö vuokralaiset vai ei.
 
Toisaalta voisi ajatella myös niinkin että koska olen jo verokorttia hakiessani ilmoittanut kuinka paljon tulen saamaan vuokratuloja ja kuinka paljon maksan asuntolainan korkoja niin tämä olisi jo huomioitu veroprosentissani.

Onhan se veroprosentissa huomioitu jos nuo tiedot kerran olet muutosverokorttia hakiessa ilmoittanut, ei tässä mielestäni siitä ole kyse. Veroprosentti on siis ollut ”oikein”, mutta alkuperäinen verotuspäätös on väärin (= ”liian hyvä”), jos sieltä kerran puuttuvat vuokratulot.

Rautalankaesimerkki keksityillä luvuilla ja yksinkertaisuuden vuoksi olettaen, että sulla ei ole muita muutoksia esitäytettyyn veroilmoitukseen kuin vuokratulot. En tiedä saako tästä mitään tolkkua, mutta näin itse ymmärrän tilanteen.

Esitäytetyn veroilmoituksen mukaan saat veronpalautusta 2 800 €
Täydennät veroilmoitusta nettovuokratuloilla 10 000 €, tuosta summasta on siis jo vähennetty vastikkeet ym.
Pääomatuloveroprosentti on 28, eli sinulle tulee maksettavaa veroa lisää 2 800 €
-> Ei maksua, ei palautusta eli ennakonpidätysprosentti on osunut ihan nappiin

(Korothan olivat jo esitäytetyllä ilmoituksella. Korot voivat sotkea kuviota muutenkin, jos alijäämähyvityksen maksimi on paukkunut ja korkoja on pääomatulojen puuttuessa jäänyt vähentämättä, joten malli on todella yksinkertaistettu.)
 
Jes, alkaa meneen pieneen päähän. Eli vaikka verot on jo maksettu niin veroehdotus on päin persettä eikä veroja siis enää toista kertaa makseta, niitä ei vain loppusummaa laskettaessa ole otettu vielä huomioon.

(Korothan olivat jo esitäytetyllä ilmoituksella. Korot voivat sotkea kuviota muutenkin, jos alijäämähyvityksen maksimi on paukkunut ja korkoja on pääomatulojen puuttuessa jäänyt vähentämättä, joten malli on todella yksinkertaistettu.)

Just tää on tilanne. Velkaa on niin saatanasti että korkoja maksan (maksoin viime vuonna) reilun kymppitonnin. :rock: Toisinsanoen korkoja on maksettu niin paljon että ne kattais kaikki pääomatuloverot.
 
Jes, alkaa meneen pieneen päähän. Eli vaikka verot on jo maksettu niin veroehdotus on päin persettä eikä veroja siis enää toista kertaa makseta, niitä ei vain loppusummaa laskettaessa ole otettu vielä huomioon.

Juuri noin, tiivistit sen paljon paremmin kuin minä.

Mutta tosiaan jos korkoja oot maksanut paljon niin ne toimii sun edukses, jos kerran esitäytetyllä veroilmoituksella (ei, se ei ole ollut veroehdotus enää muutamaan vuoteen) on veroa pienentämässä vain se maksimialijäämähyvitys ja lopuista koroista on vahvistettu pääomatulolajin alijäämä. Pääomatulojen lisäämisen jälkeen saat enemmän korkovähennyksiä käyttöön kyseisen vuoden verotukseen.
 
Back
Ylös Bottom