Vuokra-asunnon irtisanomisaika

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Json
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
16.7.2003
Viestejä
101
Ikä
45
Olen asunut vuokra-asunnossa ja nyt vuokranantaja irtisanoi vuokrasopimuksen, koska tarvitsee asunnon omaan käyttöönsä.
Olen asunut asunnossa alle vuoden eli irtisanomisaika on kolme kuukautta tässä tapauksessa.

Mitä tuo irtisanomisaika tarkkaan ottaen merkitsee?
Onko minun pakko asua ja siis maksaa vuokraa nämä täydet kolme kuukautta, vai onko minulla mahdollisuus muuttaa aiemmin pois, jos esimerkiksi löydän uuden asunnon?

Vuokrasopimuksessa sanotaan, että irtisanomisaika on AHVL:n mukainen, mutta kun luin lakipykälän, siinä määritellään vain tämä aika kolme kuukautta, eikä kerrota sen tarkemmin voiko lähtöä aikaistaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vuokralaisen irtisanoessa asunnon on irtisanomisaika yksi kuukausi ja vuokralainen voi irtisanoa asunnon koska tahansa, myös silloin kun vuokranantaja on jo irtisanonut vuokrasopimuksen. Eli tahtoo tarkoittaa sitä, että kun löydät uuden kämpän niin irtisano tuo edellinen ja sinun tarvitsee maksaa yhden kuukauden vuokra.
 
Kiitos vastauksista!

Tuohon vuokralaisen irtisanomiseen, vuokrasopimuksessa on kohta, missä on määritelty ensimmäinen irtisanomispäivä vuokralaisen osalta. Eli siis asunnossa olisi pitänyt asua vuoden ennenkuin olisin voinut sen irtisanoa, muuten tulee sopimussakkoa yhden kuukauden vuokran verran.

Päteeköhän tuo kohta enää, kun vuokranantaja on irtisanonut sopimuksen?
Eli siis voiko vuokranantaja ahneuksissaan vaatia, että joudun maksamaan tuon sopimussakon, jos aion lähteä ennen kolmen kuukauden irtisanomisaikaa?
 
http://www.vuokralaistenkeskusliitto.fi/avain_tietopaketti.htm

Tuolla on kohta jossa sanotaan "Määräaikainen vuokrasopimus sitoo molempia vuokrasuhteen osapuolia. Määräaikaista vuokrasopimusta ei voi keskeyttää ennen määräajan umpeen kulumista muutoin kuin osapuolten yhteisellä sopimuksella. Määräaikaista vuokrasopimusta harkitessasi mieti, voitko asua ja myös maksaa vuokran koko vuokrasuhteen ajalta".

Eli jos mä tuota tulkitsen oikein niin irtisanomispäivä ei saisi olla yksipuolinen ja jossain siellä myös mainittiin ettei vuokranantaja voi irtisanomisaikaa sopimuksella lyhentää eikä vuokralaisen pidentää.

Kysy vuokranantajaltasi tuosta asiasta, luulisi sen suostuvan suosiolla kuukauden irtisanomiseen. Ja jos ryhtyy hankalaksi niin kerro ottavasi yhteyttä vuokralaisten keskusjärjestöön, tuskimpa alkaa asiasta riitelemään.
 
Mun sopimus on siis termillä "toistaiseksi voimassa oleva" sellaisella pykälällä, että eka irtisanomispäivä on 01.06.-09
Eli siis vuokranantaja on halunnut, että siinä ainakin vuosi asutaan tai muuten saa vähän maksaa poislähdöstä.
Mutta nyt sitten on vuokranantajalla mieli muuttunut.
 
Mun sopimus on siis termillä "toistaiseksi voimassa oleva" sellaisella pykälällä, että eka irtisanomispäivä on 01.06.-09
Eli siis vuokranantaja on halunnut, että siinä ainakin vuosi asutaan tai muuten saa vähän maksaa poislähdöstä.
Mutta nyt sitten on vuokranantajalla mieli muuttunut.
Siis tuo samainen irtisanomispykälähän sitoo myös vuokranantajaa. Soita sille vuokranantajalle ja yritä sopia sen kanssa.
 
Back
Ylös Bottom