Vuoden lehtikuva

Liittynyt
12.11.2003
Viestejä
2 319
sami_kero_vuoden_leh_96455b.jpg


Ei pöllömpi kuva. Ainakin allekirjoittanutta miellyttää kuvassa juurikin tuomariston kiittelemä huumori.

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Sami+Kero+voitti+Vuoden+lehtikuva+-palkinnon+jalkapallokuvallaan+Irakista/1135243699436
 
Ihan jees, mutta olisi aika paljon parempi jos näkyisi niitä penskoja ottamassa vastaan palloa... vähän selittelyn makua on siinä että vastapuolella edes olisi ketään pelailemassa. Itseasiassa näen auton sijoittelussa enemmän ideaa, nyt se leimautuu jo kuvassa puskijan ökykiesiksi joka poistuu takavasemmalle.

EDIT: just tuo autenttisuuden puute aiheuttaa epäilyksiä ja vesittää idean. Parhaat lehtikuvathan on nimenomaan niitä silmänräpäyksiä joissa näkee jonkin highlaitsin jostain oikeasta tosielämän tilanteesta.
 
Alkaa olemaan lehtikuvatkin valitettavan usein lavastettuja. Usein noissa tosin suurin funktio on sillä, että satut olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan kamerasi kanssa. Ja kun lehtikuvia otetaan aivan vitusti vuodessa, niin siellä sattuu sitten välillä jengiä aivan uskomattomiin paikkoihin kameransa kanssa. Välillä on aivan mielettömiä kuvia noissa, mutta ne onkin sitten seulottu jostain 100 tuhannen kuvan ryppäästä.
 
Lavastukseen en usko kyseisessä kuvassa. Sillä mitä hittoa toi kiesi tekisi tuossa takana ja varmasti ne lapsukaiset olisi saatu kuvaan, jos oikein tekemällä oltaisiin kuva tehty.
 
Nuo muutkin palkitut fotot on kaikki ihan rändom napsuja joihin törmää kenen tahansa sunnuntaiharrastelijan kymppikuvissa.
 
Alkaa olemaan lehtikuvatkin valitettavan usein lavastettuja. Usein noissa tosin suurin funktio on sillä, että satut olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan kamerasi kanssa. Ja kun lehtikuvia otetaan aivan vitusti vuodessa, niin siellä sattuu sitten välillä jengiä aivan uskomattomiin paikkoihin kameransa kanssa. Välillä on aivan mielettömiä kuvia noissa, mutta ne onkin sitten seulottu jostain 100 tuhannen kuvan ryppäästä.

Niin totta onhan nämä vähempiarvoisia kuvia, kuin kirkkoräpsyt tai viikon suunniteltu studio kuva meikkaajineen. Eikö "vahinkokuva" voi olla hyvä?
 
Valokuvauksesta en kauheasti ymmärrä.

Mutta tuossa kuvassa ei mielestäni ole mitään erikoista. Jos saisin eteeni vaikka 100 random lehtikuvaa, niin tuo ei tosissaan jäisi niistä sadasta mieleeni.

Mutta tämä vain mielipiteeni.
 
Niin totta onhan nämä vähempiarvoisia kuvia, kuin kirkkoräpsyt tai viikon suunniteltu studio kuva meikkaajineen. Eikö "vahinkokuva" voi olla hyvä?
Varmaan paljon arvokkaampia on lehtikuvat kuin jotkut vitun viikon suunnitellut studiokuvat meikkaajineen ja kirkkokuvat, ne on täysin arvottomia paskoja aina. Ja kuten sanoin, noissa on paljon todella hyviä kuvia, mutta edelleen, se on ihan sama kuka sitä nappia painaa, eli lähinnä tuurista kiinni menestys noissa kisoissa.
 
Kyllä toi kuva oli vaan makee, kun se hs kuukausiliitteessä aukeaman kokosena kuvana oli. Kirkkaat värit, ja epätavanomaisuus, joten oikeeseen osoitteeseen meni palkinto.
 
Ja kuten sanoin, noissa on paljon todella hyviä kuvia, mutta edelleen, se on ihan sama kuka sitä nappia painaa, eli lähinnä tuurista kiinni menestys noissa kisoissa.

Ehkä näinkin, mutta jostain syystä jotkut vain osaavat olla jatkuvasti oikeissa paikoissa. Tietysti mitä enemmän haahuilee kameran kanssa, sitä enemmän tulee hyviä kuvia, kuten todettu.
 
Ei mitenkään hääppönen kyllä. Helpostihan se voisi olla vaikka lavastettu ja kuka sitä tietää? Harvoin nuo skabojen voittokuvat mitään hienoja kuvia on. Toisaalta eipä se kaunein koskaan missikisoissakaan voita...
 
Viimeksi muokattu:
Tuossahan toi kuva itsessään ei ole mikään teknisesti erikoinen, vaan sen sanoma. Näissä kuvissa harvemmin teknistä osaamista arvostellaan, vaan nimenomaan sisältöä ja miten kuva saadaan tukemaan juttua. Lisäksi tulee vielä aiemmat tarinat Jenkkien raakuuksista ko. kohteesta ja tässä raju vastakkainasettelu siihen, että jalkapallo on jalkapalloa, oli asusteena taisteluliivi tai liverpoolin paita. Ja sodan keskelläkin voi tehdä rauhallisia asioita.... blaa blaa jne jne.. noita sisältöjä jokainen voi kehitellä omassa päässään ja jokainen kokee kuvan erilailla.

Kun katsoo vaikkapa James Nachtweyn kuvia, niin voi todeta että jätkä on tosiaan ollut aika monessa paikassa oikeaan aikaan. Sitten kun vertaa niitä toisien kuvaajien samasta paikasta, samana aikana otettuihin kuviin niin huomaa, että helvetti toi jätkä on aivan loistava kuvaaja ja noi kuvat on teknisestikkin lähes täydellisiä. Tuossa on siis koko hiton paletti kohdillaan.
 
Tuo jätkä vaikuttaakin aivan huipulta, joita sitten on kovin vähän valokuvauksen muissa suuntauksissa. Tuo on reissannut vitusti ja osaa kyllä hakeutua oikeille paikoille, sekä muokkauksetkin näyttää osuvan kohdalleen.

Tarkoitin lähinnä sitä, että se tilanne on ja menee, sitä ei lavastamatta uudestaan enää saa koskaan. Siinä pitää olla just oikeaan aikaan paikalla. Jos laitetaan tuurilla komean kuvan napannut ottamaan sama uudestaan, niin ei se siinä onnistu kun se ei ole mahdollista.

Mutta todellakin, tuo James on ihan törkeän hyvä tuossa hommassaan.

JN0028IS_c164-30GA.jpg
 
Lisäksi tosta Nachtweystä on muuten tehty aika paljon leffaakin.
Youtubesta löytyy lähes kaikki ja kannattaa vilkaista, jos innostuu, lähtien vaikkapa liikkeelle tästä
Ko. pitkä dokkari on tullut joskus suomenkin telkkarista ja katsoin sen, harmi etten tallentanut.

Kaveri muuten kuvasi Canonin 1:llä ja filkalle noita, joten siinä ei digitelty paljoakaan parhaimpina aikoina ja aika epävarma kapistus se digi lienee noissa olosuhteissa, missä noi jätkät pyörii.

Kerrassaan loistavia otoksia tuo sivu täynnä. Täytyy vielä oikein ihmetellä, miten noissa olosuhteissa pystyy keskittymään tuohon kuvaamiseen.

JN0003AFG_107-3FIN.jpg
 
Löytyhän se, eli kuva jossa sisältöä ja kaupan päälle lähes taidetta:

JN_HEROIN_115-16aGA.jpg


Tähän perään täytyy muistaa 1 asia. Nachtweyn kulta-aikoina valokuvaaja oli kuitenkin suht' turvassa noissa konflikteissa. Nykyään, kun siellä vastapuolikin on ymmärtänyt sotapropagandan painoarvon, niin siellä on valokuvaajatkin paljon vapaampaa riistaa mitä ne on joskus olleet. Varsinkin noissa arabimaissa tuntuu/tuntui jossain vaiheessa olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että median edustajat lahdataan tavalla tai toisella.
 
Onhan noissa toki aina se aspekti, että kovimpien kuvien ottajat saavat eniten duuneja. Siinä on iso kiusaus sanoa itkevälle neekerilapselle, että nostatko katseen kohti taivasta ja ole rukoilevinasi. Jossain "sotakuvissa" oli ympärillä koko kuvausryhmä ja loput sotilaat zekkaili vierestä kuvauksia.

Esim.

vietcongprisoner.jpg


the execution was supposed to have taken place indoors. Loan conducted the shooting outside to enable photographers to obtain a better shot. Again, the picture was staged but the killing was real.

http://blogs.photopreneur.com/worlds-most-infamous-staged-photos

kiss.jpg


Alfred Eisenstaedt’s image of a sailor kissing a girl in a white dress in Times Square on VJ day was real. Robert Doisneau’s photograph of a couple kissing by the Hotel de Ville in Paris in 1950 was not.

In 1993, Denise and Jean-Louis Lavergne sued Doisneau after claiming that they were the subjects of the image. In his defense, Doisneau admitted he had posed the shot using models Françoise Bornet and her boyfriend Jacques Carteaud.
 
Onhan noissa toki aina se aspekti, että kovimpien kuvien ottajat saavat eniten duuneja. Siinä on iso kiusaus sanoa itkevälle neekerilapselle, että nostatko katseen kohti taivasta ja ole rukoilevinasi. Jossain "sotakuvissa" oli ympärillä koko kuvausryhmä ja loput sotilaat zekkaili vierestä kuvauksia.

Esim.

vietcongprisoner.jpg

Jollen aivan väärin muista, niin tässä on kuva mikä käänsi kaikkein eniten jenkit itsensä haluamaan tuon Vietnamin sodan päättymistä. Jos siis yksittäinen kuva sitä aikaansai.

Siinä mielessä 1 niitä kuvia, mitkä on eniten tehnyt historiaan muutosta.
 
Back
Ylös Bottom