Vuokranantaja ulosotossa

Liittynyt
30.8.2003
Viestejä
1 404
Kaupunki
Siperia
Olisikohan täällä tietoa miten vuokralaisen kannattaisi menetellä tilanteessa, jossa vuokranantaja joutuu ulosottoon? Tuli ulosottovirastolta maksukieltokirje ja kun soittelin perään niin mitään äkillistä realisointia ei ole luvassa, vaan asia on selvitystilassa. Realisointi kuitenkin todennäköisesti jossain vaiheessa tulee tapahtumaan ja vuokrat pitää maksaa ulosottovirastoon tästä eteenpäin.

Selailin vähän nettiä ja löysin jonkun kauhuskenaario -artikkelin, että vuokralaisella ei realisoinnin tapahtuessa ole kauheasti oikeuksia, mutta siitä en löytänyt tietoa, että onko vuokralaisella jonkinlainen etuoikeus ostaa kiinteistö? Se voisi olla kiinnostava vaihtoehto, jos siihen jonkinlainen etuosto-oikeus olisi. Taka-ajatuksena tietysti hieman markkinahintaa edullisempi ostohinta.

Minulla on määräaikainen vuokrasopimus, joka jatkuu määräaikaisuuden jälkeen toistaiseksi voimassaolevana. Määräaikaisuutta olisi vielä 6kk jäljellä, joten miten käy takuuvuokran, jos tästä nyt muutan tällä perusteella pois? Entä miten käy takuuvuokran, jos jään odottamaan realisointia? Jos tuo osto hyvällä hinnalla ei ole realistinen vaihtoehto niin turvallisintahan olisi jo tässä vaiheessa etsiä uusi asunto, mutta periaatteessahan se katkaisee tuon määräaikaisen vuokrasopimuksen ja oletan, että siitä jotain häikkää takuuvuokrien kanssa tulee. Pari tonnia kuitenkin sielläkin kiiinni, jos niitä enää siellä on. Jotenkin vähän sellainen perstuntuma, että taitaa takuuvuokrien verran tulla takkiin anyway.

Kiinteistön omistaja on vielä yksityinen henkilö, mutta itse olen vuokrannut asunnon osakeyhtiöltä ja niissä papereissa ei kiinteistön omistajan nimeä näy. Melkoinen soppa taitaa olla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Älä ala stressaamaan, äläkä varsinkaan ala lukemaan mitään "kauhuskenaarioita". Tietääkseni vuokranantajan ulosottoon joutumisella ei ole mitään suoranaista vaikutusta vuokrasuhteeseen. Maksat vain vuokran tästä eteenpäin ulosottoviranomaisille.
 
Älä ala stressaamaan, äläkä varsinkaan ala lukemaan mitään "kauhuskenaarioita". Tietääkseni vuokranantajan ulosottoon joutumisella ei ole mitään suoranaista vaikutusta vuokrasuhteeseen. Maksat vain vuokran tästä eteenpäin ulosottoviranomaisille.

En mä siitä stressaa, mutta kohde pakkohuutokaupataan ennen kesää, joten jotain tässä täytyy keksiä. Eihän sekään ole sanottu, että se pakkohuutokauppakaan välttämättä katkaisee vuokrasuhdetta, jos uusi omistaja haluaa sijoituskämpän, mutta varmaan se kuitenkin todennäköisimmin katkeaa. Harmittaa ennemminkin kun stressaa, koska on vuokrakämpäks tosi makee ja viel huippu mestal.
 
En mä siitä stressaa, mutta kohde pakkohuutokaupataan ennen kesää, joten jotain tässä täytyy keksiä. Eihän sekään ole sanottu, että se pakkohuutokauppakaan välttämättä katkaisee vuokrasuhdetta, jos uusi omistaja haluaa sijoituskämpän, mutta varmaan se kuitenkin todennäköisimmin katkeaa. Harmittaa ennemminkin kun stressaa, koska on vuokrakämpäks tosi makee ja viel huippu mestal.

Vaikka pakkohuutokaupan jälkeen uusi vuokraisäntä katkaisisikin vuokrasopimuksen, on edelleen normaalit irtisanomisajat voimassa. Eli jos olet asunut kyseisessä kämpässä irtisanomishetkellä yli vuoden, on irtisanomisaika 6kk. Muussa tapauksessa irtisanomisaika on 3kk.
 
Niin, ja pistät sit itekin vaan takuuvuokrat ulosottoon, jos ei niitä muuten kuulu.

Kustannustehokkain vaihtoehto viedä mahdollinen takuuvuokravelka oikeuteen ja saada siitä ulosottokelpoinen tuomio on haastehakemus.fi. Ellei siis itse osaa tehdä haastetta jolloin selviää vain viranomaiskuluilla (n. 85€)
 
Back
Ylös Bottom